Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14   >>
8 besök senaste veckan (118498 totalt)
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Sned-planfrästa husgavlar väcker oroväckande mycket positiva känslor i mig.


Visst är det fint, frågan är ju bara hur mycket man kommer se av det sen när den väl gömmer sig inne i bilen

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Gjorde ett första försök till att hitta rätt på bultdelningen till oljetråget, blev väl sådär bra



Så har suttit och testat mig fram till rätt skala, och nu verkar den sitta, men det får bli imorgon som jag springer ner och skriver ut ritningen och kollar detta. Sen är det bara att fortsätta med konturerna och resten...

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Pillade lite med tråget, tyckte jag vart nära och bra med punkterna, bara för att sedan vara off flera millimetrar. Då tröttnade jag lite på tråget, så lade det i malpåse så länge och började kolla lite på avgassystemet istället.

Började titta på "dysan" som sitter mot avgasporten och flänsen som håller detta på plats. För att kunna slutställa designen så behövde jag veta höjden på muttrarna, så beställde ett par flänsmuttrar i koppar.



Då vart det bara att starta upp CAD:en och börja måttsätta, tror detta skall bli bra, men 3d-printar gärna en modell och säkerhetsställer att jag tänkt rätt och att det passar mellan cylindrarna


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Med ny motor så gäller det ju att kolla så att motorn får plats i bilen. Det fick den inte
Så har suttit och börjat rita upp ett nytt chassi. Igen.



Har iaf lyckats med att få till rätt hyffsade delningslinjer, bra släppvinklar så är rätt nöjd med det.
Har även efter rätt många timmar lyckats få ihop en noskon, lite mer småpill med linjerna på den så kan den nog också bli bra. Ser klart bättre ut nu än de vi hade till fs-bilarna så nog finns det potential iaf.

Så nu är det bara att försöka verifiera att motorn faktiskt är så stor som jag har ritat den i den virtuella världen och att körställningen är vettig! Vill inte missa en sådan sak som genererar kass förarergonomi. Så ska försöka bygga mig en modell för att se så att allt är vettigt.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Har fortsatt rita lite, lekt lite med sidepods och ritat in bågarna.




Så nu är det dags att ta tag i hjulupphängningen. Har börjat med att rita upp fästen för A-armarna så jag vet hur mycket dessa bygger ut från chassit. Blir rätt små & styva fästen, så där är jag nöjd thumbs up
Bara resten kvar mao

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Har tyvärr inte hänt mycket på sista tiden, då det blivit flytt & festivalvecka. Men lyckades iaf klicka hem lite fler delar till moroten, så nu kan man börja titta på insuget och hur man bör lösa det.

Funderar på om man skall använda originalspjällen som styrs med e-gas original eller om man ska bygga om till mekaniskt spjäll. Är ju dock rätt fint med inställningsmöjligheterna som kommer med e-gas.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Här har det varit rätt tyst vilket har sina förklaringar. När jag skulle börja med hjulupphängningen så fick jag inte fram- och bakvagn att harmonisera.
Detta parat med ett jobb som stulit mycket tid så har jag helt sonika lagt projektet i malpåse.

Men nu har orken och lusten kommit tillbaka, så för att få rätt på hjulupphängningen tittade jag på vad jag gjort tidigare då jag hade en fin geometri till min boxbil.



Insåg att detta inte skulle kunna uppnås med chassit jag ritat för den nya motorn, så med hjälp av den gamla geometrin så ritade jag upp ett nytt chassi. Som de säger så ger övning färdighet.
Detta är nog det absolut bästa när det kommer till delningslinjer osv samt att det gick riktigt snabbt att rita tillsammans med noskonen.
Så är väl uppe i chassi #5 nu



Med lite mer prylar så kan det nog se vettigt ut, men hur man ska rita side-podsen är alltid ett evigt dilemma






_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
För att sen kontrollera att måtten verkligen funkar så har jag tagit mig tid att leka snickare nu i helgen.
Köpte på mig lite mdf och satte igång att såga.





Blir en hel del damm när man sågar i mdf, profilen är 50x50 för skala.



Så gott som färdig, skall till lite delar för brandväggen så jag kan testa förarposition, placering av pedaler mm.




Stålskalan är 50 cm och borde ge lite perspektiv på hur stor, eller rättare sagt liten bilen blir

Nästa steg sen i processen är att lyfta ner motorn och se hur den passar och ev modifiera chassit baserat på resultatet.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Herrejävlar, vilken sågspånshög!
Du vet om att det finns sågblad som inte är 1 cm tjocka... he-he...

_________________
Magnus Falk
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
stilldouble skrev:
Herrejävlar, vilken sågspånshög!
Du vet om att det finns sågblad som inte är 1 cm tjocka... he-he...


Jo, klingan på cirkelsågen är 4mm bred, men då nästan varje yta är bearbetad på bitarna så blir det snabbt många cm som sågen skall jobba sig igenom.
Men dammet är väl nått man får leva med när man jobbar med mdf, som i övrigt är trevligt att jobba med när man får in tekniken på hur man skruvar i det. Men förborrning + riktiga skruv så går det så bra så

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Har fortsatt lite på min "prototyp". Har numera fått i motorn, byggt en prototyptank och fått dit brandväggen.
Låter bilderna tala...



Tanken är på strax under 25 liter, borde duga rätt gott med en motor som inte ens har en liter i deplacement. Original kommer hojen med 14 liter, så har nästan dubblat volymen
Kommer montera den tajt bakom brandväggen är tanken

När det gäller motorn så är det nog bara att inse att chassit som det är ritat idag är lite för tajt.
Motorn kommer alldeles för nära tanken, och har svårt att se att jag skulle lyckas tråckla in avgas samt värmesköldar i det lilla utrymme jag har, så får förlänga bakdelen lite så att jag kan paketera alla grejor som skall vara där.
Har dock redan breddat det lite i CAD:en, men får nog ta o bredda mer.






Kändes dock rätt fint att kunna sitta i bilen och känna att sittbrunnen funkar som den är. Ska bara montera dit pedalerna och ratten så att man kan kontrollera positioneringen av prylarna, men känns fint att "torrgasa" lite iaf.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Har skruvat lite till idag. Fick på gasspjäll och plenumet för att kontrollera hur det sitter.
Blir till att bygga eget plenum, då in-luften sitter uppe i "toppen" på plenumet, så att vatten mm kan ansamlas i plenumet, vilket inte riktigt känns ok.






Sist men inte minst så kom även ratten och pedalerna på plats, så positionerna för de är spikade, och behövde inga förändringar, utan allt kändes bra
Här kan man se att bilen blir låg jämfört med övrig trafik, dock skall den upp ~1dm, så blir lite bättre när den kommer på hjul.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Har inte hänt jättemycket, men tack vare att Jeppson lade upp fina bilder på sin centrumbultslösning blev man ju klart sugen på att fixa det själv, för nog är det mer "race" med centrumbult

Så har satt mig på att rita egna centrum med banor från BBS istället för att köpa fälgar från Force Racing. Har haft svårt att få måtten på deras fälgar så jag kan paketera bromsarna tight och fint, så på detta sättet har jag full koll på läget.

Framfälgen blir 8" bred med 1,5" ytterbana och bakfälgen blir 9,5" bred med 3" ytterbana, då jag gillar tanken på att ha så få olika komponenter som möjligt. På detta vis blir det samma innerbana både fram och bak.






Solid bromskiva kan man ju inte ha, så satte mig ner och körde en strukturoptimering för att se hur man bäst bör nyttja materialet. Tanken är att använda samma skiva runt om, så har optimerat för dessa två lastfall.
Först sätta upp randvilkor, och var programmet får ta bort material. Vinröda är "design space" och det område programmet får leka med medans blått är områden det inte får ändra på.






Lite konstigt att jag inte fått ett symmetriskt "svar" när problemet är rotationssymmetriskt, och lasterna lika både med- och moturs. Jaja, detta är ju mest att se som en riktlinje, så försökte efterlikna svaret så gott jag kunde, och valde då en symmetrisk approach.




Vill man nörda ner sig så slutade detta med att jag använde 25% av min design space och sparade 44% av vikten från den solida skivan. Som den ser ut nu så väger den 1120 gram, vilket känns rätt ok.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Snyggt! Är det någon anledning att du har valt en fast skiva? Kan nämna att en 250mm fullflytande "standard" skiva väger ca 900 gram och håller nog för mer. Det har gjorts lite lättare race versioner också om man är jätte orolig för vikten.


