Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hur ta debutant licens SBF?
1 besök senaste veckan (5077 totalt)
racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej

Jag försöker söka på sbf.se men den har ersatts av idrottonline.se och den är helt hopplös att söka på.
HUR !!! går man tillväga för att ta en 560:- debutantlicens (2015) för 560:- så att man kan vara med på banevent som kräver detta?
Kan man t.ex. göra det på webben som man kan med SMA licensen? Och vilken är den länken i så fall?

Tänker i första hand på banevent för bmw och audi klubbarna.

Mvh

_________________
henrik plojak
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Genom att gå en licenskurs, som normalt är på 4h teori och 4h praktik.
Förmodligen kommer du att hitta licenskurserna i tävlingskalendern när de pillat färdigt med bytet av siten.

Men många av licenskurserna är listade i Rejsas kalender också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014
Inlägg: 38


Trådstartare
Är det krav på att man alltid måste ha gått en full kurs för ca 2000:- + debutantlicens a 500:- för enstaka event? Med event menar jag klubbträffar med tillhörande banåkning, men inte tävling.

Eller har alla SBF event samma rättighet till endagslicens så som mantorp park har? Dvs man kan köpa en endagslicens a 150:- för dagen enbart?

Frågan är snarare, när kan man inte längre räkna med att kunna köpa en endagslicens för dagen vid ett SBF event?

Mvh

_________________
henrik plojak
Citera
A.Roos
stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Är det inte bättre o gå en licenkurs o ha det där klart för alltid ,istället för att smådutta varje gång.
säkrare för dig o alla andra på banan.

_________________
Anders Roos
Citera
racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014
Inlägg: 38


Trådstartare
A.Roos skrev:
Är det inte bättre o gå en licenkurs o ha det där klart för alltid ,istället för att smådutta varje gång.
säkrare för dig o alla andra på banan.


För en som redan har kört en hel del via SMA bl.a. så kommer kursen säkerhetsmässigt att göra varken av eller till.
Jag kan smådutta 3 gånger per år a 150:- på mantorps SBF event och ändå komma undan billigare än enbart årslicensen. Sen tillkommer kursen på det.

Om man kör många events per år, från år till år så absolut håller jag med dig. Jag tillhör dock gruppen som kör få tillfällen och inte varje år. Därav frågan om man måste gå kursen för enstaka SBF events som inte är tävling.

_________________
henrik plojak
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Du får bara lösa ut en engångslicens per år.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

racerhenke skrev:
A.Roos skrev:
Är det inte bättre o gå en licenkurs o ha det där klart för alltid ,istället för att smådutta varje gång.
säkrare för dig o alla andra på banan.


För en som redan har kört en hel del via SMA bl.a. så kommer kursen säkerhetsmässigt att göra varken av eller till.
Jag kan smådutta 3 gånger per år a 150:- på mantorps SBF event och ändå komma undan billigare än enbart årslicensen. Sen tillkommer kursen på det.

Om man kör många events per år, från år till år så absolut håller jag med dig. Jag tillhör dock gruppen som kör få tillfällen och inte varje år. Därav frågan om man måste gå kursen för enstaka SBF events som inte är tävling.



Det är en helt annan utbildning att ta den hos SBF, man tränar på att köra i formering mm.
Licenstagning kan inte kosta mer än en promille av vad man lägger på bil/körning.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



racerhenke skrev:
Om man kör många events per år, från år till år så absolut håller jag med dig. Jag tillhör dock gruppen som kör få tillfällen och inte varje år. Därav frågan om man måste gå kursen för enstaka SBF events som inte är tävling.
Låt då licensen vara vilande (efter att du löst ut den första året) och lös ut "Bilsportlicens Enkel" de år du tränar lite. men vart femte år behöver du lösa fullpris debutlicens igen.
http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2015.pdf#page=23 (de flyttar säker den regelsiten också nån gång).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014
Inlägg: 38


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2015.pdf#page=23 (de flyttar säker den regelsiten också nån gång).


Tackar för länken. Får grotta igenom den.

_________________
henrik plojak
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Niklas Falk skrev:
racerhenke skrev:
Om man kör många events per år, från år till år så absolut håller jag med dig. Jag tillhör dock gruppen som kör få tillfällen och inte varje år. Därav frågan om man måste gå kursen för enstaka SBF events som inte är tävling.
Låt då licensen vara vilande (efter att du löst ut den första året) och lös ut "Bilsportlicens Enkel" de år du tränar lite. men vart femte år behöver du lösa fullpris debutlicens igen.
http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2015.pdf#page=23 (de flyttar säker den regelsiten också nån gång).


Kan man göra så om man bara ska träna? Vad bra. Jag som ha våndats över att behöva lösa ut licensen för att köra lite träning, har internationell och vill inte tappa den. Tack för tipset!

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hur ta debutant licens SBF?
1 besök senaste veckan (5077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande