Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad krävs vid ändring från 3 passagerare till 1 passagerare?
19 besök senaste veckan (5950 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Vad krävs vid ändring från 3 passagerare till 1 passagerare?

Hej!

Ska regga om min E36 Compact från 3 passagerare till 1 passagerare.

Jag har rensat bilen på all inredning inkl bälten bak. Krävs det att jag har original-framstolar monterade?
Eller kan jag endast köra dit med en skal-stol monterad på förarplats?

Skriv gärna era erfarenheter av detta om hur ni andra har gjort!

Med vänlig hälsning//

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43



Jag reggade om min Cossie i höstas, jag hade skalstolar fram och bälten fram, det var det enda som behövdes.
Du behöver tydligen inte några stolar överhuvudtaget till passagerare vad jag förstod det som, bara bältena är på plats och kan provas så dom fungerar korret så ska det fungera.

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
ok, så då borde det gå bra att bara ha en förarstol!

Vad kostade det? 1200:-?

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Re:

edinen skrev:
Du behöver tydligen inte några stolar överhuvudtaget till passagerare vad jag förstod det som, bara bältena är på plats och kan provas så dom fungerar korret så ska det fungera.


Det trodde jag också men fick bassning på mitt baksäte som var urplockat, bältena var kvar dock. Det beror helt enkelt på dagsform hos besikningspersonalen eftersom jag tidigare år klarat mig utan att montera tillbaka baksätet.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



chrillej82 skrev:
Hej!

Ska regga om min E36 Compact från 3 passagerare till 1 passagerare.

Jag har rensat bilen på all inredning inkl bälten bak. Krävs det att jag har original-framstolar monterade?
Eller kan jag endast köra dit med en skal-stol monterad på förarplats?

Skriv gärna era erfarenheter av detta om hur ni andra har gjort!

Med vänlig hälsning//


När jag reggade min bil för 1 passagerare hade jag två orginalstolar fram och orginal 3p bälten.

Baksätet och bälten var bortplockade.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:


När jag reggade min bil för 1 passagerare hade jag två orginalstolar fram och orginal 3p bälten.

Baksätet och bälten var bortplockade.


Jag pratade med en teknisk ingenjör på bilprovningen i tisdags och han sa med lite osäker röst att man inte kunde regga för 1 passagerare om man inte hade skyddsbur! Låter ju väldigt konstigt i mina öron!

Hade du skyddsbur när du reggade om din till 1 passagerare?

Med vänlig hälsning//Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jag ska själv regga om min E30 till 1 passagerare (någon gång nu i vår/sommar).

Min uppfattning är att det inte ska vara några problem, sålänge du har lämpliga förar- och passagerarstolar och lämplig 3-punktsbälten.

Huruvida skalstolar eller originalstolar måste användas beror nog mest på dagsformen hos besiktningspersonalen. Strikt sett är det nog originalstolar som gäller, men det är nog i första hand helt felaktiga stol- och bältesinfästningar som de i första hand vill få bort (tex bälteslås monterad med ett buntband).

Att både förarstol och passagerarstol (samt dess bältesinfästning) måste finnas när man reggar om till 1 passagerar ser jag som en självklarhet. Det är ju den nya konfigurationen de ska inspektera, då måste ju alla dess komponenter finnas där! Är ju annars lika knasigt som att registreringsbesikta med dragkrok och säga att dragkroken ligger hemma och ska monteras lite senare.

Vill minnas att man måste plocka bort baksäte och dess bälten för att kunna få regga till 1 passagerare (men är något osäker). Att man ska ha baksäte och bilbälte KVAR när man reggar till 1 passagerare låter fullständigt bakvänt! Reggar man till 1 passagerare så ska det inte finnas möjlighet att ha flera passagerare. Om jag skulle välja att lägga igen min taklucka och regga bilen utan taklucka, måste jag då fortfarande ha takluckan kvar vid regbesikting? :-)


Att man måste ha skyddsbur för att regga om till 1 passagerare låter också helknasigt! Från vilket regelverk fick han fram den tolkningen?



Hmm, verkar som att det är dags att ringa runt och begära skriftliga svar och garantier inför regbesiktningen

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jag har nu registreringsbesiktigat min bil till 1 passagerare.

Fram : Original förar- och passagerarstol med original trepunktsbälten satt monterade.
Bak : Rensat på allt såklart.
Övrigt : Ingen skyddsbur.
Kostnad : 1599 SEK

För att summera : För att registrera om till 1 passagerar krävs ingenting. Ut med baksäte och bälten bak och kör iväg och registreringsbesiktiga. Klart!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9420



En första undran är varför kostar detta så mycket??
(jag har för mig att omreggning med eller utan dragkrok kostar några hundra?)

Och kostar varje detalj man tar bort en massa?

tex tar jag bort baksäte + taklucka + dragkrok ska jag då betala flera tusen för att få den reggad utan dessa eller är det en fast kostnad oavsett hur mycket man tar bort?

Kan man läsa om dessa priser någonstans?


Väger dom bilen också så det blir ny tjänstevikt på den?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Har tyvärr ingen kunskap om prissättningen. Både Opus och Besikta refererar till kundtjänsten när det gäller registreringsbesiktning (och dess priser).
Men jag håller med (och även besiktningsmannen) att priset var lite väl högt till förhållande vad som gjordes. Är det ineffektiva statliga administrationsavgifter som är orsaken?
Värt att notera är att bokningen av detta gjordes med 4 timmars varsel, det kan ha dragit upp priset något.


Jo det glömde jag nämna, hade svetsat igen takluckan också så det var en del av denna registreringsbesiktning.


Yes, vad jag förstår så ska bilen vägas vid dessa modifieringar (jag vet inte om vägningen var pga borttagning av baksäte eller borttagning av taklucka eller båda två) men den vägdes och tjänstevikten ändrades till siffran som vågen visade. Uppgifterna hos Transportstyrelsen är redan ändrade.

Jag gissar på att vågen adderar 75 kg för föraren (då det är definitionen av tjänstevikt om jag minns rätt) - för endast bilen vägdes utan någon inuti bilen och vågens display visade 1060 kg.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Besiktningsorganen har ju fri prissättning så det kan löna sig att ringa runt och kontrollera priserna. Såvitt jag vet är det inga eller få direkta avgifter som är "statliga" kopplat till en registreringsbesiktning men däremot krävs ju att besiktningsorganen har en del andra system (både IT-system för att rapportera in ändringar och olika former av kvalitetssystem för att få registreringsbesikta) och de ska ju också betalas.

Dekra har sin prislista (eller delar av den) ute:
https://dekra-bilbesiktning.se/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Pr . . . .

De tar 1400 kr för regbesiktning "ändring", men då kan till exempel vägning tillkomma. En regbesiktning ska räcka för alla ändringar man gör samtidigt, oavsett hur mycket som ändras.

För ett par år sedan försökte några besiktningsorgan köra en del regbesiktningar/enskilt godkännande på löpande timtid, det blev rätt dyrt för en del kunder. Så kolla priser innan, alltså...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



En full registeringsbes på Carspect i sthlm kostar 1750:- vägning tillkommer med 400:- så dyrare än så kan det inte bli iaf.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9420



Jag ringde Bilprovningen.

Bara ta bort dragkrok så blir det en förenklad regbesiktning som kostar 380kr

Men tar man bort taklucka, baksäte eller annat så blir det ca 1400kr men då spelar det ingen roll hur mycket man tar bort samtidigt, det blev inte dyrare för det om man gjorde allt samtidigt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



thumbs up therealpinto och RallyQuattro

Det låter rimligt, samt passar in bra med diskussionerna jag hade vid besiktningen (vi kom in på bur, hjul eller något annat som skulle besiktigas när vi ändå höll på).

Nu var jag mer eller mindre tvungen att påbörja besiktningen nu om det ska bli något åkande i år! :-)

Men för andra som går i samma funderingar och har möjlighet, så klubba ihop så mycket som möjligt.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad krävs vid ändring från 3 passagerare till 1 passagerare?
19 besök senaste veckan (5950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande