Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bra liten 1-fas MIG/MAG-svets?
<<   1, 2, 3
15 besök senaste veckan (10967 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



MatsK skrev:
Ström, matning och materialtjocklek är EN parameter.





Ja se på... Jag fick för mig att de kunde justeras separat, men jag har inte använt den så mycket.
Har du TIG-tillsatsen till din?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har svetsat med en sådan, kan tyvär inte minnas hur jag ställde in den men kommer ihåg att jag blev irriterad innan jag lyckades.
Men skulle kunna tänka mig att du får "lura" maskinen att höja eller sänka strömmen genom att ange annan tråddiameter.

Säg att du har 1.00 mm tråd i, maskinen ställer in lämpligt ampere utefter vilken godstjocklek på materialet du anger.
Om du sedan anger att du istället har 1.10mm tråd, så borde maskinen höja strömmen, alt minska trådmatningen, och du får en varmare smälta.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Det var som ......
Jag trodde materialtjocklek var en grundinställning och att man därifrån kunde justera både ström och trådhastighet.

Se: https://www.migatronic.com/media/1916/50111821_manual_rallymig-161i-v1 . . . .

_________________
SO Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



NBC2 skrev:
Det var som ......
Jag trodde materialtjocklek var en grundinställning och att man därifrån kunde justera både ström och trådhastighet.

Se: https://www.migatronic.com/media/1916/50111821_manual_rallymig-161i-v1 . . . .


Jag blir inte riktigt klok när jag kolla på olika språk. Men den svenska säger ju att grundinställning görs med tjockleken och att sedan får justera strömmen fritt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Bra liten 1-fas MIG/MAG-svets?
<<   1, 2, 3
15 besök senaste veckan (10967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande