Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Pysslar för närvarande med att få dit ett oljekyl. Ett sånthär. Har tagit bort den där lilla värmeväxlaren som sitter original vid oljefiltret och pluggat kylvattenkanalerna för denna. Tänkte tagit bort termostathuset som sticker ut på framsidan av motorn i och med att jag inte längre använder det nu när jag har en cooling reroute, men det visade sig att man då måste ta ner hela framsidan av motorn, kamrem och allt, så det låter jag vara till en annan gång. Pluggade i stället. Har då också satt dit en sandwichplatta med termostat för oljan och dragit slangar till fronten. Ska sno förbi Verktygsboden idag och se om jag kan få tag i lite grejer för att passa in oljekylet framför vattenkylet och skruva ihop alltihop.

Gick även igenom bromsoket på höger bak som har läckt någon droppe då och då. Det visade sig att kolvpackningen inte hade gått i spåret i oket riktigt som det skulle, så jag hoppas att det nu är tätt. Börjar kunna de där oken nu. Det tog 45 minuter från idé till luftat och klart denna gången.

Kvar nu är:
- Göra färdigt oljekylslösning
- Bygga tillbaka insuget, förhoppningsvis bättre än tidigare
- Fylla olja och kylsystem
- Göra cornerweight
- Få dit bälten (om Apex kan leverera snart...)

Det närmar sig säsong...

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Liket lever i år igen!

Var ute och provkörde en kortis igår med sonen som co driver. Allt i motorrummet verkar hålla tätt så här långt och bilen går som förväntat ungefär. Oket bak läcker dock fortfarande men ny packningssats är på väg från England. Hoppas det fungerar annars får jag byta hela oket. Det kostar ju hiskeliga 1400 kronor, så det må i så fall vara hänt. I nästa vecka blir det hjulinställning och cornerweight också.

Kvar är nu:
- Få tätt höger bakok (grejer på väg)
- Hjulinställning och cornerweight (tid bokad)
- Byta huvudbromscylinder
- Få hem sexpunktsbälten och få dit dem

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Behöver hjälp att lura ut en grej.

Bilen har dragit vänster vid inbromsning nu efter vintern. Tänkte att det väl var nåt skräp på belägg eller skiva och försökte bromsa bort det utan resultat. Luftade båda oken på högersidan utan resultat. Har nu rivit ner båda oken på högersidan och smort och grejat. Även det utan resultat.

När jag drar i handbromsen går bilen rakt så jag gissar att det är något lurt på höger fram.

Vad är nästa steg? Huvudbromscylinder?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Det där har jag alltid undrat över. Olika tryckkraft i oken på beläggen (olika bromsvätsketryck, kolv kärvar, nåt hamnat ivägen?? Nåt annat?? ) eller olika friktion (kontaminerat belägg eller skiva, något hamnat mellan belägg och skiva, glaserat?? Nåt annat? ). Nyfiken på vad du kommer fram till thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Claes Haglund skrev:
När jag drar i handbromsen går bilen rakt så jag gissar att det är något lurt på höger fram.

Vad är nästa steg? Huvudbromscylinder?
Det är ju i stort sett T-koppling mellan höger och vänster både fram och bak, så huvucylinder borde inta vara.
Glidpinnarna HF, men du skriver att du smort och grejat?

Drar det lika snett vid mjuk som hård broms (då bör det väl inte vara hydraulik, flöde, strypning etc)?
Hjulinställningen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



Av misstag fått lite fett/olja på ena skivan? Tvätt med bromsrengöring/förtunning.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Lurigt dethär. Smuts kan det kanske vara. Får blåsa bräkleen på skivan fram i morgon, men jag har kört det så pass varmt att det luktade bromsar så jag tycker att det borde brunnit bort.
Tycker också att det är ganska samma oavsett hur hårt man bromsar.
Hjulinställningen borde vara bra då jag gjorde sådan och cornerweight i förra veckan. Kan väl kanske ha slagit fel, men det känns ändå långsökt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Du har inte bussningar i färgglad polyuretan?
Om vänster fram rör sig så lär det dra iväg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Du har inte bussningar i färgglad polyuretan?
Om vänster fram rör sig så lär det dra iväg.


Inte så färgglad, men helt klart PU. Får slita och dra lite i det i morgon och se hur det verkar. 👍

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Å andra sidan. Vänster fram låser upp innan de andra hjulen. Innan bakhjulen är ju inget konstigt, men betydligt före höger fram, så det borde inte ha med bussningar att göra, kan man tycka.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Det är ingen som bytt belägg HF till plywood eller så?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är ingen som bytt belägg HF till plywood eller så?


Kollat. Fortfarande Hawk.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



För lite luft i ett däck?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Janne J skrev:
För lite luft i ett däck?


Kollat det också.

Idag ska jag felsöka på allvar, tänker jag. Lägga på andra hjul, sätta dit de gamla oken och skivorna, osv. Får se vad det ger. Återkommer!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Nä, nu ger jag upp. Har rivit isär alltihop igen, kollat så allt fungerar som det ska och allt verkar röra sig lätt och bra. Det lutar väl åt att något har hänt i framvagnen så bilen åker in för ny hjulinställning och översyn på tisdag igen. Inställningsskruvarna i framvagnen pekar åt helt olika håll, så det talar väl för att så är fallet. Lurigt dock att vänster fram låser före höger fram om man bromsar successivt hårdare. Inte särskilt mycket dock så jag gissar att det skulle kunna bete sig så om vinklarna går åt skogen när man trampar till.

Tänker jag rätt?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Vill minnas att jag tokbromsade med Vilma vid ett tillfälle för att testa bromsarna och det small/klonkade till i framvagnen, inte så att det ställde till på något sätt eftersom det kördes många varv på ringen av mig och Figgz efter det men när jag kom hem så gjordes en ny framvagnsinställning iaf, sedan dess inga problem.

hoppas att det löser sig

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



En metallisk smäll är det som märks när en excenterbult flyttar sig eller lossnar. Förutom att det bli "lite" sidoförlyttning om det händer under max sidokraft.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Har du testat flytta beläggen mellan vä/hö sida? Du behöver slita in dom igen, men belägg kan väl bli kontaminerade vad jag hört?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Har du testat flytta beläggen mellan vä/hö sida? Du behöver slita in dom igen, men belägg kan väl bli kontaminerade vad jag hört?


Det har jag faktiskt inte gjort, men dels har jag kikat på beläggen med tanke på glasering och liknande utan att hitta något oroande och dels är det belägg som inte betedde sig på detta viset innan avställningen. Jag får nog hålla mig lugn tills den gåtts igenom framvagnsmässigt i nästa vecka. Jag skulle ju kunna ge mig på att borra hål för sexpunktsbältena exempelvis.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Sådär! Nu lever och frodas den gamle bilen igen! Det visade sig att det förmodligen var en kombination av att justerskruven till camber på höger fram släppt så det var närmare 5 grader camber än de 3,5 grader det skulle vara samt belägg förorenade av bromsvätska (som inte verkar koka bort hur man än kör) som orsakade att den drog snett vid inbromsning. Nu är justerskruven och frambeläggen bytta så nu återstår bara inbakning av beläggen. I och med att bältena kom i förra veckan och att de åkte i i helgen, att packningarna på höger bakok är bytta och verkar hålla tätt så här långt så är bilen färdig för säsongen!

På lördag är det konbana med SVKG! Då får vi se om jag har skruvat så duktigt i vinter att jag får med mig hela bilen hem också.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Skönt att problemet verkar vara löst.

Min står fortfarande på lyften med växellådan liggandes på bänken. Hämtar nya packboxar i Jönköping och Borås imorgon.
Sedan är tokmekande hela dagen och fredagen. Vill ju inte missa konbanepremiären.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande