Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
8 besök senaste veckan (118524 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ser ju ut att vara radie längst in. Med Större radie minskar risken för problem avsevärt
Det borde kosta minimalt extra på en redan dyr detalj

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
2fast4u skrev:
Jag tror jag uttryckte mig slarvigt. Livet på balken som utgör styrarmen för du in lasterna i på ett helt ok vis. Det är hur framförallt den övre styrarmen står mitt på skinnet mellan strukturens knutpunkter på uprighten som jag avsåg att anmärka på.


Jaha Trodde det var själva styrarmen som du hade synpunkter på.
Jo, jag vet att infästningen i skinnet inte är optimal, men jag väntar med den slutgiltliga designen och ev förstärkningar.
Då jag ändrat runt rätt mycket med olika lösningar, tex fälgarna så ändras vikten på bilen och därmed lasterna, så vill ha en slutgiltlig "design" innan konstruktionen av delarna tar vid, med lastberäkningar, FEM osv.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5552



JS_Racing skrev:
2fast4u skrev:
Jag tror jag uttryckte mig slarvigt. Livet på balken som utgör styrarmen för du in lasterna i på ett helt ok vis. Det är hur framförallt den övre styrarmen står mitt på skinnet mellan strukturens knutpunkter på uprighten som jag avsåg att anmärka på.


Jaha Trodde det var själva styrarmen som du hade synpunkter på.
Jo, jag vet att infästningen i skinnet inte är optimal, men jag väntar med den slutgiltliga designen och ev förstärkningar.
Då jag ändrat runt rätt mycket med olika lösningar, tex fälgarna så ändras vikten på bilen och därmed lasterna, så vill ha en slutgiltlig "design" innan konstruktionen av delarna tar vid, med lastberäkningar, FEM osv.


thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Här har det varit rätt tyst sista tiden, men projektet har inte dött helt och hållet.
Byte av jobb och flytt har tagit en hel del tid tillsammans med att brukisbilarna man haft har tagit en hel del tid då man av någon konstig anledning köpt på sig rostiga E30:is

Men projektet har rört sig framåt så sakteligen. Efter att ha lärt mig mer om hur ytor funkar i SolidWorks så bestämde jag mig för att rita om monocoquen något, för att få till en riktigt bra släpplinje och släppvinklar.
Nu är det en rak släpplinje över hela nosen och MQ:n som samtliga A-armsinfästningar håller sig under thumbs up , och jag valde även att bygga chassit lite högre för att inkorporera "rattbulan" jag haft tidigare då det ger klart enklare tillverkning med rakare ytor.
Tog mig även tiden till att göra lite urtag till A-armsfästena och smalna av det lite nere vid rumpan för att ge mer plats till avgassystem & diffusor.







Då jag kände att det skulle ta lite för lång tid och kosta för mycket att ta fram mina specialfälgar så har jag återgått till en mer normal design. "Hittade" trevliga lagerkasserter till Smart Roadster som jag kommer använda mig utav, då de är hyffsat lätta, ca 2kg st, och har inbyggd ABS-krans.
Dock stod jag i valet och kvalet av att göra en 2-delad fälg eller 3-delad, men får lägre vikt och lite enklare tillverkning med 3-delade, även om det blir fler verktyg och fler kolfiberbanor att tillverka så gick på den banan igen.

2-delad (Tidig version anpassad för lager till Lotus Elise)



3-delad anpassad för Smart-lager






Dock blev det lite tajt med paketeringen kring styrväxel och pedaler i det nya chassit, så håller för tillfället på att modifiera hjulupphängningen för att öka vinklarna på A-armarna och kika på vad man ska ha för styrväxel.
För tillfället så verkar det som att en specialtillverkad från Titan, men har även hittat denna från staterna som verkar duglig, dock är frågan om den är så snabb som jag önskar.

https://www.pegasusautoracing.com/productdetails.asp?RecID=3091


Sen har jag lyckats med ett fint litet inköp, har blivit med en 3-i-1 maskin, så nu har jag en kombinerad 3d-printer, CNC och lasergraverare.




Har hunnit skriva ut komplett främre upright med bromsskiva, ok osv för att testa frigången i fälgarna, och det ser lovande ut.








Nästa steg är att fixa lite fler verktyg till CNC:n och testa att fräsa ut bitar till MQ-pluggen i "frigolit". Denna kommer sen kläs med ett lager glasfiber+epoxy för att täta pluggen, sen till sist så lämnar jag iväg dem för att få epoxypasta pålagd och finfräst med styrningar till alla infästningar.
Sen är det "bara" att börja lägga släppmedel och gjuta formar med allt vad det innebär.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
När man ritar massa specialdelar så blir även en sådan sak som att hitta skruv lite jobbigt ibland.
Har valt att använda "vanliga" M7-skruvar till mina fälgar, för att vara på den säkra sidan. Dock finns de inte så korta som jag vill ha dem.
Så, jag startade upp 3D-skrivaren, printade ut mig en liten hållare till alla skruv, och sedan var det bara att korta ner dem till rätt mått, alla 60 skruvar och montera i hållaren för att hålla koll på dem.
Så nu skall det bli rätt distans mellan skruven och bromsoket, så man slipper att det tar i



De nya SMART-lagerna som jag valt att använda.



Sen så en bild från när jag designade centrumen. Numera finns det strukturoptimering i SolidWorks som jag ritar i, så fick ju testa hur väl det fungerade.
Tyvärr finns inte möjligheten att köra det på en assembly, dvs flera delar, så lastfallen blir tyvärr inte så bra som man skulle vilja.
Men man kan åtminstone få en uppfattning var materialet bör vara för att göra nytta. Här ser vi ett rent böjningsfall, som ger mig lite information om hur lasten fördelar sig in mot centrum.


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
BG
Hyllinge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 4



Du får ta med en fälg till jobbet så man kan känna o klämma på den när covid 19 är över

_________________
Bo-Göran Hansson
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
BG skrev:
Du får ta med en fälg till jobbet så man kan känna o klämma på den när covid 19 är över


Kan nog ta med fälgen till jobbet och ha den som prydnad på kontoret

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



MER! Hur går det med livet och kanske denna skapelse i framtiden?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Frallan2 skrev:
MER! Hur går det med livet och kanske denna skapelse i framtiden?


Här har tyvärr inte hänt så mycket. thumbs down
Bytte jobb från att rita lyftbord till en annan lokal firma som bygger sådana här "Megacars"


Så nu ansvarar jag för motorutveckling på Koenigsegg som tar upp en hel del av vardagen, måste ju hålla Robert Ajdén i arbete bland annat
I samma veva som jobbytet så köpte jag ett hus som också kräver sitt. Så man går inte direkt sysslolös.

Men det kommer nog en fortsättning på detta projekt, det kräver dock mest bara att jag ska bestämma mig i vilken riktning det ska ta sig, då det finns en massa dumma ideér som jag vill utföra

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
8 besök senaste veckan (118524 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande