Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bra tempo! thumbs up

Vad var problemet med grenröret?
Ett NB grenrör passar ju inte rakt på ett NA-avgassystem, som nämndes några poster högre upp.
Men jag tolkar det som att det var något annat problem?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack! thumbs up

Nja, problemet är detsamma som andra upplevt, alltså att NB-grenröret inte passar på NA-avgaset. Dock förstod jag det som att det skall finnas ett grenrör från NA 1,8 som passar på downpipen på NA 1,6. Därför skaffade jag ett sådant grenrör, men det passar inte. Men det är inte hela världen. Eftersom motorn nu sitter i så tror jag att jag kommer att ha tid att bygga ett nytt avgas och till på köpet får jag använda Jackson Racing-röret och kan byta katten mot en bättre version.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Kul att följa allt här Claes

är sjukt avis på att du har lite kul vinterpyssel, blir inspirerad att hitta på något själv......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, denna vintern var det min tur att meka ordentligt. Kul att uppdateringarna uppskattas! thumbs up

Nu är motor och växellåda i, drivlinebalken där den ska vara, kardanaxel i och i stort sett allt det mekaniska på plats förutom kylsystemet. Lite elektronik blev inkopplat av bara farten också. Det är ju nu det riktigt roliga börjar. Ända tills bilen inte startar eller så.

EDIT: Bild!


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Bra jobbat.
Börjar få lite halvpanik att komma igång med min.
Hade tänkt jag skulle byta det misstänkt läckande värmepaketet och snygga till bärarmarna med lite färg och samtidigt kolla över bussningarna, bygga froglegs och eventuellt en förstärkningsplåt till bärarmsinfästningarna i bakvagnen och laga sprickan i hardtopen, byta bagageluckan till en utan spoiler (om jag lyckas övertala frugan) och bygga luftkylning till frambromsarna samt byta till Raceland-grenröret jag köpte i somras.
Så mycket att göra och så lite tid.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



snailspeed skrev:
Bra jobbat.
Börjar få lite halvpanik att komma igång med min.
Hade tänkt jag skulle byta det misstänkt läckande värmepaketet och snygga till bärarmarna med lite färg och samtidigt kolla över bussningarna, bygga froglegs och eventuellt en förstärkningsplåt till bärarmsinfästningarna i bakvagnen och laga sprickan i hardtopen, byta bagageluckan till en utan spoiler (om jag lyckas övertala frugan) och bygga luftkylning till frambromsarna samt byta till Raceland-grenröret jag köpte i somras.
Så mycket att göra och så lite tid.

Fick mina länkarmar blästrade förzinkade och grundade med epoxi för en billig penning i FLODA är du intresserad så kan jag förmedla nr

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Tack, men har ett litet blästerskåp själv och en firma inte långt hemifrån som ytbehandlar. Vet även om ett par firmor som blästrar och pulverlackar här i Borås.
Ska mest få tummen ur och sätta fart.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Oscar, få tummen ur och sätt fart! Vi skulle ju kolla på att göra grodlåren ihop också.

När jag börjar titta på specen på förstasidan så börjar det se mer och mer ut som denna bilen spårat ur. OK, spårat ur litegrann. Lite lagom. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Har tänkt att tillverka delarna till froglegsen vecka 7 då vi har lektioner i CNC och ska ha ett litet projekt att programmera. Behöver ha alla mått och en CAD färdig innan dess. Självklart tittar vi på detta ihop.
Borde ju inte vara något större problem, men... thumbs up

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



snailspeed skrev:
Har tänkt att tillverka delarna till froglegsen vecka 7 då vi har lektioner i CNC och ska ha ett litet projekt att programmera. Behöver ha alla mått och en CAD färdig innan dess. Självklart tittar vi på detta ihop.
Borde ju inte vara något större problem, men... thumbs up

Gör du CADritningen själv åxå?

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Japp. Läser till CAD-konstruktör inom mekanik på YH i Kungsbacka. Är klar till våren.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



snailspeed skrev:
Har tänkt att tillverka delarna till froglegsen vecka 7 då vi har lektioner i CNC och ska ha ett litet projekt att programmera. Behöver ha alla mått och en CAD färdig innan dess. Självklart tittar vi på detta ihop.
Borde ju inte vara något större problem, men... thumbs up


Fasiken vilket kul projekt att få göra

Om man kan få beställa ett par så gör jag hemskt gärna det

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



carl.josefsson skrev:

...

Om man kan få beställa ett par så gör jag hemskt gärna det

/C


Intresse även härifrån.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



Jag är åxå intresserad

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Oscar och jag skall kika på grodlår inom kort. Håll utkik här i tråden så återkommer vi när vi har något att presentera. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Jag vill också ha!
Men får ju inte i Standardklassen... ☹️

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Claes Haglund skrev:
Oscar och jag skall kika på grodlår inom kort. Håll utkik här i tråden så återkommer vi när vi har något att presentera. thumbs up


thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Nu har jag två frågor till er som kan detta bättre än jag.

Jag har alltså ett grenrör i rostfritt som redan har en V-bandskoppling på sig. Utöver det har jag mitt gamla avgassystem som väl är i någon sorts aluminiserat nånting, alltså "det vanliga" icke rostfritt. Utöver det har jag köpt en SBF-godkänd 2,5" katalysator (eftersom både grenröret och avgaset efter kat är 2,5" redan idag). När jag nu skall kapa bort den gamla katalysatorn på befintligt avgassystem och ersätta med ny katalysator och lite nya rör så köper jag förslagsvis dem i annat material än rostfritt eftersom övriga avgaset är sådant. Jag borde ju då också köpa en V-bandskoppling och svetsa dit på den nya biten som skall ansluta till grenröret. Jag har mest hittat V-bandskopplingar i rostfritt. Är det vettigt att svetsa dit en rostfri del på ett icke rostfritt rör eller får man någon sorts katalytisk effekt som korroderar i onödan, eller är det till och med krångligt eller omöjligt att svetsa dit?

Och andra frågan, är det risk att jag går över 95 dB-gränsen på banorna med detta systemet (sitter en stor Apple Racing-dämpare på tvären längst bak, men inget annat)? Borde jag lägga till en liten tunn dämpare efter katten?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Normalt sett så svetsar man en blandskarv med rostfri tillsatstråd för att svetsen ska blir "rostfri" och eventuella problem hamnar i grundmaterialet utanför svetsen. Nu tror jag dock att du kan steka ihop det ändå för du har ju ändå begränsad livslängd på delarna, avgasröret är ju ganska tacksamt då det är ett varmt och torrt ställe. Hade det varit på en bruksbil som står ute året om så hade det varit annorlunda.

Innan vinterförvaring kan du ju köra motorn riktigt varm innan du ställer in bilen så du får bort ev. kondens innuti rören så ska det nog hålla ok.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack! Det låter ju klart görbart. thumbs up thumbs up

Då återstår frågan om ljudnivå. Någon Miatafantast som provat sig fram?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Jag har extraktorgrenrör, 100 cells racekat, 2.5" system och bara en ljuddämpare längst bak, rakt monterad.
Började med liten oval Simons ljuddämpare (har för mig den var ca 300 mm), kopierade min brors system och han hade aldrig problem med ljudet (fast detta var nog innan de hårdare ljudkraven).
Fick inga officiella klagomål på detta men en del kommentarer ang att den lät högre än övriga Miator.

Bytte därför till en 100 mm längre rostfri dämpare från Raka rör, men ärligt talat hörde jag inte någon stor skillnad (en hel vinter mellan dock).
Fortfarande inga officiella klagomål men jag har nästan bara kört SPVM:s tävlingar, tror att toleransen är något högre då jämfört med trackdays.

Så för att summera: Tror du klarar dig med stor Apple-dämpare på tvären. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande