Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
1, 2, 3 ... 79, 80, 81   >>
24 besök senaste veckan (351618 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Hallå!

Efter några tröstlösa veckor utan banbil så har jag nu köpt ett nytt objekt!

Har just kommit hem från Sthlm där bilen bott sist (14 tidigare ägare, kommer att bli spännande!) och hade en aningens intressant resa ner. UNder de första kilometrarna upptäckte jag att 5ans växel orsakade ett elakt skorrande. Antagligen ligger växelföraren emot kardanaxeln nånstans, för skorret följer motorns varvtal. och som lök på chokladpuddingen vägrade 2 ans och 4ans växel att infinna sig under de sista 3-4 milen!

Men.. Jag tror jag fattar vad som hänt. Antagligen måste nåt fäste till växelspaken ha lossnat och spaken trillar då ner 1-2 cm och går då emot kardanaxeln. Gissningsvis kanske detta kan orsaka att 2an och 4an försvann, spakens rörelser måste väl i så fall störas ut av det lösa fästet? Ska klura på det iaf!

Nån som har en Haynes-bok för Alfa GTV 116-serien över!

Korta fakta om bilen:
- 4 cylindrig motor, 2.0 liter, 122 (?) hkr
- 5 petad vx-låda och koppling, sitter bak!
- Solida bromsskivor runt om (4 bult)
- Dubbla A-armar och torsionsfjäder i framvagnen
- DeDion-axel i bakvagn

Bilder kommer snart!

EDIT:

P.P. från rejsa.nu fångade mig och Alfons på Sviestad:


Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Grattis till kul bil
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Magnus Karlsson skrev:
Hallå!

Bilder kommer snart!

Mvh
Mangan


Pah! Det borde vara förbjudet att lägga upp en så här eftertraktad tråd UTAN bilder!

Grattis iaf!!! Ser fram emot att få se den inom det snaraste!

Du hade alltså 1:an och 3:an att åka hem sista biten med? Lät en del va?

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Ulf Lögdberg skrev:
Du hade alltså 1:an och 3:an att åka hem sista biten med? Lät en del va?

Lät mer när jag letade efter 4an... Jag fick faktiskt i 5an också och genom att hålla upp vx-spaken från golvet så lät det inte alls illa! Däremot fick jag attans ont i armen efter 2 mil...

Det där med vx-mekanismen verkar vara länkagefel, om jag får i ex tvåan så funkar den problemfritt. Måste vara nåt med länkaget som lossnat eller gängat upp sig lite. Lådan renoverades förra året och vad jag förstår så har det inte körts nåt med bilen sen dess. Jag tror på taskigt ihopmonterat länkage...

Återkommer med bilder efter/när/om att jag lyckats få ut bilen i garaget!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Vad trevligt! Då har vi ju syskonbilar!

Tänk så mycket problem och våndor vi kommer kunna dela med varandra

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Pontus Fyhr skrev:
Tänk så mycket problem och våndor vi kommer kunna dela med varandra


Tänk så mycket körglädle ni kan dela med varandra!

Kul att du hittade en kärra till slut Magnus!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Vad trevligt! Då har vi ju syskonbilar!

Tänk så mycket problem och våndor vi kommer kunna dela med varandra

Japp!

Kan du vara snäll att montera ur din diffbromsade låda, de ventilerade frambromsar + oken, dedion-bakaxeln samt några bra 5-bultade 7x15-fälgar och skicka till mig? Jag saknar lite sån skojsiga grejor på min maskin!

Ska få in bilen i garaget, skriva en lååång AttGöra-lista och sen ställer jag troligen av den. Måste få tid att rätta till lite saker innan besiktningen, troligen!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Grattis Mangan!

Synd att du byt ner dig bara... 924:an hade du ju 125hk i...

Hoppas denna bil iaf är rostfri så du slipper bygga om den lika brutalt mycket som med 924:an. Lycka till!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



KUL!

Det där med växellådan låter mystiskt, iof går spaken i botten ner i ett "liv" i kardanen så det är lite halvtrångt där... Länkaget ligger "ganska" nära kardanen i bak vid infästning mot växellådan också. Kan väl tänkas att nån missat nåt vid hopmonteringen. Alternativt har personen i fråga satt gafflarna fel i lådan, då kan man få rätt underliga effekter och om det ligger i spänn där lär det låta en del, men varför förutsätta det värsta?

Köp haynesboken för Alfetta sedan (enda som finns i transaxelserien), den är mekaniskt sett i princip likadan och innehåller otroligt mycket godbitar som du kommer ha nytta av.

Så, hur var resten av bilen då? Missljud? Kassa bromsar? Kardanvibrationer? Är det nåt ryt i motorn? Bra koppling?

Hmm, jag har ett par Brembo-ok liggande, de är rätt mögliga iof. Men jag har renoverings-satser med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Magnus Karlsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Vad trevligt! Då har vi ju syskonbilar!

Tänk så mycket problem och våndor vi kommer kunna dela med varandra

Japp!

Kan du vara snäll att montera ur din diffbromsade låda, de ventilerade frambromsar + oken, dedion-bakaxeln samt några bra 5-bultade 7x15-fälgar och skicka till mig? Jag saknar lite sån skojsiga grejor på min maskin!

Ska få in bilen i garaget, skriva en lååång AttGöra-lista och sen ställer jag troligen av den. Måste få tid att rätta till lite saker innan besiktningen, troligen!

Mvh
Mangan


Grejen är den att jag å min alfa 75TS polare anton faktiskt har en 75TS reservdelsbil... å jag kan ju alltid höra med anton om vi kanske kunde sälja i alla fall frambromsarna, lådan tror jag vi vill ha kvar... dedionen vet jag inte, det tål ju att undersökas i alla fall

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
MaZ skrev:
Så, hur var resten av bilen då? Missljud? Kassa bromsar? Kardanvibrationer? Är det nåt ryt i motorn? Bra koppling?

Bromsarna vibrerar lite och drar aningens snett tyckte jag, men de ska välan ändå bytas mot 5-bultat eller? Inga direkta missljud mer än från kardan/vx-spaken då. Inga kännbara kardanvibrationer så vitt jag kände iaf. Skapligt ryt i motorn och kopplingen funkade problemfritt! När väl vx-läget hittats så hade jag inga oljud från lådan heller.

MaZ skrev:
Hmm, jag har ett par Brembo-ok liggande, de är rätt mögliga iof. Men jag har renoverings-satser med.

Bolt on? Funkar med 75-skivorna? Satt det Brembo på 75orna? Låter lite intressant, men jag måste få ihop en prio-lista först tror jag. Du får bli en remiss-instans på den!

CAR Challenge 2007???

Pontus:
Anledningen till att jag vill ha både frambromsar och dedion är att de två krävs om man vill byta till 5-bultat som ju har ventilerade skivor fram. Men, men, det kanske finns annat som vill ha del av pengapåsen också.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hmm, jag är otydlig ser jag. 4-bult = Ate ok i järn, 5-bult = Brembo ok i aluminium. Dvs de ok jag har är från en 75a och därmed bolt on om man samtidigt byter skiva (man måste byta lilla röret sista biten och plattan det sitter i men den följer ju givetvis med i så fall.

Alltså, man måste ju inte byta till 5-bult om man inte vill, man kan faktiskt borra om skivorna och låtsas som att det regnar på SBP, går garanterat igenom. Sen behöver man ju inte hela de-Dionen heller men det är enkelt att bara byta hela rasket, annars behöver man byta lager också iom att de går sönder när man delar dom (precis som vanligt).
Skall du ändå byta bakhjulslager (stort skitjobb) så kan man byta bara navet till 5-bult.

Det är enklare att hitta lämpliga fälgar i 5-bult så det kan ju vara en idé att byta men har man tre uppsättningar med helt ok hjul så kan det ju vara onödigt.

Läs PM nu då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
MaZ skrev:
Det är enklare att hitta lämpliga fälgar i 5-bult så det kan ju vara en idé att byta men har man tre uppsättningar med helt ok hjul så kan det ju vara onödigt.

Läs PM nu då.

Jaja, lunchmöte här ju, kan inte sitta o surfa då!

Var det inte du som sa att 5x98mm var lite udda som bultmönster? Vore iofs fint med en uppsättning 15 tummare tillsammans med bromsuppgraderingen...

Mvh
Mangan, som fortfarande vill klura ut vad han köpt innan nya inköp bli aktuella.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Udda och udda, det beror ju på hur man ser det...

5/98 sitter på Alfas lite större modeller och vissa Citroen som jag förstår det, 4/98 sitter på Alfas mindre (och motorsvagare) modeller och Fiat. Normalt sett är det enklare att hitta bättre race-fälgar i 5/98 än 4/98.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



MaZ skrev:
Normalt sett är det enklare att hitta bättre race-fälgar i 5/98 än 4/98.

Vet inte om jag håller med där... finns ju en hel del på begagnatmarknade från fiat och abarth bilar i 4*98
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jepp, det kan jag tro. Är dom 9x14 eller 6x15?

Problemet med gamla räserfälgar är ofelbart att dom gjordes för att passa skumma däck som inte finns längre eller för rally och då är dom för smala...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Äntligen thumbs up







fast det är ingen BMW

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



nämen va har du gjort... ...från ett problembarn till ett annat;)

Kul att du blev med bil tillslut, kan inte vart skonsamt mot hälsan att vara utan så länge =)....

Men som sagt var, upp med bilder !!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Man får gratulera då

Steg 1 måste ändå vara att ge oss bilder

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Steg 1 var nog tyvärr att ta sig till garaget. Spännande med en bil som bara accepterar växel 1, 3, 5 och möjligen backen om den var glad.

Äventyret späddes på av att det lät som en hardy-skiva gick sönder på vägen ut, vid högre varv på motorn (över 4000rpm) så vibrerar det duktigt i bilen nu.

EDIT: Skulle kanske kunna vara så "enkelt" som att nån har missat att dra åt bultarna i hardy-skivorna och att det var en sån bult som gav sig av?

Ikväll blir det troligen lite bilder. Baragebesök inplanerat, bilen ska upp på pallbockar så jag kan inspektera växellänkaget och kardanen. Ser dock inte ut som det blir nåt besök på Sviestad (prova-på-banåkning för gatbilar) på torsdag pga allt strul nu...

Mvh
Mangan

EDIT: Rättade infon om Sviestad, det är visst inte sista chansen trots allt...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Magnus Karlsson skrev:
Ser dock inte ut som det blir nåt besök på Sviestad (säsongsavslut, sista gatbilskvällen!) på torsdag pga allt strul nu...


Du har ju till 16/10 på dig att få bilen körbar! Då är den riktiga säsongsavslutningen på Sviesta!

http://www.lms.se/banrace/index.htm

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
1, 2, 3 ... 79, 80, 81   >>
24 besök senaste veckan (351618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande