Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14 >> 15 besök idag (118552 totalt) |
Nu är alla delar färdiga till pedalerna, det som återstår är att köpa in huvudbromscylindrarna samt anslutningar till dem, men det får bli lite senare. Bromspedalen väger in på 720 gram med båda cylindrarna, och gaspedalen 100g, så totalt 820 gram om man nu är intresserad av sånt
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Har ju en aluminiumbåge som sitter precis innan sittbrunnen, så min tanke vart nog att köra på inserts och en skruvad variant likt super seven. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Snygga grejer!
Hur mycket kan kulan flytta sig i sidled i pedalen? Spontant sett känns det som ganska lite justermån. Fundera också på (eller testa) vad som händer om ena kretsen blir tom eller läcker - det är ju en klar fördel om grejerna är byggda så att man får viss bromsverkan i den andra kretsen då. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det där ser fel ut?
Som jag ser det, är hela poängen att man har en hylsa som ledhuvudet löper i. Vid justering flyttas ledhuvudet fram och tillbaka i kulan. Som du har byggt, flyttas istället leden för huvudcylindrarna. Det innebär att du ändrar vinkeln till huvudcylindrarna ganska mycket och du bör nog kolla upp om de klarar det. Mina wilwood klarar det definitivt inte. EDIT: Är det själva pedalen som är den där kolfiberplattan? Inte mycket till hävarm i så fall! Men det har du gissningsvis koll på antar jag. |
||||
Jag satt just och tänkte formulera samma sak . Geometrin ser väldigt fel ut. Och utan utväxling i pedalen...(om det är som Jepsson och jag ser det).....kommer inte funka. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Om cylindrarna ska stå ungefär som på bilden så har han en utväxling. Rörelsen i cylinderns riktning blir kortare än pedalrörelsen. Gissar att du har koll på hur utväxlingen varierar över slaget?
Cylindrarna är väl med fast/icke vickande stång och ledade bak i huset i stället. Då funkar det att låta kula sitta still och lederna röra sig. Dock så hoppas jag igen att du har koll på utväxlingen över hela slaget, med balansvippan i extremerna och som Gustaf säger: Vad händer om ena kretsen töms? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Ja, ska det stå så här i verkligheten så är det onekligen intressant tänk. Jobbigt om man kommer över vändpunkten bara och bromsverkan försvinner. (jag tolkade det automatiskt som att det där bara var uppställt så för foto. Men du, Ove, kan ju som sagt ha rätt. Du har ju det ibland. |
||||
Givetvis har Ove rätt, pedalen och huvudcylindern skall monteras som på bild. Huvudcylindrarna har en fast stång för att undvika snedbelastningar inne i cylindern för att få en jämnare verkan under slaget pga minskad friktion. Detta gör att de är ledade i bakkant istället. Kulan sitter fast i pedalen och rör sig inte, utan agerar enbart ledpunkt. Med den tänkta monteringen finns det ingen "vändpunkt", utan man fortsätter trycka på cylindrarna tills de bottnar. Med de ok som jag tänkt använda så kommer lederna till cylindrarna sitta lika långt från pedalen för att ge samma tryck i fram- och bakkretsen. Så förhoppningsvis skall de inte behövas flytta några extrema längder för att få till en bra bromsbalans. För extremlägena så håller sig utväxlingen sig inom 5%, vilket dessutom är räknat på en ganska lång pedalväg, så väl i bilen lär den "upplevda" förändringen vara ännu mindre, om man ens märker av den. Det som jag känner att jag missat att titta på är vad som händer om man skulle få läckage på en krets, får titta på det när jag får hem andra cylindern så jag kan sätta upp allt så som det kommer sitta i bilen. Har dock ett par lösningar man skulle kunna implementera om det skulle behövas för att se till att bromsverkan inte försvinner helt från kretsen. Sen kommer det sitta en brytare bakom pedalen som stänger av motorn om pedalen försvinner ner längre än vanligt. Hoppas ni får ut nått av allt detta svammel _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Fick ett trevligt samtal idag, motorn är färdigscannad, så på onsdag åker jag upp till Göteborg och hämtar hem den.
Skall bli riktigt intressant och se den färdiga "modellen" och hur mycket jag måste göra om Har även lyckat komma så långt med bakvagnen att jag nu har en packning som jag är nöjd med, så ska ta kontakt med SFRO och försöka diskutera bygget med dem, så får vi se om det finns en framtid för kompositchassit _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Var uppe i Göteborg hos Cascade och hämtade min motor idag. Så efter 50 mil så vart det dags att hosta igång CAD-en för att se hur stor skillnad det var på min första grova uppskattning jag använt och den nya modellen jag fick idag. Blev viss skillnad
Man vet att upplösningen är bra när man kan läsa av artikelnummret på drevet! _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Har pratat lite med min besiktningsman från SFRO, och bygget ligger nu ute på remiss hos SFRO, så får se vad de har att säga.
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Har fått svar från SFRO och min besiktningsman, och utefter de samtal vi har haft så har jag nu fått ett ok att gå vidare med mitt monocoque-bygge.
Bygget har legat stilla under tiden jag väntat på besked, men nu blir det att kicka igång CAD:en igen och se till så att motorn kommer på plats med alla sina fästen och övriga delar. Ska även försöka se till och bygga mig en mock-up av chassit snarast möjligt. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Har tyvärr inte hänt så mycket på sista tiden, har varit mycket med jobb osv. Har dessutom ev ett väldigt trevligt sommarjobb på g, som kommer ge mig vissa möjligheter som tidigare varit omöjliga pga av kostnad.
Detta innebär att jag kommer kunna få frästa pluggar, så med detta i åtanke har jag tittat på en lite "snabbare" design. Det mesta kommer återanvändas, men blir lite omdesign och modifiering av vissa delar, främst hjulupphängning. Lite bilder Inspirationen Min modell atm _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Coolt att du verkar få bygga chassi i komposit för SFRO.
Jag tycker dock fortfarande att designen ser lite halv ut. Som en F1, fast med VW-bottenplatta ungefär om jag ska uttrycka mig väldigt rakt. Kan man inte sträcka ut den lite? Personligen hade jag älskat att se en Seven men i modern tappning, dvs formel-versionen med roligare materialval än 25x2mm stålrör. Missförstå mig rätt, men jag tycker inte formula-student-utseende på reggade fordon är en komplimang... Kul projekt, riktigt bra nivå på det tekniska osv. Spika utseendet så kommer det bli en fantastiskt projekt! (Syftar på din modell at the moment alltså... är planen att sträcka ut proportionerna så är du ju helt rätt på det!) |
||||
Hade gärna gjort hjulbasen lite längre, men vill hålla bilen så kort som möjligt, vilket gör att proportionerna blir lite konstiga jämfört med sketchen där hjulbasen är runt halvmetern längre än min. Det man får tänka på här är att jag till skillnad mot formula student faktiskt har fötterna bakom hjulaxeln, och inte ~400mm framför. Detta tillsammans med en mindre och smalare nos hoppas jag kommer göra susen för utseendet Får väl 3d-printa en modell och testa helt enkelt _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
SFRO gillade inte tanken på att även köra kolfiber i bärarmarna, så får gå över till en stållösning istället.
Har tittat på lite olika möjligheter lösningar, och främst tittat på a-armar med runda rör och rod-ends då det blir få delar och enkelt att tillverka. Att köra med en rod-end i yttre änden ger också god frigång mot spindeln, vilket inte är att förakta när man vill uppnå hyffsat höga styrvinklar. Dock så innebär också en sådan lösning att man kommer få dras med böjning i armarna, vilket jag inte riktigt gillar, samt att det blir en rätt tung lösning. Har därför för tillfället hittat på denna lösningen, som nyttjar vanliga ledlager istället. Använder mig av lager från Aurora som tål högre vinkelavvikelse än vad som är normalt, samt att man slipper massa distanser för att kunna nyttja lagret till fullo. Vid yttre ändan så använder jag mig av två reduceringshylsor som tar ner a-armens diameter mot det yttre lagerhuset för att inte göra lagerhuset högre och därmed begränsa rörelsen i lagret. Ger även bättre frigång än om a-armarna hade fått gå hela vägen in mot huset. Hoppas jag Om nån har tips eller ideer på nån smart lösning som jag säkerligen missat så tar jag tacksamt emot dem _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14 >> 15 besök idag (118552 totalt) |