Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Visa DITT spårval!
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (12345 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja själv är jag lite ambivalent i valet av spår runt TV-böjjen. Det runda KÄNNS mer mjukt och snabbt. Men det mer raka känns mer "attack". Mer raceline helt enkelt. Är det fight så väljer man ju lite andra spår ibland.
Utan laptimer är det omöjligt att välja vilket av dom som är rätt på ett "kvalvarv".

Föresten! Ni är INTE bra för mina nerver, ni här på forumet. Inte nog med att man så smått börjat fantisera om en annan bil...som kanske pallar lite banåka. Man måste isf stå upp för alla mer eller kloka inlägg på denna site till våren... *det blir inte ngn bil* *jag kör bara mot mig själv*

NÄÄÄÄ, det blir inget med en "ny" bil... No!
Men jo jag vill...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41539

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse>

Låter precis som jag gör..... hmmm jag måste få öva mera!!!


Hinna över till vänster efter bron>

Jag tycker att det aldrig är några problem att gå över till längst till vänster (det går FORT där för jag har haft full gas från en bra bit innan apex under bron, hehe) men jag tar inte det spåret numera. Jag kör faktiskt mitt i och bromsar förbi apex och slutar inte bromsa förrän jag vänder runt bilen så den pekar uppför backen. Jag ska rita sen ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu måste du har missuppfattat vilken kurva jag avsåg Magnus.

jag snackar om "In under bron" på Kullen... Inte har jag sett ngn backe efter den men det är ju ny asfalt nu så kanske...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41539

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AL skrev:
Ja själv är jag lite ambivalent i valet av spår runt TV-böjjen. Det runda KÄNNS mer mjukt och snabbt. Men det mer raka känns mer "attack". Mer raceline helt enkelt. Är det fight så väljer man ju lite andra spår ibland.
Utan laptimer är det omöjligt att välja vilket av dom som är rätt på ett "kvalvarv".


Med tanke på att jag tar in MÅNGA MÅNGA billängder på snabba bilar som tar det traditionella spåret OCH att jag inte förlorar på gungorna det jag vann i karusellen, dvs jag har riktigt bra tempo över krön två och nerför backen (annars kunde det ju vart så att jag vann på det först men förlorade på det senare liksom). Men jag tror spåret gäller tyngre starka bilar med bra acceleration!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu måste du har missuppfattat vilken kurva jag avsåg Magnus.

jag snackar om "In under bron" på Kullen... Inte har jag sett ngn backe efter den men det är ju ny asfalt nu så kanske...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AL skrev:

Att man inte skulle hinna "över till vänster" efter att ha utnyttjat hela banan under bron är jag inte alls familjär med... Har aldrig haft detta problem iaf. Men jag har hört talas om det. Så jäkla mkt bättre drag kan det väl inte vara i en Golf Gti än i en 318is Nisse, så det är det som spökar... Att man sedan väljer att vara lite safe i den kurvan, särkillt med en gatbil, kan jag förstå. Men över till vänster hinner man "oavsett" vad man åker är min ståndpunkt...men den kanske kommer revideras.

Helt sjukt bra dethär måste jag säga!!! KUL!


Det var detta jag trodde du svarade på Magnus... Sorry.

Ursäkta dubbeln innan...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41539

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu blev det konstigt... :s

Men TV-böjen.... kolla banskissen (va bra att jag gjort den! Hehe)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja visst var det bra... Du är bra du... *smicker* hahaha

Det som gör dethela lite svårt för mig är nog beroende av just det du säger. Med mindre motor är kanske det runda spåret mer rätt... Fast med rätt ballanserad, lätt bil,(man har så mkt högre hastighet genom kurvorna innan) så kan jag säga att det är många med motor man skulle kunna köra om med hjälp av det "raka spåret" pga rent moment. Men är det gatåka får det vara ngn jag verkligen litar på har koll bakåt inna jag gör den manövern... I race är det dock liiite annorlunda...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det var då ett himla tjötande, jag skulle väl hinna över till vänstersidan efter bron då!!!
Jag tycker bara att jag kör som jag ritat. Snett utåt alltså. Kan det vara så att jag inte vill räta ut bilen med risk att behöva bromsa medan bilen är på "snedden" tro? Jag får väl ta och testa till våren på -önsketräffen.

Sedan tror jag också att spåret, precis som någon sa, kan skilja lite beroende på vilken effekt man har. Skulle jag köra som Magnus i Molin så har jag svårt att få upp flåset igen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse C skrev:
Sedan tror jag också att spåret, precis som någon sa, kan skilja lite beroende på vilken effekt man har. Skulle jag köra som Magnus i Molin så har jag svårt att få upp flåset igen.

Det är det som är utmaningen med en motorsvagare bil! Man måste hela tiden tänka på att hålla flåset uppe. Släpper man en milimeter så tappar man för mycket.
Du ser vilka knepiga spårval dom tar med motorstarkare bilar. Dom kör "rattlåsracing", bromsar hårt, vrider nosen i en annan riktning och så är det "rattlåsracing" igen.
Medans vi kör mjukt och elegant!
observera smilies'arna!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41539

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hehe!!!!

Jag tror att om jag sätter på slicks så måste jag tillbaka till klassiska spåren... dvs med den acceleration jag har tillgänglig nu så måste jag ta alternativa spår för hastigheterna blir så höga att sidogreppet inte alls räcker till. Dvs det lönar sig att köra V istället för U. Men med slicks så skulle jag få grepp som räcker mot den hastighet jag kan få upp med den acceleration jag har (tex i TV-kurvan eller Mohlins)


EDIT: Jag kör med r-däck nu alltså...

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag känner igen mig i att inte hinna över till helt till vänster efter bron. Det beror på att jag med std.-däck kommer med en mycket segdragen lastväxel i bakpartiet...det blir bredare än roligt om man säger så.

Men likt Magnus kör jag inte in i Kvarn-kurvan liggandes längst till vänster utan kanske bara 3/4-delar ut till vänster. Så det går bra i alla fall. Sedan gillar inte jag (likt Nisse) Kvarn-kurvan...min understyr grymt....

Instyr "under bron" upplever jag går fortare om jag struntar i att flytta bilen en halvmeter åt höger när den lediga asfalten uppenbarar sig. Instyrningen på den fläcken och en mer oharmonisk linje under bron gör att jag tycker mig tappa på att ut där och lägga några meter....

(Märk att jag åker std. Och det blir rätt så gungigt och sladdrigt med sådant - för er som glömt hur det var alltså! )

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Micke skrev:
Jag känner igen mig i att inte hinna över till helt till vänster efter bron. Det beror på att jag med std.-däck kommer med en mycket segdragen lastväxel i bakpartiet...det blir bredare än roligt om man säger så.

Men likt Magnus kör jag inte in i Kvarn-kurvan liggandes längst till vänster utan kanske bara 3/4-delar ut till vänster. Så det går bra i alla fall. Sedan gillar inte jag (likt Nisse) Kvarn-kurvan...min understyr grymt....

Instyr "under bron" upplever jag går fortare om jag struntar i att flytta bilen en halvmeter åt höger när den lediga asfalten uppenbarar sig. Instyrningen på den fläcken och en mer oharmonisk linje under bron gör att jag tycker mig tappa på att ut där och lägga några meter....

(Märk att jag åker std. Och det blir rätt så gungigt och sladdrigt med sådant - för er som glömt hur det var alltså! )
Mvh / Micke

Gillar inte heller Kvarnkurvan, för den sliter så förbannat på vänster framdäck! thumbs down
Däremot tycker jag det stämmer bra, att utnyttja extraasfalten vid turnin före bron, trots att jag kör väldigt mjuka och gungiga bilar.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nisse!

Vilken tanke Nisse, att ha en rejsa.nu-träff... Hua!

med alla världsmästare här, underteckand inräknad, så kan jag tänka mig hur det skulle se ut... Jösses... hehehe

"Nä Magnus, så kan du inte åka...iaf säger Johann det...fast Peteer kanske vet..." Hahahaha thumbs up

Snabbaste banträffen det året hade det iaf varit...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41539

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AL>

ROTFL!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
"Nä Magnus, så kan du inte åka...iaf säger Johann det...fast Peteer kanske vet..." Hahahaha thumbs up


Vet att Magnus tyckte ungefär så om mitt spår på Kinnekulle och han är ju snabbare där så jag skall testa hans variant nästa gång. Då J-lar!
Citera
Athomebomb
Stockholm, Sverige
Här sen Nov 2002
Inlägg: 21





Hmmmmmmm, nåt sånt här tror jag, iallafall på datorn.

_________________
Alfred Thomé
----------------------------------------
Att älska är ingenting
Att bli älskad är någonting
Att älska och bli älskad tillbaka är allting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41539

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alfred>

LOLOLOL!!!!!

Men jag tog inte det spåret (tack o lov) när du åkte med mig där ;-)

(och ingen annan gång heller tack o lov)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Liten kommenter om hårnålen på Knutan

Senast jag var där började jag köra insida - insida, dvs snika innespår hela vägen. Tidigare har jag kört klassiskt yttersida - apex - yttersida, men bilen är inte växlad för det. På tvåan går det för sakta och på trean för fort. Läge för en kompromiss med andra ord. Funkar bra för mig. Dessutom om man är på det humöret kan man sticka in nosen och tränga sig före den där muppen som legat ivägen det senaste två varven

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus, skulle du inte kunna ta med rakan också i spårvalsskisserna? Jag har sett många som kör som om dom inte inser att det är en kurva.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Vad använder ni för prog. när ni ritar in spårval? Lite pinsamt, har svart bälte i massa 3D CADsystem men kan inte rita streck på en bild...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Visa DITT spårval!
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (12345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande