Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 28, 29, 30   >>
41 besök senaste veckan (180030 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Juli: ny bromsvätska, påfylld AC, justerad bakre toe-in, nytt kupéfilter, insmort läder och en snabb polering/vaxning/lädersmörj så var han redo för sommaren.









_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Drog med mamma till Ringen. Nu när hon på gamla dagar blivit banräv i sin Fiesta ST kände hon att det var en sak som fattades helt enkelt.
Hon tyckte dock att det kändes onödigt att köra dit i egen bil när man kan hyra en identisk från RSR, speciellt som novis på banan, inkl instruktör.

Så vi drog söderut 16e juli vanliga vägen Rödby-Puttis, via ett antal vägarbeten även om det inte var så farligt i år.





PGA TruckRacingWeekend var det vanliga stället (Daniels) uppbokat flera av dagarna så vi fick hålla till godo med ett rum i Reimerath 3km bort. Bodde där tis-lör, sen flög mor min hem från Frankfurt och jag flyttade till Daniels i Nürburg sön-tis.

Det var rejält varmt. Detta gjorde att det blev HALT, halare än jag nånsin känt där. Även om Supersportarna gjorde ett mkt imponerande jobb fick jag köra med antisladd påslaget.


Gick äntligen upp i borgen efter alla år.. Var ju mkt större än jag trodde.


Torsdag:
Drog ned till Moseldalen och köpte på oss ett gäng Riesling- och Sektflaskor från Josef Bernard bl.a, han brukar vara bra!
Hittade även ett nytt bilmuseum i Bernkastel-Kues som inte var ngt lockande, bara tyska kärror man redan sett.



Mamma in action.. 6 varv blev det totalt och enl egen utsago är hon nu Ringenbiten och tänker göra en egen resa dit nästa år.


Fredag 19e drog jag ned till Daun för att glo lite på Eifel Rally Klassik











Ett par actionbilder:





Några klipp 17-22juli:

Första dan hade bäst förutsättningar. Försökte sätta ett snabbt varv (4e för kvällen) och höll på att åka av på kuppen här o var. Vad tusan händer vid 8.47?
Har aldrig upplevt ngt där innan. Måste vara kombon bilen/däcken/mina originaldämpare..?
Tur man hade antisladdet på.
Väl tillbaka i depån var jag säker på att jag måste kört under 8min BTG, tyckte nästan jag hade överkört.. Vilket jag inte tyckte när jag kollade klippet efteråt haha, men jag slog iaf mitt gamla PB med Fiaten 2010 med EN sek... 8.35.30 mätte jag i efterhand.
Summa summarum kom jag fram till att vill testa att montera KW-kittet, känns som om jag inte har riktig kontroll på hjulen runt banan. Och visst dämparna är ju ORIGINAL.



Detta är från 19e, fredagen med klart mer trafik såklart. Hade även regnat tidigare så jag tog det lite lugnt i början iaf.
Hel del gulflagg.
Hade en väldig skoj kamp med en vit M4 här. (och en 911 som släppte förbi mig av oklar anledning)...



Lördag: mamma flög hem från Frankfurt för vidare semester hemma i Sverige.
Passade på att kolla in Klassikstadt i Frankfurt, kul ställe med en riktigt bra restaurang! Rekommenderas!




Väl hemma tog jag en liten (för lång) löprunda. Nån mer som brukar springa runt därnere? Det är ju så jävla fint. Man blir rätt uttittad bara, det normala är ju att sitta still & äta sin wurst, skinka och öl.



Söndag:
Efter hysterisk helg med flera stora krascher (2 döda lördag) körde jag bara 1 varv på söndagen.
Väldigt mkt OCH jobbig/oerfaren trafik som synes (gula Renaulten)



Skönt att flytta tillbaka "hem" till Daniels. Gångavstånd osv.
Passande när man träffat en massa nya trevliga bekantskaper som bjuder med en ut o käkar t.ex!



Måndag:
Lugnare på banan sista dagen men SKITVARMT och halt, försökte köra med M-Track påslaget men får stänga av den direkt som synes i klippet. Började väl ändå gå lite fortare här, synd att det var gulflagg vid Brunnchen.



Inga större tekniska problem annars utom att jag fick en ny felkod för den ena lambdasonden (bytte den andra förra året). Och att dessa CSL-hjul faktiskt gnider lite i främre innerskärmarna vid bankörning - där ser man!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Cool resa! Kul att M-track funkar thumbs up

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61



Fin resa och bra rapport!


Eldh skrev:


Första dan hade bäst förutsättningar. Försökte sätta ett snabbt varv (4e för kvällen) och höll på att åka av på kuppen här o var. Vad tusan händer vid 8.47?
Har aldrig upplevt ngt där innan. Måste vara kombon bilen/däcken/mina originaldämpare..?
Tur man hade antisladdet på.


Verkar som en fläck av olja/glykol tycker jag, svårt att se dock precis där.

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Kul att läsa! Och underbara bilder på bilarna i Eifel Klassik

Nu ska jag kolla alla filmerna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Har du kvar argentan? Var de du som brassade om mej utanför västerås? Kan väl inte finnas så många blå såna som dessutom har en ringenklibba bak?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack så mkt!

Haha var det du i RS4an..? Såg den. Sticker ut i gatubilden, fet. thumbs up
Ja jag var sen till ett 18-årskalas i Uppsala. Eller sen o sen, Argentan är en gasglad maskin i vilket fall hehe.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Eldh skrev:
Haha var det du i RS4an..? Såg den. Sticker ut i gatubilden, fet. thumbs up
Ja jag var sen till ett 18-årskalas i Uppsala. Eller sen o sen, Argentan är en gasglad maskin i vilket fall hehe.


Japp,de var jag, det var mkt kul bilar ute i trafiken igår, verkade som att sportbilsgänget hade nåt mälafen runt evenemang igår

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Ja! Såg flera Porschar så jag trodde det kanske var ngt på Kullen etc

Glömde f.ö nämna att jag äntligen fick ett varv med Jimmy i hans 964RS... Han fegkör ICKE.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



De här gamla rallybilarna på bilderna. Står de där bara för att visas upp eller tar de sig runt ringen med?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Eldh skrev:

Söndag:
Efter hysterisk helg med flera stora krascher (2 döda lördag) körde jag bara 1 varv på söndagen.


Med risk nu för att blotta min okunskap här, men det är alltså så att folk dör på Ringen? På touristenfahrt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
De här gamla rallybilarna på bilderna. Står de där bara för att visas upp eller tar de sig runt ringen med?

Som jag skrev, i Daun på Eifel Rally Klassik 2019. Googla!
De kördes av bl.a Stig Blomkvist och Timo Salonen i 2 dagar, grus- och asfaltsträckor. Värt ett besök! Som tur var bara 20min söder om Nurburg.


SevenEight skrev:
Eldh skrev:

Söndag:
Efter hysterisk helg med flera stora krascher (2 döda lördag) körde jag bara 1 varv på söndagen.


Med risk nu för att blotta min okunskap här, men det är alltså så att folk dör på Ringen? På touristenfahrt?

Absolut, inte varje helg som tur är men det händer. Det är Tyskland, man får ta ansvar för sig.
Dessa ryktades vara 2 unga män i en E36 M3, inga hjälmar och landade på taket + fler bilar inblandade, efter Flugplatz. Samma sorts olycka dagen efter utan att någon dog iaf direkt på plats.
Det är ju samma bana & farter på Touristfahrten men med fler oerfarna förare.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Betydligt vanligare att MC-åkare dör än folk i bil förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Ja, huga. Att de ens vågar

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Eldh skrev:

Väl tillbaka i depån var jag säker på att jag måste kört under 8min BTG, tyckte nästan jag hade överkört.. Vilket jag inte tyckte när jag kollade klippet efteråt haha, men jag slog iaf mitt gamla PB med Fiaten 2010 med EN sek... 8.35.30 mätte jag i efterhand.


Bra jobbat och fina bilder! thumbs up
Det är bara att konstatera att åka under 8 BTG på turistkörning ÄR snabbt om man inte åker i dom nya raket bilarna. Tror det är ganska många som reagerar som du ovan. Just keep up the good work!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack Tomas!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



bakmotor skrev:
Eldh skrev:

Väl tillbaka i depån var jag säker på att jag måste kört under 8min BTG, tyckte nästan jag hade överkört.. Vilket jag inte tyckte när jag kollade klippet efteråt haha, men jag slog iaf mitt gamla PB med Fiaten 2010 med EN sek... 8.35.30 mätte jag i efterhand.


Bra jobbat och fina bilder! thumbs up
Det är bara att konstatera att åka under 8 BTG på turistkörning ÄR snabbt om man inte åker i dom nya raket bilarna. Tror det är ganska många som reagerar som du ovan. Just keep up the good work!


👍🏻👍🏻👍🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
En tradition varje år är att förbruka minst en lambdasond.
I år under dag fem på Ringen.

Ilsken motorlampa:


Kod P0037 och bank 1, sensor 2.
Nollar man koden kommer den tillbaka efter ett tag.


Är det bara att beställa en sond eller ska man kanske kolla kablaget först..?


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Felkoden är på sonduppvärmningen så det är nog bara att byta sond. Läste på lite när jag hade dödat en av mina sonder.

Det är tydligen vanligt att det samlas fukt i sonden så att värmeelementet dör, detta speciellt om sonden inte är monterad så att kondens kan rinna ur sonden. Det är tydligen viktigt att den är monterad på rörets ovansida, dvs mellan kl10-14 på ett ungefär. Det borde iofs Bmw ha koll på men jag vet inte om du har annat system än orginal.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 28, 29, 30   >>
41 besök senaste veckan (180030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande