Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (230905: "Photo dump")
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (34513 totalt)
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
knotan skrev:
Det är en vanlig långmutter /skarvmutter du svarvat rund? Som sedan dras fast. Med låsmuttet på andra sidan??

Enkelt och smart thumbs up


Så kan man göra förstås, men man kan också köpa dem färdiga:

https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_16 . . . .

Och, ja, låsmutter kommer sitta på spindelleden:

https://rejsa.nu/im/user/1423/2019-02-12-21-26-53_20190202_181248_m.jp . . . .

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Snyggt. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
elCrillo skrev:
Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör?


Ja, vi använder M12 för länkarmarna.

Ytterrör för camberjustering: http://hoftware.com/KoboltRunabout/ritningar/Wishbone upper joint tube Kobolt 3.pdf



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"

Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?"

Bilderna för väl tala som vanligt.






















_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
...

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( ).

Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera...

För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar =>

I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång.

Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv.

Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp.

Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".)

Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras.

---



Nya styrdelar


Kan styrväxeln passa här?



---



Länkarmar och spindel bak


Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan


Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen!

---


Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram




Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade


Utan jigg



Hjulupphängning fram vänster provmonteras


Ehurm... inte så bra.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Arvid har fullt upp i plugget denna termin så vi har tagit ett planerat längre uppehåll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig från att klura på ändringarna som behövs av övre länkarm fram på grund av flyttade infästningar och upptäckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°.

Efter mycket räknande och provande av olika längder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann på ca +1° till -3°.

Förresten, är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout.




Före, med flyttad infästning.


Modifierad jigg.


Modifierad länkarm. Jo, fyrkantsröret är bara tillfälligt, det ska sitta ett bockat runt rör där egentligen.


Frigång mot en bakfjäder fram... Check!




_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Efter 20 månader är vi igång igen - plugg, en viss farsot och flytt kom visst emellan. Här kommer uppdatering fram till november 2021:


Framfjädrarna kom till slut


Länkarm i plast blir till...






Plastlänkarm provas i jiggen, verkar hålla måtten






Frigång skapas...


...för stötdämpare...


... både bak...


...och fram


Ritning...


...för mera plast, denna gång fjädersäten




Stötdämparlutning, inte optimal


En till plastlänkarm blir till, mest bara för att den förra gick sönder och för att öva på konstruktion för 3D-utskrift i flera delar. Tänkt att används för provmontering(ar) för att kolla frigång mot stötdämpare och fjäder.




Gör om gör rätt...
Efter diskussion med SFRO, beslutade vi att kapa bort allt vad stötdämparinfästning hette och göra om för att stötdämparlutningen skulle bli max 30°. Vilket vi är helt uppe i nu, vi har börjat bak. Fram är inte färdigkonstruerat än. Där kommer vi skippa digital CAD och använda manuell CAD istället.






_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Skillnaden i tidigare stötdämparinfästning bak (på höger sida) mot hur den kommer bli nu (på vänster sida):





_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Senaste uppdateringen:




















_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Ser trevligt ut, minns när jag byggde min sjua...

En liten miss jag gjorde som fick korrigeras efteråt var att de nedre bakre bärarmarna inte har någon möjlighet att justera hjulvinklar. Påpekades vid SFRO1 och byggdes om

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Svante skrev:
Ser trevligt ut, minns när jag byggde min sjua...

En liten miss jag gjorde som fick korrigeras efteråt var att de nedre bakre bärarmarna inte har någon möjlighet att justera hjulvinklar. Påpekades vid SFRO1 och byggdes om


Tack.

Angående justering av hjulvinklar bak hade vi en idé för justerbara inre infästningar för nedre länkarm bak (Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1510116#1510116), men efter diskussion med vår SFRO-man beslutade vi att inte göra så, utan istället schimsa lagerhållaren (mot spindeln) om det skulle behövas (Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1523207#1523207).

rallyelwood skrev:
...




rallyelwood skrev:
...Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt....

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
November 2022
eller
Res på dig stötdämpare











_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Maj 2023
eller
Leder går inte fritt







_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Juni 2023
eller
Jigg modifieras och ratt får fäste






_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Juli 2023
eller
Spinkig länkarm och mer frigång









_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Augusti 2023
eller
50-11:e versionen, och sista?










_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (230905: "Photo dump")
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (34513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande