Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 28, 29, 30   >>
185 besök senaste veckan (180006 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Beläggen ser tyngre ut...

Ser lyckat ut, gött att vinna!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Haha ja de är tyngre och såklart nya skivorna med.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Vä bumpstopp ngt trött efter 1 säsong. Ngt säger mig att den inte var frisk från början.. ändå lite av ett mysterium.


Klurigt värre (alt dyrt) att beställa nya KW-gummin, som tur var har Bilmodecenter i Sisjön prisvärda Bilstein stopp med rätt kolvdiameter (22mm). Kan såklart skäras till rätt höjd.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Stort jobb för en liten gummibit..
Lyckades iaf få till samma höjd som originalet och även höja fjädringen någon millimeter, trodde den var totalt maxad. (Yes exakt lika mkt hö/vä )
Det finns som synes fler gängor kvar men mer går icke. Gammal smuts i ringen?




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Skruvat lite mer.

Gav mig i kast med bromskylningskittet men beslutade efter ett par problem att låta bli.
Kort sagt skulle det innebära för många oreversibla ingrepp på min bil som trots allt är ganska "original" samt att det inte blir så snyggt som jag önskar.
För en mer ban-orienterad 'track-rat' är det nog ett utmärkt kit.

Istället blev det en "factory" lösning - förbättra original kylning.
Inloppen i stötfångaren var redan max öppnade (delvis stängda original) men original skyddsplåtar kunde öppnas upp MYCKET mer utan att skydd för leder/lager/givare försämras.
Ett av bakre hörnen får böjas lite pga oken.

Original:


Efter lite slöjd:




Original intag


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
I samma veva byttes vä hjulhus ut, måste leta upp höger med. R-däcken (främst) har slitit upp hål bakom lysena typ.



Moddade formen lite med värmepistol för att slippa lika mkt problem framöver.
Gick rätt bra med lite värmeskydd runtom..

Klart.


Z4M innerskärmar är mkt dyrare än Z4... Men enda skillnaden är denna bit man kan skära ut
(M har M3's plåtar under motorn)


Monteringskittet


Monterat o klart m rätt moment osv.
Ok till adapter 92Nm
Adapter till spindel 58Nm

'


Att jag inte köpt denna luftare tidigare...
Snabbt o lätt.
(Vanliga "droppluftningen" medelst gravitation funkade inte pga luftfickor(?), det slutade rinna)


Kollade med 18" 313 från min 118D och med rätt spacers ser det faktiskt ut som att det kan funka med R-däcken på dem. Fälgbanan går preciiiiiiissss över oken...
Total ET blir 1mm mindre än original, med 8mm spacers.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Tack för mycket matnyttig info.

Blev ju bra med flera gälar i originalskölden. thumbs up

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack!

Ett alt. till oken har varit Porsche 987/996, passade på att kolla på grannens Boxster S hur mkt de bygger ut jämfört m mina moddade Brembo Megane.




Nästan en cm extra, då hade jag behövt spacers. Bra att veta!

Ställde på och testbromsade lite, ett jävla liv i början pga färgen som skavdes av skivorna men sen blev det tystare.


Hakade på en kompis (Z3 2.8 Coupe) till Sofiero Classic i Helsingborg via lite småvägar över Hallandsåsen.
Snart vågade jag bromsa lite mer och visst - ingen milsvid skillnad men det är en annan respons i pedalen, även om beläggen inte är inkörda än. Kortare slag.

Blev LITE för spännande vid ett rödljus i Helsingborg C när pedalen sjönk till botten... Redan sen till den bokade middagen. "Hmm! Tur jag tog med verktygslådan". Droppade vätska ur vä ok, yttre banjoskruven för HEL-slangen hade lossnat trots korrekt moment. Måste ha rört sig lite för mkt. Tur det hände just där...
Planen är demontering, försöka montera dem vertikalt i okens "spår", högre moment samt använda gänglåsning. Eventuellt kan FreakyParts erbjuda längre slang, detta kit är ju egentligen för M3 vilket kan förklara den korta slangen.

Turen fortsatte under kvällen då en i sällskapet visste var det fanns nattöppna tvättbås, tvättade grundligt i vä hjulhus & putsade sista inför söndagen.




Ingen pokal (???) men aptrevligt ändå bl.a pga väl representerad Alfaklubb, extremt välorganiserat och t.o.m blommor till alla utställare vid avfärd (!)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



härlig uppdatering

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vad är det för fabrikat på bromskylningen?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tackar!
Sorry var otydlig, är ett av Westersunds kit som säljs här, jättefin finish på grejerna i sig o han har varit hjälpsam men som sagt, not for me i slutändan.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Tratten i fronten går inte att få helt bra upptill pga formen på fronten då tratten kommer bli svår/omöjlig att printa på ett vettigt sätt. Nertill finns det flera som har fått till det snyggt (vad jag har sett) och ingen glipa syns, i värsta fall hade det räckt att slipa upp monteringshålen (hållaren) några mm och/eller brytit lite i fästet till tutan. Det som passade på min bil när jag provmonterade betyder inte att det till 100% kommer passa lika bra på nästa bil då fästen osv kan skilja lite. Bromssköldarna/trattarna ska passa då jag har provmonterat på min egna bil, ingen av de 30+ andra som har köpt har sagt att det inte passar heller så då utgår jag från att det sitter som det ska för dom, så det är tråkigt att det inte passar på din bil. Sen är jag alltid tydlig med att 3D printat aldrig kommer ha lika slät finish som gjuten/vakuumformad plast, då måste man efterbearbeta. Bromssköldarna sitter på fel sida vilket gör att det blir mindre utrymme, vilket jag har poängterat tidigare, så om man sätter dom på rätt sida och lägger ett par brickor bakom som distans så funkar det bättre.

Fin uppdatering för övrigt!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack för svar! Sant att jag hade kunnat slipa av lite material på trattarna och borrat om fästet så de hamnar längre fram / "in" i bumpern, även om de tappat lite strukturell styrka. Ytfinish var helt väntad, det var helt o hållet min petiga idé att få den mer lik abs-plast. Gick snabbt ändå. Men men!
Som jag skrev (och även andra) behövs lite kapande i plaststrukturer för slangen, och då jag är 1a kunden med dessa längre trattar kan jag säga att det nog behövs i den där plåtstrukturen med.
Värmeplåten kan vändas åt andra hållet men det påverkar inte hur trångt det blir för slangen, tror jag nämnt det tidigare. Enda skillnaden blir att plåten även krockar med ABS-givaren.
Minns inte exakt hur original fjäderbens fästöron ser ut, detta kan vara ett större problem pga KW-benen.. men tror inte det.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



De nya trattarna är faktiskt exakt lika långa som första versionen, i övrigt är de mer kompakta faktiskt. Men fronten och allt däromkring är inte designat från fabrik för att det ska gå en 3" slang från fronten till bromsskölden så det tycker jag är underförstått att viss modifiering krävs för att få allt på plats. Sorry för OT men kände att jag behövde förtydliga så det inte blir några missförstånd.

Åter till ämnet om den coola Z4 M:en som faktiskt brukas på bana.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Ok!

Hann även montera Gruppe M insuget, ett fäste fattades men gick snabbt att få till av en överbliven svart plåtläpp.
Filtret rengjort med avfettn+hetvatten.

Visste inte vad jag skulle förvänta mig men några reaktioner:
# tyst som original i jämn fart/dellast
# sjukt "CSL-smatter" på fullgas - inte helt oangenämt!
# viss tvekan på gasrespons i vissa lägen, får se om det ger sig med några mil eller en gasspjälls-reset.
# får leta upp en bit 4" svart silikon...





https://www.gruppemdirect.com/products/gruppem-bmw-e85-86-z4-m-roadste . . . .

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



ang gruppe M insuget, jag har varianten till RS4, gruppe M å revolution/pipercross är samma kit,men jag hade bekymmer med att motorlampan tändes,samt att den tvekade ibland på gas, fräste ett nytt lmm hus å monterade "air straightener mesh" för att få bort dom värsta virvlarna runt lmm,och det löste mina bekymmer, vet inte hur det ser ut i ditt lmm-hus,men bara ett tips.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Intressant Mange, det sitter ett plastmesh + ståltrådsmesh men de kanske inte räcker riktigt. Ska ta en titt. Kanske t.o.m räcker att vrida huset lite upp/ned, har spelat roll på andra bilar..
I värsta fall kan jag alltid köra original.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Dom husen som följer med till audin har inge mesh alls,har ditt hus sånt borde de inte va de som e felet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Mmm, enl install.guiden sitter det inget galler från fabrik (man ska flytta över från originalboxen) så jag har antingen en nyare version MED galler eller så har förre ägaren lämnat kvar sitt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Såhär gjorde jag mitt hus


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Ser ut som mitt ja, men gallret sitter lite längre fram i "filterdelen" istället. Plast+stål-galler.

Hittade en som kört sin på rullar, före/efter. 6 hästar. Frågan är om original luftfilter varit nytt eller beg.. Etc.
Men det vore ju ballt att kunna hävda 349hk.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 28, 29, 30   >>
185 besök senaste veckan (180006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande