Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30   >>
88 besök senaste veckan (180096 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
VI SOM HADE DET SÅ TREVLIGT...

Nu är jag redan hemma i Sverige igen men det var intensiva dagar på slutet så jag tar dem i tidsordning:

Dag 1

Innan man blev varm i kläderna, ngt högt lufttryck vilket gav ett Brown-moment innan slutrakan...


Dag 2

Hyfsat varv men trafik.
Ett TILL brown-moment innan Planzgarten när bilen korvar sig innan hoppet..


Dag 3
Banan stängd så jag fick tillfälle att både "laga" backspegeln och leta upp ett gym i Adenau för att fortsätta träna upp skadade hö-benet.


Käkade ngn slags grill-mix uppe vid borgen som nog var det sämsta jag ätit där.. Men utsikten lika bra som vanligt. Hit'n'miss!


Random bilder..
Snygg 124 Spider

Faktiskt (!) snygg Bmw 240 rattad av en sympatisk amerikan från en militärbas.





Dag 4
Mosel besöktes, var ett tag sen. Även borgen Bergshut ovanför Bernkastel-Kues som visade sig ha skaplig servering. Parkeringen innehöll tre 911or varav en Porsche 911 Speedster, kan inte påminna mig om att jag sett nån annat än premiärbilderna i Teknikens Värld på 80-talet.. Sen köpte jag några lådor vin i Graach.






Hann bara lasta ur lådorna o sätta på hjälmen så var det banöppning, och hamnade helt rätt i kön så jag nog inte hade mer än 15-20 bilar framför mig 17.30.
Lite halvsega omkörningar förstås men ändå potentiellt det bästa varvet denna gång, kändes riktigt bra i körningen, fint flyt iaf från Steilstrecke.






8sek innan krasch

Dock... Efter lika bra känsla i Brünnchen slog olyckan till.
Broms upp mot Eiskurve, styr med i idealspår, på med gas igen.
Blixtsnabbt släpp, försöker parera, inser det omöjliga, stampar stenhårt på bromsen för att låsa alla hjul o minska hastighet. Har ca 1sek, men det är lönlöst, räcket följer banans högerböj och närmar sig nästan vinkelrätt framifrån och Pang.
Jahaja.
Motorn på tomgång, inga röda lampor, stänger av. Mystiskt rassel hörs. Hoppar ur, hoppar över räcket. Ser gulflagg/lamporna bakåt i Eiskurve, är släckt. Jag verkar stå i en blindspot.. Får springa längs räcket (jaaaa utsidan) tills jag står nere i backen o vevar med armarna för att varna. I sådär TRE-FYRA minuter innan gulflaggen går på, det är rätt dåligt?
Där nånstans ser jag såret på underarmen och att både bröstkorg o vä hand känns lite halvdanna. Joggar tillbaka till bilen o första gubben dyker upp med koner osv. Banan är redan avstängd så jag fotar lite av det jag ser när trafiken avtagit.







Ambulans dyker upp o jag får åka med till sjukan i Daun, där de röntgade o plåstrade om. Benbrott i vä hand och frakturer i vä handled och bröstkorgen, sår på arm (airbag) och hals (bältessträckaren).

Tur man satt i en säker bil!
Hjälm, solglasögon & handskar var säkert inga nackdelar.




I efterhand fick jag höra att banan var stängd endast i ca 35min och att räckena då redan var bytta. Snabba ryck!
Bilen hade f.ö passerat depån på bärgaren utan övertäckning, säkert vanligast.

Vårdpersonal var jäkligt bra o effektiva (jämför akuten på Sahlgrenska...) Fick ligga kvar över natten för koll nästa morgon.

La upp en blänkare på Fejjans grupp "Vi som gillar Ringen" och fick direkt ett helt sjukt gensvar med tips o erbjudanden, det var helt galet.. Bl.a fick jag två tips om trailers som gärna fick dras hem till Sverige, vilket såg ut att passa perfekt med kompis Olafs erbjudande om skjuts i hans MB Sprinter på söndagen (dragkrok & E-kort!).

Även här på Rejsa hörde Filip Norén av sig vilket resulterade i viss taxiverksamhet + 2 jävligt trevliga middagar med hans gäng! Får bli repris på dem 2024.


Dag 5
Nu fick de mitt försäkringsnummer från Försäkringskassan vilket gjorde att jag fick noggrannare röntgen och även gips.. 😄
(Tydligen har sjukhuset jätteproblem med folk från UK (efter Brexit) som helt enkelt kan ducka räkningen de får med sig. Efter viss tid förfaller räkningen och Dauns sjukhus får ta alla kostnader. De är konkurshotade!)
Hemsk sjukhuslunch.
Dyr taxi till Lenz i Adenau för att betala bärgning (480EUR) och kolla närmare på bilen. Alla vätskor var förstås väck då alla kylare krossats, värre var att framhjulen hade knasiga vinklar, hade pressats in i trösklarna så bilen måste kranas för flytt.

Fick skjuts av Filip i hans Miata 1.8 hem till Pension Daniels i Nurburg där jag missat att Andrea tydligen erbjudit att hämta mig från sjukan, missade mailet. Snälla människor!
Bokade 2 nätter extra till söndag, fick sjukhusnatten gratis. 275EUR för fem nätter inkl frulle är bra

Knallade runt i depån utan bil, lite udda..

Roddade järnet o drog i alla trådar gällande försäkringar, transporter, trailers, kostnader, verkstad osv.

Dag 6

Till slut (lör kväll) blev det en öppning till försäljn på plats och bestämde mig för att försöka ro det i land.
Efter en trevlig middag med Filip & Co på Lindenhof packades allt inför hemresan. Utanför kördes Radrennen 24h, 24-timmars på cykel.. ovanligt tyst Nürburg.





Dag 7-8

Olaf dök upp på utsatt tid ihop med syster & yngste son och vi gjorde resan hem t Gbg över två dygn. All packning gick in i husbilen och jag är evigt tacksam för denna hjälp i nöd.


På väg hem, Helsingör..

Väl hemma..
Klurade länge på vad som hände med greppet.. filmen var 'korrupt' i kameran, gick inte att se förrän hemma i datorn.
Ber om ursäkt för svagt heel & toe-game här...


Såhär i efterhand finns två anledningar till kraschen som jag ser det, 1. jag går på gasen tidigare än vanligt och 2. Tillfällig halka/fläck av ngt på banan, tydligen inte ovanligt för de första bilarna under TF efter prototyperna kört i två dygn (i detta fall). Torr asfalt i övrigt.

Hursom hade jag inte en suck att rädda situationen men ansvaret är såklart helt mitt eget, sånt här ska man ta höjd för. Likaså vetskapen om att Z4M är en giftig kärra. Så visst gick det för fort. Men men, det kvittar nu!

Edit: som jag beskrev ngn dag tidigare var även däcken HELT fel för bilen, Pilot Sport 4S kan man kanske ha för max komfort, men icke kontroll.

Zätan blev såld för 10000EUR - ingen aning om den skall lagas eller slaktas ännu.
.
Tack för ovärderlig hjälp från Michael Franzetti, Daniel Agnhammar, Erik Wedlund, Robin Plato, Fredrik Haraldsson, Filip, m.fl! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Skönt att du verkar ha klarat dig någorlunda. Otäck olycka. Fuktigt spår.

Resten är bara plåt och plast.

(Sitter själv gipsad framför datorn med 6 månaders rehab planerad)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Viktigast är att du klarade dig såpass bra.

Jobbig historia att läsa, gränsen mellan fantastiska och hemska upplevelser är väldigt skarp.
Tack för att du delar med dig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Följde tråden på FB, det var inte kul o läsa om det hela initialt. Desto bättre sen med alla som ställde upp o erbjöd hjälp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det ser ut som nåt skit på banan med så plötsligt släpp. Typ olja vatten, kanske att det var lite tidig turnin och avsaknad av korrigering, men det hjälper ju nästan inte när man är så oförberedd på släppet.

Tråkigt att bilen blev skrot men skönt att du klarade dig ok ändå.

I såna här situationer kan jag nästan undra om ABS hjälper eller stjälper.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Otäck upplevelse, även om vi alla ip något sätt har det i bakhuvudet och räknar med att det kan ske.
Skönt att det gick bra med dig fysiskt och att allt praktiskt ändå har ordnat sig såpass bra, härligt med så mycket hjälpsamma människor överallt.

Något vi måste göra Per iaf är att ha en torsdagsträff för Z4an med gravöl nu till hösten, för vem som helst av oss kunde stått vid valfritt räcke flera gånger...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Beklagar Per...

Tur att det gick bra med dig iaf, det är det viktiga.

Gravöl låter som en riktigt bra plan thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



H-e ! Du är en av de sista jag skulle kunna tänka mig krascha på banan. Huh, tur att du är hel (nåja) i alla fall.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535



Tack för att du delat med dig.

Inspirerande är helt fel ord, men väldigt lärorikt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

dstr skrev:
Tack för att du delat med dig.

Inspirerande är helt fel ord, men väldigt lärorikt.



+1

_________________
Johan B
Citera
StarryFourth
Linköping
Här sen Jun 2021
Inlägg: 22



Sjukt tråkigt! Var en av mina favorittrådar att läsa.

Men kul och se att du ändå mår bra och så många ville hjälpa till.

_________________
Hevar Mahmod

Ex. Honda S2000 -07 Voltex/Evasive Motorsports
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
Tack för att du delat med dig.

Inspirerande är helt fel ord, men väldigt lärorikt.

Verkligen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ostkakan
Lidköping
Här sen Jul 2023
Inlägg: 37



Gör ont o se bilderna och filmen Bilen går inte och rädda?

_________________
Michel Aliabadi
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Eldh skrev:
Zätan blev såld för 10000EUR - ingen aning om den skall lagas eller slaktas ännu:



Ostkakan skrev:
Gör ont o se bilderna och filmen Bilen går inte och rädda?

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Hualigen, skönt att du klarade dig såpass. En reality-check inför kommande körningar

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Det var väldigt ledsamt att läsa, en av favoritbilarna på forumet - men så skönt att höra att du är (någorlunda) OK

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Usch va tråkigt att höra Per! Största rädslan med Ringen är att man ska råka ut för någon annans läckage som orsakar att man kör av. Men skönt att du klarade dig förhållandevis bra med tanke på smällen. thumbs up På klippet ser det ut som att bilen blir hoppig fram i vänstern, kan inte komma ihåg att det är särskilt ojämnt där. Det ser ut att vara minst lika ojämnt i dina andra klipp dock. Lustigt hur minnet sviker ibland. Men det skulle kunna vara en delförklaring till det plötsliga släppet, men det kanske inte är hela orsaken. Hade det regnat tidigare under dagen?

Luras bilden eller är det veck i tröskeln?


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Smärtsam läsning. Särskilt när det verkar ha varit någon annans förskyllan att detta hände. Tittat på filmen flera gånger och släppet ser för plötsligt för att det inte skulle vara någon slags vätska på banan. Tycker också det ser ut som om det ligger något på banan. Men kameran kan luras så lätt att det är svårt att säga. Att någon yttre faktor bidrog tycker jag framstår som uppenbart. Du ligger ju inte direkt och överkör med en konstant orolig/fladdrig bil som är på väg att åka av i varje böj.
Detta var av yttre faktorer orsakat.

Sedan, så skönt att du, efter omständigheterna, klarat dig väl! Extra kul att återigen se hur folk strömmar till och vill hjälpa. Bil-entusiaster är goa gubbar.
Hoppas rehaben blir kort och smärtfri. Samt att du väljer att hoppa upp på hästen snart igen. Jag brukar säga att: "Man kan ha cancer i röven imorgon - lev idag". Så, om detta är hobbyn för dig, börja leta ny bil nu!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Som sades IRL, skönt att det gick skapligt med dig trots omständigheterna! Det gjorde ont i magen när jag kom över krönet under gulflaggen och kände igen regplåten härifrån forumet.

Kul att vi kunde bistå med lite middagssällskap - det var supertrevligt att träffas, så det får vi göra om! Mest imponerande är hur gott humör du var på. Det hade jag nog inte varit själv i denna situation.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Haha tack för många uppmuntrande svar & kommentarer.
Filip, du nuddar vid ngt jag själv blev lite förvånad över - men jag tror jag var härdad av upplevelsen 2014 när nästan allt i bilväg brann upp. Det var en hård läxa, och jag tolkar det som att man nu redan hade en avdelning i hjärnan redo; för saker man inte kan göra ngt åt. La det åt sidan nästan direkt. Amatöranalys...

Westersund skrev:

Hade det regnat tidigare under dagen?
Luras bilden eller är det veck i tröskeln?

Hade varit torrt hela dagen!
Det är nog en synvilla, kollade specifikt där på fredagen, men såg inget nytt. Det är lite veckigt där original oxå. Men 3-4dm framåt är det nog inte så vackert

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Landin10
Kalmar
Här sen Jul 2021
Inlägg: 24



Beklagar! Var själv på plats samma kväll och förstod senare vad som skett, tråkigt! Skönt du är hel efter omständigheterna! Krya

_________________
Hugo Landin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30   >>
88 besök senaste veckan (180096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande