Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 28, 29, 30   >>
47 besök senaste veckan (179377 totalt)
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Grattis, nu har väl kärran fått rätt ljud då. Blev det lagom?

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Eldh skrev:
Haha japp!
Alfan tar all tid!

Igen då tack för tipset, skäms för att det fick ligga så länge. Trodde aldrig skillnaden skulle vara så stor..!


Det där är alltid roligt, att man sar framför sig att bilen kommer bli hoppig och stötig som faen men när man skruvat dit de idiotstyva fjädrarna med racedämpare upplever bilen som definitivt mer distinkt och styv men samtidigt att komforten ökar så fort man kommer över promenadhastighet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Verkligen Mats, och dessa är t.o.m mjukare i promenadhastighet. Det var väl det klassiska med originaldämpare att de låg i "maxlast" ihop med sänkfjädrar och var lite stumma..

Lasse:
Ja de märks helt klart att de sitter där!
Med obegränsad budget hade även jag tagit Stromung, Supersprint Powerloop har fått liknande ägarbetyg men enl mig är ljudnivån inte helt linjär, lite resonans runt 2000rpm t.ex.
Högre varvtal är de mindre högljudda, vilket ju är lite tvärtom vad man vill ha egentligen.. Men men får utvärdera lite till!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
FPSJ
Småland
Här sen Okt 2009
Inlägg: 79



Jag hade Supersprint Race på båda mina. Enligt mig bästa ljudet till S54

_________________
Filip Johansson

BMW M2 Manuell -17
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Minns att du hade det. Min bil används till vardags däremot...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
FPSJ
Småland
Här sen Okt 2009
Inlägg: 79



Ja jag har ingen just nu så blir lite svårt att använda den då

_________________
Filip Johansson

BMW M2 Manuell -17
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



MaZ skrev:
Eldh skrev:
Haha japp!
Alfan tar all tid!

Igen då tack för tipset, skäms för att det fick ligga så länge. Trodde aldrig skillnaden skulle vara så stor..!


Det där är alltid roligt, att man sar framför sig att bilen kommer bli hoppig och stötig som faen men när man skruvat dit de idiotstyva fjädrarna med racedämpare upplever bilen som definitivt mer distinkt och styv men samtidigt att komforten ökar så fort man kommer över promenadhastighet.


Exakt detta märkte jag efter jag satt på nitron chassit på min m3a. Första 50 metrarna tänkte jag "vafan har jag gjort..." men väl i hastighet 70kmh+ är den nästan bekväm att åka i.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Eldh skrev:
Ja de märks helt klart att de sitter där!
Med obegränsad budget hade även jag tagit Stromung, Supersprint Powerloop har fått liknande ägarbetyg men enl mig är ljudnivån inte helt linjär, lite resonans runt 2000rpm t.ex.
Högre varvtal är de mindre högljudda, vilket ju är lite tvärtom vad man vill ha egentligen.. Men men får utvärdera lite till!


Samma här. Varannan gång jag startar bilen och kör ut ur garaget, sätter larmet igång på den andra BMW jag har. Lugnar dock ner sig efter att tomgångsvaratalet går ner. Stromung ger rätt linjär ljudnivå, men minskar betydligt i ljudtryck vid lätt belastning/jämn fart (skönt). De har också lite resonans tyvärr.
Hursom blev det väldigt beroendeframkallande att gasa lite extra, samt att lura fram avgassmällarna vid motorbroms. Mumma.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Hur kändes bilen efter körningen sist? Både med avgas och dämparna bak iaf
Kul att se den live igen, den är ju så snygg! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Stingray468 skrev:
Samma här. Varannan gång jag startar bilen och kör ut ur garaget, sätter larmet igång på den andra BMW jag har. Lugnar dock ner sig efter att tomgångsvaratalet går ner. Stromung ger rätt linjär ljudnivå, men minskar betydligt i ljudtryck vid lätt belastning/jämn fart (skönt). De har också lite resonans tyvärr.
Hursom blev det väldigt beroendeframkallande att gasa lite extra, samt att lura fram avgassmällarna vid motorbroms. Mumma.

Intressant, då är de kanske ganska likvärdiga. Högljudda vid kallstart osv.. Jo det har blivit ännu en dimension till körningen!

Figgz skrev:
Hur kändes bilen efter körningen sist? Både med avgas och dämparna bak iaf
Kul att se den live igen, den är ju så snygg! thumbs up


Tack Fredrik det var mkt njutbart! Hade bakre dämparna i komfortläge så det gick galant även på de korta sträckorna som inte var nyasfalterade! Hoppas på ett mer ban-aktivt 2021 nu..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Dags för framvagnen..
Direkt kunde jag avgöra att jag får avbryta tills jag fått förstärkningsplattor för fjäderbenstornen. KW har rätt tunna topplagringar av alu som ger långt ifrån lika jämn belastning som originalen, därav flertalet deformerade torn på nätet. Tänkte undvika detta, bilen får stå upppallad ett tag till.









Original hö topplager var dessutom slut.. har nog påverkat känslan i styrningen allt som varit lite trög på sistone.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
När jag letade efter ett tappat lock råkade jag se detta, ska det inte sitta en bult där i konsolen för.. MOTORFÄSTET..?



Tydligen typiskt S54, till slut är alla bultar ur och motorn lägger sig på kränghämmaren. Qualität!?
Som tur var såg jag detta i tid, av 4 bultar var 2 kvar, en på väg ur och en väck.



Bara att sätta i 2 nya aning längre, inkl fjäderbrickor & gänglås.

Trassel nr.2
De inpressade pinnbultarna blir för korta för fjäderbenstornsförstärkning+fjäderbenstorn+fjäderbensstag.
Bara att kapa bort & borra ur.



Gott om plats för mothåll





Aning kortade nya bultar blev perfekt.



Under locket i mitten sitter justerskruven för bump, rebound i botten av dämparen.





Kör vidare på max camber i orginalhålen, -1.5grad.
Sen skulle jag kunna skaffa längre bultar + brickor i spindlarna för extra camber.





Kort shake-down.
Hade röta, chansade rätt på ett par mm när för samma höjd som innan med Eibachfjädrarna..
Annars mkt nöjd med komfortläget, blir spännande att skruva på dem mer i vår på lämplig banträff.
Blev f.ö inte mkt av den varan i år.


Enl alla experter på "Z4-forum UK" passar inte originalhjulen med KWV3, man skulle behöva spacers fram. Se, det stämde såklart inte alls! 10mm frigång mellan 235or och fjäder. 😎

Hoppas hinna med en cornerweight nu.



Hushållet har dessutom klagat HÖGLJUTT över mina ännu mer högljudda Carbotechbelägg - fick till slut ge mig & montera "vardagsbelägg". Och visst, det är väl bra att spara de dyra beläggen till vad de är gjorda för.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Corner balancing.

MiKe erbjöd sin hjälp, utrustning & garage - extremt generöst!



Halv tank, rätt lufttryck o alla pinaler ute ur bilen som på bana.
Värden utan förare:



En första mätning MED förare på plats gav en svag obalans på ngn procent, har tyvärr ingen bild.

Framvagnen har i mina ögon hamnat en aning lågt så den höjdes ett par mm (allt som gick) och backade en kvart på hö fram.
Satte mig i förarstolen och vi fick direkt:



50.01% - klart godkänt.

Klart!

Fattas bara en sista kontroll av toe innan avställning.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Är det bara 1 mutter för fjädern fram? Då går det inte låsa den.

Fina siffror för övrigt thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Najs! Sjukt bra balans hö/vä också är det du som flyttat vikt eller BMW?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Eldh skrev:
50.01% - klart godkänt.

Inte bara det, väldigt fin fördelning vänster/höger också (ingen större risk att låsa upp eller aktivera ABS på ena framhjulet långt före det andra med andra ord) thumbs up

Detta ger mig inspiration till att faktiskt ta tag i att skaffa justerbara krängningshämmarstag och få upp Caymanen på vågar nästa säsong för att se hur det ser ut, dels viktmässigt hur 1425 kg i tjänstevikt på papperet förhåller sig till verkligheten och dels fördelningen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Tack så mkt!
Jag kan inte ta åt mig ngt av äran!
(utom att valt en lätt spec av bilen & inte väga mer än74kg)

zmicke skrev:
Är det bara 1 mutter för fjädern fram? Då går det inte låsa den.

Jodå, sitter låsskruvar i dem.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Sista tvätt o avställning precis innan Gbg Stad vevade igång saltbilarna.





_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ett jävla sätt att börja salta nu ja

Ser fin ut! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Tack Peter!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
"Bra-att-ha-godis" - bättre beg. insug (japanska "Gruppe M" för Z4M) och Turner camberstag genom herr Plato.



Ngt böjd. Undrar om man kan beställa nya..?






_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 28, 29, 30   >>
47 besök senaste veckan (179377 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande