Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 14 besök senaste veckan (13973 totalt) |
Bygga om släp?
Viktmässigt skulle jag klara mig med en obromsad 750kg släp om det inte vore för det faktum att de flesta såna släpar är ganska smala (för smala för min formelbil). Så min fråga är om man kan köpa ett vanligt bromsat släp, ta bort bromsarna och göra själva botten bredare för att få på min formelbil. Någon som har koll på om det går att regbesiktiga ett sånt släp? _________________ Fredrik Moberg |
||||||
En gammal husvagn borde gå att använda, riv av huset och behåll ramen ( som ofta är ganska bred )
Ett fuktskadat lik kostar inte många kronor. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Det funkar ju såklart, men problemet är längden. Jag behöver inte så långt släp, därför skulle jag hellre
bredda ett litet släp. (Jag googlade lite och tydligen ska det vara helt ok att ta bort bromsarna och regbesiktiga som obromsat http://www.vibilagare.se/bilfragan/b Så frågan nu är: Kan jag bredda flaket på ett släp och bara regga om det med den nya bredden? _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Re:
Enklast är nog att ringa rätt myndighet alt någon Bilprovare och fråga. Jag har reggat om mitt bilsläp med längre axelavstånd(Flyttade axeln bakåt). Besiktningsmannen tog bara fram måttbandet och mätte, skrev in nya axelavståndet i papprena så var det klart. Är nog inga konstigheter bara du gör det hållbart och använder sunt förnuft. Ser det bra ut så är det nog lättare att få igenom. Passade även på i samma veva att regga om det som "Släp" istället för "Biltransport" då jag har heltäckande golv på. I och med det får jag köra annat än bilar på släpet. Jag har å andra sidan aldrig hört talas om någon som blivit straffad för att ha kört annat än bilar på sin biltrailer... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Bygg på bara, ett släp får se ut hursomhelst, även lasten (bil eller skräp spelar ingen roll)
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Enligt min besiktningsman så får man bara köra bilar på en biltrailer. Sen om någon blivit bötfälld för att kört skräp, soffa, badkar eller dylikt på sin biltrailer är en helt annan sak. Det finns ju en anledning till att det står "Biltrailer" i regbeviset och inte "Släpvagn" som det är på släpvagnar. En biltrailer får ju tex ha öppet golv, det får inte en släpvagn. Min biltrailer är i alla fall nu ändrad till släpvagn så att jag kan köra vad jag vill på släpet, även bilar ![]() _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Re:
Med det resonemanget så får du inte köra med tak på en cab heller då? _________________ Johan Högström |
||||||
Re:
Det vet väl alla att så är fallet ![]() Det är inte jag som skrivit reglerna, så det är väl säkrast att kolla med Transportstyrelsen. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Vad har tak på en cab med det att göra?
Konstigt resonemang från dig! Biltrailer är ju bara gjord för att transportera bilar på. Inte ens mc eller scooter! En bil som är cab är framtagen för att brukas med eller utan cab. Meningen med våra inlägg är ju att ingen ska råka ut för en nitisk polis och få problem utan att om man kan så regga om släpet om man vill nyttja det på fler sätt.( jag fuskar också med det ska jag erkänna) Men nu återgår vi väl till det primära ang släps ombyggnad. Om man tar husvagnschassi tex får man ej ändra avståndet mellan kulkopplingen och hjulaxeln/axlarna! Och inte heller totalvikten( uppåt). Ha en bra kväll alla! _________________ Erik König |
||||||
Hur som helst kan vi väl vara överens om att tanken med tråden var att få info med lite substans. Verkligen no offence, jag uppskattar all hjälp, men gissa kan jag göra själv.
Men nu tror jag i alla fall att det jag ska göra är att få tag på ett släp med 750kg som totalvikt (eftersom dessa inte väger så mycket och därför är ett bra utgångsobjekt.) Och sen plocka bort bromsar, förlänga något och bredda ca 10m/sida. Är den generella opinionen att den typen av ombyggnad skulle gå igenom en regbesiktning? _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Jag har ett par andra släp och varje vår går det någon dag till bromsrenovering eftersom släparna står utomhus på vintern. Därför vore det mycket enklare att på denna "formel-specifika" släpen inte ha några bromsar. Och eftersom jag klarar mig viktmässigt på 750kg så är det det bästa alternativet tycker jag. Man sparar ju lite vikt också, och kan därmed få lite högre lastvikt.
_________________ Fredrik Moberg |
||||||
Precis som redan skrivits så bör (måste) du prata med den station som får göra registreringsbesiktningen. Beskriv och fråga om de kommer att acceptera en sån ombyggnad. Annars blir det bara spekulationer från vår sida.
Läser man på nätet så finner man att vissa fått göra ganska omfattande ändringar medan andra inte fått ändra nästan något. Personligen tycker jag det är konstigt att alla har så mycket problem med släpvagnsbromsar. Har aldrig behövt göra något (och inte heller min familj) trots att vi haft olika släpvagnar sen 70-talet som aldrig stått inomhus. Men bevisligen är det många som har bekymmer så vi har väl antagligen bara haft tur... Kör du på med obromsat, är ju en sak mindre att fixa med. Fast köp inte något som är för lätt bara, EU släpen kan vara ruskigt klent byggda. Vet folk som knäckt dragstänger på såna, utan att ens ha överlastat. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Tack göran, låter klart vettigt. Jag vet inte exakt vad du menar med EU-släp, men jag tänker mig
att jag ska köpa en gammal 750kg-släp. De brukar ha en tjänstevikt runt 250kg och då tror jag att jag kan göra ombyggnaden utan att hamna högre i tjänstevikt (eftersom jag tar blrt bromsar och lägger till lite material för att göra flaket större). Så får jag en lastvikt runt 500kg. Jag får helt enkelt slå en signal till bilprovningens tekniska support, det är bara det att de tar minst en vecka på sig att ringa tillbaka. Enl. dem själva. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Innan du börjar bygga om, kolla hur mycket du får dra med den/de dragbilar du har tillgång till. Lättare bilar får inte dra 750kg obromsat, men väl kanske 1500kg bromsat.
Bara ett tips i all välmening så du inte står med ett ombyggt och anpassat släp du ändå inte får lasta mer än 350-400kg på ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Många kallar de nya obromsade släpen (ej ombyggda som haft bromsar) för EU-släp. Det var såna jag menade. För att maxa lastvikten är de ibland väldigt klena.
Köper du ett "gammalt" 750 kg släp som har bromsad axel och bygger om så tror jag de generellt är betydligt kraftigare byggda. Du kan ju kanske försöka med att åka till din lokala bilprovningsstation (den du kommer att använda) och höra om killen som utför regbesiktningarna har tid att snacka lite. Troligen får du snabbare och bättre svar än från tekniska supporten. Hur tänkte du förresten bredda, man blir ju nyfiken. Klyva det på längden och förlänga balkar och axel så flaket blir bredare eller? Vad väger formelbilen, 400-450 kg? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 14 besök senaste veckan (13973 totalt) |