Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
19 besök idag (118574 totalt)
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Himlar skrev:
Vad är knapparna tänkta att gå till? Jag är ju van vid två: tändning och startmotor


Gröna är tänkta till blinkers, blå helljus, röd tuta, svarta till backen, en gul lär gå till startmotor, sen har jag en som reserv, kanske går att använda till drs om man har tid att bygga in sånt...

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



stiligt!! Men det går ju för sakta!! Nu är det dags att börja bygga bil!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Micke Fredriksson skrev:
stiligt!! Men det går ju för sakta!! Nu är det dags att börja bygga bil!!


+1 Vi är vana vid Ove's hjulkalender. Denna tråden startades i mars så bilen borde ju stå på hjul nu

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Micke Fredriksson skrev:
stiligt!! Men det går ju för sakta!! Nu är det dags att börja bygga bil!!


+1 Vi är vana vid Ove's hjulkalender. Denna tråden startades i mars så bilen borde ju stå på hjul nu


Så hur går det själv med ditt bygge Anders? Du började ju redan förra året om jag inte minns fel

Kommer ta ett tag detta bygge, då det nu blir flytt till göteborg, så då försvinner möjligheterna till lek i svarv och fräs, och sen får man väl börja lägga pengar på att skaffa bostad, och inte köpa massa fräna saker till bygget
Kommer dock ha semester i juli, så då ska det bli byggt en del hoppas jag
Ni får hålla till godo med fler bilder på ratten så länge!




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



JS_Racing skrev:


Så hur går det själv med ditt bygge Anders? Du började ju redan förra året om jag inte minns fel



Hahahaha Sticker man ut hakan får man räkna med att få en smäll!

Det är en motvillig paus. Köpte ju en gård med tillhörande lada som skulle inredas till verkstad. Efter att ha rensat ur ladan så konstaterades att skicket var sämre än förväntat. Dessutom efter att ha konsulterat några grävare så blev det samma pris på att gräva ur 125 m2 i en befintlig byggnad som att riva och schakta 300 m2. Beslutet togs därmed att ladan skall rivas och det skall byggas nytt vilket av olika orsaker (främst min frus studier...) blir nästa år. Så för att sammanfatta ursäkterna så går jag och väntar på att bygga verkstaden som jag skall bygga bilen i...

Anledningen till att jag stressar ditt bygge är helt enkelt att jag är väldigt nyfiken på att se en kolfibermono bli till.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Klingan75 skrev:
JS_Racing skrev:


Så hur går det själv med ditt bygge Anders? Du började ju redan förra året om jag inte minns fel



Hahahaha Sticker man ut hakan får man räkna med att få en smäll!

Det är en motvillig paus. Köpte ju en gård med tillhörande lada som skulle inredas till verkstad. Efter att ha rensat ur ladan så konstaterades att skicket var sämre än förväntat. Dessutom efter att ha konsulterat några grävare så blev det samma pris på att gräva ur 125 m2 i en befintlig byggnad som att riva och schakta 300 m2. Beslutet togs därmed att ladan skall rivas och det skall byggas nytt vilket av olika orsaker (främst min frus studier...) blir nästa år. Så för att sammanfatta ursäkterna så går jag och väntar på att bygga verkstaden som jag skall bygga bilen i...

Anledningen till att jag stressar ditt bygge är helt enkelt att jag är väldigt nyfiken på att se en kolfibermono bli till.


Det här albumet innehåller en hel del vettiga bilder på det: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.365584800126993.92729.216357 . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Här har det inte hänt så mycket, exjobbet har tagit fruktansvärt mycket tid, men nu är det ur vägen iaf.
Fick lånat en liten 3D-skanner, så efter lite pill så har man fått en grov uppskattning om hur motorn ser ut i förhållande till resten av bilen.



Har även ritat om monocoqen, för att göra den klart enklare att tillverka. Tidigare variant är snygg, men att göra formar till en sådan design tar en jäkla tid, och det är svårt att få rätt på toleranserna. Så har istället gjort en mer fyrkantig variant som jag hoppas kunna bygga mha pluggar gjorda av mdf.





Med motorn. Ska nog förlänga rumpan och kapsla in motorn lite mer, får kolla lite på utväxling osv så man kan placera diffen innan detta görs dock.




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Knåpar vidare, håller på att färdigställa hjulupphägningen vilket är ett evigt knåpande med punkter hit o dit, men nu börjar iaf geometrin sitta.
Har räknat lite på diffen och kedja, så nu sitter den iaf där den ska, vilket gjort att hjulbasen är satt
Blir hjulbas på 2150, spårvidd fram 1400 och bak 1375 för att kompensera de bredare bakfälgarna.
Blir nån iteration till på hjulupphängningen innan den är helt färdig då "någon" konstruerade om A-armarna Vilket leder till att fästena måste ritas om som säkerligen gör att A-armarna inte kommer att gå att montera med gällande geometri.

Sen är det bara styrningen kvar, sen kan man iaf börja färdigställa alla hjulupphägningskomponenter.


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Sitter o knåpar vidare på hjulupphängningen, och funderar hur stora justeringsmöjligheter man bör ha?
Just nu så kan man ställa Camber mellan +1 till -4 grader, toe +- 4 grader, men det kanske är lite i överkant?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



JS_Racing skrev:
Sitter o knåpar vidare på hjulupphängningen, och funderar hur stora justeringsmöjligheter man bör ha?
Just nu så kan man ställa Camber mellan +1 till -4 grader, toe +- 4 grader, men det kanske är lite i överkant?


Camber kan nog vara bra att ha möjlighet till lite mer negativ, beroende på vad du kommer köra för däck. Positiv camber lär du väl iaf inte behöva

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
magnus428 skrev:

Camber kan nog vara bra att ha möjlighet till lite mer negativ, beroende på vad du kommer köra för däck. Positiv camber lär du väl iaf inte behöva


Däckmässigt kommer det nog kunna bli lite blandat, då bilen kommer gå både på gata samt bana. Har främst tittat på Avon cr500, som är ett gatgodkänt r-däck designat för caterhams superlightbilar, vilket borde betyda att de funkar rätt ok för mitt lättviktsbygge.

http://www.avonmotorsport.com/road-legal/performance/cr500

Min tanke när det kommer till positiv camber är att genom att ha justermånen blir det enklare att få båda sidor likadana. Sen har jag nära till dragrace-banan i malmö, och då är det fördelaktigt med lite positiv camber, då viktförflyttningen bak gör att bilen "squatar", dvs sätter sig på rumpan, vilket gör att hjulupphängningen rör sig mot negativ camber, och vid launch uppnås 0 camber, för att maximera kontaktytan, iaf så är mitt resonemang. För ren banåka lär man inte behöva det dock. Hoppas det blev lite klarare iaf

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Nu så sitter äntligen geometrin där den ska, med frigång under alla möjliga inställningar, så nu blir det till att färdigställa hjulupphängningsdetaljer
Först ut på den fronten blir att räkna fram vilka krafter som verkar på bilen, sen så ska man väl kunna få fram lite detaljer.

Ska även se om jag kan börja bygga mig en "prototyp" monocoque, så man säkerhetsställer att man får plats i bilen samt att pedaler, ratt mm hamnar på väl valda positioner och att dessa överensstämmer med CAD-en. Förhoppningsvis kommer denna då även fungera som plugg till den riktiga monocoque:en.





_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
De delar som jag velat fixa innan jag tar ny kontakt med sfro har varit styrningen och handbroms, sen tror jag att jag har någorlunda koll på konstruktionen.
Begav mig därför till skroten i jakt på en styrstång, och framförallt kollapsdelen. Då jag har tittat en hel del på Sponton's bygge så frågade jag helt sonika honom och frågade var han hade plockat sin ifrån. Saab 900 var tydligen svaret, så då vart det bara att och leta.



Efter lite meck så vart den ute, och plockade lite mått osv för att se om den kan funka. Tog inte med den hem då jag inte ville ha massa delar som jag ev inte kan använda, men efter lite koll i CAD:en så skall den nog göra det, men det kommer bli en hel del modifieringar för att de ska funka med ratten osv.
Nuvarande rattnav har en stål-ände som skall svetsas mot rattstången, men i saabstången är den i aluminium, så de går ju inte. Dock sitter ratten i Saaben fast med en splinesad del som hålls på plats med hjälp av en stor M14 mutter. Den splinesade delen i Saabratten är i stål, så den kan jag fästa mot min stål-ände, och får svarva ner rattstången så att det går att skruva fast en mutter.
Hoppas någon förstår mitt svammel, svårt att förklara när man inte har beskrivande bilder.

I övrigt så har jag pillat lite med färg (Sjukt viktigt när man inte ens har börjat på chassit ) och knåpat på lite side-pods mm. Lite bilder att vila ögonen på iaf!





_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6055



Höger framhjul kommer aldrig att fungera som det ser ut i caden. Texten är ju spegelvänd.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Höger framhjul kommer aldrig att fungera som det ser ut i caden. Texten är ju spegelvänd.


Attans, de va ju inget vidare Bakdäcket är ju likadant, får väl se till o rätta till det illa kvickt

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Har spenderat lite tid i verkstan och fortsatte ned pedalerna. Gjorde färdigt alla delar till gaspedalen samt ett par fästen till huvudbromscylindrarna. Kvar att göra är att fixa delarna till bromsvågen, sen är de färdiga för slutmontering.




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Förbereder lite fler delar för fräsning, näst på tur är clevisen som håller övre A-armen, bakom den kommer shims sitta för att justera camber. Använder samma design runt om, så totalt fyra stycken skall fräsas fram. Lite film på CAM-beredningen


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Blev ingen fräsning tyvärr, då det var problem med fräsen
Har istället suttit och räknat på delarna till bromsvågen, dvs de sista delarna innan pedal-assemblyn är färdig. Har blivit ett par omdesigner, men nu är materialval och allt sånt färdigt. Kommer inte själv tillverka bias-baren, det får en mekanisk verkstad göra, så gängorna på den blir bättre än vad jag kan åstadkomma.

Har även försökt ha samtal med min besiktningsman från SFRO, men de har runnit ut i sanden då det dykt upp lite saker varje gång vi avtalat en tid. Skall iväg på Sweden Rock nu i veckan också, så där försvinner en vecka, men får försöka jaga på det hela när jag kommer hem igen.

På tal om resor, var iväg i fredags och tog en tripp upp till Göteborg.



Där lämnade jag min motor hos Cascade, som är ett företag som sysslar med 3D-scanning, och de kommer scanna motorn åt mig, så jag kan låsa designen på chassiet, då jag kan rita motorfästen, avgas, kylrör osv. Cascade scannade vår motor till formula student, och de är väldigt detaljerade modeller man erhåller. Nedan syns en bild från den modell vi fick, när man kan läsa av modellnummer på startmotorn så är upplösningen lagom



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Kul!

Har du någon plan för lysen?


_________________
Pontus Fyhr
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Kul!

Har du någon plan för lysen?



Nja, något i stil med det som sitter på forden har jag haft i tankarna, men måste kolla upp mer vad som gäller och sen leta lämpliga lysen. Annars är jag rätt svag för de som användes på Hahlin7 om man nu kan hitta sådana än...


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



JS_Racing skrev:


På tal om resor, var iväg i fredags och tog en tripp upp till Göteborg.

Där lämnade jag min motor hos Cascade, som är ett företag som sysslar med 3D-scanning, och de kommer scanna motorn åt mig, så jag kan låsa designen på chassiet, då jag kan rita motorfästen, avgas, kylrör osv. Cascade scannade vår motor till formula student, och de är väldigt detaljerade modeller man erhåller. Nedan syns en bild från den modell vi fick, när man kan läsa av modellnummer på startmotorn så är upplösningen lagom


Vad kostar det?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
19 besök idag (118574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande