Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Startknapp...
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4789 totalt)
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154


Trådstartare
Har försökt lista ut vad man kan använda sig av för knapp att starta bilen nu när tändningslåset är bortplockat... men inte hittat nått bra...
Är det nån som vet vart man kan få tag i en lämplig startknapp?

_________________
/ Jocke
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Biltema har haft iaf. liknande Typ1 bubbla

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



elfa borde ha stor urval..


denna var lite tuff..
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/122613.htm




denna var porrig.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/122639.htm




stilren.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5688.htm




här är en av de bästa!!!
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4529.htm
koppla sedana in så lampan lyser bara när laddningen eller oljetryck saknas, fast tändningen är i gång..!!! det blir coolt.





eller om man vill ha det färgglatt
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011208.htm





ekonomens val. går att köpa på macken eller mekonomen..
funktion före form, men jag kan tänka mig att denna är den lättaste i allfall!! thumbs up
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019472.htm

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062



en sådan här har jag i min bil.



riktigt kul med startknapp, praktiskt, och jäkligt snyggt med blått ljus, det är ganska diskret så de stör inte, de bra är att den passar ihop med lacken på bilen (blå)....fast knappen är jäkligt dyr. dock har ja glapp i kontakter så den lyser inte längre, men jag orkar inte plocka bort mittpanelen än..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154


Trådstartare
Cédric skrev:
en sådan här har jag i min bil.


riktigt kul med startknapp, praktiskt, och jäkligt snyggt med blått ljus, det är ganska diskret så de stör inte, de bra är att den passar ihop med lacken på bilen (blå)....fast knappen är jäkligt dyr. dock har ja glapp i kontakter så den lyser inte längre, men jag orkar inte plocka bort mittpanelen än..


Hur har du kopplat startknappen?
Har du nått relä som den är kopplad till eller kör rätt igenom den?

_________________
/ Jocke
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



eller så köper man en till en Honda S2000 som är röd och det står "start engine" på..

_________________
MackeMaehlum
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Acke skrev:
eller så köper man en till en Honda S2000 som är röd och det står "start engine" på..


ja, då får man ju en hel bil med på köpet att plocka andra delar från!

denna har jag till tutan i kärran:

den har skön känsla! (tutar ofta! )
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



mummel mummel.. ja skrev "köper man en till en Honda"......... de e inte samma som att köpa en hel S2000 ( vilket iof inte e helt fel.. )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Joakim Bonér skrev:
Cédric skrev:
en sådan här har jag i min bil.


riktigt kul med startknapp, praktiskt, och jäkligt snyggt med blått ljus, det är ganska diskret så de stör inte, de bra är att den passar ihop med lacken på bilen (blå)....fast knappen är jäkligt dyr. dock har ja glapp i kontakter så den lyser inte längre, men jag orkar inte plocka bort mittpanelen än..


Hur har du kopplat startknappen?
Har du nått relä som den är kopplad till eller kör rätt igenom den?


Koppla den via ett relä, även fast (om) du har ett vanligt startrelä vid startmotorn. Många startmotorreläer
drar ström så startknapparna vissnar. Det är tråkigt att råka ut för på banan. Ha gärna en knapp som man inte ofrivilligt kan tryka på så startmotorn går in när motorn går. Nyckellås har ju spärr för det.
Vidare tycker jag oljetryckets varningslampa ska sitta i siktfältet, inte i startknappen.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Göran Malmberg skrev:

Koppla den via ett relä, även fast (om) du har ett vanligt startrelä vid startmotorn. Många startmotorreläer
drar ström så startknapparna vissnar. Det är tråkigt att råka ut för på banan. Ha gärna en knapp som man inte ofrivilligt kan tryka på så startmotorn går in när motorn går. Nyckellås har ju spärr för det.
Vidare tycker jag oljetryckets varningslampa ska sitta i siktfältet, inte i startknappen.
MVH
Göran Malmberg


relä är nog ett måste.. provkörde en startmotor idag. till signalen på på solenoliden gick säkringen på 6amp.. så ett relä är att föredra..

jag uttryckte mig klumpigt.

genom att parallen koppla oljelampa och lampan till startknappen så lyser bara knappen när motorn är avslagen. lite kosmetika bara.

lika dant kan man göra med styrsignalen till relät. göra så att relät jordar när det är avsaknad av oljetryck, då slipper man köra startmotorn med motor igång.

oljelampa ska sitta tydligt och lysa starkt. helst ska den bryta soppapumpar så gästförare inte kan säga. Oljalampan lyste i hela depåkurvan ner innan parisern thumbs down
har man problem med oljetryck och säger det så vill man inte höra sådana kommentarer.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208



ryck morsans ringklocka till dörren

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



LuddeR skrev:

oljelampa ska sitta tydligt och lysa starkt. helst ska den bryta soppapumpar så gästförare inte kan säga. Oljalampan lyste i hela depåkurvan ner innan parisern thumbs down
har man problem med oljetryck och säger det så vill man inte höra sådana kommentarer.


Effekten av det blir gästförare ute i gruset istället.

Ägare: - Varför sladdade du av i parisen?
Förare: - Kraften försvann helt plötsligt!

Följt av febrilt felsökande utan att några fel går att finna.

Frågan är vad som är bäst?

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



borg skrev:
LuddeR skrev:

oljelampa ska sitta tydligt och lysa starkt. helst ska den bryta soppapumpar så gästförare inte kan säga. Oljalampan lyste i hela depåkurvan ner innan parisern thumbs down
har man problem med oljetryck och säger det så vill man inte höra sådana kommentarer.


Effekten av det blir gästförare ute i gruset istället.

Ägare: - Varför sladdade du av i parisen?
Förare: - Kraften försvann helt plötsligt!

Följt av febrilt felsökande utan att några fel går att finna.

Frågan är vad som är bäst?



vad drar vi för slutsatser av det..
inga gästförare..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



LuddeR skrev:

oljelampa ska sitta tydligt och lysa starkt. helst ska den bryta soppapumpar så gästförare inte kan säga. Oljalampan lyste i hela depåkurvan ner innan parisern thumbs down
har man problem med oljetryck och säger det så vill man inte höra sådana kommentarer.


En bil med soppapumparna kopplade så de slår ifrån när oljetryckslampan lyser kan nog vara "något" svårstartad........

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



LuddeR skrev:
borg skrev:
LuddeR skrev:

oljelampa ska sitta tydligt och lysa starkt. helst ska den bryta soppapumpar så gästförare inte kan säga. Oljalampan lyste i hela depåkurvan ner innan parisern thumbs down
har man problem med oljetryck och säger det så vill man inte höra sådana kommentarer.


Effekten av det blir gästförare ute i gruset istället.

Ägare: - Varför sladdade du av i parisen?
Förare: - Kraften försvann helt plötsligt!

Följt av febrilt felsökande utan att några fel går att finna.

Frågan är vad som är bäst?



vad drar vi för slutsatser av det..
inga gästförare..


oljetryck!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



porschedriver skrev:


En bil med soppapumparna kopplade så de slår ifrån när oljetryckslampan lyser kan nog vara "något" svårstartad........


vi har det kopplat så nu.. med en frisk motor inga större problem.. 2-3sek på starten

annars får man väl göra en fjädrande brytare så man kan tjuvköra reläna..

porschedriver skrev:
oljetryck!

numera är det ordnat. klafftråg blev lösningen.
desutom är det ett annat upplägg på förarna. thumbs up

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har en elpoljeump inkopplad. Med den så kör man upp oljetrycket innan man startar. Kolappsar det vanliga oljetrycket så går även då den pumpen igång. Den har pickuppen på annan plats i tråget. Har man remdriven torrsump så kan remmen gå av, och då är elpumpen bra. Man är i alla fall inte helt utan olja tills åtgärder hinner vidtas när lampan lyser. Annars kan man ha accusump.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Göran Malmberg skrev:
. Annars kan man ha accusump.
Göran Malmberg



det är nått jag klurat på. speciellt till turbobilar.

går det att genomföra på nått bra sätt med bara en stnadard pump i motorn?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



LuddeR skrev:
Göran Malmberg skrev:
. Annars kan man ha accusump.
Göran Malmberg



det är nått jag klurat på. speciellt till turbobilar.

går det att genomföra på nått bra sätt med bara en stnadard pump i motorn?



Faktum är att eloljepumpen itroducerades som turbotillbehör. Den har en liten computer som ser till att den går en viss tid efter det att motorn stannat för att inte koksa oljan i turbolagren.
Vad gäller inkoppling så är det inga konstruktiva svårigheter, möjligen kostnader för slangar samt utrymme i bilen. Vanliga oljepumpar är i stort sett sin egen backventil eftersom dom är stängda när dom inte roterar. Elpumpen har egen backspärr, men vi kan titta närmare på det om du finner det intressant.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



även med accusumpen kan man försmörja motorn..
Min morososump rymmer ca 3 liter.

Pumpen beror det inte på med tanke på att accusumpen är tryckbelastad och pressar in oljan, efter pumpen och upp i motorn.

Men jag kan passa på att fråga en sak också - ska man koppla accusumpen så att den går via filtret? Jag tycker att man vill ha in oljan så fort som möjligt i motorn och ett filter då hade bara bromsat ner oljan.
Dessutom är ju oljan redan filtrerad genom filtret innan..

Vad tycker ni?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Göran Malmberg skrev:
LuddeR skrev:
Göran Malmberg skrev:
. Annars kan man ha accusump.
Göran Malmberg



det är nått jag klurat på. speciellt till turbobilar.

går det att genomföra på nått bra sätt med bara en stnadard pump i motorn?



Faktum är att eloljepumpen itroducerades som turbotillbehör. Den har en liten computer som ser till att den går en viss tid efter det att motorn stannat för att inte koksa oljan i turbolagren.
Vad gäller inkoppling så är det inga konstruktiva svårigheter, möjligen kostnader för slangar samt utrymme i bilen. Vanliga oljepumpar är i stort sett sin egen backventil eftersom dom är stängda när dom inte roterar. Elpumpen har egen backspärr, men vi kan titta närmare på det om du finner det intressant.
Göran Malmberg


ja. det vore interesant..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
Startknapp...
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande