Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
16 besök idag (148381 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Återfallsvarning!

Har efter några år av husbygge, barnafödande (åja, det kommer visst en till i sommar) och sådant äntligen insett att det är dags att fylla det nybyggda garaget med något också. Velade fram och tillbaka mellan olika tilltänkta bilmärken och modeller och var bra nära att falla tillbaka till BMW igen, men alla sunda värderingar sade att en Miata var det perfekta valet för dagen. Vad är väl trevligare med en genomskojjig liten lätt och ettrig rackare som gör att man känner sig som Marcus Ericsson så länge man tittar bort från hastighetsmätaren. thumbs up thumbs up

Det blev till slut en 1992 års Mazda Miata såld ny i Kalifornien (därmed en Miata och inte en MX-5) 1993 med AC och beige cab som enda tillval från fabrik. Den tillbringade sedan ett år i Tyskland för att sedan leta sig vidare till Sverige där den varit i 14 år hos samma ägare och har här fått smaka både på europasemestrar, konbanor och banträffar.

Det som förändrats sedan den lämnade fabriken är följande:
- Flyin' Miata stage 2-chassie (gammalt) med KYB AGX-dämpare ställbara i rebound i 8 steg och Flyin' Miata-krängare, dock saknas den bakre efter ett missöde
- CC-båge (godkänd av SBF)
- Stålomspunna bromsslangar och speed bleeders
- Hembyggt avgassystem från kat och bakåt
- 15" NB-fälgar med Toyo T1-gatdäck
- 15" Koseifälgar med Toyo R888-däck
- Dragöglor fram och bak
- Nardiratt från en NB
- 3" 4-punkts Sparcobälte

Än så länge har jag inte gjort något vidare vid bilen mer än att jag satt i en Sparco Rev-kopia på förarplatsen och rivit ur stereo och lite annat klabb som sitter i vägen. Jag har också lyckats vinna budgivningen på en bakaxel från en NB -00 med 4.10-utväxling och torsenbroms tillsammans med kardan och drivaxlar som skall göra att det passar på min NA.

Några särskilda planer för bilen har jag inte mer än att jag skall bruka den med förstånd, alltså så mycket och hårt det går. Lite småvägar, lite banträffar och sådär och sedan eventuellt uppdatera efter behov.





_________________________________________________________________________



I dagsläget är skillnaden i specen från original enligt följande:

- BP-4W-motor från en -00:a med Flyin' Miata conversion kit
- Sexväxlad låda från en -03:a med kopparbussning från 5x Racing
- ACT 4 kg svänghjul
- Racing Beat rostfritt 4-1-grenrör
- Setrab 16-raders oljekyl med Mocal termostatplatta
- IL Motorsport 42 mm aluminiumkylare
- D2 Coilovers Racing med fjäderhårdhet 18/14
- Racing beat/H&R/m.fl krängningshämmare med hembyggda ställbara kränghämmarstag
- Energy Suspension polyurethanbussningar i alla A-armsinfästningar
- Bauer Limited Production förlängda spindelleder för mer negativ camber
- CC-båge (godkänd av SBF)
- AWR Racing Performance Engine Mounts
- 5x Racing styrväxelspacers för att minska bump steer
- Hopaplockat reroutekit (I.L. Motorsport + Oscar Engineering + hemmabygge)
- Bakaxel från en -00:a med 4.10:1-utväxling och torsendiffbroms
- I.L. Motorsport standardkoppling
- NB Sport-bromsar bak
- Wilwood Dynalite 4-kolvsok fram
- Brembo Max slitsade skivor fram
- Bromsservo med 4,74:1-verkan
- Huvudbromscylinder 24 mm från NB Sport
- Förstärkning av huvudbromscylinderinfästning för mindre bromsflex
- Stålomspunna bromsslangar (och kopplingsslang) och speed bleeders
- ATE typ 200 bromsvätska
- Hawk DTC-30-bromsbelägg runt om
- Singular Motorsports bromssköldar med 2,5" kylkanaler
- -3,5 grader camber fram och -3 grader bak, neutral toe fram och någon tiondels grad toe-in bak
- Hjullager vänster fram ompackat med Motul CV-2-fett
- Hembyggt 2,5" avgassystem med SBF-kat och Apple-dämpare
- 15x8,25" Ultralitefälgar i matt brons med 205x50x15 Kumho V70A K91-däck
- 15x8,25" Ultralitefälgar i svart centrum och polerade bronsfärgade kanter med 205x50x15 Nankang NS-2R 180 TW
- 15x8,5" König Hypergramfälgar i brons med 195x50x15 Toyo R888 supersoft
- Mazdaspeed dragöglor fram och bak
- Jass Performance subframeförstärkning fram
- RRS 65 mm djup mockaratt
- Sparco Rev på förarplatsen med hembyggt underrede
- Sexpunkts Schroth Profi 3x2" bälte
- LMM från en RX-7 med konfilter som matas med kalluft från luftintag på vänster lampkåpa
- Frontspoiler med uttag för kylkanaler till bromsarna
- Biltema Li-Po-batteri
- Hemlackad originalhardtop vid dåligt väder
- AC:n kastad på tippen
- Bilbarnstol på passagerarplatsen


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
malundin
Nynäshamn
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27



Välkommen till Miata-världen.
Missa inte vår eminenta klubb - www.mx5racingclub.se.

_________________
Mats Lundin
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen tillbaka! Vettigt val av bil som säkert ger massor av körglädje för små pengar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack för glada tillrop!

Har inte hänt så mycket mer än att jag fixat larmet och centrallåset, mixtrat lite med dämparna, ordnat till stolsunderredet en smula, rivit ur lite mer skräp, kört en hel del, fått hem bakaxel, drivaxlar, kardan, lite oljor, packboxar och annat för att få till bakaxelbytet och så kört lite till. Idag kommer även en RRS-ratt med adapter på posten och den hittar väl dit under helgen. Bromsvätska har jag fått till också och belägg har jag börjat leta efter. Fick köpa ATE Racing 200 i stället för ATE Racing Blue då den inte längre tillverkas p.g.a. att färgämnet inte längre är tillåtet av någon sorts miljöskäl...

Vad för bromsbelägg brukar användas som tuffare allround på dessa bilar? Jag har tittat på Carbotech XP10/XP8, men priset avskräcker mig en smula. De känns lite overkill för att ha som allround också. Det var ju ett tag sedan man var i svängen med såntdär. Vad är det som gäller numer? Är det fortfarande gula Pagid, Ferodo DS2500 och liknande, eller vad säger de senaste rönen?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Jag körde med YellowStuff på min som hade begåvats med 1,8-bromsar fram. Fungerade både på gata och bana med lättad bil och min bromsteknik. Klarade mig iofs med bromsbelägg av originaltyp på både Anderstorp o Knutstorp så det kanske inte säger så mycket...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



När jag körde var Hawk's belägg var prisvärda och mycket bra. De fanns i olika varianter beroende på vad man var ute efter för egenskaper. Kolla om det fortfarande är ett alternativ.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att du köpt dig en leksak Verkar ju alla tiders!
Måste förstås följas. Hoppas vi ses på banan thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



På min gatmiata hade jag redstuff, funkade bra på Gelleråsen med, dammar en del. På racemiatan hade jag Hawk HT-10, bromsar som fan (kolla här tex eller här), men dom är både dyra och dammar som fan.

Bra bromsbelägg ser jag som en viktig uppgradering, kul o hänga i bältet med rdäck thumbs up

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Marcus, klart vi ses på banan (om inte innan)! thumbs up

Ja, detta med belägg verkar vara en djungel. Yellowstuff. Får för mig att de kan vara mycket fart och grepp för rätt pengar. Det är egentligen mest pedalkänsla och någorlunda värmetålighet jag är ute efter. Om det dammar och skriker bryr jag mig inte det minsta om.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Claes Haglund skrev:
Någon som provat Yellowstuff?
Det finns ju några stories
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19022
Anystuff är billiga, och de borde vara ännu billigare med normalmängd marknadsföring.
Hawk, Ferrodo, PFC, Carbotech, ... skulle jag testat många varianter av innan jag skulle chansa på anystuff.

Du har ju bromsar till vilka det finns belägg från nära alla leverantörer, i nära alla compunds. Dessutom finns det många timmars körning på alla möjliga varianter varje år.
Hawk DTC-30 (lite billigare än XP10 iaf)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Någon som provat Yellowstuff?
Det fins ju några stories
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19022
Anystuff är billiga, och de borde vara ännu billigare med normalmängd marknadsföring.
Hawk, Ferrodo, PFC, Carbotech, ... skulle jag testat många varianter av innan jag skulle chansa på anystuff.

Du har ju bromsar till vilka det finns belägg från nära alla leverantörer, i nära alla compunds. Dessutom finns det många timmars körning på alla möjliga varianter varje år.
Hawk DTC-30 (lite billigare än XP10 iaf)?


Ligger nog något i det du säger. Kommer ihåg att jag höll mig från EBC tidigare p.g.a. dåliga utsagor, men att det då mest gällde de gröna. Kanske lika bra att låta de gula vara också.

DTC-30 kikade jag på. Det kan nog vara läge att öppna plånboken lite till och slå till på det.

Tack!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Bortsett från dammet (vilket man kanske är tvingad att ta med racebelägg) var jag extremt nöjd med med Ferodo DS3000 på min Compact. thumbs up Billiga från UK.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, beläggen är ingen större panik med ännu. Tror att de som sitter där nu överlever ett litet tag till.

Fick dit en ny ratt i helgen. Var sedan tvungen att provköra lite småvägar i trakterna. Även om det var lite kyligt i går kväll så värmde solen en del och rattandet vad som mer krävdes. Fantastiskt njutbart!


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Vacker arbetsplats thumbs up

Är det en RSR ratt?
Offset & diameter?
Kvalité? Sett u-tub filmer där man gjort en kringla av ratten
Önos har länge velat ha en ny ratt men jag har inte kommit till skott, så jag söker lite referenser.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Norlin skrev:
Vacker arbetsplats thumbs up

Är det en RSR ratt?
Offset & diameter?
Kvalité? Sett u-tub filmer där man gjort en kringla av ratten
Önos har länge velat ha en ny ratt men jag har inte kommit till skott, så jag söker lite referenser.


RRS-ratt är det med 65 mm djup och 350 mm diameter. Jag tycker ratten känns stabil och välbyggd men jag har ju inte tagit i så jag fått ont och även om jag hade gjort det så hade det nog inte påverkat så mycket, dels på grund av att jag tror ratten skulle klara det och dels för att det inte blir särskilt mycket kraft även om jag tar i så jag går av.

Hur som helst så är den väldigt kramvänlig och ligger fint i handen samtidigt som den gjorde sittpositionen betydligt bättre än den gamla. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Tackar.
Passade den på original rattnav?
Önos har en sånhär:

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Inte på original rattnav, men det satt en Nardi-ratt i min tidigare, så jag köpte en adapter mellan Nardi (74 mm bultdelning) och Momo/RRS/m.fl. (70 mm bultdelning) och skruvade dit den. Rimligtvis fungerar den väl på ditt nav då det sitter en Momoratt där nu och vad jag läst mig till så har Momo och RRS samma bultdelning.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Var den fantastiskt njutbar så är den inte preppad tillräckligt

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Tackar.

Dags att fixa till Önos

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Marcus, det ligger nog något i det. Fast komfortabel är den väldigt långt ifrån.

Betalade medlemsavgiften till SVKG igår också, så nu hoppas jag att det blir lite konbanor och någon banträff framöver.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
16 besök idag (148381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande