Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
29 besök senaste veckan (126555 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Blir ju hur stiligt som helst detta. Följer i det tysta. Hoppas den snart får ut och rastas hårt med riktiga däck!

Ang. lagerbytet bak. Har du lust att gå igenom vad som krävdes (mer än "många knasiga pressverktyg" ) och eventuella svårigheter du stötte på? Hur drog du av navet som en början? Originallager eller annan tillverkare? Som du vet är jag ju inne på byte själv och vill se om det skall planeras som DIY eller lämna bort. Lutar åt att lämna bort i brist på alla typer av press och dragverktyg i dagsläget men krävs inte allt för mkt verktyg så köper jag gärna (ingen hydralisk variant bara).

Och slutligen, försvinner vibrationerna är jag skyldig dig en öl! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
I stora drag utan exakta mått...

Demontering

-Lossa stora muttern på drivaxeln (36mm tolvkant)
-Lossa alla drivaxelskruvarna
-Släpp ner avgasröret så du kan lirka ut drivaxlarna, drivaxeln övertalas med en handslägga och en 1/2" förlängare. Undvik att slå direkt på drivaxeln då den lätt blir som en svamp då.
-Lossa bromsoket, häng upp det på en bärarm eller nåt med stripes
-Lossa bromsskivan
-Plocka bort bromsbackar och allt sånt.
-Ta bort navet, jag tog helt enkelt hjulskruvarna och skruvade dom mot ett mothåll som låg mot bromsskölden/spindeln. Skruva in tre skruvar så långt det går och ge det en liten kyss på slutet så lossnar det snällt.
-Dra av inre lagerbanan från navet. En tvåarmad avdragare som jag klämde ihop med en tving löste det enkelt. Kräver ett mothåll på mittdelen såklart eftersom det är ett hål där.
-Lossa snäppringen från spindeln, kräver en tång som är bred mellan käftarna annars är det skitsvårt att montera.
-Pressa ut lagret ur spindeln. Här använde jag en Biltema universalmodell som är en gängstång med mothåll som man kan byta ut mothållen på till olika diametrar. Tyvärr är den största diametern för liten så det krävs ett lite större rör som passar utanpå lagerdiametern men inte så stort att den inte passar på spindeln. Pressa på innerringen på insidan. Detta var den jobbigaste delen för det är tuff presspassnig hela vägen.

Montering

-Identifiera vilken sida som är insidan. Den har en svagt magnetisk tätning som skall gå mot ABS-givaren.
-Med hjälp av det gamla lagrets ytterring, knacka in det nya lagret en liten bit, tillräckligt långt så det inte kantrar när du pressar in det med gängstångsverktyget.
-Pressa lagret på plats, pressa på ytterringen!
-Montera snäppringen
-Pressa i inre navet, pressa mot innerringen! Använd gängstången.
-Montera drivaxlarna, tryck i dom med lite kraft i navet och skruva in resten med muttern.
-Montera drivaxelskruvar, avgas, bromsbackar och handbromsmekanik, skivor och ok.
-Justera handbromsen.

Glöm inte att momentdra alla skruvar och byta drivaxelmuttern. Snäppring och mutter följde med i hjullagerkittet för mig (BMW Orginal).
BMW rekommenderar att man byter skruvarna till bakre bromsok, troligen för att dessa har gänglåsning på skruven. Kostar i princip gratis så varför inte.

Låter lätt va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
I stora drag utan exakta mått...

Demontering

-Lossa stora muttern på drivaxeln (36mm tolvkant)
-Lossa alla drivaxelskruvarna
-Släpp ner avgasröret så du kan lirka ut drivaxlarna, drivaxeln övertalas med en handslägga och en 1/2" förlängare. Undvik att slå direkt på drivaxeln då den lätt blir som en svamp då.
-Lossa bromsoket, häng upp det på en bärarm eller nåt med stripes
-Lossa bromsskivan
-Plocka bort bromsbackar och allt sånt.
-Ta bort navet, jag tog helt enkelt hjulskruvarna och skruvade dom mot ett mothåll som låg mot bromsskölden/spindeln. Skruva in tre skruvar så långt det går och ge det en liten kyss på slutet så lossnar det snällt.
-Dra av inre lagerbanan från navet. En tvåarmad avdragare som jag klämde ihop med en tving löste det enkelt. Kräver ett mothåll på mittdelen såklart eftersom det är ett hål där.
-Lossa snäppringen från spindeln, kräver en tång som är bred mellan käftarna annars är det skitsvårt att montera.
-Pressa ut lagret ur spindeln. Här använde jag en Biltema universalmodell som är en gängstång med mothåll som man kan byta ut mothållen på till olika diametrar. Tyvärr är den största diametern för liten så det krävs ett lite större rör som passar utanpå lagerdiametern men inte så stort att den inte passar på spindeln. Pressa på innerringen på insidan. Detta var den jobbigaste delen för det är tuff presspassnig hela vägen.

Montering

-Identifiera vilken sida som är insidan. Den har en svagt magnetisk tätning som skall gå mot ABS-givaren.
-Med hjälp av det gamla lagrets ytterring, knacka in det nya lagret en liten bit, tillräckligt långt så det inte kantrar när du pressar in det med gängstångsverktyget.
-Pressa lagret på plats, pressa på ytterringen!
-Montera snäppringen
-Pressa i inre navet, pressa mot innerringen! Använd gängstången.
-Montera drivaxlarna, tryck i dom med lite kraft i navet och skruva in resten med muttern.
-Montera drivaxelskruvar, avgas, bromsbackar och handbromsmekanik, skivor och ok.
-Justera handbromsen.

Glöm inte att momentdra alla skruvar och byta drivaxelmuttern. Snäppring och mutter följde med i hjullagerkittet för mig (BMW Orginal).
BMW rekommenderar att man byter skruvarna till bakre bromsok, troligen för att dessa har gänglåsning på skruven. Kostar i princip gratis så varför inte.

Låter lätt va?

Haha, kallar du det där "i stora drag"? Ganska detaljerat med samtliga steg känns det som. thumbs up
Låter superenkelt men det är väl ett par kritiska punkter som jag ser det, navet och inre lagerbana. Metoden att använda hjulbultarna för att dra/trycka navet har jag sett men ser lite ghetto ut. Men fungerar det bra så varför inte. Beställer ett par lager så får vi se hur vi gör. Tack så mycket Mats!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Ja det känns rätt ghetto när man gör det också men vafan, skiten skall ju bara isär/förstöras så varför inte liksom.
Det är ju några mått som är intressanta som inte är med, därav "i stora drag".

Skruvade ihop bromsarna klart igår, lufta och göra klart resterande småsaker idag tänkte jag. T ex är det enklare att dra drivaxelskruvarna nu när bakre bromsoken är på plats så jag kan spärra skivan med en skruvmejsel.
Sen kan jag släppa ner den på hjulen igen.

Behöver lösa det där med fjäderbensstaget och locket över friskluftsintaget bara på nåt sätt. Helst hade jag backat ur pinnbultarna men jag vet inte riktigt hur de sitter fast. Är det bara gänglåsning så är det ju enkelt men om det är nåt mera limliknande så blir det tufft. Det går ju att köpa pinnbultarna löst så rimligtvis kan man demontera dom...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Bromsarna luftade idag, tack för hjälpen David.
Skruvade fast diverse grejer typ drivaxlarna i diffen och såna småviktiga grejer. Drivaxelmuttern skall tydligen dras med 420Nm så jag får avvakta tills jag kan låna en krallig momentnyckel.
Satte dit slitagevarnarna också och lite nya klips och skruv.
Provade att backa ur pinnskruvarna ur ringen på fjäderbensstaget och det var ju hur enkelt som helst, hade en sån där specialhylsa som är gjord för att montera/demontera pinnskruv så det var bara att backa dom och sätta i skruv istället. Plötsligt satt den där panelen nästan på plats, fattas fortfarande typ 5mm men idag insåg jag att det i princip bara är smutstätning mot huvudbromscylinder/ABS enhet och nån burk på andra sidan. Tänkte lägga dit nån skumgummiklisterlist så får det vara bra så. Gött!

Sen fick jag min OBDII- dongel idag, en Kiwi3. Skall tydligen vara lite snabbare än de andra och den är definitivt liten.



Återkommer efter test.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



så liten att man kan ha "locket" på?

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Inte på min E91 i alla fall...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Finns de bra iphone appar till kiwi'n? Skulle haft en sån där om de går att läsa uy laddtrycket på nåt bra sätt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
De har inte jättemånga, för mig är det Harrys Laptimer som är intressant och där funkar det väldigt bra att starta upp och koppla upp.

http://www.plxdevices.com/Kiwi-3-OBD-Car-to-Smartphone-Connection-p/89 . . . .







Laddtryck verkar inte vara ett bekymmer..?

Nån som provat de där olika diagnos/doktor apparna och har tips?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Doktor/diagnos vet jag inte men jag har iaf släckt felkoder med Kiwi och både Rev och FuzzyCar. Osäker på om de apparna är tillgängliga längre dock.
Gillade Kiwi (ver. 1) starkt medan den fungerade. Enkelt att köra "overlay" av OBD-data på filmer från Harrys, typ GPS-hastighet och G-krafter från telefonen och trottel-/bromssignal från OBD.
Laddtryck var heller inga problem att få ut.
Tyvärr la min av för nåt år sedan, så rapportera gärna hur trean funkar
Kör den på bluetooth eller Wifi förresten? Den jag hade var wifi.

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Den kör via BT. BT LE t o m, kopplar upp sig blixtsnabbt mot Harry. Ingen pairing behövs.
Hittils har den funkat precis som de sagt men jag har inte provat att köra slinga med Harry. Eftersom Vbox Sporten också går via BT så hoppas jag att jag kan använda WiFin till att styra en GoPro med Harry.
Då blir allt väldigt trevligt.

Skall definera upp en liten slinga och prova vidare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Det gäller att ha en rejäl momentnyckel om man skall dra 420Nm.




På hjul igen efter hjullagerbytet och bromsuppgraderingen.



Dammig och jävlig men det är ju snabbt ordnat. Dags att åka ut och köra in bromsarna innan besiktning.
Nu var jag inte på 24H Nürburgring i helgen men jag fick iaf känna lite på vädret de hade tidigare idag.



_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
En efterlängtad provkörning idag.
Rätt gött att konstatera att vibrationerna är borta, bakvagnen är stabil som bohusländsk granit. Grymt gött!
Så alla ni som kör E9X och har en vibration som 'brumlar' och känns lite som en paj kardan eller ståplattor. Kanske en lite fladdrig känsla i bakvagnen. Byt hjullager!



Passade på att köra in de nya bromsarna också. Gick ju bra.




Nytvättad, det var inte igår. Den röda slitvargen fick sig en tvätt sen också.




Täcket på igen... Lite kortare tid denna gången dock.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



MaZ skrev:
Rätt gött att konstatera att vibrationerna är borta, bakvagnen är stabil som bohusländsk granit. Grymt gött!
Så alla ni som kör E9X och har en vibration som 'brumlar' och känns lite som en paj kardan eller ståplattor. Kanske en lite fladdrig känsla i bakvagnen. Byt hjullager!


Täcket på igen... Lite kortare tid denna gången dock.


Jahajadetsägerdu... Tack för den arbetsordern... Bara till att beställa då.

Dags för riktig körning snart?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Jag har ju samma jobb att göra på min E91a så jag är lika "glad" som du.

Jag skall lägga på R-däcken i veckan och efter provmontering av dom så får jag svar på om det går att köra med denna höjden eller om jag måste få upp den bak först. En cornerweight hade varit trevligt också, känns som om den står lite knasigt nu faktiskt.

Men ja, den måste få komma up och smaka bana snart.
Provade Kiwin och Vbox Sporten igår också och det funkar kalas så det var ju gött. Visar växlar och liknande.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Det verkar passa, fulla styrutslag inga problem stillastående i alla fall. Ordentlig frigång överallt.





Ser ganska fett ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Har köpt lite högre mellanlägg så jag kan höja lite mer bak utan att vara nervös för att grejerna inte skall hålla.
Monterade igår och höjde 10mm på prov. Och det verkar ju funka som det är tänkt. Gött.



Passade på att spruta hålrumsvax i bakre subframe också, blästrade ju den förra sommaren och det vore kul att kunna köra utan att vara nervös för att det skall bli blött.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Ser bättre ut!
Hur går det med ringenplanerna?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Ser extremt dåligt ut, flyttar ju in i hus i början på September och sen är det väl kört ett tag framöver...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Hrrm. Alltför moget.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Scheisse vad blank den är!
Figgz får gärna välsigna mina bilar också.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
29 besök senaste veckan (126555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande