Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30 >> 37 besök senaste veckan (180183 totalt) |
Misstänker starkt. Kan liksom inte vara så mkt annat. Kommer ändå göra en leakdown nästa vecka (hoppas jag) Kollade även luftpumpens (plus-air) funktion, läckage och motorns gång utan den för ett par veckor sen men den funkade perfekt. |
||||
Nu får du vatten på din kvarn zmicke!
Det verkar som om mina komp-värden varit fel trots upprepade prov. Ska börja med att köpa bättre mätare, svårt att lita på den igen. Med rätt stiftgängor så jag slipper "tryckstången" (som precis når ned till förbränningsrummet) & ännu en felkälla. Gårdagens leakdown gjorde mig både lättad & konfunderad... Limmet hade sällan sett så jämna värden. 1. 73psi 2. 72 3. 72 4. 72 5. 72 6. 73 Oljerester från kompproven borde kunna uteslutas efter varmkörningen på 15-20min så dessa bör stämma. Dessutom körde vi ännu ett (kallt) kompprov med Limmets egen testare o även där var det jämna värden. Nästa suspect blev insprutarna, så nu ska de ur o skickas till BJP (ihop med Alfans dito.) Mkt enklare & billigare jobb än bottenrenovering! |
||||
Skönt att det vart så fina värden, bra att få spridarna kollade. Kan var så att en är lite krasslig på tomgång men fungerar bättre när varvtalet ökar.
BJP ligger väl i Östansjö, eller finns det fler firmor med det namnet ? _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Fick intrycket av Limmet att de fanns i närheten men helt rätt, de är ju i Östansjö så jag får ta med dem norrut nästa gång.
Precis, just första 30s med kall motor är det. Räcker nog att en stått o droppat över natten.. |
||||
Fick några bilder av Jesper Åhlander som han tog längs Fjärås-åsen hösten 2020.
Riktigt duktig! Men så har han fotat åt Teknikens Värld bl.a. Tvärflöjtister som nedlagt sina vapen? Nej demonterade spridare, idag skickas de & 6st AlfaBusso-diton till BJP på Närkeslätten. |
||||
Passade på att droppa lite lithiumfett i alla leder/lager för gasspjällsaxeln och fick bort allt smågnissel.
Fick hem spridarna från BJP och de hade inga större fel som synes. Kanske pga återkommande STP spridarrengöring? Till skillnad från Alfans där fyra av dem fick en volymökning på mer än 1%. Nåväl, ännu en felkälla bortfintad. Nya o-ringar & filter. Och motorn går förstås som innan typ. Minimala vibrationer tills plus-air systemet stänger ned, sen jämnt & fint. Stift & spolar är kvar, enl Limmet. Originalstift (NGK med 3 elektroder) är beställda, who knows.. Dåliga motorfästen..? De är aldrig bytta. Tycker även det tickar aning mer på cyl 1-3 så man kan ju alltid kolla ventilspel. |
||||
I ett mörkt hörn av webbernet läste jag att S54 är "känslig för stift" så jag hoppas att ett gäng originalstift (NGK dock) kanske är lösningen.
EDIT: nähä såklart ingen skillnad. Sen ny bromsvätska för säsong '23, högre kokpunkt än Biltemas 5.1 iaf.. (270) |
||||
Tycker mig höra att denna bilen ropar efter att få testa konbana 2023, trots min höga ålder har hörseln kvar vissa ljud som hörs tydligare än andra
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det har slagit mig några ggr men det har alltid varit annat ivägen, det vore skoj! |
||||
Fyfan vad grymma bilder! Skulle vara kul att köra en fototur nån gång med ett gäng likasinnade och några som gillar att fotografera... Hmm, jag borde ha folk i båda lägren. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag är med! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Bra ide! Vore väldigt kul.. |
||||
Gav mig i kast med att rengöra insuget, ITB's, plenumet med sina trattar och tomgångmotorn - aldrig gjorts tidigare gissar jag.
Skitigt men inte som man sett i div. S54-videos. Inte för att det spelade ngn roll för (1a minutens) oroliga tomgång... Efter en massa bromsrengöring.. Öppnar man spjällen når man även baksidorna. Imponerande med tydligt handarbete/finslipande i varje kanal från fabrik. Däremot gav denna utdelning! Fick tipset på Z4-forumet. Sitter mellan plenumet och bromsservon. Sprutade massor med bromsrengöring i båda ändar med/utan 12V. Lät torka. Märkbart lugnare tomgång första minuten. |
||||
Kungälv Pulverteknik fixade original kulör på originalfälgarna istället för trista antraciten ngn ostraffad stod för. Ett par smårepor blev jag av med på kuppen. 4000 buckarolas blev det, plus däckomläggningen.
Noterade att det faktiskt står "Reinforced XL" på AR-1orna (finns de 'normala'?) Kanske därför de är tunga som bly o stenhårda som om de är till Tesla.. Före: Efter: |
||||
Ok, hoppas du har helt rätt!
Jo, känns som ett sånt ställe som "glömt" höja priserna. Blästring & pulverlack, även om de slarvat lite med lack i nav/anliggningsyta på både dessa & Alfafälgarna. M-tisha från Blipshift i Californien |
||||
Lite bromsjobb inför beach 2023.
Omlackade ok, original färg icke värmetålig. Nya dammskydd, kassa sen förra året. Ny bättre bromsvätska Motul 700. Nya HEL kolfibershims, 1500kr. Icke nöjd med Foliatec-färgen inkl pensel, men den ser bra ut på 3km avstånd. Inspirerad av nyare M-bilars guld. Lite "bums" Längre bumpstopp fram (kortade e87) då framhjulen envisades med att gnugga hål i innerskärmarna. Dessutom misstänker jag att den alltför långa fjädringsvägen fram var en dålig kombo med den korta dito bak (apropå detta med att snurra av Kullen efter bron etc etc) Nytt resår i bagagenätet, äntligen! Extremt viktigt.. 🙂 |
||||
De flesta kör ju med anti-skrikstål eller titanshims, jag hade inga förra året. Kolfiber ska vara bättre än titan iaf, såhär skriver HEL: "HEL Performance have pulled out all the stops when developing their carbon fibre brake pad shims. They've used the finest carbon fibre, combined with an exclusive resin which is non-combustible and thermally resistant to temperatures over 400°C (752°F). This special resin cures an attractive yellow or orange depending on the batch. These don't just look the part though: initial testing carried out by a professional racing driver in various road and track conditions showed a huge average temperature drop of 49°C (120.2°F) on the front calipers. HEL carbon fibre shims come in at a super-lightweight 3.5 grams per shim, compared to weighty titanium which are a typical 17 grams per shim. That's a dramatic 79% weight saving. That's not the only comparison which makes titanium inferior though: carbon fibre also has a much lower heat conduction compared to titanium (1W/mK compared to 22W/mK for titanium and 65W/mK for steel). Anything that helps reduce the temperature and increase efficiency of brake components is a good thing, especially as caliper seals are at risk of being damaged when they get too hot. Installing these carbon fibre brake pad shims will certainly inspire confidence that when you brake aggressively, all the components are being kept cool and working at their best. You can also re-use the shims when changing pads, as long as they're in a good condition." |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30 >> 37 besök senaste veckan (180183 totalt) |