Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 11 besök senaste veckan (64383 totalt) |
Tackar...imorgon skall jag svepa med troll-ring-nyckeln över bilen... Kinnekulle, har faktiskt inte vågat boka, lite beroende på bilen, och lite andra omständigheter! Kanske, kanske.. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Skönt för dig att fått ihop den!
Nu väntar jag själv bara in bussningar till svärdet från Utzon sen blir det åka av! Verkar som alla som kör med Leda måste köra hjälpfjädrar...blir nog till att beställa såna för mig med! Det du har plockat bort under insuget, är det vad som kallas "venturi delete"? Finns det någon annan fördel förutom mindre felkällor och några gram mindre? Finns det någon beskrivning på denna operation? Mvh Peter _________________ /Peter Johansson _________________ Porsche 944 TURBO -87 Audi SQ5 -13 |
||||
Å så blev den klar....men det var på håret.
Fixade hela onsdagen, fick flytta fram 4-hjulsinställningen till torsdag morgon..planering Det är inte lätt med en liten i familjen. Bilen går iaf mycket bättre, enormt mycket bättre känsla, instryrning och grepp. Däcken bidrar givetvis, men dom har inte mycket kvar nu. Körde med 225 fram och 255 bak. Banan är ju lite hoppig, så jag hade svårt att utvärdera hurvida jag skall ha hårdare inställningar eller inte. Körde på samma som förra året, ungefär mitt i justeringsintervallet...men fjädrarna är ju då mycket hårdare. Det kränger inte nämvärt, men ändå är framdäcken slitna på yttersidan, med gummit "smetat" innåt. Jag måste få klart med en ny stol, nu går det knappt att hålla sig kvar.. Gör ju att man inte kan utvärdera bilen riktigt... Hade problem i utgången på flera kurvor, innerhjulet spinner....som bara attan. Motorkraften kommer som tidigare runt precis innan 3000rpm, men nu mycket mera. Både tack vara hårdare WG och mindre läckage i plenum. Hon är grym... Här är hon iaf...klädd med dom nya fälgarna... Lastad med reservuppsättning. Ljuddämparen blev sådär, lite låg... _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Vem är inte ute i sista stund? Du grejat ju iaf! Fråga: Är det 15 tums fälgar du har i bagaget? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Fräckt med tre stora bashögtalare i bagageutrymmet... eller???... hmm (vid en första scrollning förbi denna bild var det precis vad jag tyckte att jag såg) _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Inga "kakburkar"...äkta Fuchs 16" Snart kanske till salu. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
ok, letar om det finns några 15 tums som passar. Du vet inga? Känns mer prisvärt med 15 eller 17 för r-däck... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Såg några riktigt fina på Blocket idag, men nu var dom borta. Men dessa kanske..http://www.blocket.se/vi/8294615.htm?ca=14_s Annars finns det ju en del Telefonfälgar ute, men skall du ha 15"?? Får du på det på en S2a _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Kanske.... passar såna fälgar på en 951? i så fall passar dom på min med. Har ju samma bromsar som 951 utan M030 bromsarna. Testade med 15" telefonfälgar men dom dog i bromsoket. Ev går det med en spacer, men det underlättar ju inte om man vill ha med sig fälgarna till banan... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Hallå! Missa ditt inlägg. Kul att du snart också får ihop bilen. Hjälpfjädrar är nog ett måste, om du har relativt kort fjädrar, iaf för att komma igenom SBP. och det jag gjort med plenum kan man kalla Venturi-delete. Den finns inte med på senare 951:or som du säkert vet. Jag fick tag i ett schema på 944sverige som förklarade hur man skall koppla. http://www.944sverige.com/forum/view Ganska enkel operation i sig, men du måste lyfta bort plenum=en del skruvande. Men ett bra läge att se över en massa anslutningar. Passade även på att dra om vevhusventilationen så att den inte för in olja i insuget. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Dags för uppdatering.
Bilen är nyligen besiktigad, skulle gjort det I höstats, men hus/garage-bygge tog all tid. Den gick iaf genom med blankt papper. Hade monterat tillbaka orginal-stolen, och hade med Sparcon I skuffen för att få deras åsikt om den var OK, och det skulle inte vara några problem att besiktiga med den, bara bältet löpte bra. Bilen rullar numera på 9" runt om, med välslitna gamla PCero 255:or. Körde lite med ÖSK på Avfrostningen, hann med 2 stint, kändes bra att få köra lite igen, och det gick att köra betydligt fortare nu med breda däck även fram. Dock var dom väldigt hala innan dom fått up värmen. Höll på att snurra I utgången på Start/mål-kurvan I höjd med att kurbsen slutar, klev på gasen liiite för mycket, och direkt kom baken.wow.. gled på tvären en bit för att sedan snurra tillbaka. Det var ingen bakom mig så att det var ingen större skada skedd. Ev blev det någon platta på däcken. Under avdelningen lite gnäll så hade jag mest problem med 2 äldre herrar I varsin ganska modern Porsche som inte gärna släppte om en gammel 944, så det blev till att ligga å vila genom dom kurviga partierna för att sen se dom dra järnet på rakan...vad trött jag blir!!! Den ena släppte till slut om mig, den andra fick jag släppa iväg en bra bit, för att sen köra ifatt några gånger. Jag har ju inget egenintresse I att köra om dom, men som nybörjare är det ju perfekt att släppa om någon som har kört I fatt en I kurvorna, så att man kan se vilka spår den väljer. I 9 fall av 10 så har jag förbättrat min egen körning vid sådana tillfällen. och allt flyter på mycket bättre. Har inte gjort något direkt med bilen I vinter, bytt olja typ. Är på gång med tillverkning av krängare...still working. Chrome moly is the shit. Har ju en låda med diff-broms liggandes som skall monteras så snart jag får tid, och den behövs. Problemen med den korta och märkbar dippen I laddtryck kvarstår trots byta av stift och kablar. Får jobba vidare på det. Nytt chip är troligen på gång, måste bara löda om lite på korten. Nya däck är oxå klart, A032:or Hard, inte helt optimalt men bra början. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Erik
Kul att du är i farten igen! Känner igen mig när jag läser om dina bravader - vad kan det bero på? Jag är intresserad av en bakkrängare modell styvare om du tar fram en sådan! Ses vi på Kinnekulle i juni? Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Hallå Rikard. Tack för dina "sympatier"..tyvärr hamnar man i sådana situationer med snabba mörka bilar. Jo, äntligen är det lite action. VILL köra på Kinnekulle, men vi har race helgen innan, så det är frågan om tiden räcker. Krängarna blir nog mer än en uppsättning, det kan vi höras om. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Dags att väcka den stackars bilen efter att hus, fru och barn kan bockas av från listan..
Efter några års pallbocksrejsande så tog jag tag i problemen, trodde ett tag att toppackningen gått med det var en kylarslang som läckte och orsakade ångbastu.. Sen läckte främre stötdämparna så det tog emot ordentligt, men med en schemalagd kväll i veckan sen i vintras så har det hänt lite. Renoverade Leda-dämpare. Remmar, kam och balans bytt samt herejössesvattenpumpen. Stålomspunna bränsle-slangar, teflonstomme (E85 ready) Bränslepump, 044. Länkage, växellåda. Bytt diverse kylslangar förebyggande. Belägg, Ferodo DS. Fina topplagringar.. Återstår Läckande slavcylinder vid kopplingen Stålomspunna bromsslangar Bättre kylare till växellådan Topplagring, helt ok. Länkaget fixat. Ledningar. Nyrenoverade. Å här skall en kylare få plats.. Siktar på att köra på Sviestad och Mantorp (ÖSK) så snart bilen är besiktigad. Sen återstår att se vilka delar som kommer att ge upp efter att ha stått still i 100 år.. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Kul!
Är intresserad mer info om: Växellänkaget - Delar, kostnad och krångelgrad? Leda renoveringen - Vem och kostnad? Vad kör du för fjäderspec fram/bak? Bränsleslang - Du körde nya hela vägen fram? Är de medgörliga och i ett stycke eller har du koppling någonstans? Pris samt info! Med vänlig hälsning, Peter _________________ /Peter Johansson _________________ Porsche 944 TURBO -87 Audi SQ5 -13 |
||||
Dina topplagringar påminner starkt om mina e-bay fynd ifrån 2009
Se i så fall FÖR GUDS SKULL TILL ATT HÅLLA DEM VÄL UPPSMORDA! Mina glappar nu, och är den huvudmisstänkta till att vi har hasat sönder våra framdäck på 100 mil, två slaloms och en banträff. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Hallå, skall försöka svara så bra som möjligt. Växellänkaget, det är plastkorset som Utzon säljer, sen bytte jag ut plåtstaget till en M8 med två länkhuvuden (Jula) i ändarna, ganska lätt operation, dock har jag tidigare pajat gängan i växellådshuset så jag hade redan gängar upp den till M8 (tror den var något mindre förut) Leda-renoveringen har jag själv gjort, haft kontakt med nuvarande Leda ett tag och blev betrodd att göra det efter deras instruktioner. Tanken är att jag skall kunna göra renoveringsjobb framöver. Bränslet är nytt från tank och fram till fuel-rail, och sen från regulatorn och tillbaks in i tanken. En och samma ledning från filtret och fram till f-r. Returen består av en lång mittendel med raka ändar och sen "vanlig" slang, dels från regulatorn och sen upp och in i tanken, dom är ju gjorda för vanlig slang och inte gängat. Fixade köpet via firman, Hydroscand gjorde jobbet. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Det måste vara "samma", räknar med att byta ut själva lagringen till "Movo-Mec" eller vad dom heter. Dom vara bara för billiga.. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
http://www.ebay.com/itm/260946351976 Verkar dock vara slut. Är det bara lagringen som är kaputt? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Vet inte, har inte plockat ner eländet ännu. Vi noterade bara att fjäderbenet glappar i horisontal-led när man drar i det.
Jag såg att Ground Control hade till hyggliga pengar, eller i alla fall ett gäng 100-lappar billigare än jag hittar här i landet. Där fick man med caster-justering också, och det är jag inte bortskämd med sen tidigare. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 11 besök senaste veckan (64383 totalt) |