Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Gustav Malja FR 3,5
3553 besök totalt
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Känner inte till denna yngling så mycket, men vet att han ingår i McLarens ungdomsprogram. Nu tar han steget till FR 3,5, vilket är stort nog för att han ska vara värd en egen tråd här :-). Han blev också utsedd till den mest lovande talangen i McLarens ungdomssatsning. Blir spännande att följa.

http://www.sydsvenskan.se/sport/malja-ett-steg-narmare-formel-1-2/

Och från hans hemsida:
Gustav Malja tar steget upp i Formula Renault 3.5 Series (också känt som World Series by Renault), ett av juniorracingvärldens absolut främsta mästerskap, inför tävlingssäsongen 2015.

Malja har skrivit på för brittiska Strakka Racing, och blir den blott andre svensken genom tiderna (efter Alx Danielsson 2005-2006) att tävla i Formula Renault 3.5 Series. 19-årige Malja slutade tvåa i tyska ADAC Formel Masters säsongen 2012, och har spenderat de två senaste åren i Formula Renault 2.0. Malmö-förarens avancemang till den snabbare Formula Renault 3.5-klassen har möjliggjorts av en serie mycket lyckade vintertester i kategorin.

Loppen i Formula Renault 3.5 Series körs över 45 minuter och innehåller, liksom i Formel 1, depåstopp. De två senaste årens mästare - Kevin Magnussen och Carlos Sainz Jr. - avancerade direkt till F1 efter sina respektive titeltriumfer. Andra förare som tävlat i Formula Renault 3.5 Series inkluderar Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo. Bilarna utvecklar drygt 530 hästkrafter.

- Det känns helt otroligt att få den här chansen i Formula Renault 3.5 Series tillsammans med Strakka Racing, säger Gustav Malja. Jag känner mig redan hemma i teamet, och vi delar samma uppfattning om hur vi ska nå våra mål. Jag är övertygad om att deras sätt att arbeta kommer ge mig rätt förutsättningar att prestera under min debutsäsong. Jag är väl medveten om att det här blir den största utmaningen hittills i min karriär, men jag lärde mig mycket under vintertesterna och känner mig redo att ta det här steget. Jag längtar redan till premiären!

Dan Walmsley, teamchef på Strakka Racing, ser också han fram emot det nya samarbetet.

- Vi är glada att kunna bekräfta Gustav Malja som en av våra förare i Formula Renault 3.5 Series under 2015, säger Walmsley. Gustav är en erkänt snabb, ung förare med en fantastisk framtid framför sig, och hans fart under vintertesterna drog verkligen ögonen till sig. Han är precis den typ av förare vi vill jobba med på Strakka Racing; talangfull, fokuserad och väldigt målmedveten. Vi ser fram emot ett mycket spännande samarbete tillsammans med honom.

Säsongspremiären för Formula Renault 3.5 Series äger rum på spanska Motorland Aragón den 24-26 april. Kalendern utgörs av totalt nio deltävlingar i åtta olika europeiska länder, varav en körs i samband med det klassiska F1-loppet på Monacos gator i maj.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Lite mer info från Gustavs andra test i FR 3,5. Känns lovande.

http://www.gustavmalja.com/gustav-malja-snabb-i-andra-world-series-by- . . . .

Gustav Malja arbetade sig igenom tre positiva dagar vid veckans officiella World Series by Renault-test på Motorland Aragón i Spanien, och visade prov på mycket lovande fart när han toppade ett körpass och genomgående höll till i resultatlistans övre skikt.

Malja - som debuterade i en World Series by Renault-bil för första gången för bara två veckor sedan - tog plats hos det rysk/spanska teamet Zeta Corse under det tre dagar långa testet, och fann sig omedelbart till rätta i sin nya miljö. Malmö-föraren avslutade såväl måndagens som tisdagens aktiviteter med andra bästa tid totalt, och lyckades bland annat slå sig in som etta respektive tvåa i två av de pass som kördes.

Maljas bästa tid under testet (1m41.014s) var tre tiondelar snabbare än det gällande varvrekordet (satt av fransmannen Arthur Pic 2012) på Motorland Aragón, och bara två och en halv tiondel sämre än vad engelsmannen Oliver Rowland - en av World Series by Renault-fältets ordinarie toppförare - mäktade med.

- Ett väldigt bra test, och jag är mycket nöjd med vad vi uppnått under de här tre dagarna, säger Gustav Malja. Det är förstås roligt att kunna vara med så pass högt upp i resultatlistan redan i mitt andra test, men tiderna är bara en liten del av helheten och jag är framför allt glad över att se hur väl World Series by Renault-bilen passar min körstil. Det har varit ett väldigt produktivt test och vi har också hunnit med att simulera ett riktigt race, komplett med depåstopp, vilket var första gången för mig. Det kändes bra, jag upplevde inga problem med fysiken, och det har varit oerhört lärorikt att jobba tillsammans med teamet den här veckan. Jag har tagit ett viktigt steg framåt som förare, och jag kommer att ha stor nytta av de här dagarna i framtiden.

Malja tillryggalade sammanlagt 172 varv runt den 5.3 km långa banan utanför Alcañiz och var snabbaste Zeta Corse-förare under samtliga tre dagar.

Gustav Malja fyllde 19 år igår tisdag (4 november) och ingår i det svenska juniorlandslaget i racing.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Riktigt roligt! Känner inte till så mycket om honom jag heller men det får jag väl ändra på nu.

Jag är dessutom ganska svag för Strakka, mest för deras ihärdiga engagemang i sportvagnsracing så kul att det blev just det teamet!

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Testerna startade igår och det verkar flyta på bra för Gustav. Här är livetiming från dagens tester

http://www.worldseriesbyrenault.com/spip.php?page=livetiming&id_li . . . .

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587


Trådstartare
Gustav imponerade med en 2a plats på kvalet! Race 14.20. Sänds tydligen på Viasat också.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Gustav Malja FR 3,5
3553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande