Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Claes Haglund skrev:
Betalade medlemsavgiften till SVKG igår också, så nu hoppas jag att det blir lite konbanor och någon banträff framöver.
Rudskogen nästa onsdag?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Betalade medlemsavgiften till SVKG igår också, så nu hoppas jag att det blir lite konbanor och någon banträff framöver.
Rudskogen nästa onsdag?


Tyvärr måste jag avstå det, men jag har hört något om träff på Falkenberg i höst som jag inte får missa. Och konbanor däremellan hoppas jag det kan bli också.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
En liten fråga då. Tänker byta diffen om ett par veckor och när man ändå har nere kardanen kanske det är lika bra att hänga dit en lite stöddigare koppling då jag fick en sådan med bilen. När man ändå har så mycket nere så borde man kanske passa på att byta svänghjul till något lite tunnare än standard.

Vad är mest pang för pengarna vad gäller svänghjul till dessa och hur stort jobb är det egentligen att byta koppling/svänghjul?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Största jobbet är att krångla ner växellådan (töm den på olja först så slipper du simma i såsen).
Undvik kopplingar som blir alltför hårdtrampade, charmen med det dör rätt fort.
Har du inga problem med kopplingen och inte riktigt längtar efter att få dit ett lättare svänghjul så låt det vara ett tag till.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack för svaret!

Nuvarande kopplingen tar och slirar inte mer än nödvändigt, men jag har på känn att den är på gränsen att tröttna (vid missbruk kan man få den att slira). Jag är inte säker på vad det är för koppling men om jag minns rätt så skall det vara något ganska lätt Exedy. Får titta närmare hemma. Lättare svänghjul längtar man väl alltid efter?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Claes Haglund skrev:
Lättare svänghjul längtar man väl alltid efter?
Beroende på (som vanligt) kan du med lättare svänghjul få lite rassel och pling från växellådan, så det är beror på hur du värderar tystnaden
Att gå ner till 1,6ans mindre diameter på koppling (och svänghjul därefter) är en väg till mindre tröghet.
Sen kan man gå ner ännu mer i diameter om man vill


Vad som är rimligaste svänghjul+koppling idag har jag tyvärr inte koll på, förutom att många verkar ha problem med nån leverantör "F1".
Exedy "happy meal" möjligen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Idag hämtade jag den tilltänkta nya uppsättningen gatfälgar. Blev en uppsättning mer begagnade Speedlinefälgar i 15x7 tum påstått från en Clio Cup-bil. Slitaget ser ut som att det kan stämma.



Tänkte köra dem till en fälgspecialist i närheten som får kolla rundhet och balans och om allt är i sin ordning efter eventuell behandling tänkte jag lacka dem då det verkligen behövs. Får se vad det blir för färg men någon sorts "gun metal black" lutar det åt för tillfället. Sedan måste jag få tag i nya Speedline-dekaler för det tycker jag liksom gör fälgarna.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



De är riktigt snygga de där Speedlinarna thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Så det var du som hann först på dom. Hädelse att sätta Clio Cup fälgar på en Miata

Har iofs tre uppsättningar fälgar så det karnske är lika bra

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Äsch de skulle sitta som en smäck på min VW

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, de är fina. För att göra oss kvitt så kan vi väl säga att ni två har förstatjing på mina MX-5 NB-fälgar som jag får över nu då?

Nä, de är inte jättevackra i jämförelse.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Har tittat lite närmare på vad det är för grejer på bilen egentligen. Det sitter stålomspunna slangar runt om och bromsbeläggen fram är av märket Axxis Ultimate. Efter lite googlande visar det sig att de borde kunna klara någon banträff utan att säga upp sig helt.

Detta ställer mig inför ett dilemma.

På måndag lämnar jag bort bilen för byte av koppling (Exedy någonting) och diff (4.10 torsen -00) (och drivaxlar och kardan och oljor och allt sånt där så klart) och rejäl genomgång av bilen generellt. Hade nog klarat upp bytena själv, men det hade tagit med massor av tid och jobb under bilen utan lyft är ju inte så attraktiva när man väl ligger där med grus i ögonen och klet i håret och man egentligen bara vill vara ute och köra fast bilen ligger utspridd i tre Biltemabackar...

På söndag är det banträff på Sviestad. Vid bra väder vore det kul att vara där och åka lite. Men jag hade gärna fått bilen genomgången innan jag kör 20 mil enkel resa och sedan tar slut på den på banan för att sedan köra hem igen. Att traila är naturligtvis en bra idé, men skulle ändå vilja ha bilen genomgången innan banpremiären.

Eller vad kan gå fel?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



En japs går väl aldrig sönder?
I mitt fall är ju föraren trasig men jag åker nog och tittar på Söndag

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Marcus S skrev:
En japs går väl aldrig sönder?
I mitt fall är ju föraren trasig men jag åker nog och tittar på Söndag


De säger det, ja. Vi får väl se.

Om jag åker upp så kan vi diskutera samåkning för det blir nog trailer i så fall. Hör av mig!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Har tyvärr inte hittat min snorkel och mina simfötter, så det blir inget Sviestad i morgon. Får helt enkelt vänta tills något annat dyker upp. När diffbromsen kommit på (vilket den rimligtvis gör på måndag) så kan man ju åka regnrace också.

Har i alla fall fyllt diffbussningarna med rutlim idag så de blir lite kralligare och i helgen har jag kört en hel del med bilen, även långsträckor och allt verkar ju lira finfint. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Då satt diffen på och ny koppling har hittat dit. På onsdag i nästa vecka blir det fyrhjulsinställning och sen är den färdig för att åkas med på riktigt!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Har märkt att bilen drar höger ganska ordentligt på gaspådrag sedan diffen byttes. Tänkte först att det skulle avhjälpas med fyrhjulsinställning (blev -2 grader camber runt om, neutral toe fram och någon tiondels grad bak, caster blev som den blev) men det gjorde det inte, varför jag antog att något inte satt som det skulle i bakvagnen.

Igår tänkte jag ta tag i det och kika på vad det kan tänkas vara, men först ville jag utesluta enkla saker som skulle kunna vara, men förmodligen inte var, problemet, så jag kollade lufttrycket i däcken. Mycket riktigt hade jag under ett kilo i höger bak. Med lite ny luft i däcket gick bilen spikrakt igen. thumbs up thumbs up

Eftersom det gick så smidigt så passade jag på att hänga på den grövre krängaren bak nu när jag har diffbroms på bilen. Det är verkligen inte mycket till kränghämmare original, snarare ett sugrör som är krökt i vardera ände, och nog gjorde det skillnad på uppträdandet med den grövre varianten. Betydligt mer förutsägbart uppträdande i en vanlig rondell. Ska bli kul att testa bana med bilen om ett par veckor.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5279



Claes Haglund skrev:
Har märkt att bilen drar höger ganska ordentligt på gaspådrag sedan diffen byttes. Tänkte först att det skulle avhjälpas med fyrhjulsinställning (blev -2 grader camber runt om, neutral toe fram och någon tiondels grad bak, caster blev som den blev) men det gjorde det inte, varför jag antog att något inte satt som det skulle i bakvagnen.

Igår tänkte jag ta tag i det och kika på vad det kan tänkas vara, men först ville jag utesluta enkla saker som skulle kunna vara, men förmodligen inte var, problemet, så jag kollade lufttrycket i däcken. Mycket riktigt hade jag under ett kilo i höger bak. Med lite ny luft i däcket gick bilen spikrakt igen. thumbs up thumbs up

Eftersom det gick så smidigt så passade jag på att hänga på den grövre krängaren bak nu när jag har diffbroms på bilen. Det är verkligen inte mycket till kränghämmare original, snarare ett sugrör som är krökt i vardera ände, och nog gjorde det skillnad på uppträdandet med den grövre varianten. Betydligt mer konsekvent uppträdande i en vanlig rondell. Ska bli kul att testa bana med bilen om ett par veckor.


Flyin' Miata-krängare vart köper man dessa? Från usa direkt?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
robber skrev:
Claes Haglund skrev:
Har märkt att bilen drar höger ganska ordentligt på gaspådrag sedan diffen byttes. Tänkte först att det skulle avhjälpas med fyrhjulsinställning (blev -2 grader camber runt om, neutral toe fram och någon tiondels grad bak, caster blev som den blev) men det gjorde det inte, varför jag antog att något inte satt som det skulle i bakvagnen.

Igår tänkte jag ta tag i det och kika på vad det kan tänkas vara, men först ville jag utesluta enkla saker som skulle kunna vara, men förmodligen inte var, problemet, så jag kollade lufttrycket i däcken. Mycket riktigt hade jag under ett kilo i höger bak. Med lite ny luft i däcket gick bilen spikrakt igen. thumbs up thumbs up

Eftersom det gick så smidigt så passade jag på att hänga på den grövre krängaren bak nu när jag har diffbroms på bilen. Det är verkligen inte mycket till kränghämmare original, snarare ett sugrör som är krökt i vardera ände, och nog gjorde det skillnad på uppträdandet med den grövre varianten. Betydligt mer konsekvent uppträdande i en vanlig rondell. Ska bli kul att testa bana med bilen om ett par veckor.


Flyin' Miata-krängare vart köper man dessa? Från usa direkt?


Stämmer. Antingen från Flyin Miata i USA eller från den tyska återförsäljaren av Flyin Miata-prylar.

Mina är köpta från USA för många år sedan så det kanske inte är exakt samma spec som det som säljs idag dock.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5279



Claes Haglund skrev:
robber skrev:
Claes Haglund skrev:
Har märkt att bilen drar höger ganska ordentligt på gaspådrag sedan diffen byttes. Tänkte först att det skulle avhjälpas med fyrhjulsinställning (blev -2 grader camber runt om, neutral toe fram och någon tiondels grad bak, caster blev som den blev) men det gjorde det inte, varför jag antog att något inte satt som det skulle i bakvagnen.

Igår tänkte jag ta tag i det och kika på vad det kan tänkas vara, men först ville jag utesluta enkla saker som skulle kunna vara, men förmodligen inte var, problemet, så jag kollade lufttrycket i däcken. Mycket riktigt hade jag under ett kilo i höger bak. Med lite ny luft i däcket gick bilen spikrakt igen. thumbs up thumbs up

Eftersom det gick så smidigt så passade jag på att hänga på den grövre krängaren bak nu när jag har diffbroms på bilen. Det är verkligen inte mycket till kränghämmare original, snarare ett sugrör som är krökt i vardera ände, och nog gjorde det skillnad på uppträdandet med den grövre varianten. Betydligt mer konsekvent uppträdande i en vanlig rondell. Ska bli kul att testa bana med bilen om ett par veckor.


Flyin' Miata-krängare vart köper man dessa? Från usa direkt?


Stämmer. Antingen från Flyin Miata i USA eller från den tyska återförsäljaren av Flying Miata-prylar.

Mina är köpta från USA för många år sedan så det kanske inte är exakt samma spec som det som säljs idag dock.


Tack för snabbt svar!

Underbar bil du har, blir nog ägare till en liknande snart så håller på att göra min läxa nu.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
robber skrev:
Tack för snabbt svar!

Underbar bil du har, blir nog ägare till en liknande snart så håller på att göra min läxa nu.


Tack! Klart du ska ha en Miata! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande