Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14 >> 32 besök senaste veckan (118617 totalt) |
Har varit ute i garaget och donat lite, fick dit avgasdysan, och den sitter riktigt bra måste jag säga.
Skönt att kunna pricka av det iaf, så nu är det bara resten kvar på avgassystemet Har även beslutat mig gällande lager, blir samma runt om. Har hittat ett par rätt små och fina lager från SKF som normalt används till Lada! Så får ta och kontakta SKF så jag får rätt på alla toleranser och förspänningar. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Riktigt kul projekt! Jag tänkte bara på din tankplacering. Varför inte lägga den under benen, vid knäna, som på en gokart? Där ser ut att vara lite lagom med utrymme för den. Får fram lite vikt också vilket kanske kan vara bra.
Kör på bara! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Jo, tanken sitter bakom för att man inte skall få ändrad balans beroende på tanknivån. Man vill gärna ha tanken vid tyngdpunkten för att förhindra detta, och då min sitter rätt långt bak så kan jag inte placera tanken så långt fram även om ide'en inte är så tokig. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Här har det varit tyst, mycket till stor del av en dator som bestämde sig för att inte vilja leka längre. En ny hårddisk senare så fick man igång den igen.
För tillfället så är det hjulupphängning som det kluras på och just nu så studerar jag till komposittekniker, och tar examen i slutet på maj, så ett lämpligt examensarbete ska man ju hitta. Funderade på att titta på mina fälgar, och göra kolfiberbanor till dessa. Började titta på hur andra tillverkar fälgar mm och började snegla lite väl mycket på vad en viss firma i Ängelholm sysslar med... Tyckte detta kunde vara ett bra projekt, och jag kunde titta på hur man tillverkar ihåliga detaljer i ett stycke, vilket lockade skarpt. Kom så pass långt att en fälg ritades upp virtuellt tillsammans med verktyg. Kände dock att även om det hade varit en jäkligt roligt projekt så är det extremt arbetsintensivt att tillverka fälgarna på detta sätt, och tittade därför på en enklare design med skumkärna. Även denna gång kom jag så pass långt att även verktygen ritades upp, och färdig vikt för en fälg skulle landa på ca 2.1 kg för en 8,5" bred fälg. En 3-delad splitfälg i dessa dimensioner väger runt 4 kilo, så rätt markant viktskillnad totalt sett, speciellt när det är roterande, odämpad massa. Däcken jag tänkt använda väger ca 7,1 kilo för ett framdäck, och 8,4 för ett bakdäck för lite referens Tog ett snack med Fredrik Wettermark på Composite Design för att diskutera hur man kan gå vidare med detta projekt, och vad man bör tänka på för att kunna få till en bra produkt. Hade ett mycket trevligt möte som tog projektet i en helt ny riktning, igen, dock förhoppningsvis till det bättre. Istället för att titta på hur man gör en komponent, fälgen i detta fallet, så lätt som möjligt så funderade vi på hur man kan få själva hjulupphängningen så lätt som möjligt. Det vi kom fram till är att man bör försöka kombinera så många detaljer som möjligt, då man ofta slipper en massa fästelement, och får rakare och bättre lastvägar på köpet. Kom på att jag sett en liten speciell lösning på denna fronten, från ett Formula Student-team ifrån Australien. De kallar sitt koncept för whub, då det kombinerar fälgcentrumet med hubben. För min del får man in komposit-biten genom att göra banorna i kolfiber, vilket gör att man får ett lättare material där det behövs som mest, ute i periferin, för att sänka tröghetsmomentet. Har efter en del funderande hittat en lösning jag är nöjd med, och detta resulterar i att fälg med hubb och komplett bromsskiva samt 6-kolvsbromsok väger in på 4.2 kg Banorna görs i två delar, dels för att kunna få olika bredd på fälgarna fram & bak, men att kunna dela på banorna gör att jag kan förhoppningsvis montera däcken själv. Småskruvarna är till för att hålla ihop banorna när de inte sitter monterade på whubben. En klar fördel med denna lösningen är att verktygen för kolfiber-detaljerna blir klart simplare än om man gör en hel fälg. Är en svarvad yta i stort sett. Får dock kolla på hur jag skall göra skruvhålen. Antingen gör man dem direkt i verktyget eller så får man göra en 2:a-operation. Får se vad som blir enklast. Har även gjort en testpanel för ett kommande lacktest, har funderat på att lacka bilen i Volvos "Rebel blue", men den är solid vilket jag hoppas kunna ändra på. Så gjorde en panel för att dels testa att lägga en effektlack och sen även för att få se kontrasten med kolfibret. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Klurar vidare med mitt exjobb, och just nu sitter jag och funderar på hur man får allt att snurra runt.
Har tittat på att använda koniska rullager från SKF, http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/roller-bearings/tapered-roller-bearings/single-row-tapered-roller-bearings/single-row/index.html?designation=32913&unit=metricUnit Typ såhär De röda delarna representerar lagerna, mörkgrått är tätningar och den lilla ljusgråa biten är en lagerdistans. Stora delen längst ut är en mutter för att fixa förspänningen. Lagerna är otätade, och behöver därför tätningar, och har tittat på dessa http://www.skf.com/group/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/radial-shaft-seals/radial-shaft-seals-pt/index.html?designation=75x90x10%20HMS5%20V&unit=metricUnit Någon som vet om det finns några mindre tätningar eller har tips på hur man bäst installerar det hela så mottages det gärna _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Intressant...
Men hur plockar du av hjulen med den där uppsättningen? Känns lite tradigt och komma åt bromsbeläggen eller försöka lufta bromsarna? |
||||||
Tack så mycket
Det är i stort sett ingen skillnad mellan min lösning och en 2-delad fälg. Bara att i mitt fall lossar man banan från centrumet istället för att lossa hela hjulet från hubben. Så man lossar M8:orna, och sen kommer man åt allt precis som vanligt, i teorin iaf Kommer se ut så här när man lossat banorna _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Skulle gissa att jag har möjlighet att få till en väldigt bra grundbalans eftersom jag kan kompensera för däckventilen när jag gjuter banorna, vilket jag skulle gissa är något som inte görs på vanliga fälgar. Du kan höra hur Koenigsegg löser det hela här typ 4 min in i klippet
10 med min design, då jag har 10 ekrar. De färdiga jag visat är för 10" fälgar, så kör lite fler infästningspunkter för bättre camberkontroll, iaf i teorin, på mina som är 13" _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Jag har lagt om däck på min gamla formelbil ett antal ggr. Både nya och begagnade, aldrig balanserat dem och heller aldrig känt av någon obalans.
Är delarna lätta och tillverkade med tillräcklig precision så "behövs" inte balansering Man lär ju inte köpa linglong däck till denna som är päronformade redan vid tillverkning med 20-30 grams obalans _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Vi körde heller aldrig någon balansering till våra FS-bilar, och nu i mitt fall nu pratar vi riktigt lätta delar. Hela framfälgen väger 2,7 kg medans däcket väger ~7,1 kg. Så har svårt att se att man skulle få problem om man tänker till när man monterar däcket. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Idag är en bra dag. För idag fick jag min 3D-printade Whub-prototyp.
Har även pratat med Uddeholm, och de kommer bistå mitt exjobb med en bit Alumec 89 så att jag kan fräsa fram ett centrum Så nu är det bara att ta tag i banorna, men har lite olika lösningar på g, får bara ta och kolla på vad man ska köra på för lösning när det gäller verktygen. Då jag kommer köra prepreg, och efterhärda dem vid hög temperatur för att de ska klara av bromsvärmen, så gäller det att titta på hur verktygen expanderar osv, och givetvis temperaturtålighet. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
+1 Det är definitivt inte dom färdiga naven! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Ding ding ding! We have a winner Det är formarna till fälgarna, en form för innerbanorna samt en form för vardera ytterbana, fram och bak. Framfälgarna blir 8" breda, och bak blir de 9.5" Nackdelen med materialet formarna är tillverkade av är att det expanderar en hel del. Så innan jag påbörjar de riktiga banorna så vill jag testa och se så att jag inte får några fiberdragningar eller andra problem under autoklaveringen. Går allt som det ska under testerna så är det bara att börja lägga kol och se de riktiga banorna ta form _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Nja, vet inte riktigt vart jag skall få plats med 13 tum stora element. Så tror jag skippar stereon i denna
Blir inte så jättebra med bara tre stycken, som dessutom verkar ha lite olika storlekar... _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14 >> 32 besök senaste veckan (118617 totalt) |