_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Jon MW skrev:
Snyggt! Är det någon anledning att du har valt en fast skiva? Kan nämna att en 250mm fullflytande "standard" skiva väger ca 900 gram och håller nog för mer. Det har gjorts lite lättare race versioner också om man är jätte orolig för vikten.


Den är flytande Det är bara det att jag har valt bort aluminiumdelen och fäster skivan mot hubben, såhär:


Hoppas det inte ställer till problem att denna lösningen kan ge större vinkelfel så att skivan ligger och slår mot beläggen. Hoppas att "dämparna" hjälper till på denna fronten.
Sen hade det varit trevligt med någon mer flytknapp, men enligt beräkningarna skall detta funka för den lasten jag räknar med att se.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Ok, det där borde inte va nått större problem. Vi har gjort skivor med bara fyra flytknappar, kanske inte det mest hållbara, men fem borde va ok. Vet inte vad du har ritat för radier i alla hörn, det vi kör på skivorna är 5 eller 8.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



JS_Racing skrev:

Den är flytande Det är bara det att jag har valt bort aluminiumdelen och fäster skivan mot hubben, såhär:


Problemet är väl att den hålborrade delen växer när den blir varm, men inte ekrarna i samma utsträckning.
Risk att skivan kommer att bukta finns.
Jag skulle ha satt skarven där ekrarna grenar ut mot slitytan.

För övrigt intressant bygge att följa! thumbs up

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Kul bygge!
Fast Du som är en klok kille VET väl att det är precis lika mycket jobb att bygga en fullskaleracer- 1:1 ( om inte enklare att få plats med allt)
Jag hade byggt 1:1 istället- Ställ om formarna och måttskalorna!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Jon MW skrev:
Ok, det där borde inte va nått större problem. Vi har gjort skivor med bara fyra flytknappar, kanske inte det mest hållbara, men fem borde va ok. Vet inte vad du har ritat för radier i alla hörn, det vi kör på skivorna är 5 eller 8.


De flesta radier är 5mm eller större. Hållf-mässigt skall där inte vara några problem enligt datorn, men man får väl se sen när man väl börjar köra, värme kan ju också ställa till det lite.

Roggaman skrev:


Problemet är väl att den hålborrade delen växer när den blir varm, men inte ekrarna i samma utsträckning.
Risk att skivan kommer att bukta finns.
Jag skulle ha satt skarven där ekrarna grenar ut mot slitytan.

För övrigt intressant bygge att följa! thumbs up


Tack så mycket

Helt klart är det den bästa lösningen, men jag känner att min design är den bästa kompromissen för tillfället.
Får lägga till ev bromskylning för att minimera temperaturskillnaderna. Att den sen dessutom är flytande borde även det hjälpa till att minska risken att skivan slår sig.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Kul bygge!
Fast Du som är en klok kille VET väl att det är precis lika mycket jobb att bygga en fullskaleracer- 1:1 ( om inte enklare att få plats med allt)
Jag hade byggt 1:1 istället- Ställ om formarna och måttskalorna!!


Skall genast ställa om från mm till tum

Att gå från 847cc till 847 kubiktum hade ju varit något

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Knåpar vidare, försöker bestämma vilka lager man skall använda till hubben.
Finns två vägar att gå i min mening, antingen kör man på en fram- & en bak-variant, eller gör alla 4 hörn likadana.
Att göra alla likadana drar på lite mer vikt då jag får ha större lager fram än vad som behövs för att få plats med splines osv till drivaxlarna.
Samtidigt får man förhoppningsvis styvare lager, längre livslängd och man behöver bara ha koll på en lagersort, och är ju alltid enklare att tillverka samma detalj x4 än 2 olika varianter. Tänker jag mig iaf


Något som däremot blivit gjort är att jag har fått tillverkat en 3D-printad avgasdysa så att jag kan kolla mina mått som jag mätt mig till och ev ändra så jag får bra passform på prylarna. Så blir till att åka ut till garaget och stämma av i det närmsta.




Sen har jag även tagit tag i designen av sidepodsen, blev lite roligare att kicka igång CAD:en iaf när de vart snyggare. Har byggt vidare på designen som återfinnes i första inlägget, och de detaljer jag inte gillade.
Kan nog bli bra till slut iaf
Ska försöka få till en lite större radie vid TeXtreme:n och blir nog även ett TeXtremefält uppe på, likt en vinge eller nått, annars rätt nöjd för tillfället!




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14   >>
8 besök senaste veckan (118498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande