Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 28, 29, 30 >> 539 besök senaste veckan (179994 totalt) |
Det där är alltid roligt, att man sar framför sig att bilen kommer bli hoppig och stötig som faen men när man skruvat dit de idiotstyva fjädrarna med racedämpare upplever bilen som definitivt mer distinkt och styv men samtidigt att komforten ökar så fort man kommer över promenadhastighet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Verkligen Mats, och dessa är t.o.m mjukare i promenadhastighet. Det var väl det klassiska med originaldämpare att de låg i "maxlast" ihop med sänkfjädrar och var lite stumma..
Lasse: Ja de märks helt klart att de sitter där! Med obegränsad budget hade även jag tagit Stromung, Supersprint Powerloop har fått liknande ägarbetyg men enl mig är ljudnivån inte helt linjär, lite resonans runt 2000rpm t.ex. Högre varvtal är de mindre högljudda, vilket ju är lite tvärtom vad man vill ha egentligen.. Men men får utvärdera lite till! |
||||
Minns att du hade det. Min bil används till vardags däremot...
|
||||
Exakt detta märkte jag efter jag satt på nitron chassit på min m3a. Första 50 metrarna tänkte jag "vafan har jag gjort..." men väl i hastighet 70kmh+ är den nästan bekväm att åka i. _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Samma här. Varannan gång jag startar bilen och kör ut ur garaget, sätter larmet igång på den andra BMW jag har. Lugnar dock ner sig efter att tomgångsvaratalet går ner. Stromung ger rätt linjär ljudnivå, men minskar betydligt i ljudtryck vid lätt belastning/jämn fart (skönt). De har också lite resonans tyvärr. Hursom blev det väldigt beroendeframkallande att gasa lite extra, samt att lura fram avgassmällarna vid motorbroms. Mumma. _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Intressant, då är de kanske ganska likvärdiga. Högljudda vid kallstart osv.. Jo det har blivit ännu en dimension till körningen!
Tack Fredrik det var mkt njutbart! Hade bakre dämparna i komfortläge så det gick galant även på de korta sträckorna som inte var nyasfalterade! Hoppas på ett mer ban-aktivt 2021 nu.. |
||||
Dags för framvagnen..
Direkt kunde jag avgöra att jag får avbryta tills jag fått förstärkningsplattor för fjäderbenstornen. KW har rätt tunna topplagringar av alu som ger långt ifrån lika jämn belastning som originalen, därav flertalet deformerade torn på nätet. Tänkte undvika detta, bilen får stå upppallad ett tag till. Original hö topplager var dessutom slut.. har nog påverkat känslan i styrningen allt som varit lite trög på sistone. |
||||
När jag letade efter ett tappat lock råkade jag se detta, ska det inte sitta en bult där i konsolen för.. MOTORFÄSTET..?
Tydligen typiskt S54, till slut är alla bultar ur och motorn lägger sig på kränghämmaren. Qualität!? Som tur var såg jag detta i tid, av 4 bultar var 2 kvar, en på väg ur och en väck. Bara att sätta i 2 nya aning längre, inkl fjäderbrickor & gänglås. Trassel nr.2 De inpressade pinnbultarna blir för korta för fjäderbenstornsförstärkning+fjäderbenstorn+fjäderbensstag. Bara att kapa bort & borra ur. Gott om plats för mothåll Aning kortade nya bultar blev perfekt. Under locket i mitten sitter justerskruven för bump, rebound i botten av dämparen. Kör vidare på max camber i orginalhålen, -1.5grad. Sen skulle jag kunna skaffa längre bultar + brickor i spindlarna för extra camber. Kort shake-down. Hade röta, chansade rätt på ett par mm när för samma höjd som innan med Eibachfjädrarna.. Annars mkt nöjd med komfortläget, blir spännande att skruva på dem mer i vår på lämplig banträff. Blev f.ö inte mkt av den varan i år. Enl alla experter på "Z4-forum UK" passar inte originalhjulen med KWV3, man skulle behöva spacers fram. Se, det stämde såklart inte alls! 10mm frigång mellan 235or och fjäder. 😎 Hoppas hinna med en cornerweight nu. Hushållet har dessutom klagat HÖGLJUTT över mina ännu mer högljudda Carbotechbelägg - fick till slut ge mig & montera "vardagsbelägg". Och visst, det är väl bra att spara de dyra beläggen till vad de är gjorda för. |
||||
Corner balancing.
MiKe erbjöd sin hjälp, utrustning & garage - extremt generöst! Halv tank, rätt lufttryck o alla pinaler ute ur bilen som på bana. Värden utan förare: En första mätning MED förare på plats gav en svag obalans på ngn procent, har tyvärr ingen bild. Framvagnen har i mina ögon hamnat en aning lågt så den höjdes ett par mm (allt som gick) och backade en kvart på hö fram. Satte mig i förarstolen och vi fick direkt: 50.01% - klart godkänt. Klart! Fattas bara en sista kontroll av toe innan avställning. |
||||
Inte bara det, väldigt fin fördelning vänster/höger också (ingen större risk att låsa upp eller aktivera ABS på ena framhjulet långt före det andra med andra ord) Detta ger mig inspiration till att faktiskt ta tag i att skaffa justerbara krängningshämmarstag och få upp Caymanen på vågar nästa säsong för att se hur det ser ut, dels viktmässigt hur 1425 kg i tjänstevikt på papperet förhåller sig till verkligheten och dels fördelningen. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06 |
||||
Tack så mkt!
Jag kan inte ta åt mig ngt av äran! (utom att valt en lätt spec av bilen & inte väga mer än74kg)
Jodå, sitter låsskruvar i dem. |
||||
Sista tvätt o avställning precis innan Gbg Stad vevade igång saltbilarna.
|
||||
|
||||
"Bra-att-ha-godis" - bättre beg. insug (japanska "Gruppe M" för Z4M) och Turner camberstag genom herr Plato.
Ngt böjd. Undrar om man kan beställa nya..? |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 28, 29, 30 >> 539 besök senaste veckan (179994 totalt) |