Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 28, 29, 30 >> 31 besök idag (180095 totalt) |
Apropå den lösa bromsslangen är det inte omöjligt att jag i all hast/stress bara sett "Min"-siffran 19Nm. (Fråga inte hur isf..) HEL har valt TVÅ åtdragningsmoment, min & max (??)
Nu sitter båda banjoskruvarna med gänglåsning & 32Nm iaf. Testmonterade en slang som den SKA sitta men den är 5-10cm för kort (de är 50cm). FreakyParts som sålt kittet svarar att "No other Z4M clients had issues" Nähä. (de har väl satt slangarna "fel" precis som jag har gjort) De betalar iaf tillbaka för slangarna om jag beställer 2 nya. Bromsade in XP8:orna, gick fint. Allt såg bra ut efteråt trots att det verkligen luktade brand. Det enda jag reagerade på var minimala låsningstendenser fram, lite märkligt med tanke på att front brake bias bara ökat 0.5% (Original samma ok/skivor som M3 CSL i denna lista från thebuildjournal.com) Undrar om det lika gärna är pga gamla däcken, asfalten, etc. Ville även kolla de minimala misständningarna vid kallstart/tomgång. Kollade komp (topppacknignsnojjan) och de var: 1. 12 2. 12 3. 12 4. 11.6 5. 11.8 6. 12.5 (?) Bytte iridiumstiften och jodå de hade hunnit slitas en del. Förr i tin slog man ihop gapet till 0.9mm o fortsatte tusen mil extra, nu står jag här med guldbyxorna o sätter i flång nya. Alla tendenser till misständn kall tomgång borta. |
||
Färgmatchade bakre oken med samma färg (svarta original).
Himla nödvändigt! Sådärja Efterdrog, nu klickade allt direkt utom de 2 stora (ok-adapter) som gick stt spänna en aning till sina 92Nm. Bra! Har trots detta beställt längre slangar. |
||
Bytte tillbaka till original filter, mkt trevligare att köra med korrekt gasrespons.
Kallare insugsluft & snyggare motorrum är bonusar. Kommer sakna ljudet dock! Sen tvättade jag o hängde på SVKG på torsdagskörning. Granne med fin Bangle-brorsa! |
||
Årets semestertripp företogs inte i Zätan som vanligt, pga bränslepriser, last- & komfortbehov.
Fattades bara sommardäck till vinterbilen, åtminstone bak var rätt blanka (och troligen från 2011) så nya 235or monterades, numera runflat endast fram - vilka nog oxå borde bytts. När hjulen monterades såg jag att vä fram dämpare var fuktig... Aahh därav sladdret/vibrationer. Too late, bara att köra med. Men det gick ändå. 118dM funkar ypperligt som Autobahnlok! Nästan lika tyst i 200 som i 120km/h, komfortabel och tokstabil. Om än inte kul. 0.6l/mil i snitt, 519mil, ca 1.85EUR/litern, 6041kr i soppa. Hotellkostn osv klart högre.. Trelleborg-Rostock, Berlin, Wien, Opatija, Poreç, Venedig/Mestre, Milano, Loano, Nice, Grenoble, Reims, Hannover, Gbg. Lite blandat men ungefär omvänd tidsordning: Allt är inte till mig.. Hängde lite m kompis Martin (& Simone) som även de tyngde ned en gammal bmw med vin. Hotellparkering i Reims, som vanligt får man skämmas som svensk. Vinkällare i Bourgogne, fick ett riktigt bra tips. Snart hemma, baksätet fällt.. Bourgogne, mkt var slutsålt men ett par fynd blev det Lyon Castellanne Route Napoleon, norrut denna gång. Världens bästa väg. Ok i en E87 men inte ultimat. Loano, okänd pärla utom för italienarna själva. Namnsdagspresent till migsjälv från Alfas shop Tvungen att besöka Alfamuseet om man är i närheten. Mkt mer komplett än sist (juli 2015) men fortf saknas mkt. Inte ens en GTV6 t.ex...? En Alfa SZ i slitet bruksskick, lite kul.. Gallerian i Milano. DaVincimuseet var litet men bra! Två halvsunkiga Thesis hos en bakgårdshandlare i Venedig. Ngt att berätta för barnbarnen. Poreç, Kroatien. Ca 32 grader i vattnet? Typ? Glad för hageltak i Poreç Opatija, Kroatien. Lite pensionärslukt över det hela men rätt trevligt. Vadå jag dyster? Fin frulle i Wien Öl på Badeschiff i Donau, Wien Riktigt fin Cobrareplika(?) i hotellgaraget i Wien. Hotellet var det bästa jag bott på, hett tips: Jaz In The City. Nybyggt och med egen stereo på rummet, vinylerna lånar man i foajen! Berlin, Mitte Såg flera Audi V8 i Berlin, kul Avfärd Trelleborg! Klart billigaste vägen söderut om man bokar i tid |
||
Tack för trevligt inlägg!
Såg att ni körde autobahn 9 via Berlin, fortsatte ni på nian söderut? Var det mycket vägarbeten? Jag körde nian från Rostock ner till Österrike i höstas och den vägen är ju väsentligt bättre* än den "vanliga" via Hamburg, Hanover, Kassel etc. * Mindre trafik och mycket fri fart _________________ Johan B |
||
Tack, ja precis raka spåret Rostock-Berlin-Prag(runt)-Wien.
Motorvägarna i Tjeckien var en ny bekantskap, folk kör som i Angered, aggressivt, ryckigt, vilda västern. Glad vi kom igenom utan krock men det var nära en gång. Enda bygg-köerna egentligen var runt Hamburg på hemvägen. |
||
Kul med recap från semestern! Det är riktigt najs med bilsemester. Bra laddning med dryck ni hade med er hem, men fälla baksätet måste väl ändå anses som fusk, eller?
_________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Haha ok, just det var skälet till bilvalet Väl hemma insåg jag att vi glömt lite bagage i Frankrike.. Tar det nästa vända!
Eller hur, slår uttjatade Stelviopasset med råge! Hade vi haft lite mer tid (någon i hushållet började få slut på snus - kris!!) hade vi kört nord-öst efter Castellanne, enl tips från Harry Metcalfe. (Next time, förhoppningsvis rattandes rött italienskt med V6 & taklucka) |
||
Sant Ragnar och tack, när mer är fixat hemma på gården kanske det är dags?
Inför veckan i Nürburg blev det nytt batteri & nya däck, resten bör vara redo. Batteri på 62Ah istället 54 då det helt enkelt inte riktigt räckt till ibland, sen tröttnade det betänkligt i år utan underhållsladdn. Däcken (Pilot Supersport) var inte direkt slut, men från 2013 & 2015 - inte helt färska... Blev sprillans 2022 Michelin Pilot Sport 4S i samma dimensioner, 235/35-19 & 265/35-19. (Använd INTE Jojjens Däck i Gbg, de lyckades göra små lackskador på ALLA fälgar och hade sen mage att på ett klassiskt göteborgskt arbetar-alfahanne-vis skrävla om hur noga just han är och han har gjort detta i 30år osv. Jag blev Den Jobbiga Kunden och fick iaf pengarna tillbaka. Balanseringen var inte 100% heller. Däremot hade de fyllt EXAKT samma tryck som mina gamla hjul ) 1a intrycket är såklart hur tysta nya däck är, annars känns de ngt mindre stabila än gamla Supersportarna. Hmm? Kanske ger sig. Trodde de skulle vara hårdare då de var märkbart tyngre Fresssssh rubba! Lackjack av balanseringsmaskinen gissar jag |
||
Som tur är kryllar det av bra däckverkstäder i Nurburg, som TTC!
De hittade snabbt felande 30gram på ena bakhjulet. |
||
PS4s är inte lika styva i stommen som Supersport. Man känner det väldigt väl om man som jag kör konbana, då det känns ungefär som om man saknade 0.5 bar i däcken. MEN de har bättre grepp när bilen väl har börjat att svänga. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Där ser man, kan skriva under på Bra Grepp efter gårdagens 4 varv men de är lite slängigare, inte ultimat på min bil.
Var bra ringrostig första varven men 4e satt mestadels harmoniskt o bra. Bromsar & fjädring till full belåtenhet. Fick minska däcktrycket 2 omgångar för att ligga kvar på 2.3/2.4bar o då var greppet bra. Som vanligt hysterisk trafik i början o nästan tomt på slutet, trevligt. Under kvällen anslöt Spjuvern, Johan o Peter norrifrån så vi fick till en "Torsdagsträff" på Pistenklause (som tyvärr fick lågt betyg igår, vad har hänt..? ) Eller nja, Torsdagsträffen blir ju på tors! Nu är det snart dags igen. |
||
Dag 2 & allt flyter på, helt underbart. "Ring-inställningen" på KWV3 funkar klockrent.
Bra sällskap, bra väder! |
||
Dag 4 & sista TF kvar, hoppas på mindre trafik än igår.
Varmt men allt funkar fint, däcken håller i om man håller koll på trycket och nya fjädringen ger en helt ny trygghet här. Igår kördes alla varv utan ngt av ESP-lägena och där jag förut fick giftigt kast i 180 (svårt att glömma..) blev det endast ett svagt gnyende och greppet fanns kvar, bara att stå på. Lärt mig ett par nya detaljer jag fokuserat på, bromsa/växla klart helt innan vänstern på Schwedenkreuz , ligga t hö längre innan skarpa vänstern i Wehrseifen, och samma sak innan vänstern innan hoppet i Planzgarten, ligga närmare hö-kanten för bättre spår. Har liksom "glömt" att lägga mig där flera ggr, blir stökigare efteråt. Enda tekniska missöden är icke värmetåliga luftnippelhattar, icke värmetålig originalfärg på oken (bubblor) samt rejält sletna innerskärmar fram, nya däcken verkar ha lite annan profil. Käkat vid borgen ett par kvällar, verkar hålla högst std just nu. Vilket gör att de iofs har lite för mkt att göra... Men vinet (via konnässören Peter) maten & terassen är grymma! Hörde att Pistenklause drabbats rätt hårt sista tiden, brand i hotellet med dyr ombyggnad, Sabines bortgång och pandemin med personalbortfall. Kanske kan förklara kaoset där |
||
Efter Pension Daniels klassiska tyska frulle...
...knallar jag 30m nedför backen o beundrar denna fina E30 M3 och Ron's egen 488 Pista... Lite mer carspotting runt Nurburg... |
||
Recap av Ringen såhär efteråt - lika magiskt som vanligt!
Bilen skötte sig kanon, vädret var perfekt o boendet med. Framförallt var det grymt att känna totalt förtroende för bilen - det är ju en sådan bana som blir halvkul i en väldigt giftig bil. Balans, bromsar, grepp, nu finns allt. Det enda lilla minuset var som sagt PS4S-däcken som helst varit styvare. Hemresan hade lika många köer men gick ändå smärtfritt efter jag ställt KW-fjädringen från bana till max komfort. Tar ca 10min. Lyx-spot på Puttgardenfärjan. Tetrispackning inkl ett antal vinfynd från Rewe i Adenau. Mina Sabelthandskar hade blivit gamla & "hala" såpass att jag halkade med växelspaken vid ngt tillfälle, köpte snabbt ett par kartinghandskar en storlek för små.. Nu blev det precision! Ett par bilder jag beställt, de dyker väl upp endera dagen. Småtörstig i dessa trakter Home Sweet Home.. Stämningsbild ned mot Pistenklause Sista dagen hyrdes hoj för att motionera ut allt onyttigt vi stoppat i oss på kvällarna. Adenau-Brunnchen genom skogen är inget för mesar! Väl hemma blev det en välbehövlig genomgång i tvätthallen. |
||
Detsamma och tack för varvet i M2an... Det märks att du har ett antal varv under bältet, och vilken tokstabil kärra jämfört med min smått nervösa Z4M! Som alltid intressant att jämföra andras spår o bromspunkter, och som sagt fick jag ett bättre spår av dig vid Wehrseifen jag kör med nu.
Filmade ju er litegrann, ska lägga upp om ngn blev ok på tuben.. Sista kvällen torsdag var ganska lik ons, mkt trafik utom på slutet då det var lite gulflagg istället.. Det är då man gärna hade kört trackday. Inga helt fria varv men ändå bra flyt och helt magiskt såklart, även om det var varmt för däcken. Det knasigaste var en italienare vid namn Mario som hovrat & fotat runt bilen även på onsdagen, den är tydligen hans ouppnåerliga drömbil. Efter fotande under huven och torrsimmande bakom ratten frågade jag om han ville med ut på ett varv - och det ville han ju. Ingen hjälm så ingen max-attack men väldigt kul med TF med sånt som bara händer där. EDIT: Klättrade lite runt banan ons+tors och försökte fånga Peter & Johan på bild när de körde SportAuto's Perfektionstraining! Här är i början av dag 1 vid Bergwerk, Laudalinks som kurvan kallas Tors vid Plfanzgarten Ska vittja min GoPro o se om det blev ngt av underhållningsvärde där, den var igång nästan alla varv. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 28, 29, 30 >> 31 besök idag (180095 totalt) |