Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 28, 29, 30 >> 185 besök senaste veckan (180006 totalt) |
Misständningarna vid kallstart började 2019 & har som sagt eskalerat i år. Nu hade även en normal person märkt dem.
Dåliga spridare? Topppackningen..? Jobbigt. Lyckades veva igång Autometer-läsaren (funkade inte m förra mobilen) - men inga koder. Blir det av dåliga spridare bl.a. Men vänta nu, tändspolar? Kanske kan fallera på olika sätt, sist la en bara av och jag fick 5cyl. Lika bra att först testa iaf Trean verkade göra skillnad! Dubbelkollade med att byta igen men jodå där låg misständningar. Fnulat lite på om ventilerad kåpa förlänger livslängden på de små gynnarna? |
||||
symptom på tändspolar brukar synas i bmw egna diagnosverktyg INPA, syns innan OBD lampan tänds i bilen pga det krävs flera tillfällen innan den tänds.
googla efter "Mike_s EasyBMWTools.zip" som gör installationen enkelt. Sedan behövs en INPA K+DCAN OBD kabel, tex på amazon. Köp två, dom brukar gå sönder efter man låtit dom sitta i för länge. Din bil kör DCAN. Det finns en brytare på kabels kontakt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
|
||||
När jag ändå hade tändspolarna loss körde jag ett nytt kompprov.
Glömde skvätta olja i cyl 2, kan vara en ide. (Plus en ny komptestare m liten gänga..) Men ngt har hänt runt cyl2, blir till att undersöka. 1. 11.6 2. 10 3. 11.8 4. 11.8 5. 11.9 6. 11.8 Mätvärden våren-22: 1. 12 2. 12 3. 12 4. 11.6 5. 11.8 6. 12.5 Äntligen svart slang till insuget (från DO88) Det är de små detaljerna.. Originalet från Gruppe M ser som bekant förjävligt ut: Tänkt på snurren under bron på Kinnekulle med. Årets bilder från Ringen avslöjade varför hjulhusen har nya stora hål fram, hjulen fjädrar nästan ända upp i topplagren med KWV3. Undrar om inte allför stor fjädringsväg fram gör att vä bakhjul nästan lyfter vid kraftig gir vä & gasuppsläpp.... Isf ännu en orsak att få samma bumpstop som original.... Alltså: lika lite utfjädring bak som original (o den är berömt liten) + men mkt mer infjädring fram = hjullyft ena bakhjulet = jävligt dåligt grepp bak = släpp Visst vore det galet om KW gjort en sånt hjärnsläpp, men följden är logisk? |
||||
Ser ut som spolarna som sitter i N54, vilket märke kör du? Eldor verkar vara dom bästa! Jag har liknande problem som dig, spolarna vill gärna kasta in handduken när det varit lite varmt... Svårt att komma runt det där problemet
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Och N55, har provat S54 spolar i min M2:a när jag hade misständning på en cylinder och det fungerar utmärkt. Det var dock tändstiften som var i behov av byte den gången. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Intressant Alexander var det ngt mer då, den måste tickat lite? Svårt att avgöra kanske. Har ändå funderat på att inhandla ett shims-kit, börjar bli dags Annars hade jag väntat mig dåligt komp på cyl bredvid om det är packningen? |
||||
De är original utom två som är äldre M3, kan kolla tillverkare. Ja man kanske skulle ha ventilerad kåpa framöver |
||||
Ja den tickade lätt men nej, inget annat. Toppackningen brukar ju ge lägre komp på två brukar. Om jag inte minns fel brukar de ge sig mellan 3 o 4ans (men kan vara helt fel) cylindrar. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Det är mellan 5:an och 6:an det vanligtvis brukar ge sig. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tips... Eller snarare tvärt om för oss BMW nördar, men Peugeot 308 från 2008 har samma spolar också. Samt stift. Nån sa att BMW hade hjälpt till med den motorn... har ingen aning. Mina Spolar på min N54 håller för bankörning i 3 år än så länge... Jag har Beru. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tack för spol-tips!
Förra veckan var det inte många knop på jobbet. Vad gör man? Skrollar på Racetracker på ens datum, det läggs upp nya bilder flera månader senare... Tips där för andra som varit där. Köpte några fler dårå https://youtu.be/6fSqHrukhY8 |
||||
Tack så mkt, compliments to the photographers!
En svätt olja senare gav normalt komp på cyl.2 alltså är det troligen ngt med kolvringarna. Kul! Limmet ska ta en titt. Annars har jag dragits med en annan felkod: KT028194 alltså 'Hässliches Aftermarket-Mikrofon' (ful eftermarknads-mic). Fick detta åtgärdat med original Bmw mic-kåpa (med mic..) från ebay & lite lödande. Vissa Z4M hade bluetooth/handsfree, inte min. December Paket på posten Klart! |
||||
Tändspolar brukar man ju felsöka genom att flytta runt och se om misständningen flyttar med spolen, men vill du låna så har jag säkert någon n54 tändspole liggandes. Bytte alla förebyggande på förra bilen.
Bara att hojta till om det behövs så kollar jag i garaget _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Tack, tändspolar är nu ett passerat kapitel, alla är funkis (har ett antal på hyllan). Stora problemet är brustna kolvringar. Älskar S54an!
|
||||
Är det ett bekräftat fel eller något du misstänker ? _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 28, 29, 30 >> 185 besök senaste veckan (180006 totalt) |