Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... , 28, 29, 30   >>
12 besök idag (180107 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



NEJ!
Så lätt hänt och något man alltid har i bakhuvudet men likväl tänker att man ska klara sig från. Det viktigaste är ändå att du kunde kliva ur bilen själv. Det svider ekonomiskt nu men när det plåstret är avrivet kommer du kunna garva åt att du skrotat en bil på Ringen.
Det blir en bra story för de andra gubbarna på hemmet någon gång långt fram i tiden...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Har nu kollat på filmen flera gånger, man ser ju inte ratten så bra men man ser ändå en del hur du styr.

Jag tror tyvärr de är lite för hög fart, ihop med att du inte släpper ut ratten emot curben med en kraftiskt gaspådrag som gör det.

Tror inte de är oljespill eller liknande. Utan bara en bil precis på greppgränsen när lite väl mycket effekt kommer till bakhjulen.

OEM diffen är då ganska giftig ibland och gör att den låser upp närmare 100% vilket gärna resulterar till en sladd.

Tråkigt som fasen är de i vilket fall som helst. Men bara att se frammåt

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Robin, det är ungefär vad jag kände direkt efteråt - det gick för fort.
Fick en ovanligt bra/snabb utgång ur Brünnchen-högern, sen aning annorlunda spår i Eiskurve då jag gick längre ut till hö och tog vä apex lite senare än vanligt, för att komma rakare över krönet & slippa klättra över hö curb. Alltså kom jag längre in mot kanten där det tydligen var riktigt guppigt.
Det är ett litet problem jag alltid haft, att jag halvt medvetet testar att justera spår hela tiden.. inte helt ultimat på Ringen med så "bohemisk" taktik.. Bl.a upplevde jag ojämnheterna i Eiskurve på ett helt nytt sätt här.. Har aldrig märkt brist på grepp där tidigare.
Bild från tisdagen där ojämnheterna syns tydligt på inre hjulparet men här tar jag apex 'som vanligt', lite tidigare och klarade mig.



Och som du säger Robin, det känns verkligen i bilen att i dessa lägen är diffspärren nära 100% låst och därmed släpper det jävligt snabbt, min parering räckte inte o sen fanns bara Stampa På Bromsen kvar (i detta läget utan ABS (ESP avstängt)) för att låsa hjulen o få ned farten så mkt som möjligt


Johan Samson skrev:
Det viktigaste är ändå att du kunde kliva ur bilen själv. Det svider ekonomiskt nu

Tack Johan, ja det såg man inte komma i tisdags när vi åt middag.. Försöker tänka kallt o nöja mig med att jag nog gjort det klokaste ekonomiska valet efteråt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Hemskt tråkigt att höra, men som alla säger här, det viktigaste är att du mår bra. Plåt och pengar svider men det kommer man över. Ta hand om dig och blicka framåt thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Fruktansvärt tråkigt känner med dig så klart, viktigast att du klarade dig undan med en något tilltufsad kropp men i sammanhanget välbehållen, smidigt ändå att du kunde få till en försäljning av bilen på plats, den var ju väldigt fin så måste underlättat något.
Blir det till att leta ett nytt objekt nu eller hur tänker du ?

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Fy vad jag lider med dig, men väldigt skönt och höra att det gick relativt bra i slutändan.

Jag tänker fortfarande på Fiattråden med jämna mellanrum, och har verkligen gillat att läsa denna tråden också. Du har bra öga för detaljer.
Krya på dig!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack så mkt. Känns fortfarande overkligt, lite kvarvarande chock kanske.
Ett litet plus i det hela är att 4 bilar var åtminstone 1 för många sista åren, så nu kommer jag försöka hålla mig på 3 bilar ett tag.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Eldh skrev:
Tack så mkt. Känns fortfarande overkligt, lite kvarvarande chock kanske.
Ett litet plus i det hela är att 4 bilar var åtminstone 1 för många sista åren, så nu kommer jag försöka hålla mig på 3 bilar ett tag.
Alla behöver väl lite långsamprojekt (om billig plats finns), allt måste ju inte rulla hela tiden https://www.blocket.se/annons/stockholm/fiat_128_2_dorrars_sedan_1_3_a . . . . ?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Hehe, en 125 Special 71-72 i nyskick hade inte legat utanför horisonten.. men annars måste jag foka lite på (den extremt orullande) Alfan nu så den blir klar.

Misha passerar medan jag sitter o väntar på ambulansen..


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138



Plato skrev:
Har nu kollat på filmen flera gånger, man ser ju inte ratten så bra men man ser ändå en del hur du styr.

Jag tror tyvärr de är lite för hög fart, ihop med att du inte släpper ut ratten emot curben med en kraftiskt gaspådrag som gör det.

Tror inte de är oljespill eller liknande. Utan bara en bil precis på greppgränsen när lite väl mycket effekt kommer till bakhjulen.

OEM diffen är då ganska giftig ibland och gör att den låser upp närmare 100% vilket gärna resulterar till en sladd.

Tråkigt som fasen är de i vilket fall som helst. Men bara att se frammåt


Som flera tidigare sagt, extremt trist och på ett sådant fint exemplar.

Det finns en ojämnhet/knuta mitt i eiskurve.
Den var tydligare förr innan omasfalteringen för något år sedan, men den är fortfarande tydlig om man ligger för långt till vänster i ingången.
Jag testade lite olika spår förra veckan för att jag ville veta om den var kvar och den är fortfarande tydligt märkbar om man träffar rätt(fel).

Det är ganska vanligt att motorstarka bilar tappar baken där om de träffar den.
Äldre 911:or har jag sett flertalet som vänt runt just där.
I kombination med det som Robin skriver ovan om diffen så är släppet oundvikligt om man i träffar
knutan när man redan är nära greppgränsen.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack. Ja det känns som ganska klart vad som hände nu. Jag hade full gas på rätt högt varv på 3an o då är det ändå närmare 300hk. Har sett vissa bl.a Misha faktiskt ligga i mitt spår men då vänta en stund med att ge fullt. Nu vet vi... Kommer heller aldrig köra en Z4M där igen, så ännu en riskfaktor mindre.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Klippte ut bästa varvet från Gelleråsen på semestern, dan innan jag drog till Tyskland. Några småmissar men 1.16 iaf, det hjälpte att gå ned till 2an vid Trösen jämfört med 2021 (1.17). Ngt varv senare blev AR-1orna för varma & det blev drifting.

Dröjer nog innan man kommer runt Gelleråsen snabbare..


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Eldh skrev:


Dröjer nog innan man kommer runt Gelleråsen snabbare.. 😄



Du kan få åka med mig...

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Ok ett undantag då!
(Edit... "innan man KÖR runt Gelleråsen snabbare"..)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare


Uppdatering för de som undrar:

Har nu fått ersättning för olyckans alla kostnader utom för själva bilen.

Cirka-kostnader:
Sjukhusvård Daun - svensk sjukvårdsförsäkring, direktersättning
Ambulans: 500euro - Olycksfallsförsäkring, LF
Taxi 70euro - Olycksfallsförsäkring, LF
Bärgning 500euro - Trafikförsäkring, LF
Räcken 3500euro - Trafikförsäkring, LF (-1500kr självrisk)
Lönebortfall 3v. sjukskrivning - Olycksfallsförsäkring, LF

thumbs up

Förra veckan företogs 1v. minisemester (istället för i somras) med 50-årsfest i Holland, vinhandel i Frankrike, provkörning manuell Giulia Q i Tyskland, Peugeotmuseet, Mercedesmuseet, 1 natt i Nürburg.

EN NATT I NÜRBURG????

Japp jag var tvungen, tillbaka upp i sadeln osv. Tyvärr var alla vardags-TF röda/stängda och såklart kallt o blött o halt...

Min 118d är allt annat än ett fartmonster men det gjorde inget, det känns jävligt bra att det blev ett par varv.
Varv 1 endast wet-lines och varv 2 halvtorrt när solen kom fram. Gulflagg båda varven. Ganska lite trafik pga sena säsongen iaf.

Var rätt nervös innan och smått euforisk efteråt.. trots att det gick fruktansvärt långsamt


(Ber om ursäkt för kameraplaceringen, funkade sådär)






_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Väldigt roligt att läsa Per! thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Skönt att läsa. Jag hade dina erfarenheter i bakhuvudet hela resan när jag var nere för några veckor sen.
Det är en plats med skräckblandad förtjusning.

_________________
Jens Lanvin
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Eldh skrev:


Uppdatering för de som undrar:

Har nu fått ersättning för olyckans alla kostnader utom för själva bilen.

Cirka-kostnader:
Sjukhusvård Daun - svensk sjukvårdsförsäkring, direktersättning
Ambulans: 500euro - Olycksfallsförsäkring, LF
Taxi 70euro - Olycksfallsförsäkring, LF
Bärgning 500euro - Trafikförsäkring, LF
Räcken 3500euro - Trafikförsäkring, LF (-1500kr självrisk)
Lönebortfall 3v. sjukskrivning - Olycksfallsförsäkring, LF

thumbs up

Förra veckan företogs 1v. minisemester (istället för i somras) med 50-årsfest i Holland, vinhandel i Frankrike, provkörning manuell Giulia Q i Tyskland, Peugeotmuseet, Mercedesmuseet, 1 natt i Nürburg.

EN NATT I NÜRBURG????

Japp jag var tvungen, tillbaka upp i sadeln osv. Tyvärr var alla vardags-TF röda/stängda och såklart kallt o blött.
Min 118d är allt annat än ett fartmonster men det gjorde inget, det känns jävligt bra att det blev ett par varv. Ett med endast wet-lines och ngn tim senare med halvtorrt när solen kom fram. Gulflagg båda varven. Inte alltför mkt trafik pga sena säsongen.

Var rätt nervös innan och smått euforisk efteråt

Härligt att se att du "kommit upp i sadeln" igen thumbs up
Berätta mer om provkörningen av enhörningen!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Eldh skrev:


Förra veckan företogs 1v. minisemester (istället för i somras) med 50-årsfest i Holland, vinhandel i Frankrike, provkörning manuell Giulia Q i Tyskland, Peugeotmuseet, Mercedesmuseet, 1 natt i Nürburg.

EN NATT I NÜRBURG????

Japp jag var tvungen, tillbaka upp i sadeln osv.



Kul att höra!

Och... manuell Giulia Q säger du! Berätta gärna om dina intryck

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Roligt att höra Per thumbs up

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint att läsa att du "kommit upp i sadeln" igen! thumbs up thumbs up thumbs up
Riktigt ledsam historia men någonstans ändå viktigast att du klarade dig utan ännu värre blessyrer, som sagt - det gick fort där!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... , 28, 29, 30   >>
12 besök idag (180107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande