Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 28, 29, 30   >>
12 besök idag (179973 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Westersund skrev:


Sitter sådana på min E46 M3 och dom tar väldigt bra och har skön känsla, men precis som Boxster S/996 oken är de tillverkade av Brembo så de är i princip lika stora om inte lite större.


Ok tack, jo de ser nästan bredare ut med sin extra lilla "platå" utåt. Hmm

plato skrev:
Jag hade utan tvekan kört den klassiska lösningen med Cayman S ok och originalskivor.


Ok! Men de måste vara rätt lika 996/Boxter-oken i bredd..?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Röstar som Plato,

Dem där glidoken borde aldrig ha fått tillverkats från första början.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Eldh skrev:
Höst betyder besiktad-och-avställd.
(även om Bes-killen hade förstört frontspoilern på rampen om jag inte monterat skyddsplåtarna i aluminium.. Dekra.. )


Nu mår du va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Blev lite.. "irriterad" några minuter. De där aporna finns överallt. Men har lagt det bakom mig tillfälligt iaf!
(Aluskivorna tar i lite överallt, även vissa farthinder - försök hitta en Z4M med oskadade spoilerhörn! )

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Tänkte på detta: Dekra stoppat

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Alfa 159 ok - kan det vara nåt? Finns i två storlekar, Brembo. Man får väl googla belägg men minnet säger att det var lugnt. Plus adaptrar förstås.

330x28 och 305x28 är skivorna, lika tjocka som M3/Z4M. Sen får man välja ok efter vilken som passar skivan bäst?

Belägg ritning:

https://pfc.parts/product/1001/


Det här har iaf jag tänkt som uppgradering på min bil (e46).

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Hmm vill behålla originaldiameter på skivorna tror jag (345mm)
Tack ändå, kanske borde fråga ngn som testat med originalfälgarna, de är ju det största "hindret"

305/28mm, låter som gamla Fiat Coupe-skivorna. Fanns de på 159? Q4 bör haft större?

MaZ skrev:
Tänkte på detta: Dekra stoppat


Haha å fan där ser man. What comes around goes around...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Förutom underhållsladdning & nya låsbultar till hjulen har det inte hänt mkt på denna front, tills igår:
Har luskat vidare i Megane-Brembo's och igår mätte jag innanför originalfälgen på strategiska ställen. Är nog på håret att det funkar utan spacers..? Går det inte finns det plats för tunna 3mm spacers (så hjulet fortf centrerar).
Skivorna är 30mm så det går att göra lite överslag..





EDIT:
Gjorde slag i saken hos MisterAuto av alla ställen:


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Nya oken.



Den ena har ett bremboemblem under färgen... Kan vara fabriksrenoverade


Väger inte mkt..


Fick oxå lätta fina alu-adaptrar till E46 M3 från FreakyParts, inkl HEL stålomspunna slangar av rätt längd. Ca 2500:- tror jag det blev.


Provmontering.


Originalfälg m r-däck. Här tar det i ja... Trots 6mm spacer.



Mätte cylindrarnas djup

Gott om gods att karva väck.. aning ickeortodoxt & det gillar man ju!
Siktar på att tunnaste godset fortf kommer vara mot väggen som skruven ligger mot här. Går icke ned under denna tjocklek.
Nog inget man bör göra utan att ha läst mekanik, hållfasthet och hydraulik.
De som kan ngt om hydraulik vet att tryckkrafterna är riktningslösa.



Den platta platån på utsidan verkar vara för emblem. Eller möjligen extra massa mot resonansljud (även om 2mm aluminium väger typ noll...)



Slipper jag spacers på CSL-hjulen är jag nöjd, R-hjulen får jag lösa på ngt sätt.
Forts följer!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



nice thumbs up
köpte du oken utan returstommar? vad blev priset då? letar efter nåt vettigt att montera bak på raggarbilen å vill helst ha radialmonterade ok

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Blir bra med bromsarna!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Tack tror det!
Mange K skrev:
nice thumbs up
köpte du oken utan returstommar? vad blev priset då? letar efter nåt vettigt att montera bak på raggarbilen å vill helst ha radialmonterade ok

Exakt, utan gamla returok, 3556kr inkl allt. Man får punga ut med depositionen, billigt ändå tyckte jag.
Adaptrar + stålomspunna slangar (längre) blev 2500kr fr FreakyParts.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Fick en fin låda med ett trevligt kit signerat Westersund.
Var tänkt ihop med originalbromsarna...




..however...
Den lilla modden av Brembo-oken är lovande, inget klart än men bromskylningskittet blir nästan lite överkurs nu.
Men bättre prestanda är förstås alltid bättre prestanda.

Slipad vs. oslipad:


Slipad vs. oslipad halvvägs, lite radier kvar..


Nu de plats bakom gathjulen utan spacers. Forts följer.






Lite 650grads värmefärg senare

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Färdiglackat!
Värmetåliga(?) emblem och 2-komp klarlack.


Vänster hjulhus fr skroten, hö kvar att leta upp.
Originalen har jag gnuggat hål på med R-däcken så jag måste modda/värma dessa nya så de går fritt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Prydligt! thumbs up
Jag tycker du ska montera bromskylningskittet också så vinner du massa livslängd av beläggen.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Johan Samson skrev:
Prydligt! thumbs up
Jag tycker du ska montera bromskylningskittet också så vinner du massa livslängd av beläggen.



Kan inte hålla med mer, men jag är ju partisk.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Absolut, det ligger i pajpen!
Nu har jag snart båda nya hjulhusen inkl plastlocken som behövs.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Testmontering ena oket & HEL-ledningen.
Faktiskt 20-30mm för kort för Z4M, man får vinkla anslutningen på oket lite. "Ur spår".




Trycktest.. Petade in gamla belägg, startade motorn o bromsade allt jag kunde. No leaks!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Gött med en till lösning för 4 kolv ok på e46.
Har du räknat nåt på fördelningen fram bak nu med nya oken? Vad är det för ok bak? Kolvdiameter?
Du bör byta brickorna bakom skruven till hållaren. Ser ut som en standard bricka. Dom är för mjuka vill jag påstå. Risk att skruven lossnar. Ser inte ut som det är rätt håldiameter heller på bilden. Brickan ser inte ut att centrera riktigt. Men detta kanske bara är tillfällig montering.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Hej! Tack. De är tunna stålbrickor som medföljer kittet, så det är nog ett mindre problem än adaptrarna i aluminium.. Men kan hålla med om att de inte är urtjusiga på baksidan, kan hitta mindre. Allt ska av igen ja!

Kollade med de två leverantörerna detta kit (inkl ok) och enl dem stämmer kolvarean nära nog mot original, så original ok bak (M3) skall funka.
0,5% mer front bias enl BuildJournal.com vilket är inom "toleranserna".
Så lite mer front bias än M3CSL men mindre än E46 M3. (Z4M har CSL-bromsarna)


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Pean leverarar i vanlig ordning!



XP8 då de redan sitter bak.


Oj.


Införskaffade nya originalskivor då mina PFC blivit väl spåriga & tunna.
Men vad tyngre originalen är trots alu-hubben. Mkt mer gods!

Intressant, "Meganebeläggen" passar med micrometer-precision mot M-skivorna..

..som synes


Medan PFC-skivorna hade varit aning för små.





Vägde oken.
Original Z4M: 5,865kg
Brembo Renault: 3,252kg

-2.61kg per hjul!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 28, 29, 30   >>
12 besök idag (179973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande