Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 107, 108, 109   >>
23 besök idag (655532 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Har glömt uppdatera lite. Anledningen kommer ju här under.

Ok, Kinnekulle.

Allt kändes bra inför Round2. Jag kom dit och körde testdag. Det flöt på rätt bra. Nu funkade ju laddtrycket. Det hade det ju inte gjort på Knutan. Banjobultarna på wastegate klockorna hade lossnat. Så det var ju bara 340hk ca. Med nya kopparbrickor och åtdragna bultar så fick jag betydligt bättre ladd och alla 582hk var hemma igen.

Jag passade på att dels skjutsa lite funktionärer och en kille som tyvärr fått ett tråkigt besked gällande cancer. Det kändes bra att kunna bjuda honom på en åktur.

Lite coachning av Fredrik Skoghag hann jag med också. Det blev en bra förbättring av mitt pb på Kinnekulle under testdagen. Det slutade på 56.718. Innan hade jag officiellt en 59 tid.

På slutet av lördagen där vi körde tävling för Club och trackday för oss andra, fick jag avgasläck. De hade noterats att min bil börjat låta mer och mer under dagen. Jag brukar aldrig ha problem med ljudnivån annars. Näst sista passet så blåste jag turbopackningen helt. Sen lät det för mycket. Efter detta pass så ändrade vi lite i mappen. Revmatchningen hade blivit sämre. Av någon anledning gick motorn lite tunnt. Jag hann aldrig testa, för jag fick mecka avgasläck.

Turbon satt lite löst. 2 bultar hade vibrerat upp. Jag försökte dra åt, men det lät ändå. Ljudet var lite konstigt. Det lät som an blandning av lagerknack och en utblåspackning. Planen fick bli att köra ett varv och sätta EN tid innan svartflaggen. Det kunde ha räckt till en 3eplats. Fast när jag gav gas på första/enda attackvarvet så blåste jag hela packningen och bilen lät RIKTIGT högt. Det luktade även bränsle, så jag vågade inte gå över mållinjen. Jag vek av in i depå efter att ha limpat runt hela varvet. Där slutade R2 på Kinnekulle för mig. Det blev tyvärr en DNF.

På vägen hem köpte jag en ny turbopackning.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Cammo skrev:
Har glömt uppdatera lite. Anledningen kommer ju här under.

Ok, Kinnekulle.


Men på Kinnekulle gick det bättre tyckte jag att jag såg någonstans?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Förutom allt annat strul, hur känns chassit nu? Fått fart på motorsport abs'en?

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Kul att det är kul igen! Jag tittade på Livestream från Mantorp och det såg ut att pinna på bra!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2136



Kul, jag råkade ut för ngt likn när jag hade vanliga 8.8 bultar till turbon/grenrör o plåtpackn blåste, bytte till värmetåliga/ingen packn o allt var ok sen. Men gissar att du redan haft ordentliga bultar.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Ja min gamla ban bil för 10 år sedan hade jag massa problem med turbo packningen och testade olika skruvar osv, men slutade med att köra utan packning, hade istället antingen avgaspasta eller värme silikon (minns ej)
Sen nordlock brickor.


Synd att det är så få som kör i Pro och Unlimited i år, det är ju dom häftigaste klasserna att se på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Limpdjur skrev:
Förutom allt annat strul, hur känns chassit nu? Fått fart på motorsport abs'en?


Chassiet funkar svinbra. ABSen är igång. Den känns kanon thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Eldh skrev:
Kul, jag råkade ut för ngt likn när jag hade vanliga 8.8 bultar till turbon/grenrör o plåtpackn blåste, bytte till värmetåliga/ingen packn o allt var ok sen. Men gissar att du redan haft ordentliga bultar.


Jo, jag har bra bultar och nordlock. Nu har jag satt mekaniska låsmuttrar på de 2 pinnbultarna och kontrollerar de 2 bultarna efter varje race.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Ja min gamla ban bil för 10 år sedan hade jag massa problem med turbo packningen och testade olika skruvar osv, men slutade med att köra utan packning, hade istället antingen avgaspasta eller värme silikon (minns ej)
Sen nordlock brickor.


Synd att det är så få som kör i Pro och Unlimited i år, det är ju dom häftigaste klasserna att se på.


Ja, vi får hoppas på att alla som bygger just nu kommer ut snart. Jag vet om i alla fall 4st PRO bilar som är på väg

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Racerapport Mantorp.

Jag hade ju bytt packning, men för att ta bort turbon var jag tvungen att tömma oljan. Den skulle ju ändå bytas, så det gjorde ju inget. Packningen var ju riktigt trött



Så där hade jag ju hittat felat. Kändes bra att dra ihop allt med en ny fin rostfri packning. Nu var felet åtgärdat och 2 veckor innan racestart. Kanon ju!

På Onsdagen innan race var jag ledig. Hade dessutom 3årig bröllopsdag, så schemat var späckat. Började dagen med att åka till min lokala Vianor och kränga av däcken. Mina 4år gamla Hankook har gjort sitt och nu blev det 315 fram och 335 bak Nankang AR1. Men innan de nya däcken monterades så passade jag på att testlacka fälgarna. Jag lade ett lager vit plastidip ifall jag skulle ångra mig. Det gjorde jag inte... så det kommer bli riktig lack sen.





När väl allt var klart efter halva dagen åkte jag och köpte olja. Sen monteades däcken och jag startade upp motorn. här någonstans kände jag att jag är en mental dvärg. Bilen lät EXAKT likadant som på Kinnekulle. Klockan var 14 och jag skulle käka middan med frugan kl15. Släppte skiten och åkte hem. Frun är viktigare än bilen (faktiskt)

Efter middagen ringde jag en polare som fick sitta i bilen på lyften och starta korta stunder medan jag hade fingrarna runt turbo och grenrör. Ganska snabbt kunde jag konstatera att det lät mycket mer uppe än under. Så jag skickade ner bilen igen. Jag hörde också tydligt att det bara var en cylinder. Det blev ibland misständningar... jag kollade spridare och utblås och allt. Sen fick jag en snilleblixt. Det lät som kompression. Men skjuten man ett stift så tänder ju inte den cylinder, men jag har ju DI spridare på motorn. Rev av plastkåpan och vips så såg jag felet. DI spridaren som bara sitter som en plugg låg så fint bredvid spolen. Ett 8mm hål rakt ner i förbränningsrummet blr inge bra

Jag svetsade igen en ny DI och satte i den med nytt fäste, för det gamla var ju skrot. Nu lät bilen som den skulle. Sååå skönt. Jag lastade och började åka mot Mantorp. Klockan var ju 20 eller nåt.





Blev rätt cool med nya lacken på fälgarna.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Mer racerapport.

Väl på torsdagen var det en testdag. Jag gick ut och kände lite på däcken och efter ett halvt varv började DI spridaren läcka igen. Jag hade med mig fler, så jag bytte. Packningen hade gått åt skogen på den jag svetsade hemma. Troligen för mycket värme. Sen satte ett nytt pb. 1:24 nånting. Mitt tidigare PB låg på 1:26.1 så jag var rätt nöjd här. Dagen flöt på rätt fint tills den började läcka igen. Ungefär här började jag fundera på om jag hade missat något. Det hade jag... När jag sköt den dör DI spridaren första gången hade det svetsat lite i toppen. Det var djupa spår där packningen ska sitta och därför brände jag den nya direkt. Beslutet togs efter att ha testat med olika tätningar, att jag skulle slå i en bult. I med en m10 gängtapp och sen kapa en bult med rätt längd. Det gjorde susen och sen kunde jag köra på. Det var varmt men temperaturerna i motorn höll sig hyffsat bra. Jag hade byggt lite luftstyrningar sen innan som jag inte testat i värme än. Under dagen dunkade jag inte lite fler 1:24 tider och livet kändes kanon. Inga konstigheter bara kul.

Fredag: King og Mantorp.
warmup resulterade i en låg 1:23. Livet lekte tills jag hörde ett välkänt ljud igen Innan hade jag skjutit cyl 1. Nu hade jag skjutit cyl 5 DI. Nu drog jag i en bult på en gång. Vet ju att inget annat funkar. Dessutom satte jag dubbla fästbleck på 3-4 DI. Det sitter ett plåt bleck som håller 2st DI. Så nu var jag lite orolig för nr2 och nr6. Men det höll. Jag kom 4 eller 5a nånting på King of...

Lördag och rond 3 i TANU.

Warmup satt som en smäck med 1:22.995. Löjligt nöjd satt jag och väntade på Q1. Där blev det som innan under helgen att det gick liiite saktare. Jag kör fortare på morgonen. Tror det beror på insugningstempen. Q1 satt en låg 1:23 och sen väntade jag ut Q2 för att inte skjiuta nån mer DI. i finalen blev det 1:24 nånting och jag vann PRO klassen, men blev även 3a i Unlimited. Så helgen som helhet var riktigt trevlig. Nytt PB med 3,2 sekunder och en tid som är lite mer representabel för hur bilen är byggd. Testat Nankang och är mycket nöjd över hur de presterar.

Nu ska jag bara se till att plugga ALLA DI hålen med bultar, så kan jag mosa på fullt ös på Gelleråsen i slutet av Augusti.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Nu börjar du ju få ett riktigt bra tempo!

Snyggt kört!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Tjusigt, och kul med färgtemat!

Det var spännande att följa på plats på Mantorp, kul att däcken lirade!

_________________
Anders Hansson
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Fan vad skönt att komma hem med en fungerande bil även om det vart lite småstrul med DI på rejset så blev det fixat på plats och du kommer hem med en bil som typ funkar bättre

_________________
Matthias Karlsson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Grattis till dina nya PB tjockis och DRAAAAAAA ÅT HELVETE så fula brillor, klär dig

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
ripper skrev:
Grattis till dina nya PB tjockis och DRAAAAAAA ÅT HELVETE så fula brillor, klär dig


Tack tjockis. De där brillorna är sjukt snabba!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Nu ska jag förklara lite gällande toppen och DI munstyckena.

Första bilden är hålet för DI ovanför hålet för stift. Detta är utan DI monterad. Så här var förbränningsrummet på Kinnekulle i finalen. Inte lustigt att det lät konstigt och misstände en del



Så här ser det ut med DI monterad. Detta är alltså originalutförande. Fast jag använder ju inte dessa.



Så nu har jag satt i en bult med kopparbricka. Jag gjorde såklart om de 2 som jag hade fixat i depån på Mantorp. Jag ville att det skulle vara rätt gjort. Så jag rev fram min extra topp och gängade upp den. Sen satte jag igång att prova ut en perfekt längd på bulten. Den ska vara 22,6mm från kopparbrickan och ner. Då blir det så här bra.



Uppifrån ser det ut så här numera. Denna bild är från motorn som sitter i bilen



När jag ändå höll på tänkte jag att denna setup måste väga lite. Detta är för 2 cylindrar. En clips sitter över 2 DI spridare. Jag vägde hela skiten och det blir en viktbesparing på 1680 gram. Alltid något...



Nu gissar jag på att det håller bättre. Jag såg att alla DI utom 3an hade läckt. Man kan bara gissa hur mycket effekt jag har förlorat på detta, men det borde vara märkbart. Cylindertrycket ska ju skjuta ner kolven, inte ventileras ut i atmosfären. Nu är det en boltcheck och invägning kvar innan bilen är redo för Round 4-5 på Gelleråsen 27-29 Aug.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Racerapport Gelleråsen. Round 4 och Round 5.

Fredag: Testdag. Bilen funkade bra. Det regnade lite och efter en större sanering så fick jag några varv med regndäcken. Kul. Sen efter lunch så torkade det upp. Jag lekte runt lite och skjutsade 2 polare i varsitt pass. Räknade lite på poängen och visste att jag låg bra till för helgen när Robins bil inte var ihop.

1:10.6 satte jag med passagerare och kanske 90% attack. Hyffsat nöjd med den tiden. Tidigare PB var 1:11 nånting.

Lördag. Racedag. Warmup. Som vanligt satte jag bättre tid här en på hela dagen sen. Bilen kändes kanon, men jag verkar ha vant mig vid effekten. Det var inte riktigt samma punch som det brukar. Sista passet kände jag att det var nåt fel. Jag hade inte ladd som jag skulle. Körde in i depå och märkte då att tomgången rusade på 3000rpm. Jaja, insugsläck, jag har tappar en slang någonstans.

Mjaaa riktigt så enkelt var det ju inte. Hela insuget hade spruckit på undersidan. Så jag rev ner det och sprang bort till Magnus Persson så han kunde svetsa det åt mig. Sen satte jag ihop och hade normal tomgång. Allt detta var samtidigt som prisutdelningen. Jag hade vunnit båda kvalen och satt bästa tiden för oss som serietävlade i PRO. Så jag vann denna dag med. Jag hann dock inte hämta priset, så det tänkte jag göra dagen efter.

Söndag. Racedag 2. Kände lite på bilen på warmup. Inga risker, för jag visste att tiden på warmup inte räknas. Jag sparade på krutet till Q1. När det vär var dags så fick jag lite missväxling på första attackvarvet, så jag tog ett till. Det blev en klart sämre tid än mitt nya pb på 1:10 men en ok tid som jag trodde skulle stå sig. Fast nu märkte jag att bilen gick på 5 burkar. Så jag åkte in i depå.

Vi kollade och det var 6an som inte gick. Stiftet var dåligt, och jag hade nåt gammalt med mig, men den ville inte gå på det heller. Så jag pratade med tävlingsledningen och fick ok på att låna en annan bil. En M4CS. Trevlig bil som går bra. Dock i "värsta" läget han dom ju korvkiosk-mappat spjället. Biljäveln var ju hysterisk. Det gick inte att ge jämn gas. Tyvärr hade vi missat att man inte får byta bil efter att man har besiktat in bilen på morgonen, så alla tider med M4an blev diskade.

Fast jag vann PRO på min tid från Q1. Alltså vinst båda dagarna

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
När jag väl kom hem och gjorde en leakdown blev det rätt tråkigt.

Jag slog en kik med en kamera och såg att kolven var lite mjukare i formerna än tidigare. Det och att jag sett stiftet gjorde att det var dags att riva.








Jag funderade rätt mycket och kom på att stiften är oem stifr som suttit sen jag fick panik-köpa på Kinnekulle förra året. Dom har gått hela denna säsong. 2 helger förra året och den Gatebilhelgen då jag körde upp 200liter soppa. Inte konstigt att det blir härdsmälta

Notera ventilsätet. Det har varit varmt som i ett varmt ställe. Det sjukaste av allt är att cylindern har klarat sig. Skitmärkligt, men jag klagar inte. Det sitter redan en ny kolv i blocket. Jag väntar på topplockspackning och en ny sats topplocksbultar innan jag kan sätta ihop det sista med min ena reservtopp.

Jag har ju 3st motorer.
nr1. Den jag blåste e kolv i.
nr2. den jag körde sönder nu.
nr3. En jag köpte som haft vevlagerras.

Jag har börjat renovera motor nr3 med vev och stakar från nr1. Block och kolvar från nr3. Toppen från nr3 måste tvättas och jag ska gå igenom den innan jag kan köra med den. Foton på renoveringen kommer.

aaa just det. Eftersom jag vann serien blev jag bjuden till Nürburg Ring att tävla där i slutet på Oktober. Så spisen måste ihop, det finns inga ursäkter. Jag ska åka dit och tävla på GP slingan.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Lite mindre flöde från den injektorn?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Grattis! kul att det gått bra!
Bara att göra klart, så du kan försvara de blå-gula färgerna i Tyskland!

_________________
Robert Aronsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 107, 108, 109   >>
23 besök idag (655532 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande