Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
11 besök senaste veckan (64383 totalt)
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Rikard Svensson skrev:
Ett stort grattis till att du äntligen fått ihop bilen.

Ses vi på Kinnekulle den 10:e?


Rikard


Tackar...imorgon skall jag svepa med troll-ring-nyckeln över bilen...

Kinnekulle, har faktiskt inte vågat boka, lite beroende på bilen, och lite andra omständigheter!
Kanske, kanske..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Peedster
Stockholm/Solna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 31



Skönt för dig att fått ihop den!

Nu väntar jag själv bara in bussningar till svärdet från Utzon sen blir det åka av! Verkar som alla som kör med Leda måste köra hjälpfjädrar...blir nog till att beställa såna för mig med!

Det du har plockat bort under insuget, är det vad som kallas "venturi delete"?
Finns det någon annan fördel förutom mindre felkällor och några gram mindre?

Finns det någon beskrivning på denna operation?

Mvh Peter

_________________
/Peter Johansson
_________________
Porsche 944 TURBO -87
Audi SQ5 -13
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Å så blev den klar....men det var på håret.
Fixade hela onsdagen, fick flytta fram 4-hjulsinställningen till torsdag morgon..planering
Det är inte lätt med en liten i familjen.

Bilen går iaf mycket bättre, enormt mycket bättre känsla, instryrning och grepp.
Däcken bidrar givetvis, men dom har inte mycket kvar nu.
Körde med 225 fram och 255 bak.
Banan är ju lite hoppig, så jag hade svårt att utvärdera hurvida jag skall ha hårdare inställningar eller inte.
Körde på samma som förra året, ungefär mitt i justeringsintervallet...men fjädrarna är ju då
mycket hårdare. Det kränger inte nämvärt, men ändå är framdäcken slitna på yttersidan, med
gummit "smetat" innåt.
Jag måste få klart med en ny stol, nu går det knappt att hålla sig kvar..
Gör ju att man inte kan utvärdera bilen riktigt...

Hade problem i utgången på flera kurvor, innerhjulet spinner....som bara attan.
Motorkraften kommer som tidigare runt precis innan 3000rpm, men nu mycket mera.
Både tack vara hårdare WG och mindre läckage i plenum.

Hon är grym...

Här är hon iaf...klädd med dom nya fälgarna...


Lastad med reservuppsättning.


Ljuddämparen blev sådär, lite låg...

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Spirou944t skrev:
Lastad med reservuppsättning.


Vem är inte ute i sista stund?
Du grejat ju iaf!

Fråga: Är det 15 tums fälgar du har i bagaget?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Spirou944t skrev:

Fräckt med tre stora bashögtalare i bagageutrymmet... eller???... hmm
(vid en första scrollning förbi denna bild var det precis vad jag tyckte att jag såg)

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Karl Birgander skrev:

Fråga: Är det 15 tums fälgar du har i bagaget?


Inga "kakburkar"...äkta Fuchs 16"

Snart kanske till salu.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Spirou944t skrev:
Karl Birgander skrev:

Fråga: Är det 15 tums fälgar du har i bagaget?


Inga "kakburkar"...äkta Fuchs 16"

Snart kanske till salu.


ok, letar om det finns några 15 tums som passar. Du vet inga?
Känns mer prisvärt med 15 eller 17 för r-däck...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Karl Birgander skrev:

ok, letar om det finns några 15 tums som passar. Du vet inga?
Känns mer prisvärt med 15 eller 17 för r-däck...


Såg några riktigt fina på Blocket idag, men nu var dom borta.

Men dessa kanske..http://www.blocket.se/vi/8294615.htm?ca=14_s

Annars finns det ju en del Telefonfälgar ute, men skall du ha 15"??
Får du på det på en S2a

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Spirou944t skrev:

Men dessa kanske..http://www.blocket.se/vi/8294615.htm?ca=14_s

Annars finns det ju en del Telefonfälgar ute, men skall du ha 15"??
Får du på det på en S2a


Kanske.... passar såna fälgar på en 951? i så fall passar dom på min med.
Har ju samma bromsar som 951 utan M030 bromsarna.

Testade med 15" telefonfälgar men dom dog i bromsoket. Ev går det med en spacer, men det underlättar ju inte om man vill ha med sig fälgarna till banan...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Peedster skrev:
Skönt för dig att fått ihop den!

Nu väntar jag själv bara in bussningar till svärdet från Utzon sen blir det åka av! Verkar som alla som kör med Leda måste köra hjälpfjädrar...blir nog till att beställa såna för mig med!

Det du har plockat bort under insuget, är det vad som kallas "venturi delete"?
Finns det någon annan fördel förutom mindre felkällor och några gram mindre?

Finns det någon beskrivning på denna operation?

Mvh Peter


Hallå!
Missa ditt inlägg.
Kul att du snart också får ihop bilen. Hjälpfjädrar är nog ett måste, om du har relativt kort fjädrar,
iaf för att komma igenom SBP.

och det jag gjort med plenum kan man kalla Venturi-delete.
Den finns inte med på senare 951:or som du säkert vet.
Jag fick tag i ett schema på 944sverige som förklarade hur man skall koppla.

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?p=41123&highlight=#4 . . . .

Ganska enkel operation i sig, men du måste lyfta bort plenum=en del skruvande.
Men ett bra läge att se över en massa anslutningar.

Passade även på att dra om vevhusventilationen så att den inte för in
olja i insuget.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Dags för uppdatering.
Bilen är nyligen besiktigad, skulle gjort det I höstats, men hus/garage-bygge tog all tid.
Den gick iaf genom med blankt papper.
Hade monterat tillbaka orginal-stolen, och hade med Sparcon I skuffen för att få deras åsikt
om den var OK, och det skulle inte vara några problem att besiktiga med den, bara bältet löpte bra.

Bilen rullar numera på 9" runt om, med välslitna gamla PCero 255:or.
Körde lite med ÖSK på Avfrostningen, hann med 2 stint, kändes bra att få köra lite igen,
och det gick att köra betydligt fortare nu med breda däck även fram.
Dock var dom väldigt hala innan dom fått up värmen.
Höll på att snurra I utgången på Start/mål-kurvan I höjd med att kurbsen slutar, klev på gasen liiite för mycket, och direkt kom baken.wow..
gled på tvären en bit för att sedan snurra tillbaka.
Det var ingen bakom mig så att det var ingen större skada skedd.
Ev blev det någon platta på däcken.

Under avdelningen lite gnäll så hade jag mest problem med 2 äldre herrar I varsin ganska modern Porsche som inte gärna släppte om en gammel 944,
så det blev till att ligga å vila genom dom kurviga partierna för att sen se dom dra järnet på rakan...vad trött jag blir!!!
Den ena släppte till slut om mig, den andra fick jag släppa iväg en bra bit, för att sen köra ifatt några gånger.
Jag har ju inget egenintresse I att köra om dom, men som nybörjare är det ju perfekt att släppa om någon som har kört I fatt en I kurvorna,
så att man kan se vilka spår den väljer. I 9 fall av 10 så har jag förbättrat min egen körning vid sådana tillfällen.
och allt flyter på mycket bättre.

Har inte gjort något direkt med bilen I vinter, bytt olja typ.
Är på gång med tillverkning av krängare...still working.
Chrome moly is the shit.
Har ju en låda med diff-broms liggandes som skall monteras så snart jag får tid, och den behövs.
Problemen med den korta och märkbar dippen I laddtryck kvarstår trots byta av stift och kablar.
Får jobba vidare på det.
Nytt chip är troligen på gång, måste bara löda om lite på korten.
Nya däck är oxå klart, A032:or Hard, inte helt optimalt men bra början.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Erik

Kul att du är i farten igen! Känner igen mig när jag läser om dina bravader - vad kan det bero på?

Jag är intresserad av en bakkrängare modell styvare om du tar fram en sådan!

Ses vi på Kinnekulle i juni?


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Rikard Svensson skrev:
Erik

Kul att du är i farten igen! Känner igen mig när jag läser om dina bravader - vad kan det bero på?

Jag är intresserad av en bakkrängare modell styvare om du tar fram en sådan!

Ses vi på Kinnekulle i juni?


Rikard


Hallå Rikard.
Tack för dina "sympatier"..tyvärr hamnar man i sådana situationer med snabba mörka bilar.

Jo, äntligen är det lite action. VILL köra på Kinnekulle, men vi har race helgen innan,
så det är frågan om tiden räcker.

Krängarna blir nog mer än en uppsättning, det kan vi höras om.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Dags att väcka den stackars bilen efter att hus, fru och barn kan bockas av från listan..

Efter några års pallbocksrejsande så tog jag tag i problemen, trodde ett tag att toppackningen gått med det var en kylarslang som läckte och orsakade ångbastu..

Sen läckte främre stötdämparna så det tog emot ordentligt, men med en schemalagd kväll i veckan sen i vintras så har det hänt lite.


Renoverade Leda-dämpare.

Remmar, kam och balans bytt samt herejössesvattenpumpen.

Stålomspunna bränsle-slangar, teflonstomme (E85 ready)

Bränslepump, 044.

Länkage, växellåda.

Bytt diverse kylslangar förebyggande.

Belägg, Ferodo DS.

Fina topplagringar..

Återstår
Läckande slavcylinder vid kopplingen
Stålomspunna bromsslangar
Bättre kylare till växellådan

Topplagring, helt ok.


Länkaget fixat.


Ledningar.


Nyrenoverade.


Å här skall en kylare få plats..


Siktar på att köra på Sviestad och Mantorp (ÖSK) så snart bilen är besiktigad.
Sen återstår att se vilka delar som kommer att ge upp efter att ha stått still i 100 år..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Peedster
Stockholm/Solna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 31



Kul!

Är intresserad mer info om:

Växellänkaget - Delar, kostnad och krångelgrad?

Leda renoveringen - Vem och kostnad? Vad kör du för fjäderspec fram/bak?

Bränsleslang - Du körde nya hela vägen fram? Är de medgörliga och i ett stycke eller har du koppling någonstans? Pris samt info!

Med vänlig hälsning,
Peter

_________________
/Peter Johansson
_________________
Porsche 944 TURBO -87
Audi SQ5 -13
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Dina topplagringar påminner starkt om mina e-bay fynd ifrån 2009



Se i så fall FÖR GUDS SKULL TILL ATT HÅLLA DEM VÄL UPPSMORDA! Mina glappar nu, och är den huvudmisstänkta till att vi har hasat sönder våra framdäck på 100 mil, två slaloms och en banträff.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
Peedster skrev:
Kul!

Är intresserad mer info om:

Växellänkaget - Delar, kostnad och krångelgrad?

Leda renoveringen - Vem och kostnad? Vad kör du för fjäderspec fram/bak?

Bränsleslang - Du körde nya hela vägen fram? Är de medgörliga och i ett stycke eller har du koppling någonstans? Pris samt info!

Med vänlig hälsning,
Peter


Hallå, skall försöka svara så bra som möjligt.

Växellänkaget, det är plastkorset som Utzon säljer, sen bytte jag ut plåtstaget till en M8 med två länkhuvuden (Jula) i ändarna, ganska lätt operation, dock har jag tidigare pajat gängan i växellådshuset så jag hade redan gängar upp den till M8 (tror den var något mindre förut)

Leda-renoveringen har jag själv gjort, haft kontakt med nuvarande Leda ett tag och blev betrodd att göra det efter deras instruktioner.
Tanken är att jag skall kunna göra renoveringsjobb framöver.

Bränslet är nytt från tank och fram till fuel-rail, och sen från regulatorn och tillbaks in i tanken.
En och samma ledning från filtret och fram till f-r.
Returen består av en lång mittendel med raka ändar och sen "vanlig" slang, dels från regulatorn och sen upp och in i tanken, dom är ju gjorda för vanlig slang och inte gängat.
Fixade köpet via firman, Hydroscand gjorde jobbet.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
P.P. skrev:
Dina topplagringar påminner starkt om mina e-bay fynd ifrån 2009


Se i så fall FÖR GUDS SKULL TILL ATT HÅLLA DEM VÄL UPPSMORDA! Mina glappar nu, och är den huvudmisstänkta till att vi har hasat sönder våra framdäck på 100 mil, två slaloms och en banträff.


Det måste vara "samma", räknar med att byta ut själva lagringen till "Movo-Mec" eller vad dom heter.
Dom vara bara för billiga..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Var hittar man sådana till salu? Jag är ju liksom i behov av ett par nya

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014


Trådstartare
P.P. skrev:
Var hittar man sådana till salu? Jag är ju liksom i behov av ett par nya


http://www.ebay.com/itm/260946351976?item=260946351976&viewitem=&a . . . .
Verkar dock vara slut.
Är det bara lagringen som är kaputt?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Vet inte, har inte plockat ner eländet ännu. Vi noterade bara att fjäderbenet glappar i horisontal-led när man drar i det.
Jag såg att Ground Control hade till hyggliga pengar, eller i alla fall ett gäng 100-lappar billigare än jag hittar här i landet. Där fick man med caster-justering också, och det är jag inte bortskämd med sen tidigare.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
11 besök senaste veckan (64383 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande