Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 28, 29, 30   >>
185 besök senaste veckan (180006 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Misständningarna vid kallstart började 2019 & har som sagt eskalerat i år. Nu hade även en normal person märkt dem.
Dåliga spridare? Topppackningen..? Jobbigt.

Lyckades veva igång Autometer-läsaren (funkade inte m förra mobilen) - men inga koder. Blir det av dåliga spridare bl.a.



Men vänta nu, tändspolar? Kanske kan fallera på olika sätt, sist la en bara av och jag fick 5cyl.
Lika bra att först testa iaf
Trean verkade göra skillnad!
Dubbelkollade med att byta igen men jodå där låg misständningar.





Fnulat lite på om ventilerad kåpa förlänger livslängden på de små gynnarna?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



symptom på tändspolar brukar synas i bmw egna diagnosverktyg INPA, syns innan OBD lampan tänds i bilen pga det krävs flera tillfällen innan den tänds.

googla efter "Mike_s EasyBMWTools.zip" som gör installationen enkelt.

Sedan behövs en INPA K+DCAN OBD kabel, tex på amazon. Köp två, dom brukar gå sönder efter man låtit dom sitta i för länge. Din bil kör DCAN. Det finns en brytare på kabels kontakt.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack Benny!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
När jag ändå hade tändspolarna loss körde jag ett nytt kompprov.
Glömde skvätta olja i cyl 2, kan vara en ide. (Plus en ny komptestare m liten gänga..)
Men ngt har hänt runt cyl2, blir till att undersöka.


1. 11.6
2. 10
3. 11.8
4. 11.8
5. 11.9
6. 11.8

Mätvärden våren-22:
1. 12
2. 12
3. 12
4. 11.6
5. 11.8
6. 12.5

Äntligen svart slang till insuget
(från DO88)
Det är de små detaljerna..


Originalet från Gruppe M ser som bekant förjävligt ut:


Tänkt på snurren under bron på Kinnekulle med.
Årets bilder från Ringen avslöjade varför hjulhusen har nya stora hål fram, hjulen fjädrar nästan ända upp i topplagren med KWV3.
Undrar om inte allför stor fjädringsväg fram gör att vä bakhjul nästan lyfter vid kraftig gir vä & gasuppsläpp.... Isf ännu en orsak att få samma bumpstop som original....

Alltså: lika lite utfjädring bak som original (o den är berömt liten) + men mkt mer infjädring fram = hjullyft ena bakhjulet = jävligt dåligt grepp bak = släpp

Visst vore det galet om KW gjort en sånt hjärnsläpp, men följden är logisk?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Tänk vad en liten slangstump kan göra för helhetsintrycket, såå mycket bättre med svart!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



En s54 maskin jag hade med dåligt komp på en cyl, hade ett shims släppt.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Ser ut som spolarna som sitter i N54, vilket märke kör du? Eldor verkar vara dom bästa! Jag har liknande problem som dig, spolarna vill gärna kasta in handduken när det varit lite varmt... Svårt att komma runt det där problemet
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



alindquist skrev:
Ser ut som spolarna som sitter i N54, vilket märke kör du? Eldor verkar vara dom bästa! Jag har liknande problem som dig, spolarna vill gärna kasta in handduken när det varit lite varmt... Svårt att komma runt det där problemet


Och N55, har provat S54 spolar i min M2:a när jag hade misständning på en cylinder och det fungerar utmärkt. Det var dock tändstiften som var i behov av byte den gången.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
AL skrev:
En s54 maskin jag hade med dåligt komp på en cyl, hade ett shims släppt.
/AL

Intressant Alexander var det ngt mer då, den måste tickat lite? Svårt att avgöra kanske. Har ändå funderat på att inhandla ett shims-kit, börjar bli dags
Annars hade jag väntat mig dåligt komp på cyl bredvid om det är packningen?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
alindquist skrev:
Ser ut som spolarna som sitter i N54, vilket märke kör du? Eldor verkar vara dom bästa

De är original utom två som är äldre M3, kan kolla tillverkare. Ja man kanske skulle ha ventilerad kåpa framöver

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Eldh skrev:
AL skrev:
En s54 maskin jag hade med dåligt komp på en cyl, hade ett shims släppt.
/AL

Intressant Alexander var det ngt mer då, den måste tickat lite? Svårt att avgöra kanske. Har ändå funderat på att inhandla ett shims-kit, börjar bli dags
Annars hade jag väntat mig dåligt komp på cyl bredvid om det är packningen?


Ja den tickade lätt men nej, inget annat. Toppackningen brukar ju ge lägre komp på två brukar. Om jag inte minns fel brukar de ge sig mellan 3 o 4ans (men kan vara helt fel) cylindrar.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



AL skrev:
Ja den tickade lätt men nej, inget annat. Toppackningen brukar ju ge lägre komp på två brukar. Om jag inte minns fel brukar de ge sig mellan 3 o 4ans (men kan vara helt fel) cylindrar.

/AL


Det är mellan 5:an och 6:an det vanligtvis brukar ge sig.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



alindquist skrev:
Ser ut som spolarna som sitter i N54, vilket märke kör du? Eldor verkar vara dom bästa! Jag har liknande problem som dig, spolarna vill gärna kasta in handduken när det varit lite varmt... Svårt att komma runt det där problemet


Tips... Eller snarare tvärt om för oss BMW nördar, men Peugeot 308 från 2008 har samma spolar också. Samt stift. Nån sa att BMW hade hjälpt till med den motorn... har ingen aning. Mina Spolar på min N54 håller för bankörning i 3 år än så länge... Jag har Beru.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack för spol-tips!
Förra veckan var det inte många knop på jobbet. Vad gör man?
Skrollar på Racetracker på ens datum, det läggs upp nya bilder flera månader senare... Tips där för andra som varit där.

Köpte några fler dårå








https://youtu.be/6fSqHrukhY8

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Fantastiska bilder på en fantastisk bil thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Hoppas det löser sig smidigt med Cyl 2!

Underbara bilder thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack så mkt, compliments to the photographers!

En svätt olja senare gav normalt komp på cyl.2 alltså är det troligen ngt med kolvringarna. Kul! Limmet ska ta en titt.

Annars har jag dragits med en annan felkod: KT028194 alltså 'Hässliches Aftermarket-Mikrofon' (ful eftermarknads-mic).

Fick detta åtgärdat med original Bmw mic-kåpa (med mic..) från ebay & lite lödande. Vissa Z4M hade bluetooth/handsfree, inte min.

December

Paket på posten



Klart!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Tändspolar brukar man ju felsöka genom att flytta runt och se om misständningen flyttar med spolen, men vill du låna så har jag säkert någon n54 tändspole liggandes. Bytte alla förebyggande på förra bilen.
Bara att hojta till om det behövs så kollar jag i garaget

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack, tändspolar är nu ett passerat kapitel, alla är funkis (har ett antal på hyllan). Stora problemet är brustna kolvringar. Älskar S54an!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Trist med kolvrings-problem!

Men jättefina bilder från Ringen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Eldh skrev:
Tack, tändspolar är nu ett passerat kapitel, alla är funkis (har ett antal på hyllan). Stora problemet är brustna kolvringar. Älskar S54an!


Är det ett bekräftat fel eller något du misstänker ?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 28, 29, 30   >>
185 besök senaste veckan (180006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande