Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig andra banbil
2 besök senaste veckan (9855 totalt)
johanelk
Sollefteå
Här sen Maj 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej, körde tidigare en 240 turbo med en medium bannivå. Nu är den såld och det kliar redan att köra till sommarn igen. Min fundering ligger på en Bmw e46 330i sedan, är detta en lämplig bil att bygga vidare på ?
Jag vill ha något med en pålitlig drivlina och en bil det finns mycket eftermarknads delar att välja på.
Bakhjulsdrift och manuell låda är ett måste, finns det några bättre alternativ i 50-70k klassen ?

Tack på förhand / Johan

_________________
Johan Finnström
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



MX-5

Det är givetvis det mest uppenbara svaret, men låg vikt, relativt beskedlig men tillräcklig effekt. Billiga delar och mycket fancy "bolt on" prylar, samt god driftekonomi.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



330 före mx5 alla där i veckan för min del, finns hur mycket prylar som helst och dem går bra till skillnad mot en miata.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Mazda RX8?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

330 låter helrätt. Men har 330 samma problem med sprickor i bakvagnsinfästningarna/golvet som M3 E46 har?

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Ja det har den, dock mycket mindre pga effekten.

Jag anser att om man byter till millways stumma bussningar i subframen, så krävs inga plattor i karossen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Vad som är rätt bil beror väldigt mycket på omständigheterna. Tänkte du också köra den till jobbet på måndag morgon, eller är det en ren lekbil? Har du bra tillgång till verkstad eller kommer du behöva betala för att någon ska skruva på bilen åt dig?

Jag brukar alltid ge det ytterst tråkiga rådet: Gör en budget för första året med bilen. Inköp, modifikationer du tänker dig, R-däck, avgifter till de track days du tänkt köra, skatt, försäkring, licens, bensin, en uppsättning nya bromsar, osv. Ta gärna en valium eller två innan du summerar ihop kostnaderna på understa raden...

Att jämföra en Miata och 330i från samma år är lite som att diskutera om dansband eller dödsmetal är bäst. Det handlar om preferens. BMW är snabbare runt de flesta banor, men är den roligare att köra? Den lär ju, om man tar med ALLA kostnader ovan, vara fett mycket dyrare att äga i alla fall.

Riktigt klokt och långsiktigt är man om man väljer en bil som det finns en bra klubb för och gärna en tävlingsserie man kan latja lite i om ett par år, då man tröttnat på bandagarna.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
johanelk
Sollefteå
Här sen Maj 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Bilen kommer endast köras på sommaren samt bankörning, jobbar på mekonomen så reservdelar är inget problem. Tanken ligger på nya bromsar runt om med redstuff + stålomspunna, 17" med r888, coilovers, grövre krängare, halvbur + stolar, vikta det som går. 1510 tjänstevikt, försöka komma ner runt 1350-1400kg.

_________________
Johan Finnström
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag skulle nog valt en Miata.
Förstår att alla har sina egna preferenser, men såhär ser jag på det.

Med en billigare bil med lägre driftkostnader kan man istället ta sig råd att köra mer om tiden finns. thumbs up

Visst kommer varvtiden att vara sämre, men man blir omkörd av alla GT3'or ändå.

Sedan hade jag nog inte valt just redstuff.

_________________
Citera
johanelk
Sollefteå
Här sen Maj 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Om man nu ska kolla på en miata, vilka årsmodeller och motorer ska man se åt ?

_________________
Johan Finnström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



johanelk skrev:
Om man nu ska kolla på en miata, vilka årsmodeller och motorer ska man se åt ?
98-00 med 140hk 1839cc är den perfekta balansen (idag, risken är att den nya som kommer inför 2016 blir den nya sweetspoten).
Brukar bli ca 1050-1100kg med förare. 01-05 är mer komfort och ca 50kg styvare (de större bromsarna är effektivare, men beläggen kostar mer).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
johanelk skrev:
Om man nu ska kolla på en miata, vilka årsmodeller och motorer ska man se åt ?
98-00 med 140hk 1839cc är den perfekta balansen (idag, risken är att den nya som kommer inför 2016 blir den nya sweetspoten).
Brukar bli ca 1050-1100kg med förare. 01-05 är mer komfort och ca 50kg styvare (de större bromsarna är effektivare, men beläggen kostar mer).


Finns det inga plus med modellen 06-14?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Magnus Thomé skrev:
Finns det inga plus med modellen 06-14?
+
Större hjuldiameter (fler tillgängliga breda däck), men minst 16"
Kraftigare chassidetaljer (mycket RX8ish, därmed lite övertung)
Motor som andas bra och svarar bättre på extern optimering.
Med Serwanski bakom ratten så går det under 8min BTG utan större fix.

-
Hjulhusen och chassit skriker efter mer effekt (ännu mer än de äldre). Med tanke på att det är MZR/Duratec så finns det ju större block att knö ner (2,5L iaf) så 220-250hk är inte så svårt teoretiskt.
Men inte ens i USA är volymen av trackdayfixade bilar stort nog för att nå brytpunkterna som för de äldre, där det finns massor av recept för varje ändamål och effektnivå, recept som dessutom omvärderas/justeras kontinuerligt.
Sen är de äldre mer tillgängliga som objekt under 50' (jo, det finns för 20-25 också, men man får skruva/byta/laga mer).

Miatorna är inte de billigaste bilarna att ha skoj med på bana (eller tävla med), men de är väldigt prisvärda och hyffsat lätta att komma underfund med. Det behövs ingen magiker för att komma nån sekund från "eliten", rent bilbyggarmässigt.
Det går att ha skoj med annorlunda lekkamrater tom på Mantorp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Niklas Falk skrev:
johanelk skrev:
Om man nu ska kolla på en miata, vilka årsmodeller och motorer ska man se åt ?
98-00 med 140hk 1839cc är den perfekta balansen (idag, risken är att den nya som kommer inför 2016 blir den nya sweetspoten).
Brukar bli ca 1050-1100kg med förare. 01-05 är mer komfort och ca 50kg styvare (de större bromsarna är effektivare, men beläggen kostar mer).

Måste bara påpeka att alla Miata-motorerna är slitstarka och pålitliga. Det finns inget år och ingen modell man bör undvika. Men vill man ha ut max av bilen utan att trimma bör man välja en 1,8. De tillverkades -94 till -05.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
johanelk
Sollefteå
Här sen Maj 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej alla kurventusiaster !

Nytt jobb och flytt ramlade ner framför nya banbils planerna.. Har gjort ett nytänk gällande inköp och behöver lite tips igen. 2013> Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, och Suzuki Swift Sport ?

_________________
Johan Finnström
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



johanelk skrev:
Hej alla kurventusiaster !

Nytt jobb och flytt ramlade ner framför nya banbils planerna.. Har gjort ett nytänk gällande inköp och behöver lite tips igen. 2013> Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, och Suzuki Swift Sport ?

Clio III RS Fas 2.

Av de där hade jag nog annars valt Fiesta ST. Gott om delar att få tag på iom att britterna är hårdnackade Fårrd-entusiaster. Corsan bränner väl kolvar på cylinder 4, eller vad det är. Swiften är sugis, så mindre trimvänligt (å andra sidan är ju Clion jag nämner det också, men betydligt effektstinnare från fabrik).

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Nu kan jag inte detta med generationer men nån Swift gick väl dokumenterat driftsäker som hyrringräser.
Dvs den blygsamma listan av slitdelar efter långt bruk
http://citizen.co.za/149443/suzuki-veteran-of-the-nurburgring/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Fel post

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Swiften på Ringen är riktigt rolig, men jag skulle inte tro att den är närheten av lika kul på svenska banor pga den låga effekten.

Corsa OPC:er har jag själv haft två stycken av och de är riktigt roliga att köra och funkar bra på bana, finns diffbromsar som går att montera utan att man ens behöver ta ner lådan och då har du ~200hk, diffbroms och bra bromsar (308mm). Räcker gott och väl för att ha kul på banorna thumbs up

Åk och provkör en av varje och ge lite feedback här, det är alltid intressant

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



johanelk skrev:
Hej, körde tidigare en 240 turbo med en medium bannivå. Nu är den såld och det kliar redan att köra till sommarn igen. Min fundering ligger på en Bmw e46 330i sedan, är detta en lämplig bil att bygga vidare på ?
Jag vill ha något med en pålitlig drivlina och en bil det finns mycket eftermarknads delar att välja på.
Bakhjulsdrift och manuell låda är ett måste, finns det några bättre alternativ i 50-70k klassen ?

Tack på förhand / Johan


328 e36 så får du diffbroms på köpet... eller varför inte en m3 e36 - ryms i din budget.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Var det standard med diffbroms i 328'an Erik? Diffbroms stod som option på listan till min bil.

Skottsäkra är verkligen både 328'an och 330'an. 328'an hade gått 27000 mil när jag sålde den, inget drivlineproblem. 330'n har till dags datum gått 31500 mil och det enda som gått sönder fram till 30500 är en packning på avgasröret. Ja-ja man kan inte få allt :-) men att koppling, avgas och allt håller fortfarande efter den tiden tyder på kvalité.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig andra banbil
2 besök senaste veckan (9855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande