Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 107, 108, 109   >>
932 besök senaste veckan (655513 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Lycka till! Var nere hos dig på visfestivalen somras utan att tänka på att du bor där... Nice hotell som han byggt..

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Lycka till! Var nere hos dig på visfestivalen somras utan att tänka på att du bor där... Nice hotell som han byggt..


Kul!.

Jorå, det är hyffsat stekigt. Jag var där och drack öl både fredag och lördag på Visfestivalen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Ja, den där helgen blev inte riktigt som jag hoppades på.

Det blev ett jefla ryt i motorn med nya snurran. 691hk på naven, men med längre register och plan och fin kurva. Det låter helt annorlunda. Riktigt ballt ljud blev det. Jag körde hela testdagen på lilla mappen. Grundtryck på 1bar. ca 500hk tror jag. På första tävlingsdagen vred jag på till läge 2. 1,4 bar. Runt 580. Den skjuter på friskt i alla fall. På Q1 sätter jag ett attackvarv där jag tar i 80% i alla fall. på slutet börjar varningslampan blinka. Jag håller i genom sista sväng eftersom det är tävling. Sen lugnar jag ner mig. Jag har hört skillnaden på motorljud redan. Det är lagren som fått stryk. Jag har inte racelager på vevstakarna. Jag fick hem fel ACL lager i sommras vid renoveringen, så jag fick stoppa i vanliga Glyco lager som jag hade på hyllan. Dessa verkar ha gett sig nu. Jag fick lite dåligt oljetryck i kurvorna trots accusump och överfylld olja. Ingen ko på isen, men det låter lite. Så nu ska skiten isär igen och inspekteras. Sen ska den ihop med nya ACL lager.

Jag ska även stänga decket på blocket så det klarar lite mer tryck. Vi upptäckte ju i sommras att cylindrarna var 1 tia ovala längst upp. Den planen är redan klar. Nu är ju säsongen slut och jag kan i lugn och ro förstärka upp maskinen. Det får dessutom bli en torrsump i vinter. Jag orkar inte hålla på med massa hitte-på lösningar som ändå inte funkar. På bana åker man torrsump, så enkelt är det. Jag har ju haft det på både RB26an och M48.50 motorn. Nu blir det på N54 också.

Det bliev ändå 1:10.599 Inte ett nytt pb, men jag tror det är den bästa jag kört med transponder. Minns inte riktigt hur det var förra året. Jag satte en 1:09.3 men tror det var i dashen bara. Helt ok tid och det hade nog blivit riktigt bra om jag fått fortsätta hela helgen, men jag var lite smart och slutade innan det blev ett ras.

Film på detta varv kommer. Man hör också tydligt i filmen att lagren ger sig.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Är det inte lite oroande att du har lärt dig att kunna höra exakt att några vevlager börjar ge sig?
Själv är jag något av en fegis och har missat lagerljud helt och hållet.

Imponerande kämpat och en grymt läcker bil.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Här är film.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
oneyet skrev:
Är det inte lite oroande att du har lärt dig att kunna höra exakt att några vevlager börjar ge sig?
Själv är jag något av en fegis och har missat lagerljud helt och hållet.

Imponerande kämpat och en grymt läcker bil.


Mja, efter några ras vet man hur det låter. Jag lärde mig redan i 20års åldern


Tack.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180



Cammo skrev:
oneyet skrev:
Är det inte lite oroande att du har lärt dig att kunna höra exakt att några vevlager börjar ge sig?
Själv är jag något av en fegis och har missat lagerljud helt och hållet.

Imponerande kämpat och en grymt läcker bil.


Mja, efter några ras vet man hur det låter. Jag lärde mig redan i 20års åldern


Tack.


Man hör morret ganska tidigt :-(
Tråkigt Henke
Men du kommer ju igen

_________________
Fredrik Wiell
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Wiell skrev:
Cammo skrev:
oneyet skrev:
Är det inte lite oroande att du har lärt dig att kunna höra exakt att några vevlager börjar ge sig?
Själv är jag något av en fegis och har missat lagerljud helt och hållet.

Imponerande kämpat och en grymt läcker bil.


Mja, efter några ras vet man hur det låter. Jag lärde mig redan i 20års åldern


Tack.


Man hör morret ganska tidigt :-(
Tråkigt Henke
Men du kommer ju igen



Jorå jag bygger torrsump i vinter. Färsten och rörklammer finns ju kvar sen tidigare motorer.
Jag kollade filmen lite mer noga igår. Originalet har betydligt skarpare kvalite än youtube. Man ser ju oljetrycksmätaren skarpt där. Det värsta stället jag hittat är 1,0bar oljetryck i en kurva. Letade upp det stället i loggen. Där har jag 34% throttle och MAP på 67. Så det börjar lägga lite tryck på lagren. När jag ko mit upp i 100kpa MAP och 71% spjäll...då har jag 1.2 bar. Felet uppstår endast i vänsterkurvor. Det är ju ändå rätt så rimligtnär motorn lutar åt höger.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Får man fråga vad den röda led-listen har för funktion? Vad varnar den för? Sett den i flera videos där den verkar flimra till lite då och då, Accsump aktivering? Tråkigt med ras, igen! Men ja som du säger när det börjar gå fort i kurvorna är det svårt att ha kvar oljan vid pickupen

_________________
Viktor Andersson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cammo skrev:



Jorå jag bygger torrsump i vinter. Färsten och rörklammer finns ju kvar sen tidigare motorer.
Jag kollade filmen lite mer noga igår. Originalet har betydligt skarpare kvalite än youtube. Man ser ju oljetrycksmätaren skarpt där. Det värsta stället jag hittat är 1,0bar oljetryck i en kurva. Letade upp det stället i loggen. Där har jag 34% throttle och MAP på 67. Så det börjar lägga lite tryck på lagren. När jag ko mit upp i 100kpa MAP och 71% spjäll...då har jag 1.2 bar. Felet uppstår endast i vänsterkurvor. Det är ju ändå rätt så rimligtnär motorn lutar åt höger.


Jag har sagt det förut... och säger det igen.

Problemet du har, är att tråget är tomt vid dessa tillfällen. Det beror alltså inte på, som många tror, att oljan skvimpar i tråget. Det är återrinningen som uteblir.

Men det har du säkert koll på.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:



Jorå jag bygger torrsump i vinter. Färsten och rörklammer finns ju kvar sen tidigare motorer.
Jag kollade filmen lite mer noga igår. Originalet har betydligt skarpare kvalite än youtube. Man ser ju oljetrycksmätaren skarpt där. Det värsta stället jag hittat är 1,0bar oljetryck i en kurva. Letade upp det stället i loggen. Där har jag 34% throttle och MAP på 67. Så det börjar lägga lite tryck på lagren. När jag ko mit upp i 100kpa MAP och 71% spjäll...då har jag 1.2 bar. Felet uppstår endast i vänsterkurvor. Det är ju ändå rätt så rimligtnär motorn lutar åt höger.


Jag har sagt det förut... och säger det igen.

Problemet du har, är att tråget är tomt vid dessa tillfällen. Det beror alltså inte på, som många tror, att oljan skvimpar i tråget. Det är återrinningen som uteblir.

Det är väldigt troligt! Vi hade samma problem på våra krosskartar (gsxr 750cc). flyttade all olja från tråg till topp, vissa monterade grova externa oljereturer från toppen, andra som jag överfyllde med 2l extra motorolja. Men som sagt, torrsump så är alla problem lösta

Men det har du säkert koll på.....

_________________
Viktor Andersson
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Nu blev det nått konstigt här i min citering.. Ber om ursäkt
Aja svaret på Butterfly skulle vara:


Det är väldigt troligt! Vi hade samma problem på våra krosskartar (gsxr 750cc). flyttade all olja från tråg till topp, vissa monterade grova externa oljereturer från toppen, andra som jag överfyllde med 2l extra motorolja. Men som sagt, torrsump så är alla problem lösta

_________________
Viktor Andersson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
turbskie30m3 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:



Jorå jag bygger torrsump i vinter. Färsten och rörklammer finns ju kvar sen tidigare motorer.
Jag kollade filmen lite mer noga igår. Originalet har betydligt skarpare kvalite än youtube. Man ser ju oljetrycksmätaren skarpt där. Det värsta stället jag hittat är 1,0bar oljetryck i en kurva. Letade upp det stället i loggen. Där har jag 34% throttle och MAP på 67. Så det börjar lägga lite tryck på lagren. När jag ko mit upp i 100kpa MAP och 71% spjäll...då har jag 1.2 bar. Felet uppstår endast i vänsterkurvor. Det är ju ändå rätt så rimligtnär motorn lutar åt höger.


Jag har sagt det förut... och säger det igen.

Problemet du har, är att tråget är tomt vid dessa tillfällen. Det beror alltså inte på, som många tror, att oljan skvimpar i tråget. Det är återrinningen som uteblir.

Det är väldigt troligt! Vi hade samma problem på våra krosskartar (gsxr 750cc). flyttade all olja från tråg till topp, vissa monterade grova externa oljereturer från toppen, andra som jag överfyllde med 2l extra motorolja. Men som sagt, torrsump så är alla problem lösta

Men det har du säkert koll på.....


Jodå. Jag har koll på det. Gjorde ett försök med våtsump, men... det funkade inte. Har börjat rita på ett tråg nu.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Nu är mina nya bakskivor klara.
Eftersom jag kör DCT har jag ingen motorbroms/växel när motorn är avstängd. Så jag behöver oem parkeringsbroms. Jag mätte lite och ritade upp ett nytt bellhouse. På en en rotor från Alcon och vips har jag stöddiga bromsar, men p-broms kvsr.

Vi säljer dom via M&M Motorsport om någon vill ha.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:



Jorå jag bygger torrsump i vinter. Färsten och rörklammer finns ju kvar sen tidigare motorer.
Jag kollade filmen lite mer noga igår. Originalet har betydligt skarpare kvalite än youtube. Man ser ju oljetrycksmätaren skarpt där. Det värsta stället jag hittat är 1,0bar oljetryck i en kurva. Letade upp det stället i loggen. Där har jag 34% throttle och MAP på 67. Så det börjar lägga lite tryck på lagren. När jag ko mit upp i 100kpa MAP och 71% spjäll...då har jag 1.2 bar. Felet uppstår endast i vänsterkurvor. Det är ju ändå rätt så rimligtnär motorn lutar åt höger.


Jag har sagt det förut... och säger det igen.

Problemet du har, är att tråget är tomt vid dessa tillfällen. Det beror alltså inte på, som många tror, att oljan skvimpar i tråget. Det är återrinningen som uteblir.

Men det har du säkert koll på.....


Helt enig här. Därför det uppdagas i vänsterkurvor, högerkurvorna ser till att du har lite återrinning.

Sen ang lager, jag har aldrig använt nåt annat än glyco och har aldrig haft problem med att dem går i förtid sålänge smöjgningen är rätt. Spara pengarna på ACL lagrena, det kommer funka med torrsump.

Se till att du kan få 2 sugsteg på lämpligt ställe i toppen om möjligt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Jaha... ny motor igen.

En S55 från M4. Det kändes rätt liksom. Denna motor har ett oljesystem som är mer anpassat för bana. Ett dubbelpump system som BMW lovar ska klara 1,2G lateralt konstant. Det känns som ett bättre alternativ än N54. Jag tappade ju oljetryck med över 1G i vänsterkurvor. Skulle bygga torrsump, men eftersom veven hade fått stryk så lackade jag ur och bytte motor istället. Denna dök upp till rätt pris, så det var bara att köpa. Den kommer från en M4 av första generation.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Kommer att bli bra med den motorn thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Vad blir målet med nya motorn? Mer effekt än den du har eller siktar du på mer tillförlitlig effekt?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Westersund skrev:
Vad blir målet med nya motorn? Mer effekt än den du har eller siktar du på mer tillförlitlig effekt?


Mer effekt behöver jag inte. Bättre anpassad motor för bankörning = mer tillförlitlig. Sen är det ju lite coolt också. Men huvud skälet är att det ska hålla. Mer byta olja och mindre plocka isär hela motorn.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Cammo skrev:
Mer effekt behöver jag inte. Bättre anpassad motor för bankörning = mer tillförlitlig. Sen är det ju lite coolt också. Men huvud skälet är att det ska hålla. Mer byta olja och mindre plocka isär hela motorn.


Låter som en bra plan, tillförlitlighet är underskattat.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Westersund skrev:


Låter som en bra plan, tillförlitlighet är underskattat.


Ja, lägga varv är det bästa som finns!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 107, 108, 109   >>
932 besök senaste veckan (655513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande