Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 23, 24, 25   >>
40 besök senaste veckan (148462 totalt)
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Har funderat fram och tillbaka på era förslag och synpunkter. Fördelen med att dra röret så rakt som möjligt gör att jag borde slippa dubbelvinkel i skarven och bara behöva vinkla av röret in mot innerskärmen och slippa vinkeln uppåt. Jag ska pröva och se om jag tänker rätt på vänster sida.

Alla förslag och synpunkter mottages tacksamt...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Fick äntligen lagt en liten stund i garaget igen. Inga stordåd gjorda och största delen gick till att bygga om från luftbox till LMM. Det låg helt enkelt för nära grenröret för att jag skulle vara komfortabel med det hela. Nu borde det fungera bättre.
Fick även kopplat det sista på VICS-styrningen och så fick bilen ett nytt batteri. Något som egentligen behövts sedan något år. Satte dit ett 30 Ah gräsklipparbatteri från Biltema. Kände ingen skillnad i vikt på 20 och 30 Ah och storleken var exakt densamma.

Uppstrukturerat kvar att göra:

Saker som kan göras omgående (alla grejer finns hemma):
1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (FÄRDIGT)
2. Koppla in VICS-styrningen (FÄRDIGT)
3. Riva ur alla airbaggrejer under instrumentpanelen (FÄRDIGT)
4. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT)
5. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, EJ PÅBÖRJAT)
6. Ordna med luftbox vid LMM (FÄRDIGT)
7. Sätta dit delrindörrupphängningarna (FÄRDIGT)

Saker som hänger på utomstående faktorer:
8. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING)
9. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit)
10. Sätta i låssprint i kronmuttern vid spindelleden vä. fr. (FÄRDIGT)

Saker som skall göras vid påställningen:
11. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT)
12. Bygga om avgassystem (EJ PÅBÖRJAT)
13. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt)
14. Ställa tändningen på 14 grader (EJ PÅBÖRJAT)
15. Göra hjulinställning och cornerweight (EJ PÅBÖRJAT)

Saker som högst troligt skjuts på framtiden:
16. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Här skulle man kunna tro att det inte händer något, och det gör det inte heller! Har varit lite tjänsteresor, nöjesresor och lite träning som varit i vägen. Det parat med att det viktigaste faktiskt är gjort här har gjort att frugan och ungarna har varit mer i garaget än jag (frugans bil står ju där...).
Fast idag åkte bilen ner på marken och rullade in på granngatan och tillbaka. Både lillkillen och lilltösen fick åka en sväng och båda var kanonnöjda. Allt verkar tätt och lira så långt! Handbromsen ligger på på vänster bak märkte jag, men i övrigt inga överraskningar. Vågade inte köra längre eftersom avgassystemet ligger kvar i garaget (förutom grenröret) och hjulinställningen är helt åt skogen. Härnäst gäller att få till en skaplig hjulinställning så bilen kan köras till Göteborg för cornerweight, men först skall avgassystemet kapas efter katten, en SBF-kat skall dit och alltihop skall passas ihop med V-band mot grenröret.

Jag firade alltihop med att slänga dit huven och märkte att huvpinnen inte längre passade. Men om det är det största problemet så har jag inga problem.

Bildbevis på att bilen lämnade garaget en liten stund!


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



thumbs up

Bara min kvar att få ordning på då.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
snailspeed skrev:
thumbs up

Bara min kvar att få ordning på då.


Nu kör vi det sista så vi får ut våra bilar! thumbs up

Stor uppdatering igår. Kitschet är fixat! Lysande guide på Youtube naturligtvis. The devil is in the details, eller vad det heter.

Uppstrukturerat kvar att göra:

Saker som kan göras omgående (alla grejer finns hemma):
1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (FÄRDIGT)
2. Koppla in VICS-styrningen (FÄRDIGT)
3. Riva ur alla airbaggrejer under instrumentpanelen (FÄRDIGT)
4. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT)
5. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, FÄRDIGT)
6. Ordna med luftbox vid LMM (FÄRDIGT)
7. Sätta dit delrindörrupphängningarna (FÄRDIGT)

Saker som hänger på utomstående faktorer:
8. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING)
9. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit)
10. Sätta i låssprint i kronmuttern vid spindelleden vä. fr. (FÄRDIGT)

Saker som skall göras vid påställningen:
11. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT)
12. Bygga om avgassystem (EJ PÅBÖRJAT)
13. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt)
14. Ställa tändningen på 14 grader (EJ PÅBÖRJAT)
15. Göra hjulinställning och cornerweight (EJ PÅBÖRJAT)

Saker som högst troligt skjuts på framtiden:
16. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT)

Har dessutom fått tag i någon som kan hjälpa mig göra cornerweight. Nu återstår att snön skall försvinna, saltet skall regna bort och bilen skall iväg till någon som kan bygga avgassystem och göra en grov hjulinställning. Får jag tid i helgen kanske jag kan göra en grov hjulinställning och byggare för avgassystem har jag, men en bit bort. Skall även höra med några gubbar i närheten som verkar vassa på sådant, så slipper jag ju vänta tills saltet gått bort från vägarna. Just det. Släppa på handbromsen på vänster bak också. Det skall i alla fall hinnas med i helgen. thumbs up

Resultatet:


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Småfixat i helgen, så handbromsen är fixad, toe är ställd med ögonmått och bilen är redo för att rulla en sväng. Närmare bestämt till en kille som skall fixa avgassystemet. I morgon ska bilen dit. Det närmar sig målet för vintern!

Nu hoppas jag att bilen inte rasar eller brinner upp eller något annat på vägen dit.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Det ska säkert gå bra.
Var nere i Kinnahult ett par timmar idag och fick gjort en del själv.
Inte något med ftoglegsen tyvärr.
Ventilkåpan blev ruskigt snygg. Stor risk att jag kopierar dig rakt av.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
snailspeed skrev:
Det ska säkert gå bra.
Var nere i Kinnahult ett par timmar idag och fick gjort en del själv.
Inte något med ftoglegsen tyvärr.
Ventilkåpan blev ruskigt snygg. Stor risk att jag kopierar dig rakt av.


Kopiera på! Till vintern är det nog läge för mig att riva insuget och göra samma sak där, för nu skämmer det det hela en del.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Liket lever! Har kört bilen ut till avgasbygge och hem från avgasbygge! Var nästan förvånad när den gick som en klocka ut utan att ryka, droppa eller lukta av något. Av förklarliga skäl gasade jag då inte så mycket (den är ganska högljudd utan avgassystem) dock. Hem däremot kunde jag inte hålla mig. Å så gött den låter och vilken skillnad på motor! Den skjuter ju på även över 70!

Hjulen står fortfarande lite på en höft, men det ordnas i veckan. Tändningen ska också ställas närmare. Lite allmän koll på det så går det nog att börja känna på grejerna. Känns hur som helst fantastiskt så här långt!

Uppstrukturerat kvar att göra:

Saker som kan göras omgående (alla grejer finns hemma):
1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (FÄRDIGT)
2. Koppla in VICS-styrningen (FÄRDIGT)
3. Riva ur alla airbaggrejer under instrumentpanelen (FÄRDIGT)
4. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT)
5. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, FÄRDIGT)
6. Ordna med luftbox vid LMM (FÄRDIGT)
7. Sätta dit delrindörrupphängningarna (FÄRDIGT)

Saker som hänger på utomstående faktorer:
8. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING)
9. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit)
10. Sätta i låssprint i kronmuttern vid spindelleden vä. fr. (FÄRDIGT)

Saker som skall göras vid påställningen:
11. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT)
12. Bygga om avgassystem (FÄRDIGT)
13. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, får vänta tills jag vet att allt stämmer med motorn så jag kan baka in dem ordentligt)
14. Ställa tändningen på 14 grader (EJ PÅBÖRJAT)
15. Göra hjulinställning och cornerweight (EJ PÅBÖRJAT)

Saker som högst troligt skjuts på framtiden:
16. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Kan någon peka mig åt rätt håll, tror ni?

I och med större motor, större, rostfritt grenrör och betydligt mer friflödande katalysator, så tror jag att avgasljudet nu är på gränsen eller strax över tillåtet vid banmöten. Idag har jag en gammal Apple Racing-dämpare i 2,5" sittande på tvären bak. Gissningsvis har den suttit där runt 15 år och är nog tämligen urbrunnen. Min tanke är att byta denna mot något som dämpar bättre. Men vad?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



En likadan men ny. Samma anslutningar thumbs up

Eller en ännu större om det funkar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1222



Claes Haglund skrev:
Kan någon peka mig åt rätt håll, tror ni?

I och med större motor, större, rostfritt grenrör och betydligt mer friflödande katalysator, så tror jag att avgasljudet nu är på gränsen eller strax över tillåtet vid banmöten. Idag har jag en gammal Apple Racing-dämpare i 2,5" sittande på tvären bak. Gissningsvis har den suttit där runt 15 år och är nog tämligen urbrunnen. Min tanke är att byta denna mot något som dämpar bättre. Men vad?


eller så släpper du bara på gasen när du passerar mikrofonen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack för input! Ja, jag tar nog hem den största Apple Racing jag hittar, tror jag. Ingen panik riktigt ännu, för jag tänker nog börja med ett sprintrace (konbana) innan den får gå bana i år. Kanske på lördag om allt klickar. Att lätta på gasen ger väl inga varvrekord, eller.

Nu är rideheight ställd lite sådär. Fick tipset att ha 75-80 mm frigång på lägsta stället och det är runt 80 nu, så det är ett bra riktmärke för cornerweight på fredag.
Ställde tändningen också. Det visade sig att den stod ungefär 6-8 grader när den var ställd med ögonmått. Nu står den på 13-14 ungefär. Fick skruva upp tomgången också från sådär 400 vid varm motor till runt 900. Kanske i översta laget, men det är ju lätt att justera ner.

Uppstrukturerat kvar att göra:

Saker som kan göras omgående:
1. Byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg (FÄRDIGT)
2. Koppla in VICS-styrningen (FÄRDIGT)
3. Riva ur alla airbaggrejer under instrumentpanelen (FÄRDIGT)
4. Lacka loggor på ventilkåpan (KITSCH!, FÄRDIGT)
5. Ordna med luftbox vid LMM (FÄRDIGT)
6. Sätta dit delrindörrupphängningarna (FÄRDIGT)
7. Sätta i låssprint i kronmuttern vid spindelleden vä. fr. (FÄRDIGT)

Saker som skall göras innan första bankörning:
8. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT)
9. Bygga om avgassystem (FÄRDIGT)
10. Ställa tändningen på 14 grader (FÄRDIGT)
11. Göra hjulinställning och cornerweight (FÄRDIGT PÅ FREDAG)
12. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT)

Saker som skjuts på framtiden:
13. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT)
14. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, tar slut på mina DTC-30 först)
15. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING)
16. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Shakedown genomförd! Körde konbana med SVKG i lördags. 10 mil dit, ett gäng rundor i banan och 10 mil hem. Ingenting trillade av eller brann upp (vad jag har märkt ännu)!

Cornerweighten och hjulinställningen som gjordes i fredags gjorde susen också. Bilen uppträder stabilt och förutsägbart även om den är överstyrd, men det är som förväntat. Det är ju rätt kul också. Nu är det -3 grader camber fram, -2 bak, neutral toe och så mycket caster som möjligt. Skulle vilja ha -2,5 grader camber bak, men jag tror att bärarmen på höger bak fått sig en törn, för det gick inte att få mer än -2 grader. Tur att jag har en över. Behöver nog inte byta den förrän nästa vinter. På sommaren ska man ju köra.

Är förresten ute efter ett styrstag till högersidan också. Det visade sig att det är en smula krökt. Inte så det syns i vanliga fall, men när man snurrar på det så går det att skönja. Lika bra att byta nästa vinter också.

I övrigt så går den lysande och är hur kul som helst! Åkte lite med ungarna igår och de älskar den också. Mission accomplished. thumbs up thumbs up


Saker kvar att göra inför denna säsongen:
1. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll (EJ PÅBÖRJAT)
2. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT)

Saker som skjuts på framtiden:
3. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT)
4. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (EJ PÅBÖRJAT, tar slut på mina DTC-30 först)
5. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING)
6. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit)
7. Byta bärarm höger bak (EJ PÅBÖRJAT)
8. Byta styrstag höger (EJ PÅBÖRJAT)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Ett fäste kvar att få dit. Sedan dags att bygga jiggar.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1222



snailspeed skrev:
Ett fäste kvar att få dit. Sedan dags att bygga jiggar.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


underbart! vilken hjälte du är

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Jaha, jag är kass på att kolla min egen tråd.

Gött, Oscar! Ser fram emot fortsättningen! thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Första raset är ett faktum!

Japp. Bogsering och allt. Vånda och sammanbitna miner.

Tog ut bilen och kollade över den lite i eftermiddags. Den har skramlat lite på sistone. Följer motorvarvet och så, men jag har inte lyckats lokalisera vart. Hittade två skruvar till tvärstaget under subframen som var misstänkt lösa. Lite långsökt, men värt att prova. Skruvade åt dem hårt och stoppade ner dottern i barnstolen och gav mig ut en sväng. Tusan, skramlet kvarstod.

Kommer fyra-fem kilometer och plötsligt säger det PING och bilen börjar knacka betänkligt. Första tanken är det värsta såklart. Ett vevlager? Nä, oljetrycket är fint. Men jag stannar och ringer lilla frugan så bogserar vi hem så det inte blir värre. Lyftare? Nja. Tidig avgasläcka? Ja, det verkar mer troligt. Men väntar på bogsering för säkerhets skull. Så frugan fick lära sig att bogsera. Efter alla dessa tokiga bilar jag har haft så har hon alltså inte behövt bogsera en gång på fjorton år?!

Väl hemma lyfter jag upp bilen på bockar fram, eftersom min bästa gissning är V-bandskopplingen vid grenrör och katalysator. Nja. Ser tätt ut och skramlar inte nämnvärt. Startar motorn. Nä, där är det inte. Under huven? Värst vad det poffar. Tittar på grenröret. Alla muttrar ser ut att sitta fast. Känner med handen runt grenröret. Oj vad det blåser i bakkant. Av med motorn.

Av alla de grejer jag skruvat på i vinter så väljer EGR-blockeringsskruven på grenröret att trilla av. Den som jag inte ens har rört! Kanske därför. Tur att jag fick med en sådan i kittet från Flyin' Miata. Rotar fram och drar fast. Kors vad tyst och jämnt den började gå! Tomgången som varit lite småsvajjig stabiliserar sig direkt. Ger mig ut och kör en runda och bilen går kanon och skramlar ingenting. Victory!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket! Har hittills denna sösongen lyckats missa anmälningen till Vårruset på Falkenbergsbanan med SVKG, men i stället har jag kört två konbanor och en hel del gata. Bilen uppför sig finfint och allt verkar faktiskt lira riktigt bra!

Idag fick jag äntligen lite småsaker som hängt över mig fixade. Satte dit Hawk DTC-60-beläggen runt om, pyste ut lite bromsvätska, bytte olja till en rekommenderad Liqui-Moly 10w60 och slutligen fick jag dit kylkanalerna till bromsarna igen. I morgon blir det inbakning. En ny ljuddämpare kommer på söndag och sedan byggs nytt avgas sista biten om ett par veckor inför första banträffen med nya setupen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
När man trodde allt var frid och fröjd...

När jag släppt upp kopplingen oavsett växel, motorvarv eller om växel är ut så kommer ett gnisslande ljud. Så fort jag trycker ner kopplingen så försvinner det. Första tanken var urtrampningslagret, men då borde det väl varit tvärt om, att det gnisslade när kopplingen var nedtryckt?
Vad gissar vi då på? Lager på ingående axel på växellådan? Vad orsakar ett gnisslande sådant förutom tidens tand? Gjorde jag något fel när jag hade isär drivlinan i vintras? Var får man tag i ett nytt och hur jäkligt är det att byta? Vågar jag köra med det? Eller borde det vara något annat?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Ibland gnisslar urtrampningslagret mot solfjädern när man inte belastar kopplingspedalen.

Oavsett så känns det som du åker på att ta ned växellådan för att komma åt berörda delar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 23, 24, 25   >>
40 besök senaste veckan (148462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande