Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... , 23, 24, 25   >>
104 besök senaste veckan (148528 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Så var filmerna från Gymkhanan i söndags uppe.



Här en snutt från när jag går en match mot Johan i sin vackra och välljudande (och skrämmande kvicka) Aston. Det är inte ofta man ser ett gammelt japanskt badkar kämpa sida vid sida med ett sådant fullblod! Dessutom med min fru som codriver i Astonen! Som lite bonus på slutet så missuppfattade jag alltihop och råkade köra en extra vända och då körde jag dessutom fel flera gånger. Jättetråkigt.




Här körs min bil av Anders och jag kör Anders bil. Kul att utvärdera så lika bilar med lite olika tweeks. Vi kom mest fram till att den största skillnaden, åtminstone i gymkhanan, är att hans bil inte kokar servovätskan eftersom servon ligger hemma... Men det blir ändå ovant eftersom sittpositionen är annorlunda.




Och här är en snutt när jag går upp i ringen mot bland andra Chris.

Sammantaget en fantastiskt trevlig dag med mängder av körning. Däcken höll längre än jag hade planerat och bilen fungerade utmärkt. Lite söl av servovätska, men det får man räkna med. Det finns mer i affärn.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Jag dumpar några filmer här från igår.





På söndag drar vi söderut för att se om Knutan är lika kul i år som tidigare år.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Knutan VAR lika kul som tidigare år, eller till och med roligare! Riktigt pangevenemang med massor av körning och helt perfekt väder. 18-20 grader i luften, ingen sol och inget regn förutom några spridda droppar som inte påverkade någonting. Farten fanns inte riktigt där för min del i år, jag var en halvsekund kvickare förra året, men det var desto mer finlir och fighter med bland andra Chris (grön Miata), Anders (svart Miata) och Mats (grå Kadett). Som vanligt har man en del tankar om andras körning när hornen börjar få det trångt i hjälmen, vilket man delvis hör i mina videos, hrm, men trots det var körningen toppen över det stora hela.

I år hade Anders och jag tagit bilsläp till en av bilarna ner och hotellrum för natten innan, vilket gjorde att man även kunde delta på kvällens banpromenad och samkväm med alla de andra som också hade fått ledigt dagen innan körningen. Mycket trevligt! Så ska vi nog försöka göra kommande år också.



Stämningsbild innan avfärd. Lite spännande eftersom jag inte dragit tungt någon längre sträcka med denna bilen tidigare och därmed inte visste hur långt batteriet skulle räcka. Det visade sig att det räckte och blev över. thumbs up

Här kommer ett gäng videos från dagen. Första passet går långsamt och försiktigt men successivt börjar det laddas mer och mer och jag bjuder på en nästanavåkning i slutet av film tre. Att bromsa precis innan 50-skylten i slutet på rakan visade sig vara en halvbra idé. I film fem fick jag, som jag nämnde, censurera lite, men jag tror att budskapet ändå går fram. Min vana trogen så sätter jag mitt snabbaste varv (1.12.75) på hela dagen på det sista varvet i det allra sista passet. Jag tar det som ett kvitto dels på att bilen mår bra även efter körningen och att om jag ska pressa varvtiderna så handlar det bara om att jag ska köra mer. Om ni tycker att det verkar gneka och skava betänkligt, åtminstone i början av filmerna, så är det bara jag som justerar innerskärmarna lite.

Filmerna i kronologisk ordning:












_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Snyggt kört Claes!

Riktigt dåligt kört av GT4an...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Oj va fint du kan hålla den efter liton innan rakan! Så såg det inte ut från min förarplats. 😂 Tack för trevligt snack i depån. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tackar så mycket! Ja, du förstod nog ungefär vad censureringen täckte...

Jag upplever att Bäcken ut på rakan efter Liton gick betydligt mer städat när jag tog en tidigare ingång och bände in bilen stenhårt från början för att sedan glida lätt ut. Detta fungerade bäst när jag hade klickat chassiet två klick hårdare runt om, så om Fabian inte beter sig riktigt så, så klicka några steg till bara.
Tack för gott snack där uppe på cafétaket!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fin körning Claes!!! thumbs up thumbs up thumbs up

Miator går så jäkla fint och det gäller i synnerhet ditt framförande av den röda pärlan!!

Kul att jämföra med sin egen bil, du växlar ett antal gånger mer än jag (och då växlade jag
ändå ner innan backen upp mot Idioten mest bara för att det var så kul... )
Att så olika karaktärer och utväxlingar ändå kan ge så mycket nöje!


...och ja, även jag är med på vad som "bleepades" bort!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Jag blev ju tvungen att kolla alla filmerna nu då.. jag väntade på att du skulle börja elda, sen började du köra om bilar och jag insåg att det där mjuka lugna tempot inte var ett spår långsamt! Det ser otroligt behagligt ut, väldigt snygg körning, och helsike vad den går! Inser att det finns en del att jobba på med balansen i egna dunderklumpen.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Japp, jag kör bara lugnt och städat, precis som på konbanekörningarna.




Allvarligt, tack för de fina orden! I måndags försökte jag faktiskt hålla det ganska behärskat och till att inte överköra som jag brukar. Jag växlade tidigare än vanligt och försökte hålla rattrörelserna så mjuka som möjligt. Att döma av däcken så var det en bra idé. Däremot gissar jag att det ljuger lite då kameran bara visar framrutan och inte rattrörelser och allt annat som försegår i kupén, så alldeles kav lugnt var det inte.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Här skulle man ju kunna tro att jag skrotat bilen och börjat samla frimärken eller något i stället, men det är mest att jag har haft lite annat att göra. Dock har det ju inte hänt ingenting med bilen under tiden. I vinter har det faktiskt inte hänt särskilt mycket med bilen, men på senare tid har det hänt lite småsaker i alla fall. Sedan förra säsongen har följande tillkommit:

- Wilwood 4-kolvsok fram
- Brembo Max-skivor med slits från någon Seat (!?)
- Hawk DTC-30-belägg till ovan
- Hembyggd bromsservo med 4,74:1-utväxling
- Huvudbromscylinder med större kolv (24 mm) från NBFL-sport
- D2 Coilovers Racing
- Förstärkningsstag till subframen fram under
- König Hypergram 8,5x15" fälgar
- Ett gäng gamla Kumho V70A K61 205x50x15 på hög
- En uppsättning Toyo R888 SG (supersoft) 195x50x15 på Königfälgarna

Alltså har bilen egentligen bara blivit tyngre och tröttare men med ett mer konsekvent chassie och betydligt bättre känsla i bromsarna. Alla bromsgrejerna kom förresten på i helgen och igår, så första körningen på Falkenberg i torsdags gjordes med de gamla bromsarna. De nya bromsarna är ett Frankensteinprojekt kan man säga. Jag har parat ihop en bromsservo från en NA utan ABS (minsta servoverkan och kolv i huvudbromscylindern) med en bromsservo från en NBFL Sport (mesta servoverkan pga ABS och största kolvarna) för att få så låg servoverkan som möjligt med största möjliga kolv i huvudbromscylindern. Detta var lite experimentellt, men verkar fungera och ger en betydligt stummare pedal med bättre känsla än tidigare samtidigt som servoverkan blir lagom hård. Nu hoppas jag att jag kan bromsa senare och hårdare utan bromsplattor.


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Härligt Claes, kommer ju slakta med allt detta på

Vad hade du för fälgar innan?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
dvorak skrev:
Härligt Claes, kommer ju slakta med allt detta på

Vad hade du för fälgar innan?


Slakta vet jag inte, men det går helt i linje med de uppdateringar jag gjort tidigare. Jag vill ju ha en så analog och "pratande" bil som möjligt. Dessutom med viss användarvänlighet på gata. Jag tycker att den har kommit en bra bit på väg mot det.

Tidigare åkte jag huvudsakligen på mina två uppsättningar Ultralite UL12 (har jag för mig de heter) 15x8,25" som jag fortfarande har kvar. De sitter det dels en uppsättning gatdäck på och en uppsättning Kumho V70A K91 (hard) på för bana. Jag hade även en uppsättning OZ Superleggera 15x7"med skräpdäck på som fick gå på gymkhanan, men de såldes i höstas. Königfälgarna med super soft-däcken tänker jag ska fungera fint som regndäck och kanske kan de även få smaka någon sprint.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Roliga uppgraderingar Claes!
Intressant med kombinationen huvudbromscylinder och bromsservo, blir roligt att höra vad utvärderingen säger i långa loppet!

Mjuka däck är toppen, blir perfekt på sprint med 2 stinter efter varandra - du kommer kapa bra med tid och skrämma de andra i C

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Claes Haglund skrev:
dvorak skrev:
Härligt Claes, kommer ju slakta med allt detta på

Vad hade du för fälgar innan?


Slakta vet jag inte, men det går helt i linje med de uppdateringar jag gjort tidigare. Jag vill ju ha en så analog och "pratande" bil som möjligt. Dessutom med viss användarvänlighet på gata. Jag tycker att den har kommit en bra bit på väg mot det.

Tidigare åkte jag huvudsakligen på mina två uppsättningar Ultralite UL12 (har jag för mig de heter) 15x8,25" som jag fortfarande har kvar. De sitter det dels en uppsättning gatdäck på och en uppsättning Kumho V70A K91 (hard) på för bana. Jag hade även en uppsättning OZ Superleggera 15x7"med skräpdäck på som fick gå på gymkhanan, men de såldes i höstas. Königfälgarna med super soft-däcken tänker jag ska fungera fint som regndäck och kanske kan de även få smaka någon sprint.

Ahh, tänkte att du gick upp i storlek pga bromsarna. Men då slipper du ju extra ofjädrad vikt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
dvorak skrev:
Claes Haglund skrev:
dvorak skrev:
Härligt Claes, kommer ju slakta med allt detta på

Vad hade du för fälgar innan?


Slakta vet jag inte, men det går helt i linje med de uppdateringar jag gjort tidigare. Jag vill ju ha en så analog och "pratande" bil som möjligt. Dessutom med viss användarvänlighet på gata. Jag tycker att den har kommit en bra bit på väg mot det.

Tidigare åkte jag huvudsakligen på mina två uppsättningar Ultralite UL12 (har jag för mig de heter) 15x8,25" som jag fortfarande har kvar. De sitter det dels en uppsättning gatdäck på och en uppsättning Kumho V70A K91 (hard) på för bana. Jag hade även en uppsättning OZ Superleggera 15x7"med skräpdäck på som fick gå på gymkhanan, men de såldes i höstas. Königfälgarna med super soft-däcken tänker jag ska fungera fint som regndäck och kanske kan de även få smaka någon sprint.

Ahh, tänkte att du gick upp i storlek pga bromsarna. Men då slipper du ju extra ofjädrad vikt


Nejdå, det är fortfarande frökenstorlek på grejerna. Den ofjädrade vikten gick helt klart ner med de nya bromsarna. Ganska rejält. Så det hade ju varit synd att förstöra med onödigt tunga hjul.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Claes Haglund skrev:
Här skulle man ju kunna tro att jag skrotat bilen och börjat samla frimärken eller något i stället, men det är mest att jag har haft lite annat att göra. Dock har det ju inte hänt ingenting med bilen under tiden. I vinter har det faktiskt inte hänt särskilt mycket med bilen, men på senare tid har det hänt lite småsaker i alla fall. Sedan förra säsongen har följande tillkommit:

- Wilwood 4-kolvsok fram
- Brembo Max-skivor med slits från någon Seat (!?)
- Hawk DTC-30-belägg till ovan
- Hembyggd bromsservo med 4,74:1-utväxling
- Huvudbromscylinder med större kolv (24 mm) från NBFL-sport
- D2 Coilovers Racing
- Förstärkningsstag till subframen fram under
- König Hypergram 8,5x15" fälgar
- Ett gäng gamla Kumho V70A K61 205x50x15 på hög
- En uppsättning Toyo R888 SG (supersoft) 195x50x15 på Königfälgarna

Alltså har bilen egentligen bara blivit tyngre och tröttare men med ett mer konsekvent chassie och betydligt bättre känsla i bromsarna. Alla bromsgrejerna kom förresten på i helgen och igår, så första körningen på Falkenberg i torsdags gjordes med de gamla bromsarna. De nya bromsarna är ett Frankensteinprojekt kan man säga. Jag har parat ihop en bromsservo från en NA utan ABS (minsta servoverkan och kolv i huvudbromscylindern) med en bromsservo från en NBFL Sport (mesta servoverkan pga ABS och största kolvarna) för att få så låg servoverkan som möjligt med största möjliga kolv i huvudbromscylindern. Detta var lite experimentellt, men verkar fungera och ger en betydligt stummare pedal med bättre känsla än tidigare samtidigt som servoverkan blir lagom hård. Nu hoppas jag att jag kan bromsa senare och hårdare utan bromsplattor.



Underbart Claes!
Ser fram emot att få detta live framöver

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Bromsgrejerna funkade fint förra träffen på Falkenberg. Bara de gjorde drygt 0,5 sekunder uppskattar jag det till, och då handlar det bara om bättre känsla som gör att jag vågar bromsa på ett annat sätt. Fantastiskt! Och pedalkänslan är ofattbart mycket bättre! Ingen svampig Miatapedal här inte, utan nu är känslan som jag vill att den skall vara! Så nu siktar vi på Kullen på lördag nästa vecka.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Claes Haglund skrev:
Bromsgrejerna funkade fint förra träffen på Falkenberg. Bara de gjorde drygt 0,5 sekunder uppskattar jag det till, och då handlar det bara om bättre känsla som gör att jag vågar bromsa på ett annat sätt. Fantastiskt! Och pedalkänslan är ofattbart mycket bättre! Ingen svampig Miatapedal här inte, utan nu är känslan som jag vill att den skall vara! Så nu siktar vi på Kullen på lördag nästa vecka.

Gött. Finns nog inget som är så tillfredsställande som att köra med bromsar man litar på

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Claes Haglund skrev:
Bromsgrejerna funkade fint förra träffen på Falkenberg. Bara de gjorde drygt 0,5 sekunder uppskattar jag det till, och då handlar det bara om bättre känsla som gör att jag vågar bromsa på ett annat sätt. Fantastiskt! Och pedalkänslan är ofattbart mycket bättre! Ingen svampig Miatapedal här inte, utan nu är känslan som jag vill att den skall vara! Så nu siktar vi på Kullen på lördag nästa vecka.


så vi ses inte imorgon då

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Claes Haglund skrev:
Bromsgrejerna funkade fint förra träffen på Falkenberg. Bara de gjorde drygt 0,5 sekunder uppskattar jag det till, och då handlar det bara om bättre känsla som gör att jag vågar bromsa på ett annat sätt. Fantastiskt! Och pedalkänslan är ofattbart mycket bättre! Ingen svampig Miatapedal här inte, utan nu är känslan som jag vill att den skall vara! Så nu siktar vi på Kullen på lördag nästa vecka.


så vi ses inte imorgon då

/C


Jo, kanske gör vi det ändå. Jag är inte 100% säker ännu, men jag ska göra mitt bästa.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Claes Haglund skrev:
carl.josefsson skrev:
Claes Haglund skrev:
Bromsgrejerna funkade fint förra träffen på Falkenberg. Bara de gjorde drygt 0,5 sekunder uppskattar jag det till, och då handlar det bara om bättre känsla som gör att jag vågar bromsa på ett annat sätt. Fantastiskt! Och pedalkänslan är ofattbart mycket bättre! Ingen svampig Miatapedal här inte, utan nu är känslan som jag vill att den skall vara! Så nu siktar vi på Kullen på lördag nästa vecka.


så vi ses inte imorgon då

/C


Jo, kanske gör vi det ändå. Jag är inte 100% säker ännu, men jag ska göra mitt bästa.


thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... , 23, 24, 25   >>
104 besök senaste veckan (148528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande