Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Visa DITT spårval!
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (12345 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För Kinnekulle och Gelleråsen finns det nu klickbara banskisser. Dvs du kan klicka på en del av banan och få upp en större skiss på just det banpartiet.

Det vore väldigt intressant att få era spårval!

Du kan antingen skriva ut valda banpartier på papper och rita eller göra det i något ritprogram på datorn.

Alla bilder på banpartier finns i två storlekar. De små får du upp om du går till dessa sidor och klickar på banskisserna:
https://rejsa.nu/?bana_info.asp?kinnekulle
https://rejsa.nu/?bana_info.asp?gellerasen

och dubbelt så stora finns här:
https://rejsa.nu/?kinnekulle
https://rejsa.nu/?karlskoga

Så fram med penna eller paint.exe

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ungefär så här tar jag TV-kurvan på kullen.

Tjockare rött = broms

Dvs jag gör det väldigt rakt från långa högern efter krönet, extremt långt till vänster för att göra raksträcka (gärna ute på den extra asfaltsplätten...). På så sätt kan jag accelerera upp i ordentligt hög fart och så bromsar jag en liten bit innan jag vänder om mot krön nummer två. Halvägs nere i backen duttar jag till på bromsen så att bilen roterar mot höger och så fullgas igen en bra bit innan apex.... Om jag får till det som jag tänkt mig alltså


_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Kul idé!
Nu väntar jag bara motsvarande för Ringen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tror dina spårval på kullen är väldigt mycket annorlunda mot mina

Polo o M3 har liksom lite olika förutsättningar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Jag tror dina spårval på kullen är väldigt mycket annorlunda mot mina

Polo o M3 har liksom lite olika förutsättningar...

Jo, jag kör mycket "rundare" spår med både Polon och Passaten, än vad du gör med M3:an. Speciellt tydligt är det över Mohlins knäpp, där du genar rakt fram över krönet och bromsar efter krönet. Jag duttar till på bromsen före krönet och håller mig mer mitt i banan innan jag går på gasen igen och släpper bilen i en vid båge ut mot vänsterkanten innan jag siktar in mig att tangera innerkurbsen i den nästkommande högern.
Även i TV-kurvan gör jag på ett liknande sätt. Dvs att jag håller mer till höger och gör en vidare och rundare böj av vänstern.
Du skrev vid något tillfälle att du inte riktigt är vän med kurvan "under bron". Om man tittar på bilden på din bil som finns vid Kinnekulles banskiss, som är tagen bakifrån när du passerat bron, så utnyttjar du inte hela banbredden. Precis samma sak såg jag på filmen när jag filmat dig bakifrån från Passaten den 28/9. Why not?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Peeter skrev:

Du skrev vid något tillfälle att du inte riktigt är vän med kurvan "under bron". Om man tittar på bilden på din bil som finns vid Kinnekulles banskiss, som är tagen bakifrån när du passerat bron, så utnyttjar du inte hela banbredden. Precis samma sak såg jag på filmen när jag filmat dig bakifrån från Passaten den 28/9. Why not?


Jag kör likadant faktiskt, försöker att inte glida ut ända till högerkanten precis efter bron för att då har jag problem med att hinna tillbaka till vänsterkanten innan jag går in i kvarnkurvan.

Hur tacklar du ingången till Kvarnkurvan?

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



jAG REAGERADE PRECIS PÅ SAMMA SÄTT SOM DU pEETER NÄR JAG SÅG BILDEN OCH TÄNKTE LÄGGA FRAM DET VID ETT VÄL VALT TILLFÄLLE.
Ursäkta CapsLocken. Jag menade inte att skrika.

Jag går ut betydligt längre men som AndersC säger så hinner jag inte tillbaka riktigt utan liksom bromsar snett, så min kurva blir ännu längre egentligen. Skall försöka få till en spårskiss ikväll.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
....Du skrev vid något tillfälle att du inte riktigt är vän med kurvan "under bron". Om man tittar på bilden på din bil som finns vid Kinnekulles banskiss, som är tagen bakifrån när du passerat bron, så utnyttjar du inte hela banbredden. Precis samma sak såg jag på filmen när jag filmat dig bakifrån från Passaten den 28/9. Why not?
Nu tror jag iof att det där är den andra ljusblåa fyrdörrars M3'an som var där för den ser inte alls lika låg ut som min. MEN, det stämmer bra att jag inte alltid utnyttjar hela bredden utan det är ofta mentalt som gör att att det går för sakta (fast det känns inte så precis under bron) och sen när man släpper ut mot höger så säger man "jahaaaaa, jag kunde ju åkt fortare..." MEN, ibland driftar det hela vägen ut så asfalten håller på att ta helt slut... därav min rädsla. Som sagt, jag är inte riktigt kompis med den helt enkelt. Jag tror att jag inte är helt konsekvent i hur jag går in i kurvan och det ger väldigt olika utslag i slutänden av den. Så får jag bara köra lite fler varv så lär jag mig väl till slut, hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders C skrev:


Jag kör likadant faktiskt, försöker att inte glida ut ända till högerkanten precis efter bron för att då har jag problem med att hinna tillbaka till vänsterkanten innan jag går in i kvarnkurvan.

Hur tacklar du ingången till Kvarnkurvan?

/Anders C

Har aldrig haft problem med att hinna tillbaks till vänsterkanten innan Kvarnkurvan! och skulle man ha det, så verkar det inte vara hela världen om man inte är ute ända vid vänstra bankanten, när man styr in...
Har upptäckt att det är ett ypperligt ställe att köra om på innern där!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vingliga skisser är skickade till din hotmailadress Magnus!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse under bron


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse darrhänt på banan eller i ritprogrammet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse över Mohlins


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse under genom TVkurvan på klassiskt vis


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse.... ja nu är det sista svängen....





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Turn-in till under bron... det börjar ju curbs och man kan ju ligga med lite bonus ute på extraasfalten till höger innan den börjar, men hur sätter ni turn-in realtivt curbsen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tror Peeter, du kör lite längre till vänster i hela Mohlinspartiet med polon?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



"Traditionsspåret" i TV-böjen är nog ganska vettigt att börja med känner jag... Iaf var det så jag lärde mig vid "vilken psotering" man skulle svänga in för att få rätt spår över TV-krönet. På ett race blev jag dock varvad av Jörgen Hansson i sin M3:a och ni som vet vet... Håller den killen som en av sveriges absolut största "dålda talanger/stjärnor". Sätt honom i rätt bil...(Nä, jag har inte fått betalt! ) Han åkte som du Magnus, mer rakt. Detta var jag tvungen att testa narturligtvis. är man gärv, RIKTIGT gärv, så kan man antagligen tom köra om bilar på detta sätt på innern... Jag har varit väääldigt nära, men var kyckling thumbs down då rutinen var för liten...och är än idag.
Tror jag... Eller...

Att man inte skulle hinna "över till vänster" efter att ha utnyttjat hela banan under bron är jag inte alls familjär med... Har aldrig haft detta problem iaf. Men jag har hört talas om det. Så jäkla mkt bättre drag kan det väl inte vara i en Golf Gti än i en 318is Nisse, så det är det som spökar... Att man sedan väljer att vara lite safe i den kurvan, särkillt med en gatbil, kan jag förstå. Men över till vänster hinner man "oavsett" vad man åker är min ståndpunkt...men den kanske kommer revideras.

Helt sjukt bra dethär måste jag säga!!! KUL!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Turn-in till under bron... det börjar ju curbs och man kan ju ligga med lite bonus ute på extraasfalten till höger innan den börjar, men hur sätter ni turn-in realtivt curbsen?

Jag utnyttjar mycket riktigt extra asfalten på höger sida innan bron. Uppskattningsvis bara en 0,5-0,75 m i sidled. Turn-in skulle jag sätta till c:a 4-5m före curbsen, så att man precis tangerar curbsen på högersidan och siktar in sig på att tangera curbsen på vänster sida under bron.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Jag tror Peeter, du kör lite längre till vänster i hela Mohlinspartiet med polon?

om du menar jmf med Nisses spår, så skulle jag säga ja aningen lite mer till vänster, för att kunna få bilen paralllellt med vänsterkanten efter "knäppen" inför den tightare högern. Om jag tittar på en videoinspelning från sidan av banan i det partiet, så tycker jag det ser ut som jag hade hyffsat tempo med Passaten där senast(28/9).

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AL skrev:
"Traditionsspåret" i TV-böjen är nog ganska vettigt att börja med känner jag... Iaf var det så jag lärde mig vid "vilken psotering" man skulle svänga in för att få rätt spår över TV-krönet. På ett race blev jag dock varvad av Jörgen Hansson i sin M3:a och ni som vet vet... Håller den killen som en av sveriges absolut största "dålda talanger/stjärnor". Sätt honom i rätt bil...(Nä, jag har inte fått betalt! ) Han åkte som du Magnus, mer rakt. Detta var jag tvungen att testa narturligtvis. är man gärv, RIKTIGT gärv, så kan man antagligen tom köra om bilar på detta sätt på innern... Jag har varit väääldigt nära, men var kyckling thumbs down då rutinen var för liten...och är än idag.
Tror jag... Eller...

Att man inte skulle hinna "över till vänster" efter att ha utnyttjat hela banan under bron är jag inte alls familjär med... Har aldrig haft detta problem iaf. Men jag har hört talas om det. Så jäkla mkt bättre drag kan det väl inte vara i en Golf Gti än i en 318is Nisse, så det är det som spökar... Att man sedan väljer att vara lite safe i den kurvan, särkillt med en gatbil, kan jag förstå. Men över till vänster hinner man "oavsett" vad man åker är min ståndpunkt...men den kanske kommer revideras.

Helt sjukt bra dethär måste jag säga!!! KUL!

Håller med om att det raka spåret i ingången till TV-kurvan är superbt för att köra om andra bilar. Har man väl tagit sig om en bil där så blockerar man ju sedan idealspåret för den passerade bilen utan att den har någon vettig chans att svara.
För att få ett "bra flyt" genom det partiet förerdrar jag dock Nisses variant, med den lilla skillnaden att jag följer vänsterkanten lite mer innan högern före depåinfarten.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Visa DITT spårval!
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (12345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande