Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 28, 29, 30 >> 31 besök idag (180095 totalt) |
Ok tack, jo de ser nästan bredare ut med sin extra lilla "platå" utåt. Hmm
Ok! Men de måste vara rätt lika 996/Boxter-oken i bredd..? |
||||
Röstar som Plato,
Dem där glidoken borde aldrig ha fått tillverkats från första början. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Nu mår du va? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Blev lite.. "irriterad" några minuter. De där aporna finns överallt. Men har lagt det bakom mig tillfälligt iaf!
(Aluskivorna tar i lite överallt, även vissa farthinder - försök hitta en Z4M med oskadade spoilerhörn! ) |
||||
Tänkte på detta: Dekra stoppat
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Alfa 159 ok - kan det vara nåt? Finns i två storlekar, Brembo. Man får väl googla belägg men minnet säger att det var lugnt. Plus adaptrar förstås.
330x28 och 305x28 är skivorna, lika tjocka som M3/Z4M. Sen får man välja ok efter vilken som passar skivan bäst? Belägg ritning: https://pfc.parts/product/1001/ Det här har iaf jag tänkt som uppgradering på min bil (e46). _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Hmm vill behålla originaldiameter på skivorna tror jag (345mm)
Tack ändå, kanske borde fråga ngn som testat med originalfälgarna, de är ju det största "hindret" 305/28mm, låter som gamla Fiat Coupe-skivorna. Fanns de på 159? Q4 bör haft större?
Haha å fan där ser man. What comes around goes around... |
||||
Förutom underhållsladdning & nya låsbultar till hjulen har det inte hänt mkt på denna front, tills igår:
Har luskat vidare i Megane-Brembo's och igår mätte jag innanför originalfälgen på strategiska ställen. Är nog på håret att det funkar utan spacers..? Går det inte finns det plats för tunna 3mm spacers (så hjulet fortf centrerar). Skivorna är 30mm så det går att göra lite överslag.. EDIT: Gjorde slag i saken hos MisterAuto av alla ställen: |
||||
Nya oken.
Den ena har ett bremboemblem under färgen... Kan vara fabriksrenoverade Väger inte mkt.. Fick oxå lätta fina alu-adaptrar till E46 M3 från FreakyParts, inkl HEL stålomspunna slangar av rätt längd. Ca 2500:- tror jag det blev. Provmontering. Originalfälg m r-däck. Här tar det i ja... Trots 6mm spacer. Mätte cylindrarnas djup Gott om gods att karva väck.. aning ickeortodoxt & det gillar man ju! Siktar på att tunnaste godset fortf kommer vara mot väggen som skruven ligger mot här. Går icke ned under denna tjocklek. Nog inget man bör göra utan att ha läst mekanik, hållfasthet och hydraulik. De som kan ngt om hydraulik vet att tryckkrafterna är riktningslösa. Den platta platån på utsidan verkar vara för emblem. Eller möjligen extra massa mot resonansljud (även om 2mm aluminium väger typ noll...) Slipper jag spacers på CSL-hjulen är jag nöjd, R-hjulen får jag lösa på ngt sätt. Forts följer! |
||||
nice
köpte du oken utan returstommar? vad blev priset då? letar efter nåt vettigt att montera bak på raggarbilen å vill helst ha radialmonterade ok _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Tack tror det!
Exakt, utan gamla returok, 3556kr inkl allt. Man får punga ut med depositionen, billigt ändå tyckte jag. Adaptrar + stålomspunna slangar (längre) blev 2500kr fr FreakyParts. |
||||
Fick en fin låda med ett trevligt kit signerat Westersund.
Var tänkt ihop med originalbromsarna... ..however... Den lilla modden av Brembo-oken är lovande, inget klart än men bromskylningskittet blir nästan lite överkurs nu. Men bättre prestanda är förstås alltid bättre prestanda. Slipad vs. oslipad: Slipad vs. oslipad halvvägs, lite radier kvar.. Nu de plats bakom gathjulen utan spacers. Forts följer. Lite 650grads värmefärg senare |
||||
Färdiglackat!
Värmetåliga(?) emblem och 2-komp klarlack. Vänster hjulhus fr skroten, hö kvar att leta upp. Originalen har jag gnuggat hål på med R-däcken så jag måste modda/värma dessa nya så de går fritt. |
||||
Kan inte hålla med mer, men jag är ju partisk. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Absolut, det ligger i pajpen!
Nu har jag snart båda nya hjulhusen inkl plastlocken som behövs. |
||||
Testmontering ena oket & HEL-ledningen.
Faktiskt 20-30mm för kort för Z4M, man får vinkla anslutningen på oket lite. "Ur spår". Trycktest.. Petade in gamla belägg, startade motorn o bromsade allt jag kunde. No leaks! |
||||
Gött med en till lösning för 4 kolv ok på e46.
Har du räknat nåt på fördelningen fram bak nu med nya oken? Vad är det för ok bak? Kolvdiameter? Du bör byta brickorna bakom skruven till hållaren. Ser ut som en standard bricka. Dom är för mjuka vill jag påstå. Risk att skruven lossnar. Ser inte ut som det är rätt håldiameter heller på bilden. Brickan ser inte ut att centrera riktigt. Men detta kanske bara är tillfällig montering. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Hej! Tack. De är tunna stålbrickor som medföljer kittet, så det är nog ett mindre problem än adaptrarna i aluminium.. Men kan hålla med om att de inte är urtjusiga på baksidan, kan hitta mindre. Allt ska av igen ja!
Kollade med de två leverantörerna detta kit (inkl ok) och enl dem stämmer kolvarean nära nog mot original, så original ok bak (M3) skall funka. 0,5% mer front bias enl BuildJournal.com vilket är inom "toleranserna". Så lite mer front bias än M3CSL men mindre än E46 M3. (Z4M har CSL-bromsarna) |
||||
Pean leverarar i vanlig ordning!
XP8 då de redan sitter bak. Oj. Införskaffade nya originalskivor då mina PFC blivit väl spåriga & tunna. Men vad tyngre originalen är trots alu-hubben. Mkt mer gods! Intressant, "Meganebeläggen" passar med micrometer-precision mot M-skivorna.. ..som synes Medan PFC-skivorna hade varit aning för små. Vägde oken. Original Z4M: 5,865kg Brembo Renault: 3,252kg -2.61kg per hjul! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 28, 29, 30 >> 31 besök idag (180095 totalt) |