Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191
29 Okt 2021 09:52
Cammo skrev:
Emil Jönsson skrev:
Cammo skrev:
Nu ska jag bara fixa motorn i lugn och ro i vinter
Kan de innebära mer tid åt speed cirkus med? Saknar o ha nått vettigt o lyssna på jobb
Missade denna... Jag har typ 8 poddar på lager som jag inte får släppa än. Hade tänkt göra lite i Tyskland, men det blev inte tid för det. Det kommer några snart, jag har 2st gäster bokade nu i november.
weee. det ser vi fram emot =)
_________________ Markus Schneberger
Kommentera gärna
Fan så kul att fått gasa den banan, grattis kompis
Va händer med lådan vid 10:20ish, varför friläge typ?
Det lägger ur växeln och väntar på att jag ska ta ner varvet. En säkerhetsfunktion när den inte lyckas revmatcha helt. Jag kör ju oem dubbelmasse svänghjul. Ibland lyckas den inte revmatcha perfekt. Har inte riktigt lyckats få till det ännu. Det är ganska sällsynt, men det änder ibland. Ofta vid inbromsning och om jag inte släpper gasen helt. Då verkar det bli nåt konstigt.
Fan så kul att fått gasa den banan, grattis kompis
Va händer med lådan vid 10:20ish, varför friläge typ?
Det lägger ur växeln och väntar på att jag ska ta ner varvet. En säkerhetsfunktion när den inte lyckas revmatcha helt. Jag kör ju oem dubbelmasse svänghjul. Ibland lyckas den inte revmatcha perfekt. Har inte riktigt lyckats få till det ännu. Det är ganska sällsynt, men det änder ibland. Ofta vid inbromsning och om jag inte släpper gasen helt. Då verkar det bli nåt konstigt.
Exakt så gjorde m3an när jag bytte utväxling i diffen utan att programmera om lådan.
Efter en jänkare satt en timme och pilla med lådan så har allt fungerat klockrent.
så jag skulle tro att något står fel i din TCU angående just detta.
_________________ R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
05 Nov 2021 09:31
Cammo skrev:
Det lägger ur växeln och väntar på att jag ska ta ner varvet. En säkerhetsfunktion när den inte lyckas revmatcha helt. Jag kör ju oem dubbelmasse svänghjul. Ibland lyckas den inte revmatcha perfekt. Har inte riktigt lyckats få till det ännu. Det är ganska sällsynt, men det änder ibland. Ofta vid inbromsning och om jag inte släpper gasen helt. Då verkar det bli nåt konstigt.
Säkerhetsfunktion för vad ?
Jag som haft problem med manuella lådor i alla år, tills jag satte i DCT...... har lärt mej den hårda vägen, att om växeln hoppar ur.... så åkar man av
Finns det inga flexplattor för automat till din motor ?
Det lägger ur växeln och väntar på att jag ska ta ner varvet. En säkerhetsfunktion när den inte lyckas revmatcha helt. Jag kör ju oem dubbelmasse svänghjul. Ibland lyckas den inte revmatcha perfekt. Har inte riktigt lyckats få till det ännu. Det är ganska sällsynt, men det änder ibland. Ofta vid inbromsning och om jag inte släpper gasen helt. Då verkar det bli nåt konstigt.
Säkerhetsfunktion för vad ?
Jag som haft problem med manuella lådor i alla år, tills jag satte i DCT...... har lärt mej den hårda vägen, att om växeln hoppar ur.... så åkar man av
Finns det inga flexplattor för automat till din motor ?
För att inte skada lådan. Har den inte revmatchat, så väntar den tills jag släppt ner varvet. Det finns plattor, och jag har en. Jag har dock läst till mig att lådan kan må dåligt om man inte kör dubbelmassa, eller åtminstånde fjädrat centrum. Så jag ska bygga ett nytt svänghjul i vinter med fjädrat centrum, men som är så lätt som möjligt. Det finns en polack som bygger svänghjul till DCT lådor. Han gör dem alltid med fjädrar. Just nu har han inte till N54, men det kanske kommer... Fast det är ju roligare att bygga själv.
Känns ju inte lovande alls att de kommer sådana problem med maxxecu och dct låda.
Finns ju mängder som åker stumma svänghjul på dessa med bra resultat år efter år. Vad är de folk menar ska hända?
_________________ R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688
Trådstartare
06 Nov 2021 12:01
plato skrev:
Känns ju inte lovande alls att de kommer sådana problem med maxxecu och dct låda.
Finns ju mängder som åker stumma svänghjul på dessa med bra resultat år efter år. Vad är de folk menar ska hända?
Vilka problem menar du? Revmatchningen beror på att det inte är färdigmappat. Svänghjulet beror ju inte på maxx. Det är bara nåt jag läst på FB. Vet inte hur sant det är.
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91
06 Nov 2021 12:10
Dubbelmassehjulet jämnar ut momentpikarna från motorn vilket gör att lådan belastas mindre, den utsätts för mindre maxmoment. Det fina är att totalvikten på hjulet kan minskas med bibehållen dämpning, jämfört med motsvarande solid hjul som behöver vara tyngre för att jämna ut momentpulserna. Lådan dör knappast omedelbart om man skippar dubbelmassehjulet men det kan definitivt märkas på livslängden. Men sen beror det ju förstås på motorn i sig också. En fyrpetare kan det vara signifikant skillnad på, men sexcylindrigt och uppåt... (?)
_________________ Kristoffer Clasén
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808
06 Nov 2021 12:49
Cammo skrev:
plato skrev:
Känns ju inte lovande alls att de kommer sådana problem med maxxecu och dct låda.
Finns ju mängder som åker stumma svänghjul på dessa med bra resultat år efter år. Vad är de folk menar ska hända?
Vilka problem menar du? Revmatchningen beror på att det inte är färdigmappat. Svänghjulet beror ju inte på maxx. Det är bara nåt jag läst på FB. Vet inte hur sant det är.
Jag antog att du hade mappat lådan färdigt efter alla timmar ni lagt ner, men då förstår jag
_________________ R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
06 Nov 2021 13:10
Senast ändrad av ButterflyRacing, 06 Nov 2021 13:19, ändrad totalt 1 gång
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
Det lägger ur växeln och väntar på att jag ska ta ner varvet. En säkerhetsfunktion när den inte lyckas revmatcha helt. Jag kör ju oem dubbelmasse svänghjul. Ibland lyckas den inte revmatcha perfekt. Har inte riktigt lyckats få till det ännu. Det är ganska sällsynt, men det änder ibland. Ofta vid inbromsning och om jag inte släpper gasen helt. Då verkar det bli nåt konstigt.
Säkerhetsfunktion för vad ?
Jag som haft problem med manuella lådor i alla år, tills jag satte i DCT...... har lärt mej den hårda vägen, att om växeln hoppar ur.... så åkar man av
Finns det inga flexplattor för automat till din motor ?
För att inte skada lådan. Har den inte revmatchat, så väntar den tills jag släppt ner varvet. Det finns plattor, och jag har en. Jag har dock läst till mig att lådan kan må dåligt om man inte kör dubbelmassa, eller åtminstånde fjädrat centrum. Så jag ska bygga ett nytt svänghjul i vinter med fjädrat centrum, men som är så lätt som möjligt. Det finns en polack som bygger svänghjul till DCT lådor. Han gör dem alltid med fjädrar. Just nu har han inte till N54, men det kanske kommer... Fast det är ju roligare att bygga själv.
Cammo skrev:
plato skrev:
Känns ju inte lovande alls att de kommer sådana problem med maxxecu och dct låda.
Finns ju mängder som åker stumma svänghjul på dessa med bra resultat år efter år. Vad är de folk menar ska hända?
Vilka problem menar du? Revmatchningen beror på att det inte är färdigmappat. Svänghjulet beror ju inte på maxx. Det är bara nåt jag läst på FB. Vet inte hur sant det är.
Ja..... det finns många ideer på FB , men nästan ingen som kört i en ren tävlingbil.
