Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 23, 24, 25 >> 12 besök senaste veckan (148422 totalt) |
grattis Kul!! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Tack allihop!
I och med att detta är första gången jag faktiskt gör något större mekaniskt (och elektroniskt) ingrepp på en bil så var det en skapligt stor lättnad när den gick igång så lätt. Hade väntat mig att åtminstone någonting skulle vara fel. Fast vi får väl se om hela bilen brinner upp i stället när den får rulla i vår. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Dags att summera var jag står nu när säsongen närmar sig. Listan jag satte upp i höstas innan motorbytet kom på tapeten skall prickas av och nya punkter efter motorbytet får läggas till. Då blir det ungefär såhär:
1. Byta spindelleder till förlängda för mer negativ camber (GJORT) 2. Byta alla bussningar i länkarmarna både fram och bak (GJORT) 3. Plocka bort befintliga fjäderben och sätta dit Gaz Gold-coiloversen (GJORT) 4. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt) 5. Sätta dit en distans vid styrväxeln för minskat bump steer (GJORT) 6. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 7. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT) 8. Lyssna/känna på hjullagret vänster fram för att se om det var det som lät lite (GJORT, inget funnet) 9. Kanske byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (EJ PÅBÖRJAT, instrumenthus ligger på hyllan) 10. Kanske riva ner AC:n och slänga den på tippen (GJORT) 11. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) 12. Koppla in VICS-styrningen (EJ PÅBÖRJAT) 13. Bygga om avgassystem (EJ PÅBÖRJAT, görs när bilen ställs på) 14. Sätta i låssprint i slottmuttern vid spindelleden vä. fr. (VÄNTAR DELAR) 15. Riva ur krocksensorer i framskärmarna och airbagstyrenhet + batteri (EJ PÅBÖRJAT) 16. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT) 17. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, EJ PÅBÖRJAT) 18. Ordna med luftbox vid LMM (EJ PÅBÖRJAT) 19. Sätta dit delrindörrupphägningarna (EJ PÅBÖRJAT) Känns klart görbart. Mest småsaker kvar. Grodarmarna är väl det som är mest jobb med, men det är påbörjat tillsammans med Oscar. Uppstrukturerat kvar att göra: Saker som kan göras omgående (alla grejer finns hemma): 1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (EJ PÅBÖRJAT) 2. Koppla in VICS-styrningen (EJ PÅBÖRJAT) 3. Riva ur krocksensorer i framskärmarna och airbagstyrenhet + batteri (EJ PÅBÖRJAT) 4. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT) 5. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, EJ PÅBÖRJAT) 6. Ordna med luftbox vid LMM (EJ PÅBÖRJAT) 7. Sätta dit delrindörrupphängningarna (EJ PÅBÖRJAT) Saker som hänger på utomstående faktorer: 8. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 9. Sätta i låssprint i slottmuttern vid spindelleden vä. fr. (VÄNTAR DELAR) Saker som skall göras vid påställningen: 10. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT) 11. Bygga om avgassystem (EJ PÅBÖRJAT) 12. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt) Saker som högst troligt skjuts på framtiden: 13. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Höll precis på att sätta skrattet från uppstarten i halsen. Hade gått ut för att mysfixa lite. Satte dit delrinbussningarna till dörrarna och gick på instrumenthuset. Stötte direkt på något jag inte väntat mig. Någon tidigare, antagligen mycket tidigare, ägare har installerat något som förklarar varför instrumenten varit oläsliga i mörker. Något som verkar kallas Indiglo. Inte nog med extrakablage i en härva till klustret utan någon sorts förstärkare under instrumentpanelen dessutom. Fram med multimetern och avbitaren och så var den ur världen.
När jag nu ändå har grejerna nere så kopplar jag väl ur styrboxarna till airbagen tänker jag. Sagt och gjort. Säkrast att kolla att allt fungerar. Vrider på ljuset för att kolla instrumentbelysningen, funkar. Vrider om nyckeln för att kolla oljetryckslampa och sådär, funkar. Vrider lite till för att starta motorn, allt blir tyst och kolsvart. Hinner tänka en del mörka tankar innan jag börjar sätta i kablagen till airbaggrejerna och prova igen, stendött. Kolla säkringar och lite annat. Alla säkringar hela. Mer mörka tankar. Kollar batteriet och underhållsladdaren som indikerar att batteriet är paj. OK, det har varit lite trött, men inte slut. Grejja lite med kabelskorna och prova igen, succé! Smäller ihop grejerna igen och springer in och nattar ungarna betydligt lugnare än en kvart tidigare. Uppstrukturerat kvar att göra: Saker som kan göras omgående (alla grejer finns hemma): 1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (FÄRDIGT) 2. Koppla in VICS-styrningen (EJ PÅBÖRJAT) 3. Riva ur krocksensorer i framskärmarna och airbagstyrenhet + batteri (PÅBÖRJAT) 4. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT) 5. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, EJ PÅBÖRJAT) 6. Ordna med luftbox vid LMM (EJ PÅBÖRJAT) 7. Sätta dit delrindörrupphängningarna (FÄRDIGT) Saker som hänger på utomstående faktorer: 8. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 9. Sätta i låssprint i slottmuttern vid spindelleden vä. fr. (VÄNTAR DELAR) Saker som skall göras vid påställningen: 10. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT) 11. Bygga om avgassystem (EJ PÅBÖRJAT) 12. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt) Saker som högst troligt skjuts på framtiden: 13. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Jag uppdaterar lite här. Kanske mest för mig själv, men så jag märker att det händer något och för att veta vad som kvarstår.
Fick till en luftbox som jag tror blir bra. Köpte en sån där trehundrakronors filterbox från fleabay. Borde kunna göra jobbet. Är lite rädd för värmen från grenröret som ligger under LMM och slang, men jag provar och ser vad som händer. Ska försöka få till någon sorts tratt också in till boxen från hålet i lampan framför. Får bli 3D-skrivare. Uppstrukturerat kvar att göra: Saker som kan göras omgående (alla grejer finns hemma): 1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (FÄRDIGT) 2. Koppla in VICS-styrningen (PÅBÖRJAT) 3. Riva ur alla airbaggrejer under instrumentpanelen (FÄRDIGT) 4. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT) 5. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, EJ PÅBÖRJAT) 6. Ordna med luftbox vid LMM (FÄRDIGT) 7. Sätta dit delrindörrupphängningarna (FÄRDIGT) Saker som hänger på utomstående faktorer: 8. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 9. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit) 10. Sätta i låssprint i kronmuttern vid spindelleden vä. fr. (FÄRDIGT) Saker som skall göras vid påställningen: 11. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT) 12. Bygga om avgassystem (EJ PÅBÖRJAT) 13. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt) 14. Ställa tändningen på 14 grader (EJ PÅBÖRJAT) 15. Göra hjulinställning och cornerweight (EJ PÅBÖRJAT) Saker som högst troligt skjuts på framtiden: 16. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
_________________ Oscar Kärrqvist |
||
Ser ju lysande ut, Oscar! Ser fram emot fortsättningen och säg till om jag kan hjälpa.
Själv har jag mest tränat och åkt snowracer i helgen så jag har inte rört bilen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Underbart, ser kjempe grejt ut som dom säger här i Hemskedal Hade gärna hjälpt till om det inte vore för att jag är i Norge för att lära bla Danskar att åka skidor..... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Den där filterboxen, är det en universal?
Sitter det ett koniskt filter inuti? Funderar själv på en liknande lösning för att inte suga varm luft. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Japp, det är en universalbox med koniskt filter inuti. Denna är det jag köpt. För tre hundra spänn känns den helt klart som ett fynd. Får med grejer för montering, slangklämmor, stosar och en liten slang. Dock ska man inte räkna med att det är det mest välkonstruerade och snyggaste som sett dagens ljus, men den ser helt klart ut att göra jobbet. Haglund rekommenderar. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Tackar!
Ser inte ut som man kan byta till annat filter? Men man kan öppna upp och rengöra? Jag behöver ju egentligen bara en "tunna" att sätta ett filter i, detta var ju rätt lagom storlek. Men jag vill helst kunna montera i ett K&N eller något liknande. De säljer ju en liknande lösning men för lite andra pengar. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Öppna upp och rengöra borde fungera. Sidorna sitter med skruv. Jag hade också tänkt köpa en låda att sätta ett filter i från början, men jag kör men denna som den är. Den borde ju dock gå att modifiera så man kan sätta i vilket filter man vill så länge det får plats, tycker jag. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Man behöver helst hitta ett filter i rätt storlek som suger i mitten för att få det optimalt, men det kanske går. Edit: Kollade på K&N:s motsvarighet och den suger på sidorna, men är relativt spetsig med small topp. Kostar dock 2000 SEK. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
_________________ Oscar Kärrqvist |
||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Det där ser ju klart trevligt ut! Kör du det genom den där kraftberäkningsgrejen sedan så lär väl den klara ut eventuella förbättringspunkter i så fall.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Håller med Cris om att det ser riktigt snyggt ut! Om mina mekanik- & hållfasthetskunskaper från Chalmers inte är helt off så tror jag det är att föredra att det går en och samma "sträva" från toppen till botten. Med det sagt så lyfter jag på hatten sju dagar i veckan på att ni utvecklar egna frogarms cheers! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 23, 24, 25 >> 12 besök senaste veckan (148422 totalt) |