Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Startknapp... | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4789 totalt) |
Har försökt lista ut vad man kan använda sig av för knapp att starta bilen nu när tändningslåset är bortplockat... men inte hittat nått bra...
Är det nån som vet vart man kan få tag i en lämplig startknapp? _________________ / Jocke |
||||||
elfa borde ha stor urval..
denna var lite tuff.. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se denna var porrig. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se stilren. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se här är en av de bästa!!! http://www.elfa.se/elfa/produkter/se koppla sedana in så lampan lyser bara när laddningen eller oljetryck saknas, fast tändningen är i gång..!!! det blir coolt. eller om man vill ha det färgglatt http://www.elfa.se/elfa/produkter/se ekonomens val. går att köpa på macken eller mekonomen.. funktion före form, men jag kan tänka mig att denna är den lättaste i allfall!! http://www.elfa.se/elfa/produkter/se _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
en sådan här har jag i min bil.
riktigt kul med startknapp, praktiskt, och jäkligt snyggt med blått ljus, det är ganska diskret så de stör inte, de bra är att den passar ihop med lacken på bilen (blå)....fast knappen är jäkligt dyr. dock har ja glapp i kontakter så den lyser inte längre, men jag orkar inte plocka bort mittpanelen än.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Hur har du kopplat startknappen? Har du nått relä som den är kopplad till eller kör rätt igenom den? _________________ / Jocke |
||||||
ja, då får man ju en hel bil med på köpet att plocka andra delar från! denna har jag till tutan i kärran: den har skön känsla! (tutar ofta! ) |
||||||
Koppla den via ett relä, även fast (om) du har ett vanligt startrelä vid startmotorn. Många startmotorreläer drar ström så startknapparna vissnar. Det är tråkigt att råka ut för på banan. Ha gärna en knapp som man inte ofrivilligt kan tryka på så startmotorn går in när motorn går. Nyckellås har ju spärr för det. Vidare tycker jag oljetryckets varningslampa ska sitta i siktfältet, inte i startknappen. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
relä är nog ett måste.. provkörde en startmotor idag. till signalen på på solenoliden gick säkringen på 6amp.. så ett relä är att föredra.. jag uttryckte mig klumpigt. genom att parallen koppla oljelampa och lampan till startknappen så lyser bara knappen när motorn är avslagen. lite kosmetika bara. lika dant kan man göra med styrsignalen till relät. göra så att relät jordar när det är avsaknad av oljetryck, då slipper man köra startmotorn med motor igång. oljelampa ska sitta tydligt och lysa starkt. helst ska den bryta soppapumpar så gästförare inte kan säga. Oljalampan lyste i hela depåkurvan ner innan parisern har man problem med oljetryck och säger det så vill man inte höra sådana kommentarer. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Effekten av det blir gästförare ute i gruset istället. Ägare: - Varför sladdade du av i parisen? Förare: - Kraften försvann helt plötsligt! Följt av febrilt felsökande utan att några fel går att finna. Frågan är vad som är bäst? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
vad drar vi för slutsatser av det.. inga gästförare.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
En bil med soppapumparna kopplade så de slår ifrån när oljetryckslampan lyser kan nog vara "något" svårstartad........ _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
oljetryck! _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
vi har det kopplat så nu.. med en frisk motor inga större problem.. 2-3sek på starten annars får man väl göra en fjädrande brytare så man kan tjuvköra reläna..
numera är det ordnat. klafftråg blev lösningen. desutom är det ett annat upplägg på förarna. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Jag har en elpoljeump inkopplad. Med den så kör man upp oljetrycket innan man startar. Kolappsar det vanliga oljetrycket så går även då den pumpen igång. Den har pickuppen på annan plats i tråget. Har man remdriven torrsump så kan remmen gå av, och då är elpumpen bra. Man är i alla fall inte helt utan olja tills åtgärder hinner vidtas när lampan lyser. Annars kan man ha accusump.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
det är nått jag klurat på. speciellt till turbobilar. går det att genomföra på nått bra sätt med bara en stnadard pump i motorn? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Faktum är att eloljepumpen itroducerades som turbotillbehör. Den har en liten computer som ser till att den går en viss tid efter det att motorn stannat för att inte koksa oljan i turbolagren. Vad gäller inkoppling så är det inga konstruktiva svårigheter, möjligen kostnader för slangar samt utrymme i bilen. Vanliga oljepumpar är i stort sett sin egen backventil eftersom dom är stängda när dom inte roterar. Elpumpen har egen backspärr, men vi kan titta närmare på det om du finner det intressant. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
även med accusumpen kan man försmörja motorn..
Min morososump rymmer ca 3 liter. Pumpen beror det inte på med tanke på att accusumpen är tryckbelastad och pressar in oljan, efter pumpen och upp i motorn. Men jag kan passa på att fråga en sak också - ska man koppla accusumpen så att den går via filtret? Jag tycker att man vill ha in oljan så fort som möjligt i motorn och ett filter då hade bara bromsat ner oljan. Dessutom är ju oljan redan filtrerad genom filtret innan.. Vad tycker ni? |
||||||
ja. det vore interesant.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Skruva banåkabil Startknapp... | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4789 totalt) |