Om vi bara pratar ren tävlingsbil nu.... och skiter i gatuppsättningar, så blir det ju lite skillnad. Närmast får man jämföra med hur en seq-låda funkar. Tar vi sedan bort stående starter på slicks.... blir det ännu enklare.
Du lär inte ha sönder lådan under körning på bana, inte ens med 1000 hk och Nm. Lådorna är det grövsta jag sett, inklusive DogNach.
Även kopplingen klara lätt av den körningen, om tiderna i lådan står rätt.
Jag bröt sönder bakaxelbryggan inne på min gård i 5 kmh, när vi hade fel i kabelhärvan.... utan att kopplingen tvekade ett dugg.
Uppväxling styr man helt och hållet med gear cut och hur snabbt lamellerna hugger. Och jag har aldrig tyckt att det växlar för sakta.
Alla andra system är borttagna på min bil.
Vid nerväxling har jag inga skydd inkopplade, över huvud taget, förutom tiden för lamellerna, så växeln garanterat hinner gå i.
Jag har tillgång till Trottel blipp, men inte provat den än, men kommer säkert koppla in den..... för att det låter fränt.
Kravet jag har på en låda, är att man aldrig någonsin ska kunna missa en växel och att alla växlingar är konsekventa, varje gång, oavsätt yttre påverkan.
Som jag skrev ovan...... Om en växel hoppar ur på fel ställe, kommer man att åka av ! Tillexempel vid inbromsning i Kvarnkurvan på Kinnekulle.
Att lådan kan bestämma sig för att lägga i friläget i en sån situation, är ju helt livsfarligt.
Om lådan kan låta bli att växla och behålla den växel som ligger i..... kanske du kan reda ut en sån situation. Men jag skulle aldrig chansa på det.
Ang flexplattor till BMW, vill jag backa på det jag skrev. Det har varit problem med dessa, när man använt dom utan turbinen som stöd. Dom spricker. Så låt bli dom.. (jag tänkte chevy, som har plattor som gör jobbet)
Du har rätt när du vill ha lite fjädring i svänghjulet. Dock kan du styra detta med tider i lådan istället.
Men det betyder inte att dubbelmasse-svänghjul skulle funka.
Dom är till för att släcka pulser från motorn på TOMGÅNG.
Att dom skulle klara att lindra 1000 Nm är inte troligt.
EDIT: Jag vet inte hur ni har i Maxx-styrningen, men i min ecu var det gear cut på nerväxling som standard.
Det var ingen bra ide.....
Känns ju inte lovande alls att de kommer sådana problem med maxxecu och dct låda.
Finns ju mängder som åker stumma svänghjul på dessa med bra resultat år efter år. Vad är de folk menar ska hända?
Vilka problem menar du? Revmatchningen beror på att det inte är färdigmappat. Svänghjulet beror ju inte på maxx. Det är bara nåt jag läst på FB. Vet inte hur sant det är.
Jag antog att du hade mappat lådan färdigt efter alla timmar ni lagt ner, men då förstår jag
Njae. Vi testar ju hela tiden nya grejjer i min bil. Jag har nästan aldrig den firmware som finns ute officiellt. Någon gång under tiden har jag fått gå tillbaka 2-3 mappar för att börja om. Tex nu när jag åkte till Tyskland hade jag en map som var gjort förra året nån gång. Vi har gjort om Throttleblip ett par gånger. Nu hade jag en äldre, men den senaste var ju kompenserad för när jag hade läckage i insuget, så den stämde ju ganska dåligt nu när det var tätt och förstärkt.
Men tills nästa år ska vi mappa klart den. Nu kör jag den officiella Firmware sen i sommras nån gång. Alla inställningar och sånt är klart och släppt, så jag behöver inte köra testversioner längre. Därför kan vi göra klart det, men varken jag eller Natanael har haft tid att mappa denna hösten, så jag tog en äldre mapp och plockade lite själv. Det funkade hela första passet, men sen när jag tog i lite mer och skör en slang, så ballade det ur rätt skapligt. Behöver lite mer bränsle i blippen för att få bättre respons. Fast nu bygger jag ju nytt svänghjul, så nu för Natanael göra det på riktigt i bänken i vår.
Vi hade en hel del problem med just detta fenomen i början av utvecklingen, men efter att han fick programmeringen klar för sync mellan blip och Gear request, så har det funkar riktigt bra.
Jag brukar alltid säga vi, eftersom jag testar, men det är Natte som gör all programmering, sånt där kan inte jag.
Ja..... det finns många ideer på FB , men nästan ingen som kört i en ren tävlingbil.
Om vi bara pratar ren tävlingsbil nu.... och skiter i gatuppsättningar, så blir det ju lite skillnad. Närmast får man jämföra med hur en seq-låda funkar. Tar vi sedan bort stående starter på slicks.... blir det ännu enklare.
Du lär inte ha sönder lådan under körning på bana, inte ens med 1000 hk och Nm. Lådorna är det grövsta jag sett, inklusive DogNach.
Även kopplingen klara lätt av den körningen, om tiderna i lådan står rätt.
Jag bröt sönder bakaxelbryggan inne på min gård i 5 kmh, när vi hade fel i kabelhärvan.... utan att kopplingen tvekade ett dugg.
Uppväxling styr man helt och hållet med gear cut och hur snabbt lamellerna hugger. Och jag har aldrig tyckt att det växlar för sakta.
Alla andra system är borttagna på min bil.
Vid nerväxling har jag inga skydd inkopplade, över huvud taget, förutom tiden för lamellerna, så växeln garanterat hinner gå i.
Jag har tillgång till Trottel blipp, men inte provat den än, men kommer säkert koppla in den..... för att det låter fränt.
Kravet jag har på en låda, är att man aldrig någonsin ska kunna missa en växel och att alla växlingar är konsekventa, varje gång, oavsätt yttre påverkan.
Som jag skrev ovan...... Om en växel hoppar ur på fel ställe, kommer man att åka av ! Tillexempel vid inbromsning i Kvarnkurvan på Kinnekulle.
Att lådan kan bestämma sig för att lägga i friläget i en sån situation, är ju helt livsfarligt.
Om lådan kan låta bli att växla och behålla den växel som ligger i..... kanske du kan reda ut en sån situation. Men jag skulle aldrig chansa på det.
Ang flexplattor till BMW, vill jag backa på det jag skrev. Det har varit problem med dessa, när man använt dom utan turbinen som stöd. Dom spricker. Så låt bli dom.. (jag tänkte chevy, som har plattor som gör jobbet)
Du har rätt när du vill ha lite fjädring i svänghjulet. Dock kan du styra detta med tider i lådan istället.
Men det betyder inte att dubbelmasse-svänghjul skulle funka.
Dom är till för att släcka pulser från motorn på TOMGÅNG.
Att dom skulle klara att lindra 1000 Nm är inte troligt.
EDIT: Jag vet inte hur ni har i Maxx-styrningen, men i min ecu var det gear cut på nerväxling som standard.
Det var ingen bra ide.....
Den kastar inte ur växeln. Problemet är endast vid nedväxling. Stämmer inte varvtalet så växlar den inte ner. Den frikopplar, men låser inte nästa koppling förren efter ca 1 sekund, och då mjukt. Något som BMW anser att det behövs för att inte lådan ska gå sönder. Upp växlingar är ju aldrig ett problem.
Jag har akdrig riktigt fattat varför man har dubbelmassa. Så förklara gärna det. Att det är tungt är ju jätte bra när man ska köra stadstrafik och dylikt. Det gör jag ju inte. Om min tomgång är på 900rpm eller 1800rpm spelar mig ingen som helst roll. Så ett lättare men fjädrat är min plan.
Men du tycker alltså att jag inte ska använda den plattan jag har? Då kan jag ju istället slakta ett av mina 2 dubbelmassa jag har liggandes. Kanske hitta på något där.
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
06 Nov 2021 13:38
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Ja..... det finns många ideer på FB , men nästan ingen som kört i en ren tävlingbil.
Om vi bara pratar ren tävlingsbil nu.... och skiter i gatuppsättningar, så blir det ju lite skillnad. Närmast får man jämföra med hur en seq-låda funkar. Tar vi sedan bort stående starter på slicks.... blir det ännu enklare.
Du lär inte ha sönder lådan under körning på bana, inte ens med 1000 hk och Nm. Lådorna är det grövsta jag sett, inklusive DogNach.
Även kopplingen klara lätt av den körningen, om tiderna i lådan står rätt.
Jag bröt sönder bakaxelbryggan inne på min gård i 5 kmh, när vi hade fel i kabelhärvan.... utan att kopplingen tvekade ett dugg.
Uppväxling styr man helt och hållet med gear cut och hur snabbt lamellerna hugger. Och jag har aldrig tyckt att det växlar för sakta.
Alla andra system är borttagna på min bil.
Vid nerväxling har jag inga skydd inkopplade, över huvud taget, förutom tiden för lamellerna, så växeln garanterat hinner gå i.
Jag har tillgång till Trottel blipp, men inte provat den än, men kommer säkert koppla in den..... för att det låter fränt.
Kravet jag har på en låda, är att man aldrig någonsin ska kunna missa en växel och att alla växlingar är konsekventa, varje gång, oavsätt yttre påverkan.
Som jag skrev ovan...... Om en växel hoppar ur på fel ställe, kommer man att åka av ! Tillexempel vid inbromsning i Kvarnkurvan på Kinnekulle.
Att lådan kan bestämma sig för att lägga i friläget i en sån situation, är ju helt livsfarligt.
Om lådan kan låta bli att växla och behålla den växel som ligger i..... kanske du kan reda ut en sån situation. Men jag skulle aldrig chansa på det.
Ang flexplattor till BMW, vill jag backa på det jag skrev. Det har varit problem med dessa, när man använt dom utan turbinen som stöd. Dom spricker. Så låt bli dom.. (jag tänkte chevy, som har plattor som gör jobbet)
Du har rätt när du vill ha lite fjädring i svänghjulet. Dock kan du styra detta med tider i lådan istället.
Men det betyder inte att dubbelmasse-svänghjul skulle funka.
Dom är till för att släcka pulser från motorn på TOMGÅNG.
Att dom skulle klara att lindra 1000 Nm är inte troligt.
EDIT: Jag vet inte hur ni har i Maxx-styrningen, men i min ecu var det gear cut på nerväxling som standard.
Det var ingen bra ide.....
Den kastar inte ur växeln. Problemet är endast vid nedväxling. Stämmer inte varvtalet så växlar den inte ner. Den frikopplar, men låser inte nästa koppling förren efter ca 1 sekund, och då mjukt. Något som BMW anser att det behövs för att inte lådan ska gå sönder. Upp växlingar är ju aldrig ett problem.
Jag har akdrig riktigt fattat varför man har dubbelmassa. Så förklara gärna det. Att det är tungt är ju jätte bra när man ska köra stadstrafik och dylikt. Det gör jag ju inte. Om min tomgång är på 900rpm eller 1800rpm spelar mig ingen som helst roll. Så ett lättare men fjädrat är min plan.
Men du tycker alltså att jag inte ska använda den plattan jag har? Då kan jag ju istället slakta ett av mina 2 dubbelmassa jag har liggandes. Kanske hitta på något där.
Det är nog en väldig skillnad på vad BMW tycker är säker för en Amerikansk amatör förare som åker gata ...(se alla videoklipp på Mustanger)..... och vad som krävs på en racebil av våra kalibers.
Jag är nöjd om du tänker över vad jag säger och väljer vad som passar dej.
Dubbelmasse är ett jävla skit som är gjorda för att svensons bil ska vara vibrationsfri. Men dom håller ju inye ens för svenson.
När vi åker stumma svänghjul på m50/m52 tillsammans med stum lamell..... så skramlar det som fan i lågan på tomgång, efter ett tag. Inget annat händer.
Byter vi till en lamell med fjädrat centrum, så försvinner problemet.
Jag börjar få en del skrammel på tomgång i DCTn också, då jag kör med helt stum drivning mellan motor och låda.
Men det finns inga skador på något. Men fjädrad drivning är väl inte fel.
Jag vet inte hur dina grejor ser ut, så lite svårt att tipsa.
EDIT OVAN:
Jag själv skulle inte vilja ha en sekunds fördröjning på nerväxlig. Hellre lite längre tid på alla nerväxlingar.
Vad är det man tror blir skadat om varvtalet inte är matchat ?
Det ena som kan hända är att bakhjulen tappar grepp i ett ögonblick...
Alltså: om tiden i lådan är nog lång för att växlarna ska hinna i och ur.
Alltså, jag är inte ingenjör på BMW, jag har ingen aning. Men du måste förstå grejjen här. Skickar man på varv så det matchar så växlar den direkt. 0.2 sekunder ungefär. När något blir fel, då växlar den mjukt och det tar cirka en sekund. Allt enl BMW programmering. Det är exakt samma sak på en standard E90 M3. Skulle motorn av någon anledning inte revmatcha rätt så växlar den ned mjukt. Detta är inget vi har lagt in... Det händer bara för att min motor inte varvar upp tillräckligt snabbt.
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
06 Nov 2021 14:05
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
EDIT OVAN:
Jag själv skulle inte vilja ha en sekunds fördröjning på nerväxlig. Hellre lite längre tid på alla nerväxlingar.
Vad är det man tror blir skadat om varvtalet inte är matchat ?
Det ena som kan hända är att bakhjulen tappar grepp i ett ögonblick...
Alltså: om tiden i lådan är nog lång för att växlarna ska hinna i och ur.
Alltså, jag är inte ingenjör på BMW, jag har ingen aning. Men du måste förstå grejjen här. Skickar man på varv så det matchar så växlar den direkt. 0.2 sekunder ungefär. När något blir fel, då växlar den mjukt och det tar cirka en sekund. Allt enl BMW programmering. Det är exakt samma sak på en standard E90 M3. Skulle motorn av någon anledning inte revmatcha rätt så växlar den ned mjukt. Detta är inget vi har lagt in... Det händer bara för att min motor inte varvar upp tillräckligt snabbt.
Jag förstår att det är så. Och till den öppna marknaden är det nog bra.
Men din och min bil är rena racebilar.... Det är det jag pratar om. Vi ska ju åka jättefort och hålla oss på det svarta..
EDIT OVAN:
Jag själv skulle inte vilja ha en sekunds fördröjning på nerväxlig. Hellre lite längre tid på alla nerväxlingar.
Vad är det man tror blir skadat om varvtalet inte är matchat ?
Det ena som kan hända är att bakhjulen tappar grepp i ett ögonblick...
Alltså: om tiden i lådan är nog lång för att växlarna ska hinna i och ur.
Alltså, jag är inte ingenjör på BMW, jag har ingen aning. Men du måste förstå grejjen här. Skickar man på varv så det matchar så växlar den direkt. 0.2 sekunder ungefär. När något blir fel, då växlar den mjukt och det tar cirka en sekund. Allt enl BMW programmering. Det är exakt samma sak på en standard E90 M3. Skulle motorn av någon anledning inte revmatcha rätt så växlar den ned mjukt. Detta är inget vi har lagt in... Det händer bara för att min motor inte varvar upp tillräckligt snabbt.
Jag förstår att det är så. Och till den öppna marknaden är det nog bra.
Men din och min bil är rena racebilar.... Det är det jag pratar om. Vi ska ju åka jättefort och hålla oss på det svarta..
Mjo, men ser jag bara till att min bil får lite bättre gasrespons har jag inget problem längre heller. Det har jag dessutom mer nytta av än vid nedväxlingar. När det där händer så blir det ju ett helt skrotat varv. Så kör man superlap så är man ju rökt. Därför måste problemet lösas till nästa säsong.