Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor kring vagnbok
2604 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Frågor kring vagnbok

Hej,

Har ett par frågor kring vagnbok. Har sökt runt en hel del men inte hittat det jag vill veta.

Från och med 2015-07-01 så kommer det ju att finnas ett krav på kryss i huvudbåge samt tak i racing. Regeländringen kom precis efter att jag hade lackat om bilen, både utvändigt och invändigt. Så jag är måttligt sugen på att kapa upp taket för att kunna helsvetsa bågen. Problemet kommer man undan om vagnboken är utfärdad innan 1 juli iår.

Men min fråga är följande. Bilen har en vagnbok från 2005. Vagnboken är ju giltlig 5 år, och så behövs en kontroll av bilen varje år.

Men i och med att jag har en vagnbok (även om den är utgången) måste jag ändå skaffa en ny för att kunna undvika kravet på krysset? För den har ju varit godkännd med bågen som är i, och är fortfarande godkännd enligt reglementet fram tills sista juni.

Någon som har kommentar på detta så är jag tacksam!

Hur går det till när man skaffar vagnboken? Går teknikern igenom hela bilen efter reglementet, tittar han efter serie specifikt reglemente och till sist, hur lång tid tar det för tekniken att kontrollera bilen så man får ut sin vagnbok?

Tack för tankar och svar =)

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vagnboken gäller fem aktiva år, hur många besiktningar är noterade på sid 2?
Bes gäller spec/utförande på säkerhetsdetaljer, inte mycket mer.
Det kan gå på en timme.

Men det beror på...
Ring och prata med närmsta besiktare, då får du svar på allt, gällande den personens rutiner iaf.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Frågor kring vagnbok

ChriMa_Motorsport skrev:
Hej,

Har ett par frågor kring vagnbok. Har sökt runt en hel del men inte hittat det jag vill veta.

Från och med 2015-07-01 så kommer det ju att finnas ett krav på kryss i huvudbåge samt tak i racing. Regeländringen kom precis efter att jag hade lackat om bilen, både utvändigt och invändigt. Så jag är måttligt sugen på att kapa upp taket för att kunna helsvetsa bågen. Problemet kommer man undan om vagnboken är utfärdad innan 1 juli iår.

Men min fråga är följande. Bilen har en vagnbok från 2005. Vagnboken är ju giltlig 5 år, och så behövs en kontroll av bilen varje år.

Men i och med att jag har en vagnbok (även om den är utgången) måste jag ändå skaffa en ny för att kunna undvika kravet på krysset? För den har ju varit godkännd med bågen som är i, och är fortfarande godkännd enligt reglementet fram tills sista juni.

Någon som har kommentar på detta så är jag tacksam!

Hur går det till när man skaffar vagnboken? Går teknikern igenom hela bilen efter reglementet, tittar han efter serie specifikt reglemente och till sist, hur lång tid tar det för tekniken att kontrollera bilen så man får ut sin vagnbok?

Tack för tankar och svar =)

Nu kanske det inte är roligt att kapa lite och svetsa i en nylackerad bil i alla fall, men det behövs EJ kapa bort taket för att svetsa i ett kryss.

Har du för lite utrymme för att kunna komma åt uppifrån (ibland kan man böja munstycken etc) så kapa ur en lucka i röret och helsvetsa underifrån, svetsa sedan igen luckan.

Enkelt.

Gävle
Här sen Jan 2004

Vart finns info om dessa kommande ändringar?

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

E21 Racing skrev:

Gissa en gång...
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015.pdf
Sid 22 och framåt.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

TPR skrev:
E21 Racing skrev:

Gissa en gång...
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015.pdf
Sid 22 och framåt.

Jo, ja vet.... var för tidigt för huvet skulle vara med....

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Jaha.. för mig som bygger bil så måste jag alltså ha kryss eller V i taket nu för vagnboksbesiktning om den sker efter ovanstående datum.. har jag förstått det rätt då..??
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

Sunk skrev:
Jaha.. för mig som bygger bil så måste jag alltså ha kryss eller V i taket nu för vagnboksbesiktning om den sker efter ovanstående datum.. har jag förstått det rätt då..??

Ja, det verkar tyvärr så...

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Allmänt banåkaforum
Frågor kring vagnbok
2604 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande