Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 107, 108, 109   >>
305 besök idag (655506 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Det är ganska vanligt när man bygger drivlina med BMW DCT att man har en fast hub i ett rnkelmasse svänghjul. Rätt självklart egentligen att man inte vill ha dubbelmassa. Original är andra delen flytande. Den kan alltså inte bara rotera något, utan kan även röra sig i sidled.

Ett vanligt fel när man börjar mosa på med dessa lådor är att locket på lamellkorgen spricker. Drivhubben som sitter splinesad i svänghjulen är ensast fäst i locket. Denna rörelse behövs för att minska stress på locket. Det är alltså inte optimalt att åka stumt.

Först spände vi fast svänghhulet i fräsen och tog bort 2,5kg. Att sen hitta någon som kunde balansera var inte lätt alls. Det slutade med att jag fick låna en oldschool balanseringsutrustning av ett företag som tillverkar slipskivor. Denna används så klart inte längre. Jag tänkte svarva rn bussning som centrerade hela paketet, men jeflar så förvånad jag blev när standard axeln passade exakt i svänghjulet. Till och med konan stämde med den fasta delen. Ibland ska man ha tur. Sen var det bara att börja snurra för hand. Jag grillade och drack lite öl samtidigt som jag balanserade med ett 4,2mm popnitsborrr. Till slut fick jag till det.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
En klassiker på N54 och S55 motorerna är att crankhubben roterar när man trimmar. Dreven till oljepump och kammar är inte låsta, utan sitter dragna med moment och friktionsbrickor. Brickan är som sandpapper i princip. Sen drar man 100Nm + 360grader. Det är f*n skithårt.

Men när man börjar plocka lite mos finns risk att det flyttar sig. Det finns färdiga kit att köpa, men jag gillar ju att bygga, så vi satte upp oem hubben i fräsen och byggde om den lite. Sen svarvade jag en borrjigg som jag bultade in i veven och borrade där för styrstift. Allt är mycket lättare att montera om man kan plocka av dreven. Så att låsa med en radial låsning blir inte optimalt.






_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Extrafälgarna är lackade och klara för träningsdäck.

Passade på att "slänga ihop" ett nytt tak också. De som följt tråden kanske minns att jag tappade det för några år sedan. Sen var buckligt och tråkigt. Kolfiber känns mer rejsigt.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Fränt! Kan det bli fint nog för en gatbil?
(you make 2 yes?)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fint jobb du gör på bilen!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Jag kan göra ett extra. Enklast är son om jag gör ett skinn som du limmar på originaltaket iså fell. Bilder kommer imorrn. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Westersund skrev:
Fint jobb du gör på bilen!


Tack. Ska bli kul att se allt klart nu i helgen

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Nu börjar allt lugna ner sig lite, så här kommer an sammanfattning.

Jag hade mappningstid bokad en vecka innan race. När jag startade upp motorn läckte det vatten från en anslutning i toppen som jag valt att svetsa. Gjorde likadant på den förra toppen, men den hade gått 4000 mil. Den är har suttit i en 335 som någon har meckat med några gånger, den har gått långt gissar jag och allt detta innebär rätt så skitigt material. Så det blev duktigt med porer. Att svetsa längst fram på toppen blir jätteknepigt, så jag fick riva av hela fronten så jag kom åt. Fast efter några timmars övertalning med roterande fil och ACDC svets så var det tätt.

Jag fick skjuta upp mappningen till torsdagen innan race.

Nu är det Torsdag. Jag åkte på morgonen till MaxxECU HQ i Vrigstad och vi tog en kaffe och gick igenom den äldre mappen. Sen var det bara att spänna upp bilen i rullarna och köra igång. Sedvanligt så gick Natanael igenom det lägre segmentet och justerade om det som behövdes i bränslemappen. Sen förra konfigurationen har jag bytt från mack-E85 till Goatfuels E190-R som är ett rent E100 bränsle. Anledningen till detta är att mack soppan har så jävla dålig/sviktande kvalite. Det KAN vara en bidragande orsak till mina tidigare ras. Fast det finns mer... jag hade ju som jag tror jag skrivit innan hittat att crankhubben hade flyttat sig en aning.

Jag ovh Janne som gjort toppen till slut, ville ha en bromsning på samma ladd som innan, utan att ändra på övrigt. Nu blev det ju inte riktigt så eftersom det är annat bränsle och en gnutta högre kompression. Men... med lite justerat bränsle för rätt lambda så gav maskinen 57hk mer än förra året. Då är det flödet i toppen, lite högre komp och bränslet som är skillnaden.



Här ser man att det är lite förbättring i flödet.

Efter några pull utan problem ( ) (när hände det senast med en helt nybyggd motor?) Så landade effekten på 673hp 888Nm. Vi var några gånger och snurrade över 900Nm men jag vill inte vara där. Är lite orolig för kopplingarna. bromsningskurva nedan. Nå har jag alltså gått från 582 till 673hp på 0.1 bar mer än förra året. Så toppjobbet gjorde ju susen tillsammans med bränsle och lite högre komp. Jag har räknat på kopressionen och OEM är 10,2:1. Nu har jag om det stämmer att kolvarna ger samma som OEM c:a 11.0:1. Vi lade en del tid på att få en bra kurva och inte bara så hög effekt som möjligt. Låg läget blev 370hk och mellan 491hk.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Efter mappningen åkte jag dirket till ett "möte" med jobbet. Vi skulle samlas utanför Eksjö och dricka lite öl och umgås. På fredagen var det möte fram till lunch och sen drog jag mot Kinnekulle.

Väl framme var det trackday på fredagen, där tittade jag bara på och byggde min depåplats. På Lördagen var det race för nya "lilla" klassen Clob GO. Vi andra fick träna emellan racen. Bilen funkade bra. Jag körde bara på lilla och mellan läget. Full effekt kändes onödigt på denna banan. Jag har dessutom en lyftare som hängt sig. Jag tänkte att det kommer säkert släppa när motorn är varm i bänken, men nej... Dagen flöt på men det blev inget nytt PB. Jag hittade inte riktigt spåren.... Fick lite hjälp av medtävlande som visade sina spår och efter ett tag lyckades jag hamna bakom Jhonny Nilsson med Corvetten. Han körde ju bra mycket fortare än mig och efter kvarnkurvan så hade jag sån attack att spåren bara kom till mig igen. Det var skönt, men dock sista passet den dagen.

RACEDAY.
Ut på warmup och det kändes kanon. Lådan hade frikopplat lite vid något tillfälle på Lördagen, men ännu var jag inte orolig. Det skulle ändras Martin Söderberg drog in en rätt bra rökartid i Q1. en 52a nånting. Det var inte alls långt från rekord på Rdäck. Gzon hade fått problem med sin RX7 så han hade åkt hem och hämtat sin RX8 som var ihopplockad av lite överblivna delar bara. Dom valsade skärmar på Lördagskvällen och kastade på nya Hankook. Fast han var ju en sekund efter mig i Q1,så det var ju lugnt. Jag hade 2a platsen som i en liten ask... Jag låg då på 56.8 och hade PB på 56.7. Sen var det Q2 och jag förbättrade mig inte. Nu hade lådan börjat frikoppla lite här och där. Jag tappade sjukt mycket tid. Inte bara på att tappa driv, utan jag tappade ju spåret då. Sen var ju resten av varvet ur sync. Skitjobbigt.

I finalen ställs vi i startordning efter snabbast tid i kval. Nu ställde som Gzons "jävla skitbil" framför mig?! Jo, han hade ju 56.5 i Q2 och var alltså snabbare med den bilen än vad jag var med mig... Jag hade riktigt svårt att acceptera detta. Jag vet ju att Gzon är snabbare än mig normalt sätt. Fast med denna bilen? Så i finalen så tänkte jag att jag ger på så mycket jag kan, trots frikopplingsproblemet. Det räckte till en 2a plats och nytt PB på 56.204. Det var jag nöjd med. Fast när man gör ett litet lyft under bron och sen kliver på igen och ingen är hemma... då blir det f*n otäckt. Det frikopplade även där nu. Fast, jag tog fram det jag behövde när det gällde. Fortfarande bara på mellan effekten också.

Men eftersom vi var så få så gällde "WTAC regler" även denna tävling. Alltså bäst tid under dagen vinner, så därför vann Söderberg. Han hade kört av splittern i Q1 och körde inte mer den dagen. Det visste vi dock, så även om jag var snabbast i finalen, så kom jag 2a. Dock räknas Söderbergs tid inte i Unlimited, men det gör min. Så jag kom 3a i Unlimited också. Självklart beror det på att det inte var fullt startfält, men ändå kul med en pokal till.

I ett senare inlägg ska jag redogöra för frikopplingshistorien. Vi har nämligen efter detta race hittat felet. Det var som vi trodde innan att rev matchningen måste stämma, men nu hittade vi en grej till.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Hur ser Dyno kurvan ut? och är det whp eller crank hp du nämner?
Vad är det för motorvolym på motorn?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Det är crank siffror. Detta för att det är den siffran på kopplingen som gäller. Jag vill inte går över 900Nm på kopplingen. Whp är 583 just nu på full effekt. 3.0 liter N54B30A

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare


583Whp 782WNm @1,9bar

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Cammo skrev:
... Gzons "jävla skitbil" framför mig?! Jo, h.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Cammo skrev:
... Gzons "jävla skitbil" framför mig?! Jo, h.




Han berättade om turbon. Avgasturbinen är helt linjär. De fick svarva ner den för att den var trasig. Den bilen SKA inte gå så fort. Martin är duktig på Wankel och en mkt duktig förare.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Sjukt imponerad att du orkar hålla på, trots allt strul. Jag hade gett upp för länge sen...

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
AL skrev:
Sjukt imponerad att du orkar hålla på, trots allt strul. Jag hade gett upp för länge sen...

/AL


Ja... lite ADHD i grunden är en superkraft ihop med VM i tålamod

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Oj... Jag har visst missat att uppdatera från King of Mantorp.

Jag går händelserna lite i förväg och bjuder på en film från Falkenberg. Jag köpte mig en ny kamera, en GoPro Hero9. Jag är mycket nöjd med denna. Ska dra ihop en racerapport om Gatebil-KingofMantorp-Falkenberg sen. Det involverar Custom Racing bland annat



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Cammo skrev:
Oj... Jag har visst missat att uppdatera från King of Mantorp.

Jag går händelserna lite i förväg och bjuder på en film från Falkenberg. Jag köpte mig en ny kamera, en GoPro Hero9. Jag är mycket nöjd med denna. Ska dra ihop en racerapport om Gatebil-KingofMantorp-Falkenberg sen. Det involverar Custom Racing bland annat




Tips, sänk Exposure Compensation (EV Comp) till -1 eller -1,5 så blir focus lite bättre på banan

Här kör vi med EV comp -1,5
https://youtu.be/4KBOdxxTEgw?t=559
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Falkenberg verkar riktigt latjo för snabbare bilar, såg skoj ut!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Cédric skrev:
Falkenberg verkar riktigt latjo för snabbare bilar, såg skoj ut!
Alla bilar är snabba på Falkenberg, det gäller bara att hålla farten uppe (Inte alltid så lätt, varje misstag bestraffas)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Hellas skrev:



Tips, sänk Exposure Compensation (EV Comp) till -1 eller -1,5 så blir focus lite bättre på banan

Här kör vi med EV comp -1,5
https://youtu.be/4KBOdxxTEgw?t=559


Kanon, tack!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 107, 108, 109   >>
305 besök idag (655506 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande