Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14   >>
8 besök senaste veckan (118498 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Har du funderat något på rektangulära och/eller plattovala rör? Om du vill minimera/optimera vikten så är det kanske en väg att gå. Jag syftar på formen som bärarmarna på formelbilar har.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Har du funderat något på rektangulära och/eller plattovala rör? Om du vill minimera/optimera vikten så är det kanske en väg att gå. Jag syftar på formen som bärarmarna på formelbilar har.


Jo, jag har tittat på lite olika profiler på rören. Då mitt dimensionerande lastfall är knäckning, så är ett runt rör svårslaget. För en kvadratisk profil så har man ca 35% av styrkan och ett vikttillägg på 27% för samma dimensioner (20x3 mm för det runda och 20x20x3 för det kvadratiska).

Tittar vi sen på profilrör, så får man rätt breda profiler, och återigen mot ett vikttillägg, ca 16% i mitt fall. För att nå samma styrka som i de rör jag valt att använda får man upp i en profil på 51.4x21.8, dvs de blir väldigt breda, vilket gör det svårt att ha stora öppningsvinklar i armen. Att de används på formelbilar lär vara pga aerodynamiska fördelar, samt att de inte är bundna av regler som kommer från SFRO gällande dimensioneringen av rören.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



En fråga: varför inte köra med runda rör (låg vikt, och Euler-vänliga). Sedan limma på en vingprofil i divinycell, som du sedan lägger ett lager 90 gr väv på (för aero). Denna extremt lätta sandwich-vingprofil lär nog inte väga mer än kanske 10-15 gram?

_________________
Magnus Falk
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



JS_Racing skrev:

Om nån har tips eller ideer på nån smart lösning som jag säkerligen missat så tar jag tacksamt emot dem


Längre inserts, slitsa å sveise längs med röret.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:


Längre inserts, slitsa å sveise längs med röret.


Noterat

stilldouble skrev:


En fråga: varför inte köra med runda rör (låg vikt, och Euler-vänliga). Sedan limma på en vingprofil i divinycell, som du sedan lägger ett lager 90 gr väv på (för aero). Denna extremt lätta sandwich-vingprofil lär nog inte väga mer än kanske 10-15 gram?


Har planer på detta, men de får bli efter bilen har rullat isåfall.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Gjorde lite enklare beräkningar för ett 3-punkts böjprov där en panel på 500x275 ska kunna ersätta två stycken 25x2 stålrör som representerar en del av sidan på sittbrunnen. Från FS-reglementet kan man läsa följande.

Citat:
Monocoque Laminate Testing
Side Impact Laminate - Teams must build a representative test panel with the same design, laminate,
and fabrication method as used in the monocoque side impact zone (defined in T3.33) as a flat panel
and perform a 3-point bending test on this panel. They must prove by physical testing that a panel
measuring 275mm (10.8") x 500 mm (19.7") has at least the same properties as two baseline steel side
impact tubes (See T3.4.1 "Baseline Steel Materials") for buckling modulus, yield strength, ultimate
strength and absorbed energy.


För att nå ekvivalens så får man att:

Estål * Istål = Ekolfiberpanel * Ikolfiberpanel

Materialparametrar:

Estål = 200 GPa Dstål = 7800 kg/m^3
Ekolfiber = 70 GPa Dkolfiber = 1600 kg/m^3
Ekärna = 56 MPa Dkärna = 64 kg/m^3

Tänkte använda mig av 20mm tjock kärna, då får vi att tjockleken på varje lager kolfiber på var sida om kärnan skall vara t mm tjock.

Estål * Istål = Ekärna * Ikärna + Ekolfiber * Ikolfiber

200 000 * [pi/64 * (25^4 - 21^4)] = [56 * (275/12 * 20^3)] + 2*[70000 * ((275/12 * t^3) + (275 * t * (((20+t) / 2)^2)))]

27437 = (275/12 * t^3) + (275 * t * (((20+t) / 2)^2)) vilket leder till att t = 0.92 mm

Med t = 0.92 så får vi att kolfiberpanelen väger 581 gram, och stålrören väger 1127 gram, så för samma styrka så är kolfiberpanelen 48% lättare.

Har dock fler krav på panelen, så kan bli att man får gå upp i tjocklek och använda en annan kärna för att nå alla krav, men ger ett hum om vart man bör ligga iaf. Kommer få göra fler och mer exakta beräkningar sedan, men det blir när jag definitivt bestämt vilka material jag kommer använda.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Vilket bygge - skall bli kul att följa det du gör!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Ford33 skrev:
Vilket bygge - skall bli kul att följa det du gör!


Tackar, hoppas jag kan lyckas hålla det intressant och faktisk få ihop projektet

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



70 GPa är lågt på kolfiber. Ser man bara på väv. 200 är inte särskilt svårt att få i UD. 300 är dyrt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Fast på en monocoque som hållfdimensioneras mot krasch är väl inte quasiisotropisk väv att förakta? UD för att ta upp raka lastvägar och bygga styvhet mellan infästningar är väl sunt, men mitt i strukturen är det väl ganska vågat att bara lita på det? Vore ju trist att få krocklast i en riktning man inte lagt sina fiber.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
DJ skrev:
70 GPa är lågt på kolfiber. Ser man bara på väv. 200 är inte särskilt svårt att få i UD. 300 är dyrt.


2fast4u skrev:
Fast på en monocoque som hållfdimensioneras mot krasch är väl inte quasiisotropisk väv att förakta? UD för att ta upp raka lastvägar och bygga styvhet mellan infästningar är väl sunt, men mitt i strukturen är det väl ganska vågat att bara lita på det? Vore ju trist att få krocklast i en riktning man inte lagt sina fiber.


Som sagt, 70 Gpa är lågt, men det är också för ett laminat, dvs matris + fiber. Gjorde mest detta för att visa vilka viktbesparingar som är möjliga med kolfiber, vilket i detta fallet är runt 50% jämfört med stål.

Ska man gå in lite djupare så får man även hålla koll på vilken fibertyp man använder, HS, IM, eller UHM tex. Detta kommer även ge olika brottegenskaper då de fibertyperna har olika brott-töjningar mm.

Jag kommer med största sannolikhet köra med HS fiber, och TeXtreme pre-preg, dvs jag får en spread tow, vilket kan ses som en väv med fiber i 0/90 och 20mm breda "knyten". Ev kör man UD på vissa ställen där man känner att man behöver den riktade styrkan, men då måste jag hitta en som funkar med samma matrissystem som finns i TeXtreme-preggen osv, så får se om jag hittar nått lämpligt. Ska ju vara ekonomiskt försvarbart också, och det är ju inte alltid det går att köpa i så små kvantiteter som jag önskar efter




Sen kommer jag med största sannolikhet köra både 0/90 samt +45/-45 i upplägget, för att få böj samt vridstyrka i monocoquen, men hur detta kommer se ut får jag göra ordentliga FEM-analyser på.

Hoppas detta svarade lite på era frågor

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



JS_Racing skrev:


Som sagt, 70 Gpa är lågt, men det är också för ett laminat, dvs matris + fiber. Gjorde mest detta för att visa vilka viktbesparingar som är möjliga med kolfiber, vilket i detta fallet är runt 50% jämfört med stål.

Med 70GPa blir det c:a 35% viktbesparing mot stål. E=210, densitet 7.8. Jämfört med 70GPa densitet 1.6.
Om du kan få 65% VF i laminatet, vill säga, det är lite utmanande utan autoklav. Sen tillkommer kärna, limfilm osv i "död vikt" för styvhet i planet. och vikten för inserts osv som man inte har i metallkonstruktioner.
Panelböjning blir annorlunda, så klart.
Eftersom lastfallen är svåra att definiera, vad blir t.ex. lasten statiskt+ dynamiskt över curbs?, så behöver du nog ta en extra marginal jämfört med stål som är duktilt och mer tolerant. D.v.s. lägre viktminskning i praktiken.

Fy, vad tråkig jag låter nu!
Märks det att jag jobbar med att kritiskt granska kompositer?


JS_Racing skrev:

Ev kör man UD på vissa ställen där man känner att man behöver den riktade styrkan, men då måste jag hitta en som funkar med samma matrissystem som finns i TeXtreme-preggen osv, så får se om jag hittar nått lämpligt. Ska ju vara ekonomiskt försvarbart också, och det är ju inte alltid det går att köpa i så små kvantiteter som jag önskar efter


Sen kommer jag med största sannolikhet köra både 0/90 samt +45/-45 i upplägget, för att få böj samt vridstyrka i monocoquen, men hur detta kommer se ut får jag göra ordentliga FEM-analyser på.

Hoppas detta svarade lite på era frågor

UD är mer för styvheten, inte nödvändigtvis hålf.

Textreme säljer även UD-strips, har för mig även preggade.
Tänk på att även limfilmen mot kärnan ska vara kompatibel om du kör enskott.

Om du inte har särskilda kontakter med Textreme, typ sponsring, så gissar jag att den lilla prestandaökningen med spread tow inte uppväger kostnaden jämfört med billigare leverantörer...
Missförstå mig rätt. Det är en mycket bra produkt, men lite overkill för hobbyprojekt.

Kanske har missat tidigare i tråden, men vilken process tänker du köra? OOA kräver en matris med riktigt låg viskositet när den flyter, och ofta flera fullskaliga försök innan man hittar en process med tillräckligt låg porositet.
Spread tow kan ibland kräva påtagligt mer jobb med processutvecklingen eftersom matrisen flyter sämre (och luften är svårare att evakuera) i tvärsriktningen jämfört med traditionell väv eftersom spread tow är så mycket tätare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



dubbel

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
DJ skrev:
JS_Racing skrev:


Som sagt, 70 Gpa är lågt, men det är också för ett laminat, dvs matris + fiber. Gjorde mest detta för att visa vilka viktbesparingar som är möjliga med kolfiber, vilket i detta fallet är runt 50% jämfört med stål.

Med 70GPa blir det c:a 35% viktbesparing mot stål. E=210, densitet 7.8. Jämfört med 70GPa densitet 1.6.
Om du kan få 65% VF i laminatet, vill säga, det är lite utmanande utan autoklav. Sen tillkommer kärna, limfilm osv i "död vikt" för styvhet i planet. och vikten för inserts osv som man inte har i metallkonstruktioner.
Panelböjning blir annorlunda, så klart.
Eftersom lastfallen är svåra att definiera, vad blir t.ex. lasten statiskt+ dynamiskt över curbs?, så behöver du nog ta en extra marginal jämfört med stål som är duktilt och mer tolerant. D.v.s. lägre viktminskning i praktiken.

Fy, vad tråkig jag låter nu!
Märks det att jag jobbar med att kritiskt granska kompositer?


Är det SAAB aerostructures som du sitter på då?

Min tanke kring själva processen runt upplägget ser ut som följande:

1. Bestämma vilken pregg samt kärna jag skall använda.
2. Köra lite FEM-analyser på diverse paneler med de värden tillverkarna uppger.
3. Lägga upp testpaneler med det upplägg som FEM-analysen har spottat ur sig och testa dem, inse att man inte uppnår teoretiska värden och köra om FEM-analyserna tills de stämmer mot verkligheten.
4. Sänka värdena från analyserna till ca 70% för att få lite säkerhetsmarginal och köra slutgiltig FEM-analys på upplägget till chassiet.

Nått i den stilen iaf, sen får man titta mer på hardpoints osv

DJ skrev:
JS_Racing skrev:

Ev kör man UD på vissa ställen där man känner att man behöver den riktade styrkan, men då måste jag hitta en som funkar med samma matrissystem som finns i TeXtreme-preggen osv, så får se om jag hittar nått lämpligt. Ska ju vara ekonomiskt försvarbart också, och det är ju inte alltid det går att köpa i så små kvantiteter som jag önskar efter


Sen kommer jag med största sannolikhet köra både 0/90 samt +45/-45 i upplägget, för att få böj samt vridstyrka i monocoquen, men hur detta kommer se ut får jag göra ordentliga FEM-analyser på.

Hoppas detta svarade lite på era frågor

UD är mer för styvheten, inte nödvändigtvis hålf.

Textreme säljer även UD-strips, har för mig även preggade.
Tänk på att även limfilmen mot kärnan ska vara kompatibel om du kör enskott.

Om du inte har särskilda kontakter med Textreme, typ sponsring, så gissar jag att den lilla prestandaökningen med spread tow inte uppväger kostnaden jämfört med billigare leverantörer...
Missförstå mig rätt. Det är en mycket bra produkt, men lite overkill för hobbyprojekt.

Kanske har missat tidigare i tråden, men vilken process tänker du köra? OOA kräver en matris med riktigt låg viskositet när den flyter, och ofta flera fullskaliga försök innan man hittar en process med tillräckligt låg porositet.
Spread tow kan ibland kräva påtagligt mer jobb med processutvecklingen eftersom matrisen flyter sämre (och luften är svårare att evakuera) i tvärsriktningen jämfört med traditionell väv eftersom spread tow är så mycket tätare.


Förhoppningen är att få spons från dem, men skulle man inte få det får man som du säger leta efter nått annat.

Tänker köra med autoklav, i tre steg. Först köra ytterskinnet, sen limma in kärnan och slutligen köra innerskinnet. När det kommer till pregg vet jag att TeXtremen ofta har mer överskottsepoxi än vad som är brukligt, just pga tätheten.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Vart iväg och shoppade lite idag, fick tag på två hjullager från elise s2 med abs-givare, som är tänkta att användas för att mäta hjulhastigheter, som sedan kan användas till lite skoj funktioner som launch och traction-control



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



JS_Racing skrev:

Är det SAAB aerostructures som du sitter på då?

Nej, ESA.

JS_Racing skrev:

Min tanke kring själva processen runt upplägget ser ut som följande:

1. Bestämma vilken pregg samt kärna jag skall använda.
2. Köra lite FEM-analyser på diverse paneler med de värden tillverkarna uppger.
3. Lägga upp testpaneler med det upplägg som FEM-analysen har spottat ur sig och testa dem, inse att man inte uppnår teoretiska värden och köra om FEM-analyserna tills de stämmer mot verkligheten.
4. Sänka värdena från analyserna till ca 70% för att få lite säkerhetsmarginal och köra slutgiltig FEM-analys på upplägget till chassiet.

Nått i den stilen iaf, sen får man titta mer på hardpoints osv


70% av testvärden kan vara vettigt, men BARA om dina tester sprider mindre än 10%! D.v.s. med tio tester av en viss hållf-parameter, ska de alla ligga inom 10% avvikelse från genomsnitt.
>10% spridning pekar på processproblem.

JS_Racing skrev:


Förhoppningen är att få spons från dem, men skulle man inte få det får man som du säger leta efter nått annat.

Tänker köra med autoklav, i tre steg. Först köra ytterskinnet, sen limma in kärnan och slutligen köra innerskinnet. När det kommer till pregg vet jag att TeXtremen ofta har mer överskottsepoxi än vad som är brukligt, just pga tätheten.

På en panel är det inte ovanligt med "springback" vid trestegshärdning. Men du är säkert inte jättekänslig för formtoleranser i vilket fall, gissar jag. Några tiondelar krokighet är säkart helt OK på en bil.
Tänk bara på rengöringen mellan stegen. Ofta krävs mekanisk rengöring av ytan, d.v.s. slipning med sandpapper och/eller glasfiberpenna. Rengöringen slipper man vid enskott.
Fördelen med tresteg är att det är enklare att hålla ordning på de olika härdstegen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
DJ skrev:

70% av testvärden kan vara vettigt, men BARA om dina tester sprider mindre än 10%! D.v.s. med tio tester av en viss hållf-parameter, ska de alla ligga inom 10% avvikelse från genomsnitt.
>10% spridning pekar på processproblem.


Som du säger så får man ju anpassa säkerhetsmarginalen till hur säker man är kring sin process. Sen får man ju inte glömma att det tillkommer säkerhetsmarginaler även i slut-FEM:en, som då ger upplägget för hela chassit med alla lastfall.

DJ skrev:

På en panel är det inte ovanligt med "springback" vid trestegshärdning. Men du är säkert inte jättekänslig för formtoleranser i vilket fall, gissar jag. Några tiondelar krokighet är säkart helt OK på en bil.
Tänk bara på rengöringen mellan stegen. Ofta krävs mekanisk rengöring av ytan, d.v.s. slipning med sandpapper och/eller glasfiberpenna. Rengöringen slipper man vid enskott.
Fördelen med tresteg är att det är enklare att hålla ordning på de olika härdstegen.


Nä, är inte särskilt känslig när det kommer till form, det som är viktigt för mig är ju mer förhållandet mellan infästingspunkter. Min tanke är att bygga in styrningar i formarna, och använda styrstift för att få allt att linjera.

Hur ser du på att använda peel-ply för att få till en yta att limma mot? Min tanke var ju att lägga peel-ply som rivs av först när man börjar limma in kärnan. Sen tvätta rent ytan och applicera limfilmen + kärna.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Vägde naven, lite tyngre än vad jag hade hoppats på. Får väl låta fräsen tugga lite så de kommer under 2.5 kg iaf.
Nåja, de är ju lätta att ha att göra med iaf


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Oups, va dum nog att kika lite på Ebay, slutade med att jag klickade hem en ny motor

Blev en motor från Yamaha MT-09, så en trecylindrig sak på 847cc, lite mer info nedan

Motortyp...................3-cylindrig, vätskekylning, 4-takts, DOHC, 4 ventiler
Slagvolym................847 cm3
Borrning och slag......78,0 mm x 59,1 mm
Kompression............11,5 : 1
Max effekt................84,6 kW @ 10 000 rpm
Max vridmoment.......87,5 Nm @ 8 500 rpm

En stor anledning till bytet är att jag insett att V4:an är rätt "svår" att ha att göra med. Trots att den bara har två cylindrar i bredd, så är motorn bredare än den nya. Bytet kommer även göra avgasdragningen klart simplare, något av stor vikt när man bygger monocoque.
Sen att den är närmare 15kg lättare är ju inte helt fel heller.

Så om nån vill ha en V4 så har jag ett komplett motorpaket över!




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Fick hem min nya motor igår, och började ju genast skruva och pilla
Vågen åkte fram i samma veva, och motorn som den är just nu väger in på 56,2 kg, en besparing på 16,2 kg jämfört med v4:an



Började även fundera på hur man ska göra med oljetråget, och just nu så lutar det åt att fräsa ett nytt lägre tråg som även kommer innehålla motorfästen framtill likt tråget vi gjorde till cbr600-motorn vi använde i en fs-bil.
Får kolla hur pick-up:en går och modda för att bestämma djupet och design på bafflar mm.



Plockade av packningen och har scannat den så att jag får bultdelningen och konturen rätt, blir nog att försöka 3d-printa en testversion för att säkerställa att jag gjort rätt innan man sätter fräsen i ett stort block alu


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



JS_Racing skrev:




Sned-planfrästa husgavlar väcker oroväckande mycket positiva känslor i mig.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14   >>
8 besök senaste veckan (118498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande