Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29, 30 >> 50 besök senaste veckan (180505 totalt) |
De flesta kör ju med anti-skrikshims eller titanshims, hade inget sånt. Kolfiber ska vara bättre än titan iaf, såhär skriver HEL: "HEL Performance have pulled out all the stops when developing their carbon fibre brake pad shims. They've used the finest carbon fibre, combined with an exclusive resin which is non-combustible and thermally resistant to temperatures over 400°C (752°F). This special resin cures an attractive yellow or orange depending on the batch. These don't just look the part though: initial testing carried out by a professional racing driver in various road and track conditions showed a huge average temperature drop of 49°C (120.2°F) on the front calipers. HEL carbon fibre shims come in at a super-lightweight 3.5 grams per shim, compared to weighty titanium which are a typical 17 grams per shim. That's a dramatic 79% weight saving. That's not the only comparison which makes titanium inferior though: carbon fibre also has a much lower heat conduction compared to titanium (1W/mK compared to 22W/mK for titanium and 65W/mK for steel). Anything that helps reduce the temperature and increase efficiency of brake components is a good thing, especially as caliper seals are at risk of being damaged when they get too hot. Installing these carbon fibre brake pad shims will certainly inspire confidence that when you brake aggressively, all the components are being kept cool and working at their best. You can also re-use the shims when changing pads, as long as they're in a good condition." |
||
Påställt! Nu börjar sommaren.
Alla småfix under vintern funkar fint, även fjädringen som var lite av en aim-and-shoot... lagom fjädringsväg innan genomslagsgummit. Enda jag inte testat än är blåtandsmicken i originalgallret. Blev en go sväng ikväll med 10-12bilar & mc från jobbet som mötte upp herrarna i SVKG för en sväng m räkmacka. |
||
Var hemma i Uppsala & fotade lite vid slottet.
Den går allt en aning bättre än förra året av all rengöring, insug & spridare |
||
Fräscha belägg, nya spolar och en sväng t Marstrand med kollegor!
Sen är Gelleråsen bokat till 15/7 och Nurburg veckan efter. Fler som är där? |
||
Vilka kör du med på Gelleråsen den 15/7? För egen del ska jag dit med SVKG, fast den 7 juli istället. Perfekt start på semestern!
Nürburgring blir det nog inte i år, i alla fall inte med Aston Martin, möjligtvis att vi stannar till på vägen om det blir en europatripp på semestern. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Fordklubben (inbjudan på Inför Träffar) där även min kära mor kör sin Fiesta ST - ett plus liksom det faktum att det ligger på en lördag. Första dagen av min semester med!
Tänker likadant i dessa dyra tider, ringen blir en del av semestern. Bär troligen av mot Stuttgart efteråt, sedan Frankrike. Kielfärjan sön kväll 16/7. |
||
Förra helgen besöktes Sportvagnsmeeting i Skåne, körde även Rallyt i år (men insåg snabbt att jag har några år kvar innan jag platsar där)
Alla race på Knutan var roliga, dock duggade det titt som tätt. Roligast var att följa vinnaren i historiska (60-tal?) klassen, en Fiat 128 Rally trimmad till 173hk. Alfaserien liksaå förstås när man känner flertalet. Bjurmans Alfa 75 3.0 24V lät om möjligt ännu bättre än förra året. Bob Kelly (Kelly Däck) köpte denna Indigo 3000 som ny, han var ofta på fabriken för att gnälla på nyansskillnader i den svåra lacken. Många omlackningar blev det minns jag... 1998. Körde bakom Jesper i hans fina Z4 3.0Si. Vinnaren 128 Rally Bjurmans vinnar-75a. Hmm kan väl inte vara en ÄKTA Fiat 124 Abarth Rally....? ....jo ta mig tusan! Tät snubbe! Herbiekopia |
||
Äntligen! Originalfälgarna i original kulör.
Bilen har aldrig sett ut så här i min ägo. Bara att förbereda vidare inför Gelleråsen på lördag |
||
Tack!
Igår var det Gelleråsen med bra förutsättningar, minimal trafik och varken sol, blåst eller regn. (Liiiite dugg i 20min men inte så det blev blött). Mamma var där i sin Fiesta ST, vi körde olika klasser men ändå samtidigt i slutet av dan, lite kul! Uppslutningen från Fordklubben var dock dålig så man undrar ju hur det gick runt. Hade på känn att mina halvslitna XP8:or (60% kvar) var knappa, vilket märkes i heat 2. Hade alla grejer med så bytet gick snabbt, sen en kort inkörning på vägen utanför. Så här efteråt kommer jag inte runt mer bromskylning + att XP8 kanske inte räcker riktigt, XP10 eller 12 får det bli nästa gång! Däremot blev det perfekt med lite längre bumpstopp fram - nu är det slut med gnuggandet i innerskärmarna! Efter lunch började det gå fortare och AR-1orna började snart halka runt. Underhållande att drifta men inte så snabbt kanske. Har ingen racechrono än (don't ask) men filmade allt, klockade 9 varv under 1.17, snabbaste var 1:16:08 Kul! Konsekvent 1 sek snabbare än 2021 av ngn anledning. Motorn har iofs nya tändspolar o drar friskt men såg att jag tog fler hårnålar på 3an 2021, nu på 2an, sparar kanske oxå tid. Allt som allt en lyckad dag! Skitkul att träffa allehanda "nya" fejs t.ex Rejsianerna Westersund & Zmicke. Laddar upp filmer vid tillfälle, just nu är jag på Kielfärjan. Hade idé om Ringen på R-däcken men HELVETE vad de låter nu och regnar det på Autobahn hade man nog fått vattenplaning i typ 40km/h. Alltså - idag avfärd mot Kiel efter tre snabba åtgärder: # gatdäck # komfortläget på dämparna # original ljuddämpare Alltid lika komisk skillnad i körupplevelse... |
||
Ja fy tusan Victor, läser gärna vad som gick snett i V8an, hoppas det är lätt reparerat!
|
||
Har haft kontakt med Viktor så jag tar mig frihet att förmedla det han har kommit fram till. Han hittade en lös skruv i toppen, en likadan skruv som sitter på överfallen, som hade slagit sönder triggerhjulet på avgaskammen på den högra banken (passagerarsidan). Däremot saknades ingen skruv till någon av överfallen, frågan är hur länge den lösa skruven har legat där men framförallt hur den hamnat där. Alla stora delar från det sönderslagna triggerhjulet hittades i toppen. Viktors ihärdighet och kunnande är imponerande så han är snart på banan till, förhoppningsvis, minimal ekonomisk förlust. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Brrr, gillar inte det där med metallskrot på random ställen i motorn.. hoppas det löser sig som sagt.
Halvtidsrapport från Ringen, måndag: resan från Kiel gick smärtfritt, några sekunders stillastående i en Hamburgtunnel bara. På plats i Nurburg 16.10, lagom att ställa om dämparna o tömma bilen för ett par turistvarv. Skippade första hysteriska kvarten men det var ett misstag, krasch efter Schwedenkreuz och avstängt tills 18.55. Fick iaf träffa Mats Ahlgren (Corvette) som var näst intill ögonvittne. 18.55-19.20 hanns det iaf 2 varv på raken, gick fint trots ovanligt mkt trafik. 2a varvet kändes det mer bekvämt och farten ökade, men kände bakvagnen börja jazza på slutet, speciellt sista böjen innan rakan. Visade sig att jag då hade 3bar bak vilket är lite väl.. Träffade på Jimmy Särås o hans gäng med, alltid kul att träffa en italofil från förr. Tisdag: Tvättade bilen i Ahrweiler, var verkligen dags. Edit Barweiler heter det ju! Ville även fixa skallrande värmeplåten runt kattarna, min tillfälliga lösning höll inte länge (knöla in en massa ståltråd runtom) och det ena tipset gav det andra: Custom Racetec i Kelberg. "Jajamän det fixar vi" hette det vilket iofs var sant, skallret försvann men inte genom att knöla in ngt lämpligare (liknande "stålullsormen" som sitter original) utan genom att helt sonika ta bort värmeplåten vilket blev en jätteprocedur såklart, ned med hela systemet.. istället för 25EUR mer 250EUR.. Ångest. Men nu är den tyst. En kort springrunda för att återfå humöret & sänkte kalltrycket (nåja ljumna i solen) runtom, 2.0/2.1 fram/bak. Blev runt 2.5 varma efter ett par varv, märkbart bättre grepp. I övrigt mkt mindre trafik, trevligt! 2a varvet började det gå fortare, runt 8.40 iaf men det är helt enkelt inte kul att baken börjar vifta i 240km/h efter Schwedenkreuz ENBART för att man bromsar, helt rakt. Märktes även innan hoppet vid Pflanzgarten, det skall helst inte orma sig där... Bara pga broms. Lägg till detta en aning svampiga 4S.. Ngt måste göras till nästa gång. Kanske blev jag bortskämd med Nankang AR-1orna i lördags & kanske borde jag kört ned hit med dem, har knappt regnat en droppe. Men man vet ju aldrig. Sista varvet innan lilla karusellen lossnade vä spegelglas! Under gulflagg så lugnt o fint, jag såg förvånat på när glaset gav sig iväg med ett klirr.. Jahapp? Joinade ihop med förbiresande Johan Samson m fam. o käkade på Pistenklause, mkt trevligt! Pisten har som tur är ryckt upp sig sedan förra årets bottennapp, både service & filén på stenen är åter som förr. Idag onsdag har jag jagat runt olika verkstäder för att fixa förarspegeln. Kom iaf så långt att jag nu vet att tyskarnas egen "bildelsbas" kammar noll och att nytt glas från Bmw kostar 106EUR... och jag skulle inte få det förrän måndag. Vad göra? Gick in på Rewe i Adenau och plötsligt har jag kanske en tillfällig lösning på G... Fin Giulietta 1.8 på banan! Pension Daniels |
||
Kul att du är på plats och kör!
Det var den där macken vi tvättade bil också, helt värdelös högtryck. Men jag kanske valde fel då tyskan inte är den bästa. Staden heter Barweiler men länet (eller vad det heter i Tyskland) heter Landkreis Ahrweiler. Det där med spegelglaset hade jag aldrig råkat ut för på någon bil, men sen såg jag att spegelglaset på min F11 började vibrera. Väldigt nära att lossna när jag drog bort det och limma med epoxy. Hände på båda sidorna och t.o.m. 2 gånger på vänster sida då jag bytte hela glaset första gången. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
|
||
Inte nödvändigtvis, för andra glaset jag satte dit var eftermarknads. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Gelleråsen 15/7 helt oredigerade klipp (förlåt..)
Här skuggar jag mamma i hennes Fiesta ST, lite kul. Hon har bra fart! Lite dabbningar med en vass gammal Civic och en e92: |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29, 30 >> 50 besök senaste veckan (180505 totalt) |