Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6902 besök totalt |
Vi önskar förstås ARC ett varmt lycka till! ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Det gör vi verkligen! Anderstorp står på min bucket list för 2015. Det är ju skamligt att man hållt på med racing i hela sitt liv och aldrig hittat ett tillfälle att köra på den närmaste F1-banan.
Det får vi ändra på! ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||
det är nog bästa som kan hända för banan... för den lokala klubben är nog ENDA som har en chans att överleva ljudklagomålen...... jag vet att det inte ska spela någon roll... men ändå i verkligheten så betyder sånt med lokal förankring nånting i politiska nämnder.....
så hoppas dom får köra och inte blir så begränsade och bötfällda som Kari vart.... |
||||
Det är väl bara att gratulera ARC och hoppas att de kan få ihop de lokala förmågorna som i fornstora dar, även om ingen förväntar sig F1-tävlingar längre. Men det är skamligt att en sådan fin anläggning utnyttjas så lite.
_________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||||
det är ju tyvärr en konsekvens av dom drakoniska förlagorna som Kari hade på sig på bullerböter och begränsade tillståndtider på även lägre bullernivåer ..... så hoppas verkligen ARC har haft underhandsförhandlingar om att lösa bättre tillståndstider...... |
||||
Möjligheten att köra F1 hänger inte på tillstånd om ljud utan heter pengar. ![]() _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Tror nog inte någon förväntar sig F1 på mossen igen, oavsett ljudregler.
Däremot är nog de flesta smärtsamt medvetna om att Anderstorp (i likhet med flertalet banor) är hårt ansatta av ljudtalibaner till grannar, vilket gör de flesta tävlingar till en utmaning ur ljudperspektivet. T.o.m. våra tysta standard-dieslar låg i gränszonen när SLC arrangerade rejs där. Mätande funktionär var lika förvånad som vi, för de bilarna upplevdes knappast högljudda, vilket jag tror Fredrik Skoghag kan intyga? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Att volymverksamheten hela tiden riskerar att bryta lägstanivåerna är ju en jobbig bit, men det finns ju nåt handgripligt att jobba med istället för godtycke. Dvs det är inte grannarna man kämpar mot, det är mätarna (vilket innebar att Drifting för ett antal år sen kunde låta "110dB" i kurvorna eftersom mätarna inte satt där). |
||||
Visst är det bra att det finns ett regelverk istället för ett godtycke. Men det är svårt att komma ifrån att dessa regelverks tillkomst och tillämpning inte har med grannar till mer ljudlig verksamhet att göra. Om dessa inte upplevt problem eller upprepat klagat över ljudet från motorbanor, flygplatser och vad det nu kan vara, hade vi knappast fått se detta regelverk utformat som det är. I sammanhanget är det värt att notera att det iaf tidigare varit olika regelverk och nivåer, beroende på om verksamheten legat under Socialstyrelsen eller Naturvårdsverkets ansvarsområden. Den sistnämnda myndigheten har också självvådligt tagit sig rättigheten att dela i ljudalstrande verksamheter i samhällsnyttiga och icke samhällsnyttiga. För mig är det fullkomligt obegripligt och fullkomligt barockt att en enskild myndighet ges tolkningsföreträde i vad som är samhällsnyttigt eller inte. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6902 besök totalt |