Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
15 besök senaste veckan (97971 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Tack för tipset på scoop Mikael! Får forska vidare i det där.

Just nu ganska trött efter en lång dag i solen på Gelleråsen, men kunde inte hålla mig från en kort rapport. Jag var ju inte helt nöjd med hur jag körde senast jag var här, och den här gången försökte jag ta till mig av de tips, kommentarer och slutsatser som kom ur det. Resultatet blev att jag sänkte mina bästatider från 1:19-nånting till 1:17-nånting. Speciellt i körpasset runt lunchtid verkade jag kunna hålla upp farten bra, och noterade en 4-5 tider på 1:17. Best blev en notering om 1:17.06. Mycket nöjd med förbättringen thumbs up
Tyvärr blev minneskortet i kameran fullt under just det passet, men ett av varven fick jag (nästan) med på film:



Rent känslomässigt verkar bilen även må gått av nya laddluftkylningen. Konsekvent når jag nu 190km/h på långrakan, jämfört med 180 sist. thumbs up

Kul dag, mycket nöjd!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Kul m progress! thumbs up
Både mamma (röd Fiesta ST) och polaren Al (Elise S1 med kompressor) var där med om du såg dem?

Ragnar skrev:
För den relativt milda överladdning jag har så är det ganska högt, men å andra sidan så är inte rootsen speciellt effektiv. I kombination med de långt ifrån ideala installationsförutsättningarna med kylaren där bak så är det väl inte helt värdelöst iaf.

Precis det jag menade.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Bra fart.
Låter alla Lotuslådor sådär? 😳

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ser
Köping
Här sen Apr 2014
Inlägg: 16



Kul man fick vara lite hare Och trevligt att träffas! Du kunde ha lånat min instruktör, fick en del nyttiga tips och spårval. Högre fart in, rulla in istället för att bromsa denna bil, håll in i hårt i kurvorna. Det var intressant att få en riktig chaufför som körde 1,18 på första varvet i en ny bil innan vi blev svartflaggade igen.

Fixat en film på varvet ur mitt perspektiv, fick tyvärr inte med så många svängar efter du passerade mig. Blev lite gulflagg och trafik, hopplöst att hänga med när man inte kan varva mer än 5500 varv. Max 160 på rakan innan kammen öppnade. https://youtu.be/nwURiKGcir4

Eldh: Vi träffade både mamma och polare. Märklig honda din mamma träffade...

MaZ: Tror mer det är kompressorn. Men ett tips till Ragnar är att hålla sig från kurbsen med orginallådan, har krunchat en på Gelleråsens.

_________________
Stefan Ericsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Ja, det var kul att snacka lite Lotus! thumbs up
Får prova tekniken med att rulla in i kurvan nästa gång. Att jag tar med mig för lite fart är väl ett av de större problemen jag har, så att förenkla ingången för att göra detta lättare låter rimligt. Jag måste även ta och använda mer av banans bredd. Nu tror jag varvet efter att du släppte om mig var väl extremt i fråga om att inte utnyttja kanterna, men det är något jag behöver jobba mer på.

Lådan låter inte så kul när jag ibland tvingar i nedväxlingarna, om det är det ljudet som det syfttas på? Har fortfarande svårt att hitta vettig rytm för mellangas när jag bromsar hårt. Växellådan är iof inte knäpptyst annars heller, men det klart dominanta ljudet på fullgas är såklart kompressorn.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Vissa dagar jobbar man onördigt hårt. Igår var en sådan dag...

Efter söndagens banlek så förtjänade bilen på måndagen en genomgång inför semestern. Byte till gatvänliga bromsar och däck, gå igenom hjulupphängning, kolla vätskor osv . Under detta arbete så upptäcker jag ett glapp i styrningen vänster fram. Tydligt ljud när jag juckar hjulet höger-vänster, men knäpptyst och stumt om jag försäker bända det upp-ner. Ofta tycker jag det kan vara svårt att känna skillnad på yttre och inre styrled, men här var ju yttre nybytta, så det kändes inte troligt. Provade för säkerhets skulle att växla yttre styrled mellan vänster och höger, och glappet stannade kvar på vänster sida. Jahaja. Inre styrled. Lite bökigt jobb, men jag hade i förebyggande syfte köpt ett renoveringskit. Inser dock snart att Lotus bytt underleverantör någon gång runt 04-05, så att styrväxeln inte lägre är möjlig att serva. Grr...
Efter en snabb koll med stadens Lotus-entusiaster så står jag dock med en "ny" styrväxel i garaget, av den äldre typen. Tar i förebyggande syfte isär denna och byter ut den del av de inre styrlederna som brukar gå sönder mot uppdaterade prylar i brons (istället för plast). Monterar ihop styrväxeln och påbörjar det inte helt smidiga jobbet att riva ut den nuvarande ur bilen. För er som ännu inte provat så bygger arbetsprincipen här på att man ligger med huvudet före nere vid pedalstället under några timmar, samtidigt som handbromsspaken agerar grovkalibrig akupunktur i ryggslutet.
Nåväl, några timmar senare sitter iaf den nyrenoverade styrväxeln där. Monterar tillbaks yttre styrled och hjul - glappet är kvar!
Efter några minuters frustration så tar jag mig samman och fortsätter felsökningen. Visar sig till slut att det helt enkelt är skruvarna till toe-staget som glappat upp en aning. Inte tillräckligt för att jag ska känna glapp vid uppåt-nedåt rörelse, men tillräckligt för att jag ska känna rörelse vid vänster-höger. Drar åt dessa och glappet försvinner helt!
(Senare byter jag för säkerhets skull ut styrstagsskruvarna mot nya, ifall de skulle skadats av att använts utan förspänning).

Så, kort sagt brände jag en dag i onödan på att byta ut en fullt fungerande styrväxel mot en nykonditionerad. Attans frustrerande. Det lilla glädjeämne jag möjligen kan hitta är att den gamla typen av styrväxel jag nu bytt till är i helaluminium och säkert ett par hundra gram lättare...

Adding lightness...
/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Det sköna är ju att du antagligen aldrig behöver repa styrväxeln något mer.
Är sjukt vad mycket skruvar som blir lösa när man kör bana.
Ändrar du camber när du byter mellan gatdäck och r-däck?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Lotus positionen behövs väl bara för själva rattaxeln? Skruvarna som håller styrracket tas bekvämt från stolsplats meddelst lämpliga förlängningar.....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
cat7even skrev:
Lotus positionen behövs väl bara för själva rattaxeln? Skruvarna som håller styrracket tas bekvämt från stolsplats meddelst lämpliga förlängningar.....


Precis. Men jag tror det här är tredje gången jag gör det här jobbet och jag har aldrig varit med om att splinesförbandet bara glider ur. Det brukar kräva övertalning både när det ska i och ur. Dessutom brukar jag behöva lossa även det övre axelförbandet för att få tillräckligt med justermån.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Ragnar skrev:
cat7even skrev:
Lotus positionen behövs väl bara för själva rattaxeln? Skruvarna som håller styrracket tas bekvämt från stolsplats meddelst lämpliga förlängningar.....


Precis. Men jag tror det här är tredje gången jag gör det här jobbet och jag har aldrig varit med om att splinesförbandet bara glider ur. Det brukar kräva övertalning både när det ska i och ur. Dessutom brukar jag behöva lossa även det övre axelförbandet för att få tillräckligt med justermån.

thumbs up
Splitets förbanden är ett h......te. När man väl får dit, bär det alltid minst en spline fel...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Ragnar skrev:
Ja, det var kul att snacka lite Lotus! thumbs up
Får prova tekniken med att rulla in i kurvan nästa gång. Att jag tar med mig för lite fart är väl ett av de större problemen jag har, så att förenkla ingången för att göra detta lättare låter rimligt. Jag måste även ta och använda mer av banans bredd. Nu tror jag varvet efter att du släppte om mig var väl extremt i fråga om att inte utnyttja kanterna, men det är något jag behöver jobba mer på.

Lådan låter inte så kul när jag ibland tvingar i nedväxlingarna, om det är det ljudet som det syfttas på? Har fortfarande svårt att hitta vettig rytm för mellangas när jag bromsar hårt. Växellådan är iof inte knäpptyst annars heller, men det klart dominanta ljudet på fullgas är såklart kompressorn.


Jo jag menade såklart nerväxlingarna som låter lite "Alfettalika".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



Kul att träffa på bekanta ansikten även på Nürburgring!
Kör försiktigt hem Ragnar, miatan i bakgrunden får slita i några varv till...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Var väl ändå ballen att man missar alla årets Ringen-tåg som går..
Ensam på Ringen är ok men inte samma sak!
Körde du nåt Ragnar och hur gick det?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Ja, det har ju varit semester även i år, och således blev det en biltur... thumbs up Kort sammanfattning av den bilrelaterade biten av denna:

Började med en nattur till Danmark och därefter en lugn transport ner längs kustvägen.

Morgondimman bröts här av en klart lysande CE lampa. Åtgärdade därför den vakuumslang som ploppat lös, vilket var den tredje och sist kvarvarande slang som inte redan ploppat loss från insugsröret...
Nåväl, lampan återkom dock som en välkalibrerad boomerang. Lite mer analys av vad den faktiskt klagade över visade att det var gaspedalen som tydligen hade signalproblem.

Efter några dagars socialiserande i norra Tyskland blev nästa anhalt eifelbergen!

Tanken var såklart att köra några varv och njuta lite av atmosfären. Gaspedalens klagomål hade dock ökat i frekvens, och när A1an tog slut där nere i Eifel så tyckte jag även att bilen kändes märkligt understyrd i högerkurvor. Efter en god natts sömn fick det därför bli ett besök hos Komotec, som är en firma som kombinerar officiell lotusförsäljning med att även konvertera och trimma dessa bilar. Aldrig varit i kontakt med dom tidigare, men kan inte annat än berömma deras bemötande. Efter kort provtur konstaterades att det nog var bäst att byta gaspedal, samt att bilen "inte gick att svänga till höger"
Således var det bara att rulla in i verkstaden!


Styrningsproblemet visade sig vara ett större glapp i vänstre inre styrled. Lösningen på detta blev att de demonterade växeln åt mig, så att jag därefter själv kunde gå igenom den på arbetsbänken. Slutsatsen är att jag måste gjort en miss vid montaget och lyckats få fjädern i leden i fel läge. Leden kunde därför vara förspänd vid montaget, men när fjädern sedan ploppade i rätt läge så tappade jag all förspänning och fick ett ordentligt glapp. Klantig miss från min sida, då jag borde sett att kontramuttern hamnade i orimlig axiell position, men men... ibland går det för fort. Lätt att åtgärda iaf.



Gaspedalbytet var även det lite pyssel, då de fick demontera bromsvätskebehållare mm, men rutinerade mekar löste detta galant. Därefter en hjulinställning, och sen var vi åter på väg lagom till dagens kvällspass på ringen!

Dessvärre inga vidare tider att rapportera. Med nyfixad styrning och gott om semester kvar på schemat så blev det lugna varv.

Dagarna efter spenderades i Stuttgarttrakten, med besök på museum. Han även med en liten lotusträff utanför MotorWorld (fd. Meilenwerk).



Så småningom blev det läge att klättra över bergen söderut. Detta år föll valet på denna kombination:

Av dessa tycker jag att Susten var den personliga favoriten, även om alla tre såklart är trevliga.

Väl över bergen några dagar i Italien. Det som kan vara värt att rapportera här är väl möjligen några tips om trevliga vägar. Min personliga favorit i de trakter jag brukar röra mig i är helt klart SS1 mellan Genova och La Spezia. I mitt tycke slår denna väg passen uppe i alperna. Slät som ett salsgolv, medelhavet på ena sidan och oändliga mängder av fantastiska kurvor. Inte speciellt tung på trafik heller, trots att vi var där i början av augusti.


En annan väg som visade sig vara en höjdare var SS63 mellan La Spezia och Reggio Emilia. Lite molnigt väder den dagen vi var där, men höjdskillnaderna gör sig ju desto mer påminda när man är uppe och touchar moln.


Ytterligare några dagar senare så var vi åter på krokvägsjakt, denna väg i trakten runt Florens. Dessvärre fick vi denna gång lite oönskad uppmärksamhet:

Lyckades med konststycket att åka dit för att ha brutit mittlinjen. I Italien. Inte ens säker på att jag faktiskt gjorde det, men vad gör man där vid vägkanten när språket inte räcker till... nåväl!

I övrigt bestod semestern mest av en massa oväsentligheter så som mat, vin och sol. På vägen hem så lyckades vi dock av en slump tajma helgen för AvD Oldtimer på Nürburgring, så då fick det bli en detour ditåt och ytterligare ett par dagar där. Fantastiskt väder och mycket trevligt arrangemang. Många fina bilar att uppleva!

Dock ingen nordslingekörning för egen del. Sparar mig till ett tillfälle då bilen inte är riktigt så fullastad.

Återigen bevisar Exigen sina storheter som grand tourer! Årets tur blev 3,5 veckor lång, och bortsett från några mindre problem så funkade allt fint. Allt som behövs är två uppsättningar öronproppar, ett nätverk av vänner med tvättmaskin samt ett välfylt bensinkort! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Fab!
Bra tips om färdvägar, skall minnas!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Susten, Grimsel och Furka är en trevlig loop över några av de finaste passen i Schweiz!

Blir kanske en sån sväng till helgen

Ett annat tips för resande söderöver är Splügenpasset som går via Chur och viker av mot Comosjön innan San Bernadino passet börjar. Ett litet men väldigt trevligt pass och otroligt fint längs med östra sidan av sjön ner mot Milano.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Ser ut att vara en mycket trevlig resa, dock med ett litet verkstadsbesök

Vore kul att höra, vad du tyckte om Benz-museet?
Jag var där för 2 år sedan, och var faktiskt riktigt imponerad.
Restaurangen och "bilhallen" där dem sköter försäljningen av nya bilar, är ju något i hästväg!

Kör hårt!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ingen dålig resa.
Jag var också på Oldtimer. Världen är liten men ringen är uppenbarligen stor för jag såg dig inte!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Jag vinkade på er på parkeringen på NS, men jag såg er inte senare.

Kul bilder!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Verkar som jag måste bli bättre på att se mig omkring när jag är på NS

Benz-muséet var trevligt. Gillar framförallt den historiska kopplingen de gör mot företaget.
Når dock imho inte riktigt upp till BMW och Porsches muséer.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Här var länge sedan senast. Har iof inte hänt så mycket i vinter - har haft fullt upp med saaben.

Häromveckan var det dock dags för vårtur med den entusiastbil som ändå rullar! thumbs up

Trevlig tur på krokiga vägar. På väg hem noterade jag dock ett elakt ljud från växellådan. Ett tydligt tickande som bara hördes på trean, och bara vid last. I övrigt tyst. Eller ja, så tyst som de blir i en Lotus...
Orkade inte felsöka så mycket såhär tidigt på säsongen, så jag tog kort och gott och beställde en beggad låda från skroten.

Några dagar senare var det mekardags, och växellådsoljan visade sig innehålla en hel del gulmetall:


"Nya" lådan såg helt ok ut, och var någorlunda snart på plats.


Nu är lådan "tyst" och växlar faktiskt bättre än den förra! Får felsöka den vidare senare...

Nåväl, efter denna lite motiga säsongsstart så fick jag ju se till att hitta på något kul:




Sparade några kilo, fick en aning djupare avgasljud och sen så tycker jag det ser lite fräckare ut. Mycket onödigt...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
15 besök senaste veckan (97971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande