Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan.
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
11 besök senaste veckan (64380 totalt)
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Då har det blivit dags för mig att pressentera min kompis på banan!

Bilen:
Porsche 944 turbo 1986
Mörkgråmetalic med targalucka.
Ca 15000mil.
opt: Svart helskin, AC, orginallarm, farthållare.

Följande options enligt typbeteckningen:
# 498 Without rear model designation
# 528 Passenger side mirror convex
# 533 Alarm system
# 567 Windshield green graduated tint
# 573 Air conditioner
# 650 Sunroof

Fälgar: 16" Fuchs
Däck: Flamingo, 205/55 resp 225/50, lika bra fäste som namnet antyder!!


Modds:
E-prom från Sandens, hårdare WG-fjäder.
PFC-belägg fram, 5.1-bromsvätska.
Mobil1 syntet i motorn, Q8 GL5 i lådan.
I övrigt det vanliga.
Moddning av WG:


Har hunnit med några bankörningar, med mycket mersmak!
Men det blir mycket kasa på däcken.
Skall försöka justera in lite bättre cambervinkel, någon som har förslag?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Erik

Gattis till en fin bil

Ang. cambervinklarna så åker jag -2,5° fram och -2° bak. Det svåra är att få till hyfsade vinklar bak men efter att ha sänkt min bil 4 cm. så är jag nöjd!

Lycka till!!!


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



"Däck: Flamingo, 205/55 resp 225/50, lika bra fäste som namnet antyder!! "

Jag kör oxå på såna däck...och bilen känns "lätt" !? Dom är nog inget att rekommendera men billiga var dom! thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Rikard Svensson skrev:
Erik

Gattis till en fin bil

Ang. cambervinklarna så åker jag -2,5° fram och -2° bak. Det svåra är att få till hyfsade vinklar bak men efter att ha sänkt min bil 4 cm. så är jag nöjd!

Lycka till!!!


Rikard


Hallå, och tack!!!
Ganska lik din, men lite långsammare...

Tackar för cambervinkelvärdena (långt ord..) Har du fixat själv eller lämnat bort??
Är inne på att testa själv...nyfiken mek-ingenjör som man är!!
Måste veta hur saker funkar!!
Har du andra fjädrar/dämpare bak?? Så du sänkte med hjälp av dom?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hmm... Bromsvätskan, vad är det för märke på den? Undras om inte den har lägre kokpunkt än de vanligare DOT4-vätskorna (Motul RBF600 och Castrol SRF (stava?)) som brukar rekommenderas av rejsa.nu-veteranerna?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Petri skrev:
"Däck: Flamingo, 205/55 resp 225/50, lika bra fäste som namnet antyder!! "

Jag kör oxå på såna däck...och bilen känns "lätt" !? Dom är nog inget att rekommendera men billiga var dom! thumbs up


Hallå!!
Lätt?? Kanske det?? Har inget att jämföra med....dom satt på när jag köpte bilen i höstas!
Vänster fram har slitits hårt under dom 7 passen jag gjort på mantorp...och dom skriker!!
I bästa Hollywood-anda!!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Hmm... Bromsvätskan, vad är det för märke på den? Undras om inte den har lägre kokpunkt än de vanligare DOT4-vätskorna (Motul RBF600 och Castrol SRF (stava?)) som brukar rekommenderas av rejsa.nu-veteranerna?

Mvh
Mangan


Hallå Mangan!!
Köpte den på Mekonomen:
Lockheed Super D.o.T 5.1. Uppfyller normerna för FMVSS 116/DOT 3 och DOT 4.
Kokpunkt 270 grader. För bilar med ABS-bromssystem.
Artikelnr: 41-DOT5.1-1 Pris: 126:-

Vet inte vad Wet Boiling Point ligger på, men borde vara minst 180!!
Priset motiverade detta första byte, blir nog någon dyrare/bättre vätska nästa gång!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hej där!

Vet inte om det spelar nån större roll men Motul RBF600 ligger på:
Dry: 312 grader C
Wet: 216 grader C

Kostar 85 spänn halvlitern på Beviks här i stan!

Mer listningar finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=motul

Mvh
Mangan, som kör Motul600 men ändå saknar bromsar på 9-3an!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Hej där!

Vet inte om det spelar nån större roll men Motul RBF600 ligger på:
Dry: 312 grader C
Wet: 216 grader C

Kostar 85 spänn halvlitern på Beviks här i stan!

Mer listningar finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=motul

Mvh
Mangan, som kör Motul600 men ändå saknar bromsar på 9-3an!


Schyst, tackar för tipset!!
Har inte haft problem än.... ..hej hop vad det kommer koka nästa gång....!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Spirou944t skrev:
Rikard Svensson skrev:
Erik

Gattis till en fin bil

Ang. cambervinklarna så åker jag -2,5° fram och -2° bak. Det svåra är att få till hyfsade vinklar bak men efter att ha sänkt min bil 4 cm. så är jag nöjd!

Lycka till!!!


Rikard


Hallå, och tack!!!
Ganska lik din, men lite långsammare...

Tackar för cambervinkelvärdena (långt ord..) Har du fixat själv eller lämnat bort??
Är inne på att testa själv...nyfiken mek-ingenjör som man är!!
Måste veta hur saker funkar!!
Har du andra fjädrar/dämpare bak?? Så du sänkte med hjälp av dom?


Att ställa bakvagnen på 944:or är ett h_t j_a s_t även om bultarna inte rostat fast(större chans att vinna på lotto). Många hjulinställare totalvägrar thumbs down

Camber och toe är lite kopplade så man får ömsom jucka camber ömsom toe till man får det som man vill ha det(kanske...not).

Nåväl helt hoppläst är det inte.
Du behöver typ 2 liter 5-56(alt gasbrännare), STORA(fel gigantiska) ringnycklar samt fyrpelarlyft eller smörjgrop för du måste komma in under bilen medan den står på "marken".

Sedan blir det lättare om man avlastar bilen till ride-height med en domkraft. Lossar de tre skruvarna i svärdet och börjar jucka med excenterskruvarna. (den ena excentern utgör även kränghämmarfäste, den andra justeringen måste man ha en lös excenterskruv för.

Att sänka bakvagnen är ÄNNU värre. Det sitter nämligen torsionsstavar som man inte kan få ut och justera höjden med utan att DEMONTERA avgasrör+växellåda+transaxelrör + hela bakvagnen. Sedan får man trixa med indexerade splines, montera ihop allt och KOLLA om det blev bra. (räkna med 3 försök innan du blir nöjd).
Alternativt så kan man sänka lite (typ 2-3cm) genom justering av bladvinklarna, detta är MYCKET ENLARE.
Alternativ 2 (för riktiga raceknuttar) är att borra hål i karossen utanför transaxelröret. då kan man knacka ut torsionsstavarna utan att demontera något. Att höja/sänka bak tar 10 minuter (men man måste såga)
Borg har skrivit en beskrivning antingen på rejsa.nu eller 944sverige.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Spirou944t skrev:
Rikard Svensson skrev:
Erik

Gattis till en fin bil

Ang. cambervinklarna så åker jag -2,5° fram och -2° bak. Det svåra är att få till hyfsade vinklar bak men efter att ha sänkt min bil 4 cm. så är jag nöjd!

Lycka till!!!


Rikard


Hallå, och tack!!!
Ganska lik din, men lite långsammare...

Tackar för cambervinkelvärdena (långt ord..) Har du fixat själv eller lämnat bort??
Är inne på att testa själv...nyfiken mek-ingenjör som man är!!
Måste veta hur saker funkar!!
Har du andra fjädrar/dämpare bak?? Så du sänkte med hjälp av dom?



Jag är inte intresserad av att meka så det mesta lämnar jag bort. Först sänkte jag bilen på max på bladen bak så att jag fick den som jag ville. Efter det monterades coil-over dämpare bak och då blev bilen för hög bak igen (torsionsstavarna finns också kvar). Sandéns bilteknik i Göteborg modifierade då bladen så att den gick att sänka mera (svårt att förklara hur det ser ut!). Efter sänkning och ökning av cambervinkeln bak så är bilen mycket neutral och tidigare överstyrningstendenser är minimala.
om man är intresserad av att återställa bilen i originalskick måste dock nya blad köpas!
Mina dämpare är Bilsteins club-sport paket framtaget av Forza i Alingsås. Kostar en slant men gör underverk för väghållningen.


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag ber om ursäkt Rikard. Jag ifrågasatte ju häromdagen ditt påstående att det skulle vara så svårt att ställa vinklarna...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



tänk på att man inte behöver lyfta hela bakaxeln för att få ut torisionsrören

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



RED44 skrev:
tänk på att man inte behöver lyfta hela bakaxeln för att få ut torisionsrören


Stämmer, det går att vinkla ner torsionsboxen så man kan få ut stavarna utan att riva allt, men även det är ett j_a meck.

Jag talar mig varm för hålborrningsmetoden (som Borg har skrivit om tidigare i detta forum)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Ikväll är det banåka med ÖSK!
Har skruvat lite på camber-vinkeln tills dess!


Här är skruvarna man fixar det hela med.
Går även att skruva på länkarmens infästning.


Den övre som jag ristat på är exentrisk!

Vred den ca 45grader. Vet inte idag hur mycket det motsvarar, skall mäta senare!
Kände skillnad direkt, bilen blev aningen mer lättstyrd,
har ju teoretiskt mindre däckkontakt med asfalten nu.

Här är teorin för hur länkarmen justeras.

Hoppas det blev bättre iaf, men det vet jag ju inte förens ikväll!!
Kanske har fått en bil som överstyr som en tok istället...

Man måste ju testa innan man vet om det funkar

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Jag tar med kameran och förevigar ditt sladdande ikväll.

Ses!
Mangan, fortfarande utan "sportbil"!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Camber styrs med excentern nere på fjäderbenet, dvs vinkeln på däcket (=vinkeln på fjäderbenet i tvärsled) jmfrt med asfalten.

Excentern längst bak på bärarmen styr caster dvs vinkeln på fjäderbenet i längsled jmfrt med asfalten.

Ökad Caster ger mer Camber vid sväng men också en bil som är mer trögstyrd.

Skruva INTE utan att mäta (utom om du kör med R-däck för då kan man (oftast) lika gärna sätta camber fram till max, det går inte mer än -2,5 deg) = (minimalt med material på camberexecentern mot klacken, på bilden har du ställt in mitt mellan max och min ), glöm inte att matcha med ca -2 grader bak!!!!

Har du helt fel camber bak kommer bilen lätt bli överstyrd.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vill påpeka att justera man camber och/eller caster så påverkas öven toe-litegrann. Dessutom är toemåttet känsligt så med andra ord bör man (eller snarare ska man) kolla/justera toe om man rört dom andra.

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Vill påpeka att justera man camber och/eller caster så påverkas öven toe-litegrann. Dessutom är toemåttet känsligt så med andra ord bör man (eller snarare ska man) kolla/justera toe om man rört dom andra.



Yupp

44:an är mycket känslig för toe-variationer.

Toe-out i bakvagnen gär bilen nästan okörbar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
porschedriver skrev:
Camber styrs med excentern nere på fjäderbenet, dvs vinkeln på däcket (=vinkeln på fjäderbenet i tvärsled) jmfrt med asfalten.

Excentern längst bak på bärarmen styr caster dvs vinkeln på fjäderbenet i längsled jmfrt med asfalten.

Ökad Caster ger mer Camber vid sväng men också en bil som är mer trögstyrd.

Skruva INTE utan att mäta (utom om du kör med R-däck för då kan man (oftast) lika gärna sätta camber fram till max, det går inte mer än -2,5 deg) = (minimalt med material på camberexecentern mot klacken, på bilden har du ställt in mitt mellan max och min ), glöm inte att matcha med ca -2 grader bak!!!!

Har du helt fel camber bak kommer bilen lätt bli överstyrd.


Hej, och tack för tips o kommentarer!!
Bilden var tagen innan jag börja skruva, så det var inte så mycket kvar att skruva på.
Skall mäta, och framför allt få expert hjälp med 4-hjuls inställning!!
Någon som kan tipsa om någon som är duktig på hjulinställning i Linköping, förutom Ahlbergs Gummi??

Magnus:
Alltid kul om du fotar, har ingen rejsig/sväning bild på min bil än!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Bilen gick, som jag uppfatta det bättre efter mina "små" justeringar.
Men däcken skriker å kasar fortfarande.
Skall göra en 4-hjulsjustering snarast för att få det helt bra.

Tyvärr har bilen och jag stött på lite andra problem.
Har ju haft väldigt högt tryck i kylsystemet vid bankörning,
och bestämt/kommit fram till att det är toppackningen som inte
vill vara med längre.
Toppen skall alltså bort, och passar på att renovera denna när man ändå håller på.

on top of this...när jag åkte en kortare sväng härom dagen uppkom ett konstigt ljud vi pådrag.
Ett ganska märkbart "klapprande" eller räknande ljud. Just när man drar på lite, speciellt från stillastående.
och jag pratar inte om jättedraget, utan lite lagom.
Känns som ett svagt klapprande eller dunkande, som försvann vid avsläpp.
Lite tydligare/högre vid ökat pådrag.
Vad kan detta vara?? Diff-lager?? Drivknut!
Det hördes tydligare utifrån, när jag veva ned rutan.....

Någon som har en ide?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan.
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
11 besök senaste veckan (64380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande