Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 107, 108, 109   >>
23 besök idag (655532 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
EDIT OVAN:
Jag själv skulle inte vilja ha en sekunds fördröjning på nerväxlig. Hellre lite längre tid på alla nerväxlingar.

Vad är det man tror blir skadat om varvtalet inte är matchat ?
Det ena som kan hända är att bakhjulen tappar grepp i ett ögonblick...

Alltså: om tiden i lådan är nog lång för att växlarna ska hinna i och ur.


Alltså, jag är inte ingenjör på BMW, jag har ingen aning. Men du måste förstå grejjen här. Skickar man på varv så det matchar så växlar den direkt. 0.2 sekunder ungefär. När något blir fel, då växlar den mjukt och det tar cirka en sekund. Allt enl BMW programmering. Det är exakt samma sak på en standard E90 M3. Skulle motorn av någon anledning inte revmatcha rätt så växlar den ned mjukt. Detta är inget vi har lagt in... Det händer bara för att min motor inte varvar upp tillräckligt snabbt.


Jag förstår att det är så. Och till den öppna marknaden är det nog bra.

Men din och min bil är rena racebilar.... Det är det jag pratar om. Vi ska ju åka jättefort och hålla oss på det svarta..


Kan det inte vara så att lådans system gick in och hjälpte till när motorn troligen hade felaktigt varvtal vid nerväxling? Och därmed hjälper till att hålla sig kvar på det svarta?

Med lite simplare system så kanske den hade växlat ner när motorn har felaktigt varvtal o ev gjort en piruett ut i sandfållan tack vare för mycket motorbroms tex?

Tycker att det låter ungefär som en modern motorstyrning, den vrider ner effekten om nån faktor inte stämmer, det kan hända i en kurva med. Om man vänder på det så känns det bra med säkerhetssystem som funkar.
Sen så är det lite justeringar kvar på Cammos bil för att det ska funka 100%

Bara en tanke från min sida, har inte själv någonsin kört tävling på bana.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Jag skall köra med HTG i min golf och där kan man ställa in variabler så att lådan inte växlar ner för tidigt så man riskerar övervarv.

Men för att ge mina cent i svänghjuls diskusionen så är där en hel del som har problem att de har i sönder front korgen/ingående axel på lådan. Men det verkar mest vara de som kör 4 cylindriga motorer

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Intressant att läsa, jag gillar tekniknörderiet.

Är inte ett sätt att se till att motorn varvar upp snabbare att köra med lättast möjligt svänghjul?

Att det skramlar på tomgång är ju bara fränt så länge man vet vad det är.

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Babbe skrev:
Jag skall köra med HTG i min golf och där kan man ställa in variabler så att lådan inte växlar ner för tidigt så man riskerar övervarv.

Men för att ge mina cent i svänghjuls diskusionen så är där en hel del som har problem att de har i sönder front korgen/ingående axel på lådan. Men det verkar mest vara de som kör 4 cylindriga motorer


Jo det är ju bra att ställa in. På min låda är det ju M3 GTS oem program, så den växlar bara när den kan. Inget annat. Rätt skönt att inte behöva bry sig om det just.

Så det är den som vibrerar sönder alltså? Låter ju rimligt. Men en rak6a och fjädrat centrum borde ju funka då. Även om det är kraftigt lättat. Jag ska bygga, så får jag återkomma i vår eller senare.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Efter Nürburgring så ställdes bilen bara in på lyften.

Där står den fortfarande då jag inte har tid riktigt. Motorn ska ur och lagas. Fast jag bygger en rätt hård Renault Megane åt en kille och den måste bli klar innan jag kan gå på mitt eget bråte.

Men lite har jag hunnit med.

Ja har ju en skrot topp som ligger efter raset. Det är ju alltid bra att ha. Så nu håller jag på att leta lite bättre flöde i den. Självklart håller jag inte på med tramsiga gissningslekar. Allt ska verifieras i flödesbänken, så jag vet att det funkar.

Som exempel hade jag försämrat flödet i de 2 avgaskanaler jag hade testat på. Insug däremot hade jag fått en tydlig förbättring på. Siffror kommer senare när allt är klart. Nu ska jag porta lite mer och se om jag kan hitta ännu mer i insuget och försöka få till avgas vettigt. Jag har 3 avgas till att prova med. 6an är ju skrot, så den kan jag inte testa något på.







_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Visst är det kul att utforska!

Jag är förresten avis på väggklockan, sådan vill jag också ha.


_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Jag gick och städade lite i garaget och sneglade in i bilen. Jag har ingen ruta i för tillfället och fick en snilleblixt. Åtskilliga gånger har jag lackat ur på att ratten rör sig när jag gör hjulinställning.

Fast nu såg jag det gamla gjutna aluminiumhuset för blinkers och torkarspaken. Jag byggde en fixtur och borrade ett hål i täckskivan på rattnavet, och vips så är ratten låst i mitten när jag ska justera. thumbs up



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Ja. Nu har jag plockat ur spisen. Jag plockade raskt ner kamdriving och av med toppen för att se vad som hände i Tyskland. Börjar kunna N54 motorn bra nu, så alla verktyg hämtades i ett svep. Det gick fort att riva. Sen gick det också rätt fort att riva ur 6ans kolv... Igen...






Jag börjar fundera på om jag kanske har tänkt fel på mina andra ras. Jag trodde då att stiftet pajjat och sen tog det med sig kolven. Nu var stiftet i mycket bra skick. Börjar tro att kolvarna inte håller och när kolven sprack, så brann stiftet upp istället. Kolven spricker och svetsar sönder i ringlandet. Det är nog dags för en smidd botten.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2136



Jag tror du fått obalans i botten m den kolven!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Ja, det slammrade rätt bra, så du kan vara nåt på spåret.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Har forskat vidare lite...

H-profilstakar är ute, jag kör S-profil... Så nu är både stakar och kolvar beställt från 021 Motor.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Idag var jag hos Sjöberg Motorsport och balanserade vev samt honade ett block. Nu är det bara att invänta nya kolvar och stakar som är beställt.







_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Det har varit några stressiga månader... Så här kommer en del av en recap.

Kolvar och stakar ramlade in. 021 Motor (Ogge racing) fick bli leverantör. Jag vägde så klart allt, men behövde inte justera någonting alls faktiskt. Allt var inom 0.5g och min våg är inte bättre än så.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2136



För snygga att kolsyras!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Eldh skrev:
För snygga att kolsyras!


Haha ja.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Heja heja!

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Sen blev det dags att slipa in kolvringar och montera ihop stakar och kolvar.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Sen bulta ihop allt med nya ACL race lager.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Oggeracing....bästa stället å fyllehetsa i bromsbänken, meeera laaddd, citat oskar: ni 08or tänker bara på ladd 😁

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Mange K skrev:
Oggeracing....bästa stället å fyllehetsa i bromsbänken, meeera laaddd, citat oskar: ni 08or tänker bara på ladd 😁

Haha, ja han e rätt skön den där Oscar. 😁

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Då det var högst oklart gällande ARP bultar till N54 valde jag att tillverka egna. Speeding har på hemsidan, men ARP själva har inte. Det fanns inga hemma inlager hos Speeding och jag har "hört" att ARP satsen är lite kortare än oem. Det betyder sämre ingrepp i alublocket osv. Om det är 100%sant vet jag inte, men... Jag gillar ju att bygga så.

Oem är M11 med M9 längst ut utanför cyl 1 och 6. Att få tag i M11 och M9 muttrar var rätt jobbigt, så jag köpte M12 och M10 12.9 maskinbult som jag kapade och gängade om i svarven. M11*1,5 är inte ett dugg svårt att köra upp till M12*1,5 så det gjorde jag. Samma med M9*1,25 till M10*1,25. Sen var det bara att smälla i bultarna.

Jag fick borra upp frigången i blocket lite. Annars ingen åverkan på varesig topp eller block.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 107, 108, 109   >>
23 besök idag (655532 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande