Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 3 besök senaste veckan (118527 totalt) |
Nädå, det är ingen fara. Kritik är alltid bra att få, sen gäller det ju mest att göra något konstruktivt av den Vad är så omständigt? I min värld är det ju bara byte av bromsskivan som är lite bökigare, men det gör man ju så sällan ändå så det kan jag leva med. Att ta loss däcket så man får tillgång till bromsok och justeringar är inte heller något avancerat, 12 st M6 som skall lossas vilket man gör med skruvdragare, så det är ju snabbt gjort. Kör hellre denna lösningen än tung centrummutter där man dessutom skall ha med sig en stor momentnyckel varje gång däcken skall loss. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Momentnyckel? Äger jag ingen.
Men denna lösning blir garanterat lättare i sammanhanget och jag ser inte heller vad som skulle vara avancerat. Måste va Erik som missförstått eller?? Eller så menar han kanske att det finns mer färdiga lösningar med delar som går att handla istället för att konstruera hela chassiet själv. Vilket jag delvis kan förstå. Lär ju handla om flera tusen timmar på ritbordet innan en sen här bil är ute på första tester?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
What?? Eller du besitter en fingerspitzengefühl av guds like? Jo, detta är ju långt ifrån det snabbaste sättet att få ihop ett bygge. Då skulle jag ju behållt V4:an, kört på mins skf-lager och bara köpt ett par fälgar som funkar. Så sett ur den synvinkeln är det ju skitdumt att ändra motor och andra vitala koncept mitt i byggets gång. Men för mig är detta mer än ett bygge, det är ju också ett rullande cv för mig som är ingenjör och komposittekniker och jag ser nästan lika mycket njutning i av att rita fina delar som att faktiskt bygga dem, och troligtvis är det ju där vi skiljer som människor, och det är helt ok Sen är det ju billigt att ändra och modifiera i datorn innan man byggt en massa delar i verkstaden, så ska ändringar ske är det ju nu, innan man börjat med de stora vitala delarna som chassi mm. Dock har jag "lovat" mig själv att nu blir det inga fler stora modifikationer. Utan nu är det färdigställning som gäller. Det som saknas där är en scanning av nya motorn så att jag kan rita fästen mm till den så att det faktiskt passar i chassiet sen _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Nja jag har faktiskt en nyckel som jag drar topplock med. Men aldrig annars. Brukar fundera lite hur mycket moment som är lagom rimligt. Sen har jag ett halvmeters dragskaft. Och min vikt 60 kg. Så har man en del uppfattning. Sen när det börjar bli lite högre moment så är det ju oftast dra tills det är stumt. Eller tills man känner att bulten börjar flyta då ska man inte dra mer helt enkelt. Jo jag förstår precis vad du menar med projekt för cv. Jag tänker lite likadant. Men i min värld/bransch är det viktigare att kunna presentera ett helt färdigställt projekt. Till rimlig budget och levererat tid. Men ditt yrke är ju lite annorlunda då man kanske mest behöver kunna påvisa att man förstår designtänk och kunskaper inom ritning, och visa att detaljer håller en bra standard och har en rimlig tillverkningsprocess _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jo, givetvis är det bättre att kunna visa upp en färdig produkt än ett halvfärdigt projekt, men är man ensam att dra runt ett helt bilprojekt så tar det tid när man inte har det som heltidssyssla. Bara att titta på Uniti, den lilla elbilen, de började ungefär samtidigt som mig, och de har inte heller en bil att visa upp, och de driver ett företag med mål att sälja bilar Så hinner jag före dem är jag nöjd haha. Så i detta läget är jag nöjd med det jag kan visa upp då jag vet att alla delar är lätta och styva, men ändå "enkla" att tillverka. Ta whubben som exempel, det är bara svarvning och 3-axlig fräsning som krävs för att kunna tillverka dem, om vi bortser från urtagen i ekrarna. Men de kan man ju skippa om man inte känner att det är värt den extra maskintiden/kostnaden Det jag vet kommer bli lite bökigt att tillverka är mitt chassi, då jag kommer göra det i ett stycke. Dels av estetiska men även av hållfasthetsmässiga grunder. Man hade kunnat göra det i två halvor för enklare upplägg, men då måste man titta på hur man bygger styrka i fogen sen, + att man får en ful skarv. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Tja, typ så Det va väl främst den biten som fick mig att börja med bygget från början, att se om det gick att få gatgodkänt men även för att göra mig bättre på konstruktion & beräkning på laminatstrukturer. Blir främst kolfiber, men sen för att skydda mot galvanisk korrosion, så blir det nog även nått lager kevlar mot kärnan som kommer bestå av alu-honeycomb och Rohacell, som är skumkärna baserat på PMI, Polymethacrylimide. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
En jäkla utmaning må jag säga.
Jag har tänkt några ggr när jag tittat på mina monoqocuer. Att undra hur många försök man gjort innan man fått alla ingjuta aluminiumbalk fästen etc på rätt plats. Rör för genomföringar av slangar rör osv osv. Klart idag har man väll ganska bra möjligheter med att rita i 3d innan. Men det hade man väll knappt på början av 90 talet då mina tillverkades _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
jag är så jäkla imponerad.
så jag lutar mig mest bakåt i soffan å njuter. har fuskat lite med gjutningar men .. det är ungefär som å sitta sandlånda å käka sand i jämförelse. Hatten av. _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Tja, är man osäker kan man ju gjuta in solida block i rätt område, och göra hålen sen i efterhand allt eftersom man monterar dit prylarna. Å gällande passning och det, man har ju använt kolfibermonocoquer sen tidigt 80-tal, så då va det ju papper och penna som gällde för alla ritningar. Skulle väl främst säga att det är toleranserna på alla andra detaljer som också gör att man kan tillverka chassin med alla fästen ingjutna direkt. Men det är ju en stor del till varför jag kommer scanna min motor, just för att kunna placera den med god precision och veta exakt var alla kylrör ska dras, vart motorfästena sitter mm. Speciellt diffen är ju bra att kunna placera så att dreven linjerar.
Så stor skillnad är det inte Kan man göra ett enkelt laminat med glasfiber så är steget inte så stort, är ju samma princip som gäller. Den stora skillnaden är ju kanske hur väl man bygger formarna och sen beräkningarna på laminaten. Blir förhoppningsvis lite mer intressant att följa sen när man verkligen börjar tillverka prylar och inte bara visar bilder från CAD _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Knåpar vidare, nu börjar uprighten ta sig iaf. Så nu är det bara att fortsätta med A-armarna och sen kan man börja ta itu med styrningen.
Bjuder på en liten bild _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Så kom lite A-armar på plats. Ca 16,2 kg väger hjulupphängningen fram, komplett med däcket.
Förhoppningsvis kan man klara sig under 20 kg komplett med stötdämparen. Beror lite på vad jag hittar för dämpare och dess montering. Bara att se över öppningsvinklarna så man får rätt frigång mot fälgen jämte A-armarna nu. Är ju så tråkigt när sakerna tar emot pga flex. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Jodå, men som den fegis jag är har jag väntat med styrningen så länge.
Måste titta på vart jag kan placera styrstången i chassit så att det inte krockar med A-armsfästena eller pedalerna. Sen vet jag inte riktigt om jag vill fräsa fram det i uprighten och därmed förlora justerbarhet eller om jag skall köra ett skruvat fäste som jag då kan ändra på om något inte skulle vara till belåtenhet. Dels är där ju bumpsteer och ackerman som jag känner kan vara bra att kunna justera för. Men det är nästa punkt på listan att ta tag i! _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Ove, får man fråga hur du tänkt kring styrgeometrin till MkIV:an? Hur mycket Ackermann kör du med? Hur mycket svänger innerhjulet vid fullt rattutslag? _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Operation styrningsgeometri påbörjad
Finns ju två sätt att sätta styrväxeln, anting framför eller bakom framaxeln. Bakom ger mer möjlighet till mer ackermann, men i mitt fall så blir det att en A-arm kommer i vägen. Hade väl säkerligen gått att lösa, men typiskt dumt att behöva göra hål i chassit kring ett område man vill ha hög styvhet i. Så då får man titta lite på att sätta den framför framaxeln. Då blir man begränsad i hur mycket ackermann man kan köra då där kommer en bromsskiva ivägen Men just nu så lutar det nog åt framför, och så får jag bara försöka maximera ackermann så mycket som det går. Just nu siktar jag på iaf 50% ackermann och lite mer än 30 graders styrvinkel på innerhjulet. Någon som har lite feedback på detta? Låter det som rimliga värden eller är jag helt ute och cyklar? Hoppas bilden visar lite av mitt bekymmer iallafall. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Ackermann kan man filosifera en del runt. Grundtanken runt ren Ackermanngeometri är att alla hjulen ska rulla i (lokal) färdriktning i ett driftfall med noll i slipvinkel. Syftet var att kunna rangera hästvagnar utan att riva upp gräsmattor och grus. Wikipedia gör gällande att geometrin patentsöktes 1818, så trackdays var nog inte riktigt i fokus då. Driftfallet att du svänger med noll i slipvinkel på alla hjul är totalt ointressant i en räser och därmed tycker jag begreppet Ackermann också faller i intresse. Vad du vill göra är att få maximal lateral kraft och balanserad runt tyngdpunkten enkelt uttryckt. Har du lastberoende däcksdata för däcken du tänker använda så är det bara att sätta sig och räkna så kommer du landa i vilken rollstyvhetsfördelning fram/bak och slipvinkel respektive hjul ska ha (bakhjulen antar jag du inte styr, så dom är parallella) för max balanserat grepp. Repetera övningen för olika kurvradier. Den övningen ger vilken Ackerman du ska ha (om vi håller kvar det begreppet av historiska skäl). Ovanstående gäller för statisk skid pad. Sen har även Ackermann en påverkan på turn in då "mycket Ackermann" ger toe out då man vrider på ratten vilket ger en bromsande kraft på innerhjulet vilket resulterar i ett moment som hjälper till i turn in. Ungefär som att åka med lite toe out statiskt, fast med lite mindre värmeuppbyggnad i däcken. Den här https://www.me.ua.edu/me364/PDF/Stee På MkIVan har jag svagt "pro Ackermann" med styrarmar som vinklar ca 3 grader utåt (styrväxeln framför) vilket är ganska nära parallell styrning. Vill du nörda i chassiedynamik så rekommenderar jag Milliken & Milliken "Race Car Vehicle Dynamics". Ligg inte på rygg när du läser den för somnar du så slår du dig rejält när du tappar den. Det är en ordentlig tegelsten. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Lite funderingar i ämnet i min tråd (starring Ove även där ) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||||||
Jag anser att styrstaget ska vara i linje med styrväxeln vid fullt styrutslag. Då får man stadigast. Sedan kan man flytta styrväxeln framåt eller bakåt, för att uppnå något man vill ha. Men ... behöver man det, så har man troligtvis gjort något fel på ritbordet. EDIT: I övrigt håller jag med om att man inte ska övervärdera vikten av Ackerman. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
OBS.
Kolla så inte bärarmen träffar själva kuggstången vid ett hårt genomslag i fjädringen, vid fullt styrutslag. Fråga mej inte varför jag vet att det kan bli problem.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 3 besök senaste veckan (118527 totalt) |