Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14 >> 8 besök senaste veckan (118524 totalt) |
Det är inte bromsarna i sig jag är orolig för, utan kolfiberbanan. Skulle epoxin bli för varm så mjuknar den och jag tappar all styrka. Typiskt dåligt Så det är därför jag är lite orolig över ventileringen inne i fälgarna. Men har valt en epoxi med högre värmetålighet än vanligt, så det ordnar sig nog. Ska använda mig av värmemarkörer när jag börjar testa bilen så man kan hålla lite koll på hur varmt det blir och så man kan och agera utifrån det. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Har gjort lite mer tester
Denna gången för att titta lite på slutfinish. Hade nog tänkt mig att lackera bilen, men efter dessa testerna blir det nog att polera det enbart. Blir billigt och bra för första gången i detta projekt _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Ritat lite verktyg till fälgarna. Kommer tillverkas i aluminium och bara råmaterialet väger ca 150 kg till dessa tre formar
Ska bara höra med företaget som skall fräsa dem vad de har för legering så jag kan temperaturkompensera dem ordentligt. De svarta strecken är delningslinjer så att jag kan lägga upp bitarna och få raka & snygga skarvar. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Ang värmeutväcklingen i kolfiberbanorna så behöver dom värmehärdas oavsett värmerålighet , dvs att du behöver rampa upp dom till en tänkt drifttemp efter härdningen lite som man behöver göra med kolfiberslutrör bl.a
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Jo, det är ju rätt standard att man får efterhärda detaljerna. I mitt fall körs detaljerna i autoklav @ 120 grader & 6 bar, där temperaturen rampas 1-2 grader/min tills man når 120. Sedan efterhärdas delarna i ugn, där man rampar med 2 grader/min till 120, därefter rampas tempen med 0.3 grader/min (20 grader/timme) tills man når 185 som hålls i en timme. Då erhåller man ett tg på 175 grader. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Råkar det här vara radicalstorlek, eller planerar du någon serietillverkning?
Annars ligger du nog på pallplats i ambitiös-one-off-produktion. |
||
Nja, de använder 7.5 tum fram och 10 tum bak. Mina är 8 resp 9.5 så finns ju viss skillnad. Et och sånt vet jag inte vad radikal använder, men med smart design på centrumet hade sånt säkert gått att lösa. Det svåra är ju bultmönstret, men där har jag siktat på BBS-mått numera så det är väl det som man lättast använder sig av. Radical har ju vanligt 4x100 bultmönster om inte centrummutter, så vill man går det ju att lösa, helt klart. Skulle serietillverkning komma till tals är det ju rätt fint att jobba på en firma som massproducerar kolfiberprylar mha RTM. Men det är inget jag räknar med, i runda slängar pratar vi ~15k per fälg, lite beroende på tillverkningsmetod och seriestorlek. Så det ska ju rätt mycket till innan detta kanske är aktuellt. Dock när vi gjorde lapsims i FS, så va ungfär 1kg roterande odämpad massa motsvarande 3kg dämpad massa, typ ram mm. Så beror ju på hur "lätt" man har att hitta onödiga kilon. Sen är det ju skoj att pilla med sånt här, bra massa att bli av med, inte jätteavancerat och man får något unikt på köpet Har ju varit mycket knepigare att välja lager än att rita banorna och deras verktyg. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Att hitta en bra lagerlösning visade sig vara lite svårare än vad man hade hoppats på.
Ville gärna använda en färdig lösning, dvs en lagerkassett med tätningar och hela köret. Tyvärr så ställer mina dimensioner till det och jag har inte hittat något inom min viktbudget. Att lägga tid och pengar på att bygga en lätt fälg och sen slänga på ett lager som nästan väger lika mycket går fetbort! Så då får man titta på vilka andra lösningar det finns. I FS har vi använt oss av två enkelradiga "Deep groove ball bearings" som tyvärr har gett lite att önska när det kommer till monterad styvhet. Men de lagerna har väl varit lite i underkant lastmässigt också, men nog var de lätta iaf Tyvärr har jag inte hittat några lager med den lastkapaciteten och vikt jag önskar. Så har tittat på vinkelrullager istället då dessa har betydligt bättre lastkapacitet. Nackdelen med dessa är ju då att de inte kommer med inbyggda tätningar om man tittar på lager från SKF. Men har hittat ett lager som passar väldigt bra lastmässigt och viktmässigt, 32913. http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/roller-bearings/tapered-roller-bearings/single-row-tapered-roller-bearings/single-row/index.html?designation=32913&unit=metricUnit Så just nu så ska jag ta kontakt med SKF och se vad de rekommenderar för tätningar och monteringsförfarande för att få det att funka ändå. Men om någon vet av något företag som tillverkar tätade vinkelrullager så får ni gärna säga till, då det hade underlättat en hel del. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Fick hem ett "litet" trevligt paket idag
Ett fint litet block med prima aluminium som skall användas till fälgcentrumet. Alumec 89 från Uddeholm. Väger nätta 30 kg, så blir mycket spill tyvärr, ca 95% av allt material kommer bli spånor _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
[Avdelningen onödig kunskap] Alu har samma densitet som granit. [/Avdelningen onödig kunskap] Så att kalla Aluminium för "lättmetall" är ganska exakt lika dumt som att kalla granit för "lätt-sten" _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Vilken legering är det du fått tag i? Råkar inte vara 8090 ? Tycker du kan skicka över en liten spillbit till mig så jag kan tillverka whubbarna under kilot! _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Haha nej jag hade lite svårt att råka få med mig en sådan bit så att säga
Även fast dem är väldigt låg densitet på så blir en bit i dem måtten ganska tung Gissar att det mesta av biten blir spån. Som går direkt via transportband från maskinen, in i en annan maskin, som pressar ihop det igen till små kuber, för att sedan gå direkt tillbaka till smältverket i vällåsta containrar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Trodde ju att de va privata bitar, och då är det ju en annan historia Äsch då, väger ju inte ens 100kg _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Hittade en fin liten bit TeXtreme i skrotbingen på jobbet, så testade att polera den väven också.
Gick inget vidare, väven i sig själv är inte jämn, och när den är så tunn (~0,1mm) så är det jäkligt lätt att gå igenom och man förstör det fina rutmönstret. Så får bli lack på de delarna som jag gör i textreme eller likande väv. Hittade denna triaxiella väven som ser jäkligt cool ut, men kostar ju samtidigt en hel del tyvärr. Behöver som tur är bara ett lager dock om man skulle välja att använda den. I övrigt har jag klurat lite på drivaxlar mm, så har ritat in tri-pod huset i hubben. Slitytan blir i stål för att kunna hantera kontaktkrafterna och för ökat slitmotstånd. Sen har jag funderat lite kring handbroms, har lite planer men ska höra med ISR om mina tankar är genomförbara Skulle iaf innebära färre antal delar och infästningar, så hade varit fint om det funkar! _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
|
||
Har tyvärr inte hittat så man kan köpa keramiska på plåt så jag kan skära ut egna skivor Sen brukar väl de inte vara sådär jättebra när man kör på gata, fast de kanske gäller de äldre legeringarna? _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Har nu pratat med ISR, och får tacka Jon för snabb återkoppling
Det jag funderade på var att om man använder samma 6-kolvsok fram och bak, men på de bakre så ser man till att 2 kolvar nyttjas till handbromsen. Har räknat på det och 4-kolvsok räcker fint bak, så det ska inte ställa till med problem på den fronten iaf! Detta medför att jag bara behöver ett ok bak, och jag kommer kunna köra med samma uprights fram och bak, så mindre specialdelar att rita Borde även spara en hel del vikt eftersom 6-kolvsoken väger ~650g kompletta, men de mekaniska handbromsok jag tittat på väger ~550g, så är en besparing på 1kg vilket inte är helt fel! https://www.bigbrakes4u.co.uk/hi-spe _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Gällande bromsskivor.
Hörde att man kört ett antal aluminium skivor på prov i keronite. Vet inte utfallet av testerna. Men kan säkerligen fungera bra i sitt fall Som jagar extremt låg vikt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jo, finns ju några som försökt sig på aluminiumskivor, ibland med kieselkarbid inblandat. Men man kommer ju aldrig ifrån smältpunkten på aluminium, så jag är lite skeptiskt till sådana skivor på en bil som är tänkt att åka en hel del på bana. Nog för att jag vill bygga lätt, men sakerna ska ju fortfarande hålla och vara driftsäkra, och även i stål väger de under 800g st, så det kan jag leva med. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14 >> 8 besök senaste veckan (118524 totalt